LEX EISENHARDT: Μια αυθεντία της παλαιάς μουσικής στη 3η Θερινή Ακαδημία Κιθάρας Αρίων (της Κορίνας Βουγιούκα)

LEX EISENHARDT
Μια αυθεντία της παλαιάς μουσικής
στην 3η Θερινή Ακαδημία Κιθάρας Αρίων ( /content/content.php?id=4607 )

Σύντομη συνέντευξη στην καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Κορίνα Βουγιούκα

Ερ: Τι ετοιμάζετε να παρουσιάσετε στην 3η Θερινή Ακαδημία Κιθάρας Αρίων, τον Αύγουστο στο Μόλυβο;  

Απ: Θα δώσω ένα ρεσιτάλ-διάλεξη με θέμα ‘Fernando Sor – η εύγλωττη κιθάρα’. Κατά τον 18ο (και πρώιμο 19ο) αιώνα, η μουσική ερμηνεία συγκρίνονταν συχνά με τη ρητορική και το λόγο. Ένα κεντρικό στοιχείο του ‘κλασικού’ στυλ ήταν η άρθρωση (όπως και η προφορά) και συνδεόταν με συγκεκριμένα μελωδικά μοτίβα και αρμονικές φόρμες. Αξίζει τον κόπο να ερευνήσουμε πιθανές δακτυλοθεσίες στην μουσική του Sor, τόσο για το δεξί όσο και για το αριστερό χέρι, για να επιτύχουμε ‘φυσική’ άρθρωση και τονισμούς, ώστε το όργανο να ‘μιλήσει’ την παγκόσμια μουσική γλώσσα της εποχής.          

Ερ: Ποιες είναι οι βασικές γραμμές που συνδέουν τον Sor και τον Giuliani με τους σύγχρονούς τους συνθέτες;

Aπ: Στη μέθοδο του Sor, διαβάζουμε ότι θαύμαζε τον Haydn και τον Mozart, ακόμα και αν το στυλ του είναι μερικές φορές πιο ρομαντικό. Ειδικότερα, στα πρώιμα έργα του όπως στα μενουέτα op. 11, αυτή η επιρροή είναι έκδηλη. Σε γενικές γραμμές, στη δομή των έργων αυτών κυριαρχεί η ‘κλασική’ αρμονία. Περισσότερο κι από τον Giuliani, ο Sor ασχολείται με θεωρητικά ζητήματα της μελωδικής γραμμής και της σωστής ακολουθίας του μπάσο. Ως αποτέλεσμα,  έχει κάποιες φορές σχεδόν υπερβολικές απαιτήσεις από το αριστερό χέρι, ακόμα και στα μικρής κλίμακας διδακτικά του έργα.

Ερ: Κατά τα τελευταία χρόνια έχει συντελεστεί μια αλλαγή στην ερμηνεία της μπαρόκ μουσικής. Έχει επηρεάσει και αν ναι, με ποιο τρόπο τις ερμηνευτικές πρακτικές των ιστορικών νυκτών οργάνων;

Απ: Μια από τις βασικές διαφορές μεταξύ της ταμπουλατούρας για μπαρόκ λαούτο και κιθάρα και των περισσότερων μεταγραφών της μπαρόκ μουσικής για κλασική κιθάρα, είναι η λειτουργική χρήση του legato και του non-legato, η οποία χάνεται συχνά στις σύγχρονες μεταγραφές. Η άρθρωση ήταν μέρος της μουσικής γλώσσας της εποχής. Προχωράει ακόμα βαθύτερα από την απλή διακοπή της διάρκειας του μπάσο ή την εισαγωγή ενός λεγκάτο εδώ ή εκεί. Η πιο συνηθισμένος τρόπος που έπαιζαν νότες με μικρότερες αξίες ήταν το non-legato. Για εκφραστικούς λόγους προσέθεταν λεγκάτα και περάσματα σε διαφορετικές χορδές. Κατά την άποψή μου μερικές φορές συμβαίνει ο κιθαρίστας να πρέπει να παίξει υπερβολικά πολλές νότες, σε πολύ γρήγορο tempo και δεν μπορεί να επικεντρωθεί πλήρως σε αυτό τον τομέα της μουσικής. Η επιλογή έργων που έχουν απλούστερη γραφή ή  είναι λιγότερο δεξιοτεχνικά, θα μας επέτρεπε να επιτύχουμε μια πιο σωστή στυλιστικά ερμηνεία.   

 

Βιογραφικό Σημείωμα:

Ο Lex Eisenhardt είναι ένας από τους πιο διαπρεπείς ειδικούς στη βιχουέλα, την μπαρόκ και τη ρομαντική κιθάρα. Διδάσκει τόσο κλασική κιθάρα όσο και ιστορικά νυκτά όργανα στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ. Ο Eisenhardt έχει συμμετάσχει ως σολίστ στο Holland Early Music Festival στην Ουτρέχτη και έχει δώσει πολυάριθμες συναυλίες στο δίκτυο παλιάς μουσικής της Ολλανδίας, τόσο ως σολίστ όσο και με τη σοπράνο Maria-Luz Alvarez. Οι ηχογραφήσεις του μεταδίδονται παγκοσμίως. Λαμβάνει σε μόνιμη βάση προσκλήσεις για συναυλίες και σεμινάρια στην Ευρώπη, την Αμερική και την Αυστραλία. Μελέτησε εκτενώς τη βιβλιογραφία για τη βιχουέλα καθώς και την εξειδικευμένη τεχνική της μπαρόκ κιθάρας. Αυτή η διαδικασία οδήγησε σε ηχογραφήσεις έργων για βιχουέλα συμπεριλαμβανομένων  τραγουδιών των Ισπανών συνθετών του 16ου αιώνα Luys de Narvaez και Esteban Daça, καθώς και μουσικής για μπαρόκ κιθάρα. Ο Lex Eisenhardt έχει επίσης ηχογραφήσει μουσική του Fernando Sor σε αυθεντικά όργανα εποχής.
Ως αυθεντία στο ζήτημα της Ιταλικής μουσικής για κιθάρα του 17ου αιώνα, έχει  εκπονήσει εργασίες για συνδέσμους λαούτου στην Αμερική, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, την Ολλανδία και το Βέλγιο, επάνω στο θέμα ‘battuto και pizzicato: ζητήματα ερμηνείας και σημειογραφίας’.

Επιλεγμένη δισκογραφία:

  • Bartolotti, Guitar Suites – Etcetera
  • Sor, Guitar Works – Etcetera
  • Narváez, Works for vihuela – Etcetera
  • The Royal Guitar, suites by Francesco Corbetta – Verbena
  • Spanish Songbooks, songs and solos by Esteban Daza and José Marin – Emergo (With soprano Maria-Luz Alvarez
  • Canta Venetia – Etcetera KTC 1316. (alfabeto songs and guitar solos). With soprano Maria-Luz Alvarez

Οι ηχογραφήσεις του Lex Eisenhardt είναι διαθέσιμες σε Spotify, iTunes και Amazon.

Πρόσφατα άρθρα:

  • ‘Nuove suonate de Chitarriglia Spagnuola, battute e piccicate’, Michaelsteiner Konferenzberichte 66 (Dössel: Verlag Janos Stekovics, 2004), 181–93.
  • ‘Bourdons as usual’, The Lute 47 (2007)
  • ‘Dissonance and battuto, a hidden practice in the performance of seventeenth-century guitar music?’, The Lute 47 (2007)
  • ‘More on bourdons’, The Lute 49 (2009)
  • ‘Baroque guitar accompaniment, where is the bass?’, Early Music 49/1 (2014)

Υπό έκδοση:

  • Battuto and pizzicato, Italian guitar music of the seventeenth century

Επίσημη ιστοσελίδα:
http://lexeisenhardt.nl/ ( http://lexeisenhardt.nl/ )


Κορίνα Βουγιούκα
Μάιος 2014
korinavgk@gmail.com ( mailto:korinavgk@gmail.com )

Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας


 

  • ΕΔΩ ΔΕΙΤΕ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ 3η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΚΙΘΑΡΑΣ ΑΡΙΩΝ ΣΤΟ ΜΟΛΥΒΟ (1-6/8/2014) ( /content/content.php?id=4607 ) 
    (Παράταση για την υποβολή δηλώσεων συμμετοχής έως 30 Ιουνίου 2014)

 

  • ΕΔΩ ΔΕΙΤΕ ΣΤΙΓΜΙΟΤΥΠΑ ΑΠΟ ΤΗΝ 2η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΡΙΩΝ (2013)
  • ( /content/content.php?id=4688 )