Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΣΤΗΛΕΣ » Στα διαχρονικά μονοπάτια του Φλαμένκο (Στ. Γαλάτης) & Home » ΠΡΟΣΩΠΑ » Μουσικά Πορτραίτα
  Εκτυπώστε το άρθρο

« .... Η ΑΝΔΑΛΟΥΣΙΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΕΙ ΑΚΟΜΑ....»
ΠΡΩΤΟ ΜΕΡΟΣ - ΤΟ ΤΡΑΓΟΥΔΙ (EL CANTE)
Γνωριμία με το νέο αίμα του φλαμένκο - στην κιθάρα, στο χορό και στο τραγούδι. (Συνέχεια)

 DIANA NAVARRO
Η δημοφιλής  saetera από την Μάλαγα που μέσα από μια πετυχημένη διεθνή καριέρα,  ξαναπερπατά  τα συναρπαστικά μονοπάτια της copla.


H
Diana Navarro στο εξώφυλλο του τελευταίου δίσκου της “Flamenco”.

Ήταν εδώ και μερικά χρόνια (πέντε-έξη;) που πρωτάκουσα αυτή την τραγουδίστρια από την Μάλαγα στη συχνότητα του KOSMOS 107 την οποία έχω μόνιμα σαν πρώτη επιλογή στο ραδιόφωνο του αυτοκινήτου, ίσως επειδή ο σταθμός ασχολείται ιδιαίτερα με το τραγούδι της Ιβηρικής, αλλά και της Λατινικής Αμερικής.
Ένα τραγούδι που άκουγα για πρώτη φορά, μ’ έκανε να νιώσω αυτό το σφίξιμο στο στομάχι αλλά κι αυτή την απίστευτη ανατριχίλα στην επιδερμίδα που μόνο μια σωστή εκφορά ενός παραδοσιακού jondo τραγουδιού μπορεί να αποφέρει!  Κάτι που δεν το συναντάς και τόσο εύκολα.! Ήταν μάλιστα τόση η έκπληξή μου γι αυτό το τραγούδι που, σημειωτέον, θα το εντάσσαμε εύκολα στην κατηγορία του «έντεχνου», που επικοινώνησα αμέσως με τον σταθμό ζητώντας λεπτομέρειες. Ο μάλλον ξαφνιασμένος για την επιμονή μου παρουσιαστής, μου εξήγησε ότι το τραγούδι είχε ήδη γίνει μεγάλη επιτυχία σε όλη την Ευρώπη και η Diana Navarro πρώτο όνομα στα charts της Ισπανίας.
Επιτρέψτε μου, λοιπόν, να σας το χαρίσω, σαν μια εισαγωγή,  σε ένα πάρα πολύ όμορφο βίντεο από την περίφημη συναυλία της στην Salamanca το 2005.  Ο τίτλος του είναι Sola (μόνη). Προσέξτε ιδιαίτερα το tercio grande στο φινάλε που χαρακτηρίζει τραγουδιστές με ιδιαίτερες φωνητικές δυνατότητες στο cante flamenco.

« Η φωνή μου λειτουργεί τόσο φυσικά όσο και η αναπνοή μου..», συνηθίζει να λέει η τραγουδίστρια από την Μάλαγα.
Μια φωνή που έγινε απόλυτα αναγνωρίσιμη με την εμφάνιση του πρώτου της δίσκου No te olvides de mi(«Μη με ξεχνάς») που πούλησε αμέσως 250.000 αντίτυπα κάνοντας στη συνέχεια διπλό πλατινένιο στην Ισπανία! Μια φωνή που ελίσσεται ανάμεσα  στις παραδοσιακές αντηχήσεις της Ανδαλουσίας, τις ριζωμένες στα βάθη της λαϊκής μουσικής, ανακατεύοντας το λαϊκό με το μοντέρνο, την παράδοση με την ποπ, σε μια λαβυρινθώδη περιδίνηση από συναρπαστικές μελωδίες.
Η Diana Navarro, τραγουδίστρια και συνθέτης, όπως την χαρακτηρίζουν τα media της Ιβηρικής, με την ιδιαίτερη φωνή της να έχει πλέον κερδίσει τις προτιμήσεις του κοινού σε εθνικό επίπεδο, κατάφερε να κάνει την έκπληξη κερδίζοντας και τις προτιμήσεις του διεθνούς πλέον κοινού το οποίο άκουσε και εκτίμησε τα τραγούδια της. Η ίδια προσπαθεί να διαχειριστεί την ίδια την επιτυχία της λέγοντας : «...Όταν βλέπω το κοινό να με ακούει με μάτια συγκινημένα, σκέφτομαι ότι δεν υπάρχει τίποτα το πιο μεγαλειώδες από την μουσική! Είναι υπέροχη εμπειρία.»
Μέχρι όμως να αγγίξει την επιτυχία, η καριέρα της Diana δεν ήταν στρωμένη με ροδοπέταλα. Ήταν καρπός μιας μεγάλης προσωπικής προσπάθειας το να καταφέρει να υπερνικήσει πολλές δυσκολίες.

