[σπάνιες ηχογραφήσεις] Η MARTHA ARGERICH ΠΑΙΖΕΙ MOZART KAI CHOPIN
(του Δημήτρη Κυπραίου)

Σπάνιες Ηχογραφήσεις
Μεγάλες Ερμηνείες

Συνθέτης : Wolfgang-Amadeus Mozart (1756 -1791)
Έργο : Concerto No. 20 for Piano and Orchestra in D minor, K 466


Ερμηνευτές
Martha Argerich (Piano)
Gran Orquesta Clasica de Radio Nacional ‘El Mundo’ (Αργεντινή)
Alberto Castellano (Διευθυντής Ορχήστρας)

Ρεσιτάλ της Marta Argherich σε ηλικία οκτώ ετών
Teatro Astral, Buenos Aires, 1949

-----------------------------------------------

Συνθέτης : Frederic Chopin (1810 -1849)
Έργο : Concerto No. 1 for Piano and Orchestra in E minor, Op. 11

Ερμηνευτές
Martha Argerich (Piano)
Warsaw National Philharmonic Symphony Orchestra
Witold Rowicki (Διευθυντής Ορχήστρας)

Ερμηνεία με την οποία απέσπασε το Πρώτο βραβείο στον Έβδομο Διεθνή διαγωνισμό πιάνου ‘Frederic Chopin’ στην Βαρσοβία, 1965


  ΑΚΟΥΣΤΕ ΣΤΟ ΤaR-radio.com:
MARTHA ARGERICH "Two rare early recordings" ( http://www.tar-radio.com/myapp/articles/view/294?CAKEPHP=866d71e841be97b43ff507ddd0045452 )

Περιεχόμενα

A. Συνθέτης
: Wolfgang-Amadeus Mozart (1756 -1791)
Έργο : Concerto No. 20 for Piano and Orchestra in D minor, K 466

Τα μέρη
1. Allegro
2. Romance
3. Rondo (Allegro assai)

-----------------

B. Συνθέτης : Frederic Chopin (1810 -1849)
Έργο : Concerto No. 1 for Piano and Orchestra in E minor, Op. 11

Τα μέρη
1. Allegro
2. Romance
3. Rondo (Allegro assai)

---------------------------------------------

Πληροφορίες για τους Ερμηνευτές

Martha Argerich (1941 - )


Γεννημένη στο Buenos Aires στα 1941, η μεγάλη αυτή καλλιτέχνης, ξεκινά σαν παιδί θαύμα ερχόμενη σε επαφή με το κοινό της πατρίδας της, για πρώτη φορά, στα 1946. Το 1949 καθηλώνει το κοινό του Teatro Astral της γενέτειράς πόλης της ερμηνεύοντας το εικοστό σε σειρά γραφής Κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα του Mozart με αριθμό καταλόγου K 466 και υπό την καθοδήγηση του Αρχιμουσικού Alberto Castellanos, απ’ όπου και η παρούσα ηχογράφηση.
Με εφόδια τις γνώσεις που της πρόσφερε ο πρώτος της δάσκαλος Scaramuzza, φθάνει το 1955 στην Ευρώπη όπου μαθητεύει πλάι σε αρκετούς σπουδαίους του πιάνου, όπως τους Gulda, Mangaloff και Benedetti-Michelangeli.
Στα δεκαέξι της κερδίζει τον παγκόσμιο Μουσικό διαγωνισμό της Γενεύης, και στο Bolzano τον διαγωνισμό Busoni, ενώ το Μάρτιο του 1965 κερδίζει το Πρώτο βραβείο στον έβδομο διεθνή διαγωνισμό ‘Frederic Chopin’ της Βαρσοβίας. Ένα χρόνο πριν, τον Νοέμβριο του 1964 εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Λονδίνο, ενώ ήδη έχει κατακτήσει τις καρδιές των φίλων του πιάνου σε όλη την τότε αποκαλούμενη Δυτική Ευρώπη.

Alberto (Victorio) Castellanos (1892 – 1959)

