Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » ΣΤΗΛΕΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ » ΑΛΛΟΙ ΕΚΤΑΚΤΟΙ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Κλασική Κιθάρα
  Εκτυπώστε το άρθρο

To TaR έχει τη χαρά να είναι μόνιμος χορηγός επικοινωνίας σε ένα από τα πιο αξιόπιστα, σε παγκόσμιο επίπεδο, σεμινάρια κλασικής κιθάρας, του Volterra Project, που πραγματοποιείται κάθε καλοκαίρι στη Volterra της Ιταλίας. Την εγκυρότητα και το υψηλό επίπεδο των δραστηριοτήτων του υπογράφει η κορυφαία κιθαρίστρια και μουσικοπαιδαγωγός Αντιγόνη Γκόνη. Όπως συνηθίζεται με όσες διοργανώσεις στηρίζουμε επικοινωνιακά, δημοσιεύουμε έναν απολογισμό, αυτή τη φορά μέσα από τα μάτια μιας μαθήτριας του σεμιναρίου, της κιθαρίστριας και μουσικοπαιδαγωγού Ιωάννας Τσιμίκου που ζει και εργάζεται στο Εδιμβούργο.

THE VOLTERRA PROJECT 2014
Οι Γυναίκες στη Μουσική

Ένας απολογισμός από τη συμμετέχουσα στο σεμινάριο Ιωάννα Τσιμίκου

Οκτώ μέρες (9-17 Ιουλίου 2014) αφιερωμένες στην κλασική κιθάρα, στο πλαίσιο ενός καινοτόμου εκπαιδευτικού προγράμματος που πρόσφερε μαθήματα υψηλού επιπέδου στην κιθάρα, εκπαίδευση στη μουσική φυσιολογία, καθώς και σεμινάρια business management για μουσικούς, τα οποία διδάσκουν έμπειροι και διεθνώς αναγνωρισμένοι επαγγελματίες.

       

Πρόκειται για ένα ξεχωριστό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που οργανώνει και διευθύνει η Αντιγόνη Γκόνη (Artistic Director) και ο Michele Rosa-Clot (Executive Manager), με σκοπό να προσφέρει την ευκαιρία σε νέους κιθαριστές να αναπτύξουν μια σφαιρική και μη ανταγωνιστική προσέγγιση ως ερμηνευτές, καθώς και να μεταφέρει την κλασική κιθάρα από καθαρά παραδοσιακούς χώρους παράστασης σε μέρη περισσότερο προσβάσιμα στην τοπική κοινωνία.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό: Αντιγόνη Γκόνη (καθηγήτρια guitar master class), Gaëlle Solal (visiting artist, καθηγήτρια guitar master class), Nana Simopoulos
(σεμινάριο ‘Business of Music’), Clarice Assad and Andrea Santiago (σεμινάρια VOXploration), Bonno Lange (μαθήματα πάνω στη φυσιολογία της μουσικής και συγκεκριμένα στην τεχνική Alexander), Maurizio Villa (σεμινάριο ανάλυσης video της ερμηνείας της κιθάρας).

Οι μαθήτες: Berta del Olivo, Francesca De Filippis, Nina Fourie-Gows, James Aldridge, Neil Beckmann, Romain Cadot, Luca Isolani, Roberto Borbone, Oliviero Rosa, Luigi Millunzi, Luca Esposito Patrizio, Maarten Vandenbemden, Ioanna Tsimikou.

Το σεμινάριο αυτό πραγματοποιείται για όγδοη χρονιά στην ειδυλλιακή Τοσκάνη και συγκεκριμένα στη Villa Di Scornello, ανάμεσα σε ελαιώνες και χρυσοκίτρινους λόφους.

Πιστεύω ότι  αυτό που καθιστά ιδιαίτερη αυτή την εκπαιδευτική εμπειρία είναι η ποικιλία των μαθημάτων που προσφέρονται. Εκτός λοιπόν από τα υψηλού επιπέδου master classes με την Αντιγόνη Γκόνη και τη Γαλλίδα κιθαρίστρια Gaëlle Solal, είχαμε την ευκαιρία να επωφεληθούμε από διαφορετικά σεμινάρια που το καθένα στόχευε στην εξέλιξη διαφόρων τομέων της μουσικής προσωπικότητας.

Τα μαθήματα που σχετίζονταν με τη φυσιολογία της μουσικής έγιναν από τον Oλλανδό καθηγητή της τεχνικής Alexander, Bonno Lange και ήταν ένα ιδανικό πρώτο βήμα για όλους μας να αναλογιστούμε πόσο σημαντική είναι η στάση του σώματος στη μελέτη της κιθάρας, αλλά και γενικότερα στην καθημερινότητα μας. Τα σεμινάρια VOXploration που προσφέρθηκαν  από τη συνθέτρια και μουσικό Clarice Assad, καθώς και από την ηθοποιό Andrea Santiago ήταν μοναδικά στο να μας μεταφέρουν από τη λογική του κλασικού τρόπου μελέτης στον αυτοσχεδιασμό και την ομαδική ερμηνεία.

Επίσης, δεν θα μπορούσαν να απουσιάζουν σεμινάρια σχετικά με το ‘business of music’, από τη Νάνα Σιμόπουλος, τα οποία για όσους από μας δεν είχαν τη σχετική γνώση, ήταν μια εισαγωγή στο πώς θα μπορέσουμε να προωθήσουμε το έργο μας και εν τέλει τη σταδιοδρομία μας διαμέσου των διαφόρων media, ενώ για τους περισσότερο προχωρημένους επαγγελματίες περιλάμβαναν εμπεριστατωμένες συμβουλές πάνω στα βήματα δικτύωσης που είχαν ήδη πραγματοποιήσει.

Τα σεμινάρια της ανάλυσης video του Maurizio Villa σχετικά με στην κιθαριστική ερμηνεία ήταν πραγματικά κάτι ξεχωριστό και καινοτόμο. Όλοι οι μαθητές βιντεοσκοπηθήκαμε καθώς ερμηνεύαμε ένα κομμάτι της επιλογής μας και στη συνέχεια ακολούθησε σεμινάριο όπου πήραμε συμβουλές τεχνικής και ερμηνείας, παρακολουθώντας το video σε αργή ταχύτητα με συγκεκριμένα κοντινά πλάνα στο κάθε χέρι. Δεν θα μπορούσα να μην αναφέρω τις καθημερινές πρωινές μας ασκήσεις με τη μοναδική Gaëlle Solal που έμοιαζαν με θεατρικό παιχνίδι και αποτελούσαν το ιδανικό ξεκίνημα για κάθε πολυάσχολη μέρα που είχαμε μπροστά μας.

 

Μου είναι δύσκολο πραγματικά να ξεχωρίσω στιγμές από την εμπειρία αυτή, καθότι ήταν κάτι πραγματικά μοναδικό. Παρ’ όλα αυτά, θα ήθελα να αναφέρω τη σημασία που είχαν για μένα προσωπικά τα master classes στην κιθάρα της Αντιγόνης Γκόνη και της Gaëlle Solal.  Οι συμβουλές της κας Γκόνη κατ΄αρχήν σχετικά με τη στάση του σώματος κατά τη μελέτη της κιθάρας αλλά και η ιδιαίτερη έμφαση στην ανάλυση των κομματιών που είχα επιλέξει (Fantasia του Sylvius Leopold Weiss και Julia Florida (Barcarola) του Agustín Barrios Mangoré) ήταν καθοριστικής σημασίας. Από το masterclass της Gaëlle Solal θα μου μείνει αξέχαστη, εκτός από την ανάλυση του κομματιού (Prelude από τη Lute Suite in E minor BWV 996 του Johann Sebastian Bach), η διαφορετική οπτική που μου μετέφερε απέναντι στην ερμηνεία γενικότερα, καθώς σύμφωνα με τα λεγόμενά της όταν ερμηνεύουμε ένα κομμάτι θα πρέπει πάντα να έχουμε στο νου μας μια ιστορία πίσω από αυτό, που να το κάνει μοναδικό.

‘Οπως προανέφερα, το θέμα του φετινού σεμιναριακού κύκλου μαθημάτων στη Volterra ήταν “Οι Γυναίκες στη Μουσική”. Στο πλαίσιο αυτού του θέματος,  παρακολουθήσαμε την ταινία Trobadour σχετικά με τη ζωή της Αμερικανίδας κιθαρίστριας Sharon Isbin και την ανέλιξή της χώρο. Κατ' αυτό τον τρόπο λοιπόν μας δόθηκε η ευκαιρία να αναλογιστούμε κατά πόσον είναι εύκολο ή δύσκολο για μια γυναίκα σολίστ να καταξιωθεί στον χώρο της μουσικής.

Κατά τη γνώμη μου αυτό που καθιστά την εμπειρία αυτή μοναδική, είναι ο συνδυασμός μάθησης και συνύπαρξης. Επί οκτώ μέρες μείναμε στον ίδιο χώρο με ανθρώπους που  δεν γνωρίζαμε στο παρελθόν και με τους οποίους έχουμε κοινό γνώμονα την αγάπη για την κιθάρα. Τη συγκεκριμένη χρονιά, οι μαθητές προερχόμασταν από Ευρώπη, Αμερική και Νότια Αφρική. ‘Ηταν εξαιρετικά ευχάριστο λοιπόν και ξεχωριστό το προσωπικό δέσιμο που αναπτύξαμε μεταξύ μας, έχοντας την αγάπη για την κιθάρα και τη μουσική γενικότερα ως κοινή συνιστώσα.

Μοναδικά διασκεδαστική εμπειρία ήταν η προετοιμασία του ρεπερτορίου μουσικής δωματίου που παρουσιάσαμε στο τελικό ρεσιτάλ. Τα κομμάτια αυτά ήταν τα εξής : Images Oubliees του Claude Debussy (κουαρτέτο κιθάρας), Habanera από την Carmen του Georges Bizet (κιθαριστικό τρίο στο οποίο έλαβα μέρος), καθώς και μια διασκευή για κιθαριστικό κουιντέτο του μαθητή της κας Γκόνη Luca Isolani του κομματιού The Good, the Bad and the Ugly του Ennio Morricone. Εδώ θα πρέπει να αναφέρω την καθοριστικής σημασίας συμβολή της Gaëlle Solal στα μαθήματα μουσικής δωματίου που μας προσέφερε δίνοντάς μας συμβουλές που πιστεύω μας βοήθησαν να δούμε ‘σφαιρικά’ μουσικά τα κομμάτια, από άποψη τόσο ερμηνείας και ανάλυσης, όσο και σύμπραξης.

Πραγματικά αλησμόνητα θα μου μείνουν τα δύο ρεσιτάλ κιθάρας των καθηγητριών μας στην κιθάρα. Στο ρεσιτάλ της Αντιγόνης Γκόνη ήταν πολύ συγκινητική η γεμάτη ευαισθησία ερμηνεία της ‘Βραδινής Επιστροφής’ του Χατζιδάκι από το ‘Χαμόγελο της Τζοκόντας’ καθώς και ο  ‘Υμνος στη Μούσα’ του Dusan Bogdanovic, στα οποία συνδύασε μοναδικά τη βιρτουοζιτέ με το συναίσθημα.
Στην ερμηνεία της Gaëlle Solal ήταν καταφανής η αγάπη για την κιθάρα μέσα από ένα παίξιμο τόσο προσωπικά διαμορφωμένο που έμοιαζε με κατάθεση ψυχής. Θαυμάσια ήταν η ερμηνεία της Ciaconna από την Partita 2 BWV 1004 του Johan Sebastian Bach και του Recuerdos de l Alhambra του Francisco Tarrega.

Το μαθητικό ρεσιτάλ στο τέλος του σεμιναρίου, ήταν επίσης πολύ συγκινητική στιγμή για όλους μας, καθότι προσπαθήσαμε να ενσωματώσουμε ό,τι μάθαμε στη Volterra, παίζοντας όμως όχι ο καθένας για τον εαυτό του, αλλά ως μέρος μιας δεμένης ομάδας. Δεν θα ξεχάσω τα γεμάτα ενθουσιασμό χειροκροτήματα των μαθητών και καθηγητών. Επίσης ξεχωριστή στιγμή του ρεσιτάλ ήταν η ερμηνεία του φανταστικού Bluezillian της Clarice Assad για κουαρτέτο κιθάρας, το οποίο κουαρτέτο αποτελείτο απο καθηγητές και μαθητές (Maurizio Villa, Roberto Borbone, Αντιγόνη Γκόνη, Luca Isolani).

Τελειώνοντας, θα ήθελα να ευχαριστήσω την Αντιγόνη Γκόνη και τον σύζυγό Michele Rosa-Clot, που οργανώνουν με μεγάλη αγάπη το σεμινάριο αυτό και προσφέρουν μια πραγματικά μοναδική εμπειρία σε νέους κιθαριστές, σ’ ένα περιβάλλον γεμάτο ζεστασιά και προσωπικό ενδιαφέρον. Επίσης θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους συμμαθητές μου για τις φανταστικές στιγμές που ζήσαμε στη Βολτέρα και ιδιαίτερα για τις Ταραντέλλες και τις βραδινές καντάδες!

Και εις άλλα με υγεία!

Ιωάννα Τσιμίκου
κιθαρίστρια-μουσικοπαιδαγωγός

Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας

To TaR είναι χορηγός επικοινωνίας του Volterra Project


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ
Volterra Summer Guitar Institute:

ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΓΚΟΝΗ - μια συζήτηση με τον Κώστα Γρηγορέα

δείτε περισσότερα


ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center