Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » ΣΤΗΛΕΣ » ΣΤΗΛΕΣ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ » Ηλεκτρικές Νότες [Μ. Καραγιάννης] & Home » ΑΡΘΡΑ (θεματολογικά) » Ηλεκτρική & Ακουστική Κιθάρα
  Εκτυπώστε το άρθρο










VARIAX 300 
KIΘAPA ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ «MODELING
»
ΑΠΟ ΤΗΝ LINE 6

 

 

               

Είναι γεγονός, ότι η Line 6 είναι μια κορυφαία εταιρεία στο χώρο του «modeling». Αυτό βέβαια που την κάνει μια από τις πρωτοπόρες εταιρείες, είναι ότι έχει ολοκληρωμένες προτάσεις, με προϊόντα που προορίζονται περισσότερο για το ζωντανό παίξιμο, είτε σε studio, είτε σε live και σε πραγματικό χρόνο. Θέλω να πω δηλαδή, ότι…. άλλο το virtual studio. Άλλο να έχουμε στον υπολογιστή μας σε μορφή software τα virtual instruments, τα plug-ins, τα samplers και όλα τα άλλα μουσικά προγράμματα που μπορεί να δουλεύουμε για να στήσουμε ένα project. Εκεί χρησιμοποιούμε ένα midi controller για να παίξουμε όλα τα όργανα. Εδώ αναφερόμαστε στο πραγματικό όργανο, στον πραγματικό ενισχυτή, στο πολυεφφέ κλπ.

Και ομολογώ, ότι σ’ αυτό η Line 6 μέχρι σήμερα έχει κάνει άριστη δουλειά. Δεν είχα την ευκαιρία μέχρι σήμερα να δοκιμάσω τις κιθάρες με τεχνολογία «modeling» της Line 6. Κιθάρες ηλεκτρικές, ακουστικές, κλασσικές, αλλά και ηλεκτρικά Μπάσα, τετράχορδα και πεντάχορδα. Το tar λοιπόν ζήτησε από τον αντιπρόσωπο (εταιρεία «ΦΙΛΙΠΟΣ ΝΑΚΑΣ») να μας δώσει μια ηλεκτρική κιθάρα Variax για να την ψάξουμε λίγο και να  μπορέσουμε να καταλάβουμε…(όχι τίποτα άλλο δηλαδή αλλά….) τι μας περιμένει στο μέλλον.


 

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟ «MODELING»


Για κάποιον που δεν έχει ασχοληθεί με τη μουσική τεχνολογία ,ίσως

να μην του λέει και πολλά ο όρος «modeling». Εμπεριέχει όμως όλο το σκεπτικό, τη διαδρομή και το αποτέλεσμα. Θα υποστήριζα βέβαια και την ελληνική λέξη «προσομοίωση», που χρησιμοποιείται συχνά για αυτήν την τεχνολογία (κατά την αγγλική «simulation»).Προσομοίωση λοιπόν είναι, όταν κάτι προσπαθούμε να το κάνουμε να μοιάσει με κάτι άλλο. Αυτή η τεχνολογία προσπαθεί να δημιουργήσει μοντέλα ενισχυτών, μικροφώνων, μεγαφώνων, καμπίνες ηχείων, επεξεργαστές σήματος (εφφέ) και όπως βλέπουμε   και όργανα. Επώνυμα και πετυχημένα μοντέλα, που έχουν γίνει διάσημα, σύγχρονα, αλλά και με ιστορία (για τα πιο παλιά). Και όλα αυτά σε μια συσκευή ή σε ένα όργανο, όπως στην περίπτωση της κιθάρας Variax 300 της Line 6. Πιο συγκεκριμένα η τεχνολογία «modeling» επιδιώκει το εξής:

 Εάν έχουμε έναν ενισχυτή FENDER και συνδέσουμε ένα πολυεφφέ που να προσομοιώνει μοντέλα ενισχυτών πχ. το πολυεφφέ της BOSS GT8, ή το POD XT LIVE της Line 6, ή της KORG ή της ZOOM, ή της ROCKTRON, ή της YAMAHA κλπ, μας δίνει τη δυνατότητα να μετατρέψουμε τον ενισχυτή FENDER, σε ενισχυτή MARSHALL, VOX, MESA BOOGIE, ROLAND και παρά πολλά άλλα μοντέλα ενισχυτών, με δυνατότητα να ρυθμίζει ο χρήστης, ακόμα και με πόσα μεγάφωνα θα είναι η καμπίνα του ενισχυτή, μέγεθος μεγαφώνων, με τι μικρόφωνο θα παίρνουμε τον ήχο, θέση μικροφώνου κλπ. Έτσι έχουμε πάρα πολλές επιλογές ενισχυτών. Το ίδιο ισχύει και για την προσομοίωση μικροφώνων και για τα εφφέ κτλ. Αυτό σε γενικές γραμμές είναι το «modeling». Το ζητούμενο είναι κατά πόσο η κάθε εταιρεία πετυχαίνει πιο πιστά την προσομοίωση και εκεί πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να μην επηρεαζόμαστε από την ποσότητα των μοντέλων που μας προσφέρουν. Πάντως κάποιες εταιρείες  έχουν κάνει πολλή καλή δουλειά και συνεχίζουν την έρευνα για το καλύτερο.  