Γεννημένος από Ιταλούς γονείς στο Buenos Aires παίρνει τα πρώτα μαθήματα πιάνου, στα οχτώ του χρόνια, από τον Μαέστρο Constantino Gaito. Μεγαλωμένος σε αμιγώς μουσικό περιβάλλον μιας και ο πατέρας του και η μεγαλύτερη αδελφή του είχαν επαγγελματική ενασχόληση με τη μουσική, αναπτύσσει από νωρίς την μουσική του αισθητική άποψη. Φεύγει για την Ρώμη όπου στην Ακαδημία της Santa Cecillia καταγράφεται στα μητρώα με δύο ιδιότητες. Ως μαθητής και καθηγητής. Νεαρός ακόμα δημιουργεί μια ορχήστρα δέκα ατόμων με τους Astor και Remo Bolognini η οποία αποκτά μόνιμη έδρα στο Palace Theatre.
To 1910 στο Teatro Colon του Buenos Aires καταφθάνει ο Serge Diaghileff με τα περίφημα Russian Ballets και με πρώτο χορευτή, ποιόν άλλον, από τον Nijinsky. Ο μαέστρος της Ορχήστρας Rene Bathon ζητά ένα πιανίστα μέσω αγγελιών. Ο Castellanos δράττεται της ευκαιρίας και ζητά ακρόαση. Φυσικά προσλαμβάνεται.
Το 1918 παντρεύεται την βιολονίστα Esther Laroque, ενώ τον επόμενο χρόνο (1919) καταφθάνει η διάσημη Ρωσίδα μπαλερίνα Ana Pavlova στο Buenos Aires για μια σειρά παραστάσεων. O Bathon συστήνει τον Castellanos στην Pavlova και αρκεί μια ακρόαση για να ξεκινήσει η συνεργασία του μαζί της, που θα διαρκέσει μέχρι το 1922. Η συνεργασία αυτή τερματίζεται όταν αποφασίζει να μην την ακολουθήσει σε περιοδείες που είχε προγραμματίσει η μεγάλη χορεύτρια αλλά να μείνει στο Buenos Aires για να χαρεί την οικογένειά του και την νεογέννητη κόρη του. To 1933 διευθυντής μιας δεκαμελούς ορχήστρας συνεργάζεται για τις ανάγκες ηχογραφήσεων του Carlos Gardel.
To 1935 ιδρύεται ο Ραδιοφωνικός Σταθμός ‘El Mundo’. Για πολλά χρόνια κατείχε την θέση του Καλλιτεχνικού διευθυντή, ενώ διηύθυνε και όλες τις ορχήστρες που είχε ιδρύσει και συντηρούσε ο ραδιοφωνικός αυτός σταθμός. Το 1957 αποσύρεται, εξ αιτίας ασθένειας, ενώ δύο χρόνια μετά το 1959 η οικογένειά του θρηνεί για τον χαμό του στο σπίτι της οδού Sarandi 334. Μαζί με αυτούς θρηνεί όλη η Αργεντινή.

Victor Rowicki (1914 - 1989)

Πολωνός μαέστρος, βιολονίστας και συνθέτης. Σπούδασε βιολί με τον Malawski και σύνθεση με τους Piotrowski και Walewski στο Ωδείο της Κρακοβίας. Το 1938 αποφοιτά με δίπλωμα βιολιού. Συνεχίζει ιδιωτικά μαθήματα σύνθεσης και διεύθυνσης ορχήστρας αν και από το 1933 έχει κάνει ήδη την εμφάνισή του σαν μαέστρος.
Μετά τον Β’ Παγκόσμιο πόλεμο ανασυντάσσει από τα συντρίμμια τους τόσο την Polish Radio Symphony Orchestra του Κατοβίτσε (1945) όσο και την National Philharmonic Orchestra στη Βαρσοβία (1950). Με την Ορχήστρα αυτή συμμετέχει στα εγκαίνια του ανοικοδομημένου Warsaw Philharmonic Concert Hall το 1955.
Σαν συνθέτης έγραψε συμφωνίες, μουσική δωματίου και τραγούδια.
Οι συμπατριώτες του τον τίμησαν με πολλά βραβεία καθ’ όλη την διάρκεια της ζωής του.


Πληροφορίες για τα έργα

Mozart : Concerto No. 20 for Piano and Orchestra in D minor, K 466

Το κονσέρτο αυτό γράφτηκε από τον Mozart 1785. Η πρώτη του παρουσίαση έγινε στο Mehlgröße Casino της Βιέννης, στις 11 Φεβρουαρίου του 1785 με τον συνθέτη να κατέχει την θέση του σολίστα. Γραμμένο στην σκοτεινή τονικότητα της Ρε ελάσσονος είναι ένα από τα δύο κονσέρτα για πιάνο του συνθέτη που είναι γραμμένα σε ελάσσονα τονικότητα. Το άλλο είναι το Κονσέρτο για Πιάνο και Ορχήστρα με αριθμό σειράς 24 και αριθμό καταλόγου Κ 491 το οποίο είναι γραμμένο σε Ντο ελάσσονα. Ο Beethoven ενθουσιασμένος από αυτό το έργο το εντάσσει στο ρεπερτόριό του, ενώ ο ίδιος και ο Johannes Brahms αργότερα γράφουν δύο εμπνευσμένες cadenze για το έργο αυτό.

Concerto No. 1 for Piano and Orchestra in E minor, Op. 11

Το Πρώτο κονσέρτο για πιάνο και ορχήστρα στην τονικότητα Μι ελάσσονα και με αριθμό καταλόγου 11, το συνέθεσε ο Chopin το 1830. Την ίδια χρονιά στις 11 Οκτωβρίου ερμηνεύεται από τον ίδιο τον συνθέτη σε μία από τις εορταστικές εκδηλώσεις που οργανώθηκαν πριν την αναχώρησή του από την Πολωνία.