Γεννημένη στην Μάλαγα στις 21/4/1978, ήταν η μικρότερη από πέντε αδέλφια μιας μεσοαστικής οικογένειας. «..Ο πατέρας μου τραγουδούσε πάντα τόσο όμορφα που μου άρεσε τόσο πολύ να τον ακούω. Κι εκείνος, με τη σειρά του, άρχισε από πολύ μικρή να με προσηλυτίζει στα μυστικά της copla αλλά και την μαγεία της fiesta. Θυμάμαι ακόμα τις διαδρομές που κάναμε με ένα παλιό Renault, ακούγοντας τον αγαπημένο μας Camaron (σ.σ. de la Isla)».
Στα εννιά της χρόνια ενσωματώνεται σ’ ένα φολκλορικό χορωδιακό γκρούπ με το οποίο φτάνει να περιοδεύει μέχρι τον Καναδά! Αν και τα ακούσματα της εποχής την οδηγούσαν στην Ισπανική ποπ, (Radio futura, Alaska,…), παρέμεινε στο εν λόγω χορωδιακό γκρουπ μέχρι τα 16 της. «... Έμαθα πολλά από την θητεία μου σ’ αυτό το γκρουπ» αφηγείται η ίδια, «…Κυρίως όμως ανέπτυξα την μουσική μου διαίσθηση, γι αυτό και ένα μεγάλο μέρος της ανέλιξης αυτής το οφείλω σε αυτή τη θητεία..» Στη συνέχεια όμως, εγκαταλείπει το φολκλορικό γκρουπ και, μετά από μια σύντομη περιήγηση στην ισπανική ποπ μουσική,  γοητεύεται ξανά από το cante flamenco με τις ανδαλουσιάνικες ρίζες, που τόσο δημοφιλές έχει γίνει στην διάρκεια του 20ου αιώνα. «...Η αγάπη μου για την copla με έκανε να αφοσιωθώ ξανά ολοκληρωτικά σ’ αυτή...».
Το αποτέλεσμα ήταν η Diana Navarro, ανάμεσα στα 16 και τα 26 χρόνια της παίρνει μέρος σε 29 διαγωνισμούς copla, κερδίζοντας 19 πρώτα βραβεία και ανάμεσά τους το πολύ σημαντικό Premio Nacional de Saetas de Malaga τα έτη 2000 και 2002.
Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η πόλη της Μάλαγα έχει μεγάλη παράδοση σ’ αυτή την περίπλοκη τραγουδιστική φόρμα που απευθύνεται στο θρησκευτικό συναίσθημα των καθολικών, όπως αυτό εκφράζεται κυρίως στην Μεγάλη Εβδομάδα των παθών του Πάσχα, είτε στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού, είτε στη μορφή της Παναγίας, όπως συμβαίνει κυρίως στην Μάλαγα.
Οι saeteros τραγουδούν την saeta  κατά την διάρκεια της περιφοράς από συγκεκριμένα μπαλκόνια η πλατφόρμες και οι πιστοί ακούν με κατάνυξη και χειροκροτούν στο φινάλε επιβραβεύοντας τον τραγουδιστή (ή τραγουδίστρια). Το συγκεκριμένο τραγούδι ανήκει στην κατηγορία του cante jondo τραγουδιέται χωρίς μουσική συνοδεία και αναφέρεται στα Πάθη του Ιησού ή και την αγωνία της Παναγίας-μητέρας του. (Virgen de las angustias, Virgen del Rocio, κ.λ.π.)
Η ονομασία του (saeta) προέρχεται από το λατινικό sagitta (βέλος), και υποδηλώνει συμβολικά το  έντονο συναίσθημα που βιώνει ο ακροατής ακούγοντάς το, που μοιάζει με τον ξαφνικό, στιγμιαίο πόνο μιας σαϊτιάς. Και επειδή στην Μάλαγα η saeta είναι εξαιρετικά δημοφιλής, πώς μπορούσε η Diana Navarro, μια γνήσια Malagueña, να μην θέλει να αντιμετωπίσει μια τέτοια ερμηνευτική πρόκληση ;


Εδώ η Diana υμνεί τα Θεία Πάθη τη Μεγάλη Εβδομάδα στη Μάλαγα. Προσέξτε την συμμετοχή—ξέσπασμα του κόσμου με το χειροκρότημά του!


ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΑ

Οι καλύτερες στιγμές της δισκογραφίας της, μετά από μερικά πετυχημένα singles, συνοψίζονται στα πάρα κάτω CD.:

-No te olvides de mi (2005).

Μια πρώτη διεθνής επιτυχία με το «Sola». Καλοδουλεμένα, τεχνικά και ποιοτικά τραγούδια, μελωδικά και εύκολα.

-24 Oras (2007).

Άλλη μια συλλογή ποιοτικών ερωτικών τραγουδιών, έξω όμως από την περιοχή της copla flamenca.

-Camino Verde (2008).
Εδώ η Diana ερμηνεύει μερικές παλιές επιτυχίες από το cante bonito της δεκαετίας του 1930. 

-FLAMENCO (2011-Με απ’ευθείας live ηχογράφηση για την Flamenco TV.es.

Μια πετυχημένη επαναφορά παλιών cantes flamencos, cantes de Ida y Vuelta, guajiras, alegrias, κ.α. όπου η Diana Navarro πιστοποιεί την αγάπη και την ζεστασιά με την οποία ξαναγυρνά στα μονοπάτια της copla.

Χαρείτε λοιπόν μια φίνα, graciosa, Alegria του Cadiz, παλιά επιτυχία του Juanito Valderrama,
που η Diana την αποδίδει με περισσή φινέτσα και αγάπη:

 


Στάθης Γαλάτης
galatielen@ath.forthnet.gr
(Φλεβάρης 2012)

Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center