"Ω Φώς Αφεγγές!" στο Ηρώδειο
Ο Περικλής Κούκος μιλά για την πρεμιέρα της συμφωνικής του Ωδής στον Οιδίποδα
10 Ιουλίου 2025 – Chamber Orchestra of Europe υπό τη διεύθυνση του Κωνσταντίνου Καρύδη | Συμμετέχει ο βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος)
TaR: Κύριε Κούκο, μιλήστε μας για τη νέα σας σύνθεση «Ω Φώς Αφεγγές – Ωδή στον Οιδίποδα». Πώς προέκυψε;
Περικλής Κούκος: Το έργο γράφτηκε το διάστημα Δεκέμβριος 2024 με Μάρτιο 2025, έπειτα από πρόταση του αρχιμουσικού Κωνσταντίνου Καρύδη, στον οποίο και είναι αφιερωμένο. Δημιουργήθηκε ειδικά για τη Chamber Orchestra of Europe και το Φεστιβάλ Αθηνών.
TaR: Από πού αντλήσατε το μουσικό υλικό;
Κούκος: Τα μελωδικά στοιχεία προέρχονται από τη μουσική που είχα συνθέσει για την παράσταση του Οἰδίπους ἐπὶ Κολωνῷ του Σοφοκλή, την οποία παρουσίασε το Αμφι-Θέατρο στην Επίδαυρο το 2005, σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη και σκηνοθεσία του Σπύρου Ευαγγελάτου.
TaR: Πώς προσεγγίσατε το αφηγηματικό νήμα του Οιδίποδα σε αυτό το έργο;
Κούκος: Επέλεξα να ακολουθήσω μια αντίστροφη πορεία από αυτή της τραγωδίας. Το έργο ξεκινά με την τελετουργική, υπερβατική «αποχώρηση» του Οιδίποδα προς το φως, και μέσα από συνεχείς αναδρομές αναδύεται η πορεία της ζωής του μέχρι την κορύφωση της εσωτερικής του πάλης — αυτής που του όρισε η Μοίρα.
TaR: Ποιος ήταν ο ρόλος των μελωδιών στη δομή της σύνθεσης;
Κούκος: Ο μελωδικός πυρήνας αποτέλεσε τη βάση για την ανάπτυξη των αρμονικών, ρυθμικών — συχνά πