Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΣΤΗΛΕΣ » Οξύνσεις και αναιρέσεις την εποχή της…Ύφεσης (Τ. Βαρουχάκη)
  Εκτυπώστε το άρθρο

Αρμονικά ήχησαν οι …παράλληλες εκδηλώσεις στο  μουσείο της Ακρόπολης

Σε απόλυτη αρμονία ήχησαν οι …παράλληλες εκδηλώσεις μουσικής που πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο της Ακρόπολης την Τετάρτη, 20 Ιουνίου, με αφορμή τον εορτασμό συμπλήρωσης τριών ετών από τη λειτουργία του μουσείου – επέτειος που συνέπεσε με την  παραμονή της Παγκόσμιας Ημέρας Μουσικής.
Πρόκειται για μια εξαιρετική πρωτοβουλία «ανοίγματος» του Μουσείου στην Κοινωνία,   μύησης του κοινού στην αισθητική της κλασικής μουσικής και ανάπτυξης ενός «δημιουργικού διαλόγου» μεταξύ των τεχνών. 
Από το σύνολο των πολύ αξιόλογων εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν, ξεχωρίζουμε την εμφάνιση του κιθαριστικού συνόλου «Κίθαρις» του ωδείου «Φ. Νάκας», υπό τη Δ/νση του διεθνούς φήμης σολίστ κλασικής κιθάρας, κ. Ιάκωβου Κολανιάν, καθώς και τη βραδινή συναυλία με τη συμμετοχή της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής και  χορωδίας της ΕΡΤ σε έργα  Μίκη Θεοδωράκη, Σταύρου Ξαρχάκου,  Δημήτρη Παπαδημητρίου, και  Μάνου Χατζιδάκι.


Το κιθαριστικό σύνολο «Κίθαρις»,  υπό τη Δ/νση του Ιάκωβου Κολανιάν με φόντο τον Παρθενώνα

Το σύνολο «Κίθαρις», ξεκίνησε το πρόγραμμά του με το τραγούδι του Μ. Χατζιδάκι «Τα Παιδιά κάτω στον Κάμπο» από τη μουσική της ταινίας Sweet Movie,” σε διασκευή για κιθαριστικό σύνολο από τον κ Τριαντάφυλλο Μπαταργιά, ο οποίος αποτελεί μέλος του.  Στη συνέχεια, μας «ταξίδεψε» παρουσιάζοντας και τα τέσσερα μέρη από  το ευρέως γνωστό έργο του W.A. Mozart «Μικρή Νυχτερινή Μουσική». Η συναυλία, ολοκληρώθηκε με τον «Κλέφτικο» από τους 12 χορούς  του Ν. Σκαλκώτα  - του οποίου τη διασκευή ανέλαβε και πάλι με  επιτυχία, ο κ  Μπαταργιάς.
«Το κυριότερο κριτήριο για την επιλογή των έργων, ήταν η ανάδειξη της ελληνικής λόγιας μουσικής μια και γνωρίζαμε πως η πλειονότητα των ακροατών θα απαρτιζόταν από ξένους επισκέπτες στη χώρας μας» επισήμανε σχετικά ο κ Ι. Κολανιάν, ο οποίος εξέφρασε τη χαρά του γι΄αυτή την πρωτοβουλία του μουσείου της Ακρόπολης, τονίζοντας ότι: «στο εξωτερικό αντίστοιχοι χώροι εδώ και πολλές δεκαετίες χρησιμοποιούνται ευρέως για μουσικές εκδηλώσεις».
Πλήθος κόσμου παρακολούθησε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την εκδήλωση και χαρακτηριστικό ως προς αυτό ήταν ότι πολλοί εκ των επισκεπτών που βρίσκονταν τυχαία στο χώρο θαυμάζοντας τα εκθέματα, διέκοψαν την περιήγηση και παρακολούθησαν με προσήλωση τη συναυλία.
Τα κιθαριστικό σύνολο «Κίθαρις»  δημιουργήθηκε, το Νοέμβριο του 2011 με πρωτοβουλία του κ. Κολανιάν. Όπως υπογραμμίζει ο ίδιος: «Παρόλο το νεαρό της ηλικίας του, το σύνολο έχει να επιδείξει ήδη ένα αξιόλογο έργο: έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις στην Αθήνα (Αίθουσα συναυλιών Φ. Νάκας, Μουσείο Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Πολιτιστικό κέντρο Ν. Ηράκλειου), ενώ τον περασμένο Μάιο συμμετείχε στο  διαγωνιστικό μέρος του Renaissance Music Festival στην Αρμενία, αποσπώντας το δεύτερο βραβείο στη κατηγορία των συνόλων». 

