Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΣΤΗΛΕΣ » Μουσικές Αναφορές (Ε. Αγραφιώτη)
  Εκτυπώστε το άρθρο

VIOLETA DINESCU
Μια σύγχρονη διακεκριμένη συνθέτρια από τη Ρουμανία

 

Το μουσικό στίγμα της ρουμάνας συνθέτριας έγινε και στην Ελλάδα πολύ καλά αντιληπτό στην περυσινή συναυλία της αρπίστριας Μαρίας Μπιλντέα στο Μέγαρο Μουσικής, που αποκάλυψε την ταυτότητα γραφής της συνθέτριας που παρουσιάζουμε. Η parlando και η rubato πλούσια αίσθηση των φθόγγων μαζί με τη μοντέρνα (αλλά όχι εξεζητημένη) μουσική της γλώσσα και την ετεροφωνία, που δανείζεται «χρώματα» από την παραδοσιακή μουσική της πατρίδας της αλλά κεντάει με συνθετική δεξιοτεχνία πάνω στην εξέλιξη της μουσικής σύνθεσης, νομίζω ότι εκτιμήθηκε από το κοινό. Ας δώσουμε λοιπόν, έστω και χωρίς την επικαιρότητα στο πλευρό μας, λίγες πρόσθετες πληροφορίες για τo επίλεκτο αυτό στέλεχος της παγκόσμιας γυναικείας συνθετικής συντροφιάς:
Γεννήθηκε στις 13 Ιουλίου 1953 στο Βουκουρέστι και έχει ήδη στα 56 της χρόνια κατακτήσει όσα ονειρεύτηκε από παιδί για το προσωπικό της μουσικό κόσμο. Η μουσική της παίζεται παντού σήμερα, ηχογραφείται, διδάσκεται και αναλύεται. Δεκάδες διεθνείς διακρίσεις στολίζουν το βιογραφικό της. Από το 1980 είναι μέλος της Ένωσης συνθετών της Ρουμανίας και από το 1985 δυναμικό στέλεχος της International League of Women Composers.

Η Ντινέσκου θεωρείται από τους φανατικούς θαυμαστές αλλά και από τους «ανταγωνιστές» της παγκοσμίως μία πρωτοπόρος που βαδίζει σταθερά στη δημιουργική της οδό, μια βαθύτατη γνώστρια της μουσικής θεωρίας και της σύνθεσης.
Μελέτησε μουσική και παιδαγωγικά της μουσικής στο ιστορικό Conservatorul Ciprian Porumbescu, ξεκίνησε με στόχο να γίνει πιανίστρια αλλά ανακάλυψε τη δημιουργική της φλόγα νωρίς, μελετώντας θεωρητικά και σύνθεση με τη σπουδαία συνθέτρια, μουσική αρθρογράφο και μουσικολόγο Μύριαμ Μάρμπε (1931-1997). Μελέτησε επίσης ενοργάνωση, ανάλυση μουσικής γραφής, φιλοσοφία. Το 1978 κερδίζει με διάκριση το ανώτατο δίπλωμα της σύνθεσης. Η ζωή της από τότε ήταν ήδη αφιερωμένη στη τέχνη.
Το 1982 παίρνει την απόφαση να εγκατασταθεί στη Γερμανία. Το 1984 επιχειρεί να εκπονήσει διδακτορικό στη Χαιδελβέργη αλλά υπαναχωρεί. Παραμένει για να διδάξει περιστασιακά και να διδαχτεί στη Hochschule für Kirchenmusik μέχρι το 1991. Εν τω μεταξύ εργάστηκε και στη Hochschule für Musik της Φρανκφούρτης, σε σεμιναριακή βάση, το 1990 και το 1991. Ακριβώς μετά εργάστηκε και μελέτησε στη Fachakademie Hochschule für Kirchenmusik του Μπαϋρόιτ. Εργαζόταν εν τω μεταξύ ως μουσική ανταποκρίτρια για έντυπα του Βουκουρεστίου καθ’ όλη αυτή την εποχή των επαγγελματικών και καλλιτεχνικών πειραμάτων και δοκιμασιών. Το 1990 τη βρίσκουμε να διδάσκει για λίγο και στη μακρινή Βηρυτό.

Είναι μέλος αξιόλογων γυναικείων οργανώσεων και σωματείων καθώς και ενώσεων γυναικών συνθετριών σε Ευρώπη και Αμερική. Μουσική της έχει παρουσιάσει σε συναυλίες και συνέδρια από τις ΗΠΑ μέχρι την Ιαπωνία και το Γιοχάνεσμπουργκ. Το 1996 έγινε καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο του Όλντενμπουργκ στη βόρειο-δυτική Γερμανία (Carl-von-Ossietzky Universität Oldenburg). Εκεί εργάζεται μέχρι σήμερα. To 2005 η Eva Maria Houben δημοσίευσε μια πολύ σοβαρή εργασία πάνω στη ζωή και την εργογραφία της, που κυκλοφορεί σε δεύτερη έκδοση σήμερα από τις εκδόσεις  Pfau-Verl.

