Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » ΣΤΗΛΕΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ » Μουσικογραφίες (Τ.Ατσιδάκος) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Θέματα Μουσικής
  Εκτυπώστε το άρθρο

MAHLER FEEST AMSTERDAM 1995

(Μια ξεχωριστή μουσική γιορτή)

 

Η Ολλανδία και πιο πολύ το Άμστερνταμ αγάπησαν και πρόβαλαν το έργο του Μάλερ από πολύ νωρίς και περισσότερο από κάθε άλλο κέντρο μουσικής της Ευρώπης.

Η κινητήρια δύναμη πίσω από αυτό το γεγονός ήταν ο μεγάλος Ολλανδός μαέστρος Βίλελμ Μένγκελμπεργκ ένας μαέστρος που είχε την περίφημη ορχήστρα Κοντσέρχεμπαου υπό την διεύθυνση του για 50  χρόνια, από το 1895 έως το 1945…  Ο Μένγκελμπεργκ συνδεόταν με στενή φιλία με τον Μάλερ και έτσι, το Άμστερνταμ γνώρισε από νωρίς τα έργα του Μάλερ, τόσο υπό την διεύθυνση του, όσο και υπό την διεύθυνση του Μένγκελμπεργκ. Αυτός ο τελευταίος έκανε και μια ηχογράφηση, το 1939, της 4ης συμφωνίας του Βοημού συνθέτη. Μια ηχογράφηση που εκτιμάται ιδιαίτερα, ακόμα και σήμερα.

 
Βίλελμ Μένγκελμπεργκ

 Το 1920 για τον εορτασμό των 25 χρονών του στο τιμόνι της ορχήστρας, ο Μένγκελμπεργκ διηύθυνε όλο το συμφωνικό έργο και πολλά τραγούδια του Μάλερ σε ένα φεστιβάλ αφιερωμένο στον μεγάλο αυτόν συνθέτη. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι εκείνη την εποχή και για ακόμα 40-50 χρόνια από τότε, η μουσική του Μάλερ αντιμετωπιζόταν, από ειδικούς και κοινό, όχι με τους καλυτέρους όρους. Έτσι, αυτή η διοργάνωση είχε κάτι το πρωτοποριακό και τολμηρό.

Από τότε κύλησε πολύ νερό και τα έργα του Μάλερ παίζονται στις μεγαλύτερες αίθουσες από τις καλύτερες ορχήστρες και μαέστρους, με συχνότητα μεγαλύτερη ίσως και από έργα του Μπετόβεν και του Τσαïκόφσκυ. Τίποτα το τολμηρό στον προγραμματισμό συμφωνιών του Μάλερ πλέον. Ας «όψονται»  γι’αυτό πρωτοπόροι σαν τον Μένγκελμπεργκ αλλά και τον Μητρόπουλο, τον Μπέρνσταϊν, τον Κούμπελικ και τον Χόρενσταιν.

Το «δεύτερο» φεστιβάλ Μάλερ. (Μάιος 1995).

Και φθάνουμε στο 1995, όπου ένα δεύτερο φεστιβάλ Μάλερ διοργανώνεται στο Άμστερνταμ. Μέσα σε 15 ημέρες (από  2 έως 16 Μαΐου) παίζονται όλες οι συμφωνίες, το Τραγούδι της Γης και οι κύκλοι τραγουδιών του Μάλερ. Συμμετέχουν τα μεγαλύτερα ονόματα από ορχήστρες και μαέστρους: Φιλαρμονική Βιέννης, Βερολίνου, Κοντσέρτχεμπαου, ορχήστρα νέων Γκ.Μάλερ, υπό την διεύθυνση των Αμπάντο, Χάϊτινκ, Μούτι, Ρατλ, Ρικάρντο Σαγί.

Κάτι το ξεχωριστό του γεγονότος, κάτι ο καλλιτεχνικός ανταγωνισμός των ορχηστρών (την μια μέρα π.χ. έπαιζε η Φιλαρμονική του Βερολίνου, το άλλο βράδυ η Φιλαρμονική της Βιέννης, κοκ), το αποτέλεσμα ήταν μια σειρά από αξέχαστες ερμηνείες˙ ερμηνείες που θα τις είχαμε χάσει οι πολλοί, όλοι όσοι δεν παραβρεθήκαμε τότε στο Άμστερνταμ, αν δεν τις είχε ηχογραφήσει η ραδιοφωνία της Ολλανδίας.

 

 Όταν μια κρατική ραδιοφωνία παίζει επάξια τον ρόλο της.
Η RNW είναι ένας οργανισμός της ολλανδικής ραδιοφωνίας, με σκοπό την διάδοση ολλανδικών καλλιτεχνικών (και μη) γεγονότων στον κόσμο.

Radio Netherlands Worldwide σημαίνουν τα αρχικά. Η RNW ηχογράφησε το φεστιβάλ και κυκλοφόρησε σε 1500 αρχικά αντίτυπα (και πριν 2 χρόνια άλλα 1500) αυτούς τους 16 δίσκους - cd. Η διάθεση τους δεν έγινε στο εμπόριο αλλά σε παραγωγούς ραδιόφωνων με σκοπό την προωθήσει αυτού του γεγονότος και της μουσικής του Μάλερ. Μετά από επικοινωνία μου με τους υπεύθυνους του RNW δέχθηκαν να στείλουν ένα αντίτυπο με σκοπό να απολαύσουν οι ακροατές του Τar radio αυτή την έξοχη μουσική ερμηνεία.

ΑΚΟΥΣΤΕ
GUSTAV MAHLER "A Selection"

 

Τάκης Ατσιδάκος

( Ιανουάριος 2009)



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center