To σύνολο αποτελείται από 14 μέλη, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται  τελειόφοιτοι σπουδαστές,  αλλά και νέοι διπλωματούχους κιθαριστές. Πρόκειται για τους: Κωνσταντίνο Αναπολιτάνο, Εύη Καίσαρη, Χάρη Καμπύλη, Χάρη Καρπούζη, Σταύρο Κουδουνά, Χρυσούλα Λεβίτη, Τριαντάφυλλο Μπαταριά, Βαγγέλη Νικολαϊδη, Κωνσταντίνα Ντοκούζη, Βλάση Παπαδόπουλο, Μαρία Πέγκα, Παναγώτη Σκαβάρα, Γιώργο Τοσικιάν και Κώστα Τσόγκα.

«Η αρχική ιδέα ήταν οι συμμετέχοντες  να  λειτουργήσουν ως μια δημιουργική ομάδα -  κάτι που  αναγνωρίζουμε όλοι οι κιθαριστές (στην Ελλάδα, και όχι μόνο) πως υστερούμε σημαντικά,  αφού η κιθάρα είναι κατ΄ εξοχήν σολιστικό όργανο» είπε στο “TaR” o κ Κολανιάν κάνοντας παράλληλα την επισήμανση ότι:  «Όλοι μας αναγνωρίζουμε πως οι δυνατότητες που προσφέρονται (και ειδικά   στους νέους κιθαριστές) για σόλο εμφανίσεις, στην Ελλάδα, είναι περιορισμένες». Φιλοδοξία του συνόλου είναι:  «να δώσει τη δυνατότητα αφενός μεν πολλοί κιθαριστές μαζί να έχουν πρόσβαση σε αίθουσες συναυλιών και αφετέρου να προσεγγίζουν έργα που είναι αρκετά μακριά από την φιλολογία του οργάνου» τόνισε ο κ Κολανιάν, εκφράζοντας την ελπίδα  ότι το σύνολο θα συνεχίσει να αποτελεί «ένα μουσικό εργαστήριο που θα γεννά ιδέες και θα καλύπτει την ανάγκη μας για δημιουργία και αγάπη προς τη μουσική». 

Στον υπαίθριο χώρο του μουσείου πραγματοποιήθηκε μετά τις 21.30, συναυλία με έργα σύγχρονης ελληνικής μουσικής με τη συμμετοχή της  Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής και της Χορωδίας της ΕΡΤ υπό τη Δ/νση του κ. Ανδρέα Πυλαρινού.


O κόσμος αρχίζει να συγκεντρώνεται γύρω στις 20.00 το βράδυ στον υπαίθριο χώρο  του μουσείου

«Γιορτάζουμε  τα τρίτα γενέθλια του μουσείου, τα 5 εκατομμύρια επισκέπτες που ήρθαν σε αυτό  και τους μουσικούς ήχους οι οποίοι μας ταξίδεψαν μαζί με τα γλυπτά μέσα από αιώνες μουσικής και γλυπτικής τέχνης» είπε  ο  Πρόεδρος του μουσείου της Ακρόπολης κος Δημήτρης Παντερμαλής, απευθύνοντας ένα σύντομο χαιρετισμό και  εκφράζοντας  τις ευχαριστίες του προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και τη σύζυγό του που τίμησαν με την παρουσία τους την εκδήλωση. «Χαιρόμαστε που αγαπάει την Τέχνη τόσο, όσο και την πολιτική» είπε με νόημα ο κ Παντερμαλής απευθυνόμενος στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας και  ολοκλήρωσε το σύντομο χαιρετισμό του εκφράζοντας  ευχαριστίες  προς τον  Δ/ντα Σύμβουλο της ΕΡΤ κ Λάμπη Ταγματάρχη, καθώς και  στον συνθέτη και Γενικό Δ/ντη της ΕΡΤ, κ Δημήτρη Παπαδημητρίου.


Οι μουσικοί της συμφωνικής ορχήστρας της ΕΡΤ λίγα λεπτά πριν  την έναρξη της συναυλίας

Η  Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ ξεκίνησε το πρόγραμμά της με ονειρικές μελωδίες  έργων του Μ. Χατζιδάκι σε διασκευή χωρίς τη συμμετοχή τραγουδιστή. Στη συνέχεια εμφανίστηκε ο τραγουδιστής Δ. Μπάσης, ο οποίος ερμήνευσε με ευαισθησία και ζωντάνια  έργα των Μ. Θεοδωράκη, Δ. Παπαδημητρίου κ.ά.
Η συναυλία έκλεισε με την εξαιρετική ερμηνεία από τη χορωδία της ΕΡΤ των έργων του Μ. Θεοδωράκη σε ποίηση Οδυσσέα Ελύτη, «Της Δικαιοσύνης Ήλιε Νοητέ» και «¶ξιον Εστί». Εν μέσω ιδιαίτερα θερμών χειροκροτημάτων εκ μέρους του κοινού εμφανίστηκε ξανά για το καθιερωμένο «biz»  ο τραγουδιστής Δ. Μπάσης.
Ας μας επιτραπεί ωστόσο μια παρατήρηση: δεδομένου ότι είναι ακόμη σε ενεργό καλλιτεχνική δραστηριότητα τραγουδιστές τα ονόματα των οποίων είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τα έργα Χατζιδάκι,  Θεοδωράκη και Ξαρχάκου, νομίζουμε ότι η, κατά τα άλλα, άριστη επιλογή του κ Μπάση δεν αναιρεί το γεγονός ότι θα ήταν πιο εύστοχη η επιλογή εκπροσώπησης ενός συνόλου τραγουδιστών αντιπροσωπευτικού όλων των γενεών και αισθητικών τάσεων. Η απουσία ονομάτων όπως για παράδειγμα των:  Μαρίας Φαραντούρη,  Νένας Βενετσάνου, Έλλης Πασπαλά, Μανώλη Μητσιά, Βασίλη Λέκκα, Ηλία Λιούγκου, κ.ά. ήταν μάλλον αισθητή, τουλάχιστον σε όσους είτε ηλικιακά, είτε συναισθηματικά, ταυτιζόμαστε περισσότερο με αυτή τη γενιά.
Συγκινητική ήταν η συμμετοχή του κόσμου, που παρά την πολύωρη ορθοστασία ή το (εξίσου άβολο)  κάθισμα στα σκαλοπάτια, παρακολούθησε με αμείωτο  ενδιαφέρον. «Μη παρακαλώ σας μη, λησμονάτε τη χώρα μου» σιγοψιθύριζαν πολλοί  με έκδηλη συγκίνηση κάτω από τη λάμψη (με τη διττή έννοια του όρου) του Ιερού Βράχου.


Ο Ανδρέας Πυλαρινός σε φωτογραφία από παλαιότερη συναυλία

Η μόνη …παραφωνία στην διοργάνωση ήταν ότι απουσίαζε τόσο από την ιστοσελίδα, όσο και από την είσοδο του μουσείου,  κάποια ανακοίνωση αναφορικά  με  το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων, τον ακριβή χώρο εντός ή εκτός του μουσείου και την ώρα που  πραγματοποιείτο κάθε μια από αυτές – πολλές εκ των οποίων διοργανώνονταν παράλληλα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, αρκετός  κόσμος να μην αντιληφθεί ότι η προγραμματισμένη για τις 20.30  συναυλία της χορωδίας της ΕΡΤ με  έργα του Γιάννη Κωνσταντινίδη και αποσπάσματα από συνθέσεις των Javier Busto και Lajos Bardos υπό τη  Διεύθυνση του Δημήτρη Μπουζάνη πραγματοποιήθηκε  στο ισόγειο του μουσείου και να μείνει με την αίσθηση ότι επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στον  υπαίθριο χώρο του,  με αποτέλεσμα να προσέλθει περί τις 20.00 και να παραμείνει σε αναμονή έως και μετά τις 21.30 όπου ξεκίνησε η επόμενη συναυλία. Επίσης έγινε αισθητή από διαλόγους μεταξύ των θεατών η  απουσία προγράμματος. Ας υπήρχε - έστω για την ανάμνηση αυτής της γεμάτης - ευαισθησία και λυρισμό -  βραδιάς.
Εκφράζουμε την ελπίδα αφενός αυτή η πρωτοβουλία να γίνει θεσμός και  αφετέρου το μουσείο να πλημμυρίζει με μουσική  πολλές φορές το χρόνο ανεξαρτήτως επετείων. Αν η τελευταία ευχή πραγματοποιηθεί: και εις άλλα, λίαν συντόμως.


Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki@gmail.com
Ιούνιος 2012
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center