Ο κατάλογος έργων της δείχνει ατελείωτος!
Μια μικρή μόνον γεύση από τη μουσική δωματίου της Ντινέσκου σας δίνω ευθύς:

Sonata, violin/viola, piano, 1975, Arabesques, flute, percussion, 1980 
Dialogo, flute, viola, 1980 (also arranged for clarinet, viola, 1980)
Elogium, trumpet, trombone, 1981,Satya I, violin, 1981 
Satya II, bassoon, 1981 Satya III, double bass, 1981 Satya IV, clarinet, 1981 Satya V, clarinet, bassoon, violin, double bass, 1981 
Immagini, flute, 1982, Parra Quitarra, guitar, 1982 
Alternanzen, flute, oboe, clarinet, French horn, bassoon, 1982 
Drei Miniaturen, 4 saxophones, 1982 
Aion, clarinet, bassoon, cello, 2 double basses, percussion, 1982 
Euraculos, clarinet, viola, 1982, Sonatina, double bass, piano, 1982 
Sleep Song, double bass, piano, 1982, Τhe Toy, double bass, piano, 1982 
Trio, oboe, clarinet, bassoon, 1982, Intarsien, cello, 1983
Auf der Suche nach Mozart…, flute, saxophone, bassoon, French horn, harp, violin, piano (+ celesta), 1983, Flutesplay III, 8 flutes, 1983 
Improvisation, saxophone, 1984 
Din cimpoiu, viola, 1984, Flutesplay I, 3 flutes, 1984; Flutesplay II, 6 flutes, 1984
Terra Lonhdana, flute, string quartet, piano, 1984 
Improvisation, saxophone, 1985, Abendandacht, trumpet, 1985 
Scherzo da fantasia III, violin, cello, 1985 
Loc Maria, organ, percussion, 1985, Nakris, 4 saxophones, 1985
Melismen, 5 recorders, 1985, Méandre, bass clarinet, piano, 1985 
Atréju, flute, guitar, 1986; New Rochelle, synthesizer, 1987 
Ostrov I, viola, 1987, Din terra Lonhdana, string quartet, 1987 
Trio danches, oboe, clarinet, bassoon, 1987 
Aretusa, violin, 1988, Ostrov II, 4 clarinets, 1989
Contraste, 4 trombones, 1989
 ‘…wenn der freude thränen fliessen…’, cello, piano, 1990 
Cime lointaine, oboe, 1990, Immaginabile, recorder, 1990 
Fragment II, flute, harp, 1990, Figuren, 3 double basses, 1990 
Figuren III, 3 guitars, 1990, Fragment V, flute, clarinet, violin, cello, piano, 1990 
Lichtwellen, clarinet/bass clarinet, 1991 
Kata, flute, piano, 1991; Figuren II, 2 guitars, 1991 
ICHTHYS, violin, cello, piano, 1991, Tautropfen, clarinet, piano, 1992
Shan-Shui, 3 percussion, 1993 
Streichquartett, 1993, Notte di festa, vibraphone, 1993 
et les fruits passeront la promesse des fleurs…, flute, clarinet (+ bass clarinet), violin, viola, cello, piano, percussion, 1995 
Au coeur du silence…, recorder, 1995 
Flammentropfen, ensemble (4 players), 1995 
Reversing Fields, clarinet, 1996 
Kathargos, zither, 1996 
Les cymbales du soleil, oboe, 2 percussion, 1996 
Rand, clarinet, viola, 1996, Sonatina, piano, percussion, 2001
Licht-Bruch, accordion, 2001 
Rugá, clarinet, double bass, accordion, 2001


Σχετικά με τη δισκογραφία της, αντιγράφω τη δική της απαρίθμηση σε αυτήν η οποία όμως σταματά στο έτος 2000:

Satya I-IIEuracolusImmaginiAlternanzenScherzo da fantasia IIIMondnachtEchoes I. (CPO: 999 016, 1985) (LP). EuracolusMondnächte. (Electrecord: ST-CS 0217, 1988) (LP). Euracolus. (Mediaphon Classic: MED 72115, 1991). Figuren II. (Intersound: ISPV 165, 1992). Echoes I. (P+O-Pallas: RK 93-004, 1993). ‘…Wenn der freude thränen fliessen…’ (Private recording of Dorothea von Albrecht, Christine Olbrich, 1994). Echoes I. (Bayer: LC 8498 DDD 100169, 1994). TautropfenEchoes ISatya IV; ‘…wenn der freude thränen liessen…’; LichtwellenAretusaOstrov II. (Adesso, 1995) Fresco. (Rhein-Neckar-Kreis, 1995). Cime lointaine. (Pan Classics: 510087, 1995). ‘…Wenn der freude thränen fliessen…’ (Living Artists Recording, 1996). Ambo. (Meli: 7114, 1996). ICHTHYS. (Living Artists Recording, 1996). Niutao. (Bayer: LC 8498 CAD 800916, 1997). Din terra Lonhdana. (Troubadisc: TRO-CD 01418, 1997). Méandre. (NSS: 36931, 1997). Euracolus. (Intersound: ISPV 180, 1997). Quatrain. (New Music International Public Organization, 1997). Au coeur du silence… (Cybele: 260.501, 1998). ‘…Wenn der freude thränen fliessen…’ (Vienna Modern Masters: 2027, 1998). Euracolus (excerpt); Tautropfen (excerpt); Ostrov II (excerpt). (RAABE: 3-8183-0010, 1998). Vortex - Wolken III und III. (Symposion: 1 SCL 0207, 1998). Reversing Fields. (Living Artists Recording, 1998). Echoes IMéandreLes cymbales du soleilAkanuaDies Diem DocetImprovisationEchoes IIMein Heim ein Stein. (UCMR-ADA: 8629045, 1999). LichtwellenRandReversing FieldsDialogoImprovisationDin cimpoiuICHTHYS. (Sargasso: SCD 28027, 1999). Kathargos. (Cavali: LC 05724, 1999).

 δείτε και ακούστε:

 http://www.youtube.com/watch?v=YUXSs2IM8s4

http://www.youtube.com/watch?v=XO6srdgUfu4

http://www.youtube.com/watch?v=mAfh-yrBTuQ

http://www.youtube.com/watch?v=JXfw_cK1pjw


Έφη Αγραφιώτη
effie.tar@gmail.com
Οκτώβριος 2009



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center