Είναι το πρώτο από τα δύο δημοσιευμένα κονσέρτα για πιάνο του συνθέτη, έχει πάρει δε τον αριθμό 1, εξ αιτίας του χρόνου δημοσίευσής του. Θεωρείται ότι το κονσέρτο αυτό έχει μεταγενέστερη ημερομηνία γραφής εκείνου που στον κατάλογο έργων του Chopin κατέχει την δεύτερη θέση.

Πληροφορίες για τις Ηχογραφήσεις

Η ηχογράφηση του Κονσέρτου για πιάνο και Ορχήστρα σε Ντο ελάσσονα, K466 του Mozart προέρχεται από ζωντανή αναμετάδοση του Ραδιοφωνικού σταθμού ‘El Mundo’ του Buenos Aires από το Teatro Astral όπου η Argerich δίνει ένα ρεσιτάλ σε ηλικία μόλις οχτώ ετών το 1949, ενώ εκείνη του Πρώτου κονσέρτου του Frederic Chopin προέρχεται από ηχογράφηση της ερμηνείας με την οποία κέρδισε η ίδια τo πρώτο βραβείο στον Έβδομο διεθνή διαγωνισμό ‘Frederic Chopin’ της Βαρσοβίας (1965). Η πρώτη αποτύπωση της ηχογράφησης αυτής σε βυνήλιο έγινε για πρώτη φορά από την Πολωνική ετικέτα MUZA με αριθμό καταλόγου SXL 0265.

Προτεινόμενη δισκογραφία της Martha Argerich

Mozart : Concerto No. 20 for Piano and Orchestra in D minor, K 466


(Padova, Palazzo Giusti, Σεπτέμβριος 1998)

Alexandre Rabinovitch (Διευθυντής Ορχήστρας)

Orchestra di Padova e del Veneto

Elatus [UK] WMS-092 -467402 (CD)

Teldec [Germany] 98407 (CD)

Teldec [Japan] WPCS 21219 (CD)

Warner 2564 62332 (CD box)

Concerto No. 1 for Piano and Orchestra in E minor, Op. 11

(Βαρσοβία, 1965, Ζωντανή Ηχογράφηση από τον Διεθνή Διαγωνισμό Πιάνου Chopin στη Βαρσοβία)

Witold Rowicki (Διευθυντής Ορχήστρας)

Warsaw National Philharmonic Orchestra

Capriccio [Germany] 69460 4 (CD)

Delta [Germany] 11970 (CD) ή 23028 (CD) or 27779/1 (CD)

Denon [Japan] 28CO-2147 (CD) ή COCO 78572 (CD)

Forlane [France] UCD 135 19 (CD)

Frequenz [Italy] 041-014 (CD)

LaserLight [USA] 14 061 (CD) ή 14168 (CD)

Polske Nagranie [Polska] PNCD 471A (CD)

Προσωπικά Σχόλια

Δύο ηχογραφήσεις ιστορικές αλλά και σταθμοί για την Martha Argerich. Η πρώτη μας δίνει την ευκαιρία να γνωρίσουμε ένα παιδί-θαύμα που όμως δεν αρκείται σε δεξιοτεχνικούς εντυπωσιασμούς αλλά αποδίδει το έργο με αξιοπρόσεκτη για την ηλικία της ωριμότητα και συναισθηματική ισορροπία. Μια ερμηνεία που αναδεικνύει την κατανόηση των προθέσεων του Mozart όταν έγραφε αυτό το μουσικό κείμενο. Το δεύτερο μέρος του κονσέρτου που θα έχει ο ακροατής την ευκαιρία να απολαύσει από το TAR-Radio, επιλέχθηκε με το μοναδικό εκείνο κριτήριο της ηχητικής ποιότητας της ηχογράφησης, αλλά συνάμα δείχνει και πως ένα παιδί-θαύμα μπορεί να προσεγγίσει σωστά τη μουσική έχοντας δίπλα του εμπνευσμένους δασκάλους και να φθάσει έτσι στο απόγειο της επιβράβευσης κερδίζοντας τον έβδομο Διαγωνισμό Chopin της Βαρσοβίας το 1965 με μία ερμηνεία που χαρακτηρίζεται από αισιοδοξία, λαμπερό ήχο και εξωστρέφεια. Αν και οι περισσότερες ερμηνείες του κονσέρτου αυτού διακρίνονται από την τάση των ερμηνευτών να αποδώσουν στον Chopin την πρωτοκαθεδρία του Γαλλικού Ρομαντισμού συνδυασμένη με εσωστρέφεια και απαισιόδοξη διάθεση, φτάνοντας έτσι αρκετές φορές σε ερμηνευτικές ακρότητες, η Argerich, αν και πολύ νέα, μόλις εικοσιτεσσάρων χρόνων, σε αυτή την ηχογράφηση φαίνεται να τον αποκαθιστά σαν έναν αισιόδοξο άνθρωπο που όμως τα συναισθήματα και η έκφρασή τους, έχουν κυρίαρχη θέση στη ζωή του πρωτίστως και κατόπιν στην τέχνη του.


Δημήτρης Κυπραίος
Email : dkipreos@tar.gr ( mailto:dkipreos@tar.gr )