Μια άλλη βασική παράμετρος είναι, κατά πόσο οι δικές μας πηγές ήχου έχουν κάποια ποιότητα. Εάν πχ. ο ενισχυτής μας δεν έχει καλή ποιότητα και η ένταση του είναι χαμηλή, στην προσομοίωση που θα κάνουμε έστω και εάν διαλέξουμε να το προσομοιώσουμε με το καλύτερο μοντέλο, θα έχουμε κάποια αλλαγή στη χροιά, όμως η ποιότητα και η ένταση θα παραμείνουν στο «ύψος» του ενισχυτή μας. Μη φανταστεί δηλ. κάποιος, ότι αγοράζοντας έναν ενισχυτή με κακό ηχείο, με φτωχή απόκριση συχνότητας, με κακή σχέση «λόγου σήματος προς θόρυβο», θα τον κάνει να ακούγεται σαν FENDER η σαν MARSHALL. Όχι δε θα μπορέσει να πετύχει τίποτα σημαντικό.

Θα αλλάζει ο ήχος, αλλά θα παραμένει σε χαμηλή ποιότητα. Και αυτό το τονίζω για να μη νομίσει κανείς, ότι δίνοντας πχ. 100 ευρώ, μπορεί να έχει ενισχυτή 500 ή 1000 ευρώ και άνω. Τουλάχιστον αυτό ακόμα δεν το είδα.   

  

VARIAX 300

  

Ας περάσουμε στο όργανο. Η κιθάρα που κρατώ στα χέρια μου VARIAX 300, είναι το φθηνότερο μοντέλο της σειράς στην τιμή των 420 ευρώ. Υπάρχουν άλλα δύο μοντέλα το VARIAX 600 στην τιμή των 628 ευρώ και VARIAX MG 700 στην τιμή των 1.159 ευρώ.

Οι διαφορές είναι, ότι στα ακριβότερα μοντέλα υπάρχει τρέμολο, καλύτερα ξύλα και πιο προσεγμένη κατασκευή στο μπράτσο, με στόχο να ανταποκριθεί ακόμα και σαν κύριο όργανο στις απαιτήσεις ενός επαγγελματία μουσικού. Στο περιεχόμενο όμως των ήχων και στην ποιότητα δεν υπάρχουν διαφορές. Και τα τρία μοντέλα είναι ίδια.     

   Η VARIAX 300 έχει μπράτσο maple, με ταστιέρα τριανταφυλλιά και 22 τάστα. Tο σώμα της κιθάρας είναι από Agathis. Όπως και τα άλλα μοντέλα διαθέτει 25 ήχους που προσομοιώνει κιθάρες με μονούς μαγνήτες, κιθάρες με διπλούς μαγνήτες, κιθάρες με σκάφος, ακουστικά όργανα και RESO. Υπάρχει επίσης ψηφιακή I/O για σύνδεση με Pod XT, Vetta και Workbench.  Μαγνήτες δεν υπάρχουν !!!  Η όλη μετάδοση του ήχου γίνεται με πιεζοηλεκτρικούς μαγνήτες στον καβαλάρη, όπου και μεταφέρεται το σήμα στον επεξεργαστή και στο software, που υπάρχει μέσα. Έχει τρία ποντεσιόμετρα. Το πρώτο  είναι το volume, που εκτός από κοντρόλ έντασης για τα ακουστικά όργανα, στις ηλεκτρικές κιθάρες λειτουργεί διαφορετικά στην κάθε μία, βοηθώντας έτσι μια καλύτερη προσέγγιση στον ήχο που ζητάμε. Το δεύτερο ποντεσιόμετρο το tone  λειτουργεί κανονικά, όταν επιλέγουμε ηλεκτρικές κιθάρες (μπάσα πρίμα). Αλλά, όταν επιλέξουμε ακουστικά όργανα περιστρέφοντας  το tone, είναι σα να αλλάζουμε τη θέση του μικροφώνου απέναντι στο ακουστικό όργανο.  Το τρίτο Model Select Knob λειτουργεί σαν επιλογέας των  ήχων, που διαθέτει η κιθάρα, αλλά και για την αποθήκευση δικών μας ρυθμίσεων ήχων και κουρδισμάτων. Υπάρχει επίσης  και ένας πενταθέσιος διακόπτης, που επιλέγει μαγνήτες εικονικά  (αφού δεν έχουμε μαγνήτες ). Επίσης  μπορούμε στην επιλογή Custom να τοποθετήσουμε τελείως διαφορετικούς ήχους ή και διαφορετικά κουρδίσματα και να τα αλλάζουμε με τον πενταθέσιο! Όλα λοιπόν τα ποντεσιόμετρα και διακόπτες παίζουν πολλαπλό ρόλο. Η τροφοδοσία γίνεται με μπαταρίες, ή με τροφοδοτικό που λειτουργεί θαυμάσια  ατελείωτες ώρες χωρίς να δημιουργείται κανένα πρόβλημα (το είχα πέντε ημέρες στην πρίζα ).

