Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » Στα διαχρονικά μονοπάτια του Φλαμένκο (Στ. Γαλάτης)
COPLAS (Του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


Ο ΕΡΩΤΑΣ ΣΤΗΝ ΣΤΙΧΟΥΡΓΙΚΗ ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ COPLA FLAMENCA (Του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


MIGUEL VEGA DE LA CRUZ – “ Nino Miguel” (Του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


Paco de Lucia: LUZIA (του Στάθη Γαλάτη)

δείτε περισσότερα


TAR, CETHARA και PANTUR (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΧΩΡΙΣ ΤΟΝ PACO DE LUCIA (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


PACO DE LUCIA - MΙΚΡΗ ΕΛΕΓΕΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΜΕΓΑΛΟ ΚΙΘΑΡΙΣΤΗ (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


PACO DE LUCIA (1947-2014) - Αφιέρωμα του Στάθη Γαλάτη στον μεγάλο κιθαριστή
δείτε περισσότερα


H ΑΡΜΟΝΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


MEDITERRANEO (του Στάθη Γαλάτη)

δείτε περισσότερα


ESTRELLA AURORA CARBONEL MORENTE - To λαμπερό αστέρι της Γρανάδας (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


...Η Ανδαλουσία Τραγουδά και Χορεύει Ακόμα... (α' μέρος, El Cante) DIANA NAVARRO (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


"Η Ανδαλουσία Τραγουδά και Χορεύει Ακόμα" (α' μέρος) - ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ (EL CANTE) (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


NUEVO FLAMENCO: Κριτική αναδρομή στην μετεξέλιξη μιας ιδιαίτερης λαικής τέχνης, μεταπολεμικά (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


Η ΤΑΥΡΟΜΑΧΙΑ, ΤΟ ΦΛΑΜΕΝΚΟ ΚΑΙ Η ΙΕΡΗ ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (β' μέρος) [του Στάθη Γαλάτη]
δείτε περισσότερα


ADIOS ENRIQUE MORENTE - Αποχαιρετισμός σε έναν μεγάλο τραγουδιστή του φλαμένκο (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


Η ΤΑΥΡΟΜΑΧΙΑ, ΤΟ ΦΛΑΜΕΝΚΟ ΚΑΙ Η ΙΕΡΗ ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ (Α' Μέρος) (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


JOSE ANTONIO RODRIGUEZ: Ο κιθαριστής που προβάλλει την υψηλή μουσική αισθητική της Cordoba.
(του Στάθη Γαλάτη)
(Φλαμένκο)
δείτε περισσότερα


H ΠΕΜΠΤΗ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ ΦΛΑΜΕΝΚΟ:
RAFAEL RIQUENI (του Στάθη Γαλάτη)
[Φλαμένκο]
δείτε περισσότερα


VICENTE AMIGO: Μια ζωή αφιερωμένη στη μουσική
(του Στάθη Γαλάτη)
[φλαμένκο]
δείτε περισσότερα


OΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑ [μέρος 2ο] DONN POHREN: Ο Πρύτανης του Βαθέος Τραγουδιού
(του Στάθη Γαλάτη)
[φλαμένκο]
δείτε περισσότερα


OΔΟΙΠΟΡΙΚΟ ΣΤΗΝ ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑ (Προσωπογραφίες, ηχογραφήματα, τοπιογραφίες) [μέρος 1ο]
(του Στάθη Γαλάτη)
[φλαμένκο]
δείτε περισσότερα


El triptico: 3. PACO DE LUCIA (Μέρος Γ') (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


"El Triptico": 3. PACO DE LUCIA (Μέρος Β') (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


"El Triptico": 3. PACO DE LUCIA - Μέρος Α' (του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[φλαμένκο] "El Triptico": 2. MANOLO SANLUCAR
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[φλαμένκο] "El Triptico": 1.VICTOR MONGE "SERRANITO"
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] Η ΚΙΘΑΡΙΣΤΙΚΗ ΣΥΝΟΔΕΙΑ ΣΤΟ CUADRO ΤΟΥ ΦΛΑΜΕΝΚΟ
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] Μικρά πορτραίτα μεγάλων κιθαριστών του φλαμένκο: ΜΑNOLO de HUELVA ή Nino de Huelva (Manuel Gomez 1892-1976)
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] Μικρά πορτραίτα μεγάλων κιθαριστών του φλαμένκο: DIEGO AMAYA FLORES ("Diego del Gastor" 1908-1973)
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] ΚΛΑΣΣΙΚΗ ΚΙΘΑΡΑ Ή FLAMENCO;
(του Χρίστου Τζιφάκι)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] CANDE JONDO: Το Βαθύ Τραγούδι της Ανδαλουσίας και οι ρίζες του (μέρος Β')
(του Στάθη Γαλάτη)
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] Cante Jondo: Το Βαθύ Τραγούδι της Ανδαλουσίας και οι ρίζες του
(του Στάθη Γαλάτη)

Η αναζήτηση της προέλευσης μιας μορφής τέχνης αποτελεί κατά κανόνα μια σοβαρή και πολύπλοκη διαδικασία, που απαιτεί συνήθως να υπάρχει ένας ξεκάθαρος στόχος αλλά και μια συγκεκριμένη προσέγγιση για την πραγματοποίησή του. Πολύ περισσότερο, όταν αυτή η μορφή τέχνης είναι από μόνη της τόσο πολυσύνθετη όσο αυτή του flamenco.
Ερευνητές και aficionados που επιθυμούν να προσεγγίσουν το ερώτημα της προέλευσης θα βρεθούν αντιμέτωποι με μια μεγάλη πολυπλοκότητα παραμέτρων, όπως π. χ. μουσική παράδοση, φιλοσοφία, θρησκεία, εθνική κουλτούρα, μυστικισμός, γλωσσικά ιδιώματα κ.λπ.
Βαθμιαία, πάντως, θα αντιληφθούν ότι το φαινόμενο του flamenco οφείλεται σε μια άνευ προηγουμένου υπέρθεση από διαφορετικές μουσικές κουλτούρες μέσα στους αιώνες, ένα αδιαχώριστο αμάλγαμα με ιστορικές ρίζες που φθάνουν κατευθείαν μέχρι τη μεσογειακή και μεσανατολική μυθολογία.
δείτε περισσότερα


[περί φλαμένκο] Το flamenco στο Jerez de la Frontera
(του Χρίστου Τζιφάκι)

Το Jerez de la Frontera θεωρείται από τους περισσότερους ιστορικούς της τέχνης, αλλά κυρίως από τους ίδιους τους καλλιτέχνες, ως η αφετηρία το αυθεντικού flamenco, γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε ονομάζεται και «cuna del cante» (κούνια, πατρίδα του τραγουδιού). Οι κάτοικοι του  είναι περήφανοι για την σημασία που έχει η πόλη τους στην ιστορία flamenco. Οι περισσότεροι πιστεύουν ότι δεν μπορείς να συγκρίνεις το flamenco του Jerez με αυτό π.χ. της Σεβίλλης, θεωρούν δε ότι αυτό του Jerez είναι πολύ αυθεντικότερο.
δείτε περισσότερα


[φλαμένκο] "Ταξίδι στις ρίζες του φλαμένκο"
(του Χρίστου Τζιφάκι)

Το άρθρο που ακολουθεί είναι ελεύθερη μετάφραση ενός μέρους της Διδακτορικής Διατριβής της καθηγήτριας της Μουσικολογίας κ. Μαρίας Παπαπαύλου με τίτλο: «flamenco ως παρουσίαση της διαφορετικότητας». Η κ. Παπαπαύλου είχε την ευγενή καλοσύνη να μου δώσει την άδεια να μεταφράσω και να παρουσιάσω ορισμένα αποσπάσματα που ρίχνουν φως σε πολλά ερωτήματα που απασχολούν τους «εραστές» του flamenco.
«Στο παρακάτω απόσπασμα θα ρίξουμε μια ματιά στις διάφορες θεωρίες γύρω από την προέλευση του ονόματος «flamenco», αλλά και στο πρόβλημα του καθορισμού της ακριβούς ηλικίας του flamenco.

δείτε περισσότερα


ΒΑΣΙΚΟ ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΤΟΥ ΦΛΑΜΕΝΚΟ

από το Χρίστο Τζιφάκι
Ένα χρήσιμο γλωσσάρι με την ερμηνεία βασικών όρων του φλαμένκο

δείτε περισσότερα


Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΦΛΑΜΕΝΚΟ

Εισαγωγή στην τέχνη του φλαμένκο
«Πρώτα η φωνή, ύστερα ο ρυθμός… τα υπόλοιπα έρχονται μετά» (Paco de Lucia)
του Χρίστου Τζιφάκι
Ο ρόλος της κιθάρας στο φλαμένκο, τουλάχιστον όπως τον γνωρίζουμε σήμερα, είναι αρκετά πρόσφατος.
Το πότε γίνεται η κιθάρα αναπόσπαστο μέρος της τέχνης του φλαμένκο δεν μπορούμε να το καθορίσουμε με ακρίβεια, μιας και ό,τι γνωρίζουμε για την τέχνη αυτή βασίζεται κυρίως σε προφορικές παραδόσεις, οι οποίες τα τελευταία μόνο χρόνια και μέσα από μουσικολογικές έρευνες έχουν αρχίσει να καταγράφονται και να κωδικοποιούνται.
Το βέβαιο είναι ότι η κιθάρα έρχεται στο φλαμένκο αρχικά ως όργανο συνοδείας, αρχικά για τη φωνή και μετά για το χορό.
Αναζητώντας τις αρχαιότερες φόρμες του τραγουδιού, του cante jondo (βαθύ άσμα), όπως η Tona ή η Siguiriya, θα ανακαλύψει κανείς ότι δεν υπήρχε αρχικά συνοδεία κιθάρας αλλά μόνο μια υποτυπώδης ασύμμετρη συνοδεία από παλαμάκια, η οποία σιγά σιγά μάς έδωσε τα διάφορα palos (με τον όρο palo εννοούμε τα διάφορα στιλ μέσα στο φλαμένκο, χορούς και τραγούδια με συγκεκριμένη μετρική αγωγή, ή ακόμα κι ελεύθερα, χωρίς μέτρο).
Βέβαια, στις μέρες μας όλα αυτά έχουν αλλάξει. Ακόμα και η Martinette (μαρτινέτε), μια από τις παλαιότερες φόρμες τραγουδιού χωρίς συνοδεία και χωρίς μέτρο, τραγουδιέται σήμερα με τη συνοδεία της κιθάρας η οποία συχνά χρησιμοποιεί το μέτρο της Siguiriya.

δείτε περισσότερα



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center