Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » & Home » ΣΤΗΛΕΣ » TaRaΤaΤΖΟΥΜ (Ν. Μαυρουδής) & Home » ΑΡΘΡΑ (χρονολογικά) & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Eλληνική Μουσική και Τραγούδι
  Εκτυπώστε το άρθρο

ΤΡΙΤΟ (ΝΕΟ) ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Το εξειδικευμένο ραδιόφωνο δεν είναι κουβέντα του αέρα. Το Τρίτο πρόγραμμα δεν είναι απλώς ένα εύρημα τίτλου. Δεν είναι ένας ραδιοφωνικός τόπος για να «συναντήσει» κάποιος τους πολίτες με τα πιο «ευαίσθητα ώτα», τους «προχωρημένους», τους «avangard» παρακαλώ, ή τους «εξειδικευμένους της μουσικής διανόησης»… 

Το Τρίτο (όπως συνηθίσαμε να το λέμε) θα μπορούσε να ζήσει δίχως αυτές τις υπαρκτές κατηγορίες ακροατών, μόνο που η εμπειρία δείχνει, εδώ και πολλά χρόνια, πως το ανθρώπινο δυναμικό που διαμορφώνει το μουσικό πρόγραμμά του, το βρίσκω γερασμένο, αν όχι σε ηλικία, τουλάχιστον σε ιδέες και γνώσεις περί του ειδικού αντικειμένου. Και τούτο το σημειώνω γιατί θα περίμενε κανείς, μετά το κλείσιμο των κρατικών ΜΜΕ εκείνη την αποφράδα με το μαύρο στις οθόνες και τις συχνότητες (στις 13/6/2013), να τεθεί το Τρίτο σε ένα ειδικό «καθεστώς» με ανακατατάξεις παραγωγών, έτοιμους να φτιάξουν ένα Τρίτο εκσυγχρονισμένο και απαλλαγμένο από παλαιότερες ραδιοφωνικές συνταγές.

Αφορμή για τις σκέψεις μου αυτές είναι μια επιστολή-άρθρο του σοβαρού πανεπιστημιακού καθηγητή, κου Αλέξιου Γ.Κ. Σαββίδη στο διαδικτυακό περιοδικό TaR (που σημαίνει : χορδή). Εκεί, ο κος Σαββίδης σε τόνο καταγγελτικό, εκθέτει τις παρατηρήσεις του σχετικά με την παρακμή του Τρίτου. Διαβάστε στη διεύθυνση: http://www.tar.gr/content/content.php?id=5034 για να μπείτε στην ουσία μιας αντίθεσης προς το εκπεμπόμενο πρόγραμμα του σημερινού Τρίτου.

Δυστυχώς ο αρθογράφος έχει δίκιο. Το Τρίτο είναι ένα ραδιοφωνικό πρόγραμμα που έχει ανάγκη από «ειδικούς» παραγωγούς. Δεν θα ισοπεδώσω τους παραγωγούς του, οι οποίοι κατάφεραν να φτιάξουν καλό κλίμα, παρά την ανειδίκευτη προσφορά πολλών από αυτούς. Η νέα στελέχωσή του όμως, δεν μπορεί να συνεχίζεται με χαλαρά κριτήρια αλλά αντιθέτως, να βασιστεί στη γνώση, πάνω σε ειδική ύλη και ενημέρωση γύρω από λεπτομέρειες, όπως διάκριση των μουσικών εκτελέσεων, των ερμηνευτών, των μαέστρων, των εποχών, των μουσικών ρευμάτων, των ειδών ορχήστρας, των ομάδων μέσα στην ορχήστρα, των ειδικών χαρακτηριστικών της παρτιτούρας, χρονολογίες εκτελέσεων, βαθειά γνώση της Όπερας, τις μορφές της Σονάτας, της Σονατίνας, της Σουίτας, της Συμφωνικής φόρμας, την καλή ενημέρωση των δισκογραφικών καταλόγων, της σωστής απόδοσης των ονομάτων, τα βιογραφικά των συνθετών, των εκτελεστών, να διαθέτουν έγκυρες πηγές πληροφοριών, τέλος, ο παραγωγός του Τρίτου να έχει σπουδάσει το αντικείμενο της μουσικής τέχνης.

Στη ραδιοφωνική μου σταδιοδρομία μετράω τριανταοχτώ χρόνια μουσικός παραγωγός. Από αυτά, για 4-5 χρόνια δούλεψα στο Τρίτο και, παρ’ όλο που είμαι επαγγελματίας μουσικός, δυσκολευόμουν να συγκεντρώσω και να τεκμηριώσω το αναγκαίο πληροφοριακό υλικό, τη σωστή απόδοση ονομάτων και στοιχείων που θα ήταν χρήσιμα στον ακροατή. Αυτή η αδυναμία μου με έκανε να αποσυρθώ από το βάρος μιας τέτοιας ευθύνης. Κατανόησα πως το Τρίτο έχει ανάγκη από εξειδικευμένους… επιστήμονες του μουσικού παγκόσμιου πανοράματος. Σε ένα τέτοιο εξειδικευμένο πρόγραμμα χρησιμεύει ένας ειδικός της μουσικολογίας που γνωρίζει καλά το τεράστιο μωσαϊκό της μουσικής ιστορίας και της αστείρευτης βιβλιογραφίας και δισκογραφίας που τη συνοδεύει.

Το δικό μας Τρίτο πρόγραμμα χρειάζεται να επανατοποθετηθεί ως προς την οργάνωση και τις δομές του. Από τον τρόπο πρόσληψης στελεχών (έγκυροι και αξιόπιστοι διαγωνισμοί για τους παραγωγούς), έως και τη συμμετοχή τους σε ειδικά σεμινάρια περί του αντικειμένου, το οποίο δεν σταματάει ποτέ να ανανεώνεται και να συμπληρώνει καινούργιες ιστορίες προσώπων και μουσικών έργων.

Το Τρίτο είναι μια ραδιοφωνική πολιτιστική και εκπαιδευτική υποχρέωση του κράτους προς τον πολίτη. Ετούτο δεν θα πρέπει να ξεχνιέται. Μέσα σ’ αυτές τις πολιτιστικές υποχρεώσεις, είναι και η ορχήστρα της ΕΡΤ και η Χορωδία του Τρίτου. Όπως είναι επίσης και η καλλιτεχνική εκπαίδευση στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Η υποβάθμισή τους από την πολιτεία θεωρείται παράβαση υποχρεώσεων και ισοδυναμεί με απαξίωση του εθνικού καλλιτεχνικού δυναμικού! Και σ’ αυτό το σημείο, χρόνια τώρα, οι πολίτες έχουν δείξει «κόκκινη κάρτα» σε ένα τέτοιο κράτος που έχει ως παράδοση να τρώει τα παιδιά του…


Νότης Μαυρουδής
Οκτώβριος 2015
http://mavroudistar.wordpress.com/

Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center