     Ο χειρισμός είναι πολύ εύκολος, συνδέουμε την κιθάρα, διαλέγουμε ήχο  και παίζουμε.

 

ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ ΜΕ ΤΗΝ VARIAX 300

 

Πραγματικά πολύ καλή δουλειά της Line 6. Οι ήχοι που υπάρχουν σ’ αυτή την κιθάρα έχουν πολύ καλή προσέγγιση σε αυτό που προσομοιώνουν. Φυσικά άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο και άλλοι σε εντυπωσιακό βαθμό. Όλες οι ηλεκτρικές κιθάρες είναι σε πολύ καλό επίπεδο. Στην κατηγορία Acoustic και Reso, οι ακουστικές κιθάρες είναι λιγότερο πειστικές, αλλά μου έκαναν εντύπωση το πάντσο και η κιθάρα η Dobro. Παρόλο που η Variax 300
είναι το φθηνότερο μοντέλο της σειράς εντούτοις στο παίξιμο είναι μια χαρά και σε όποια επιλογή και να παίξουμε δεν έχουμε  καθόλου θόρυβο! Ένα πράγμα που πρέπει να εφαρμόζουμε δοκιμάζοντας ένα τέτοιο όργανο, είναι ότι κατά κάποιον τρόπο πρέπει και εμείς να παίζουμε ανάλογα με την επιλογή του οργάνου που διαλέγουμε. Για να μπορέσουμε να δώσουμε πειστικό αποτέλεσμα.

Δηλαδή, δεν είναι σοφό να επιλέξουμε μια κιθάρα με βαθύ σκάφος και να την δοκιμάζουμε στο metal, ή μια επιλογή σε μονό μαγνήτη να θέλουμε να παίξουμε jazz. Για να πλησιάσουμε πιο πιστά μια κιθάρα, θα πρέπει να παίζουμε με το κατάλληλο ύφος που αρμόζει σε κάθε μοντέλο. Φυσικά η τέχνη δεν έχει περιορισμούς ούτε συνταγές, για αυτό ο κάθε μουσικός μπορεί να χρησιμοποιήσει όπως θέλει τον κάθε ήχο. Ακόμα όμως και έτσι να το δούμε, έχουμε ένα όργανο που μας παρέχει 25 διαφορετικούς ήχους και όχι μόνο.         

Με την ψηφιακή είσοδο που υπάρχει μπορούμε να αποθηκεύουμε τους ήχους μας στον υπολογιστή και να φορτώνουμε άλλους από το site της Line 6. Το πιο εντυπωσιακό βέβαια είναι, ότι η κιθάρα συνοδεύεται με ένα πρόγραμμα το Workbench, που δίνει τη δυνατότητα να φτιάξεις εξ ολοκλήρου μια νέα κιθάρα, με ότι σώμα θέλεις,  μπράτσο, μαγνήτες, τα ηλεκτρικά της. Αυτό είναι πραγματικά μία πρόκληση. 

Ακούστε μερικά Demo της εταιρείας:

ηχητικό παράδειγμα 1

ηχητικό παράδειγμα 2

ηχητικό παράδειγμα 3

 

 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ 

 

Με όλα αυτά που προσφέρει η Variax 300, καλές προσομοιώσεις αθόρυβη, με πολλούς ήχους που γίνονται ακόμα περισσότεροι, με τη δυνατότητα να αλλάζουμε αστραπιαία το κούρδισμα, τη δυνατότητα πειραματισμών με το Workbench θα μπορούσε κανείς να την αγοράσει και για έναν μόνο από όλους αυτούς τους λόγους. Όμως είναι και κάτι ακόμα. Πιστεύω ότι η Variax 300 αυτό που σου προσφέρει επιπλέον, είναι ότι σου διευρύνει τη δημιουργική σκέψη για εφαρμογές, που πριν δεν τολμούσες να σκεφτείς. Ποιος θα τολμούσε να γράψει μια σύνθεση, που ο κιθαρίστας θα άλλαζε το κούρδισμα (εξ ολοκλήρου ή σε μεμονωμένες χορδές), την ώρα που παίζει και μάλιστα αν θέλει και με διαφορετικό όργανο σε κάθε κούρδισμα. Μας δίνεται δηλ. η δυνατότητα να αφήσουμε την φαντασία μας ελεύθερη και να ανοίξουμε νέους ορίζοντες στη δημιουργία. Η τιμή της είναι πολύ καλή και λαμβάνοντας πάντοτε υπ’όψιν τη σχέση τιμής προς απόδοση, την καθιστά μια άριστη αγορά.             

Μιχάλης Καραγιάννης
karagiannis@tar.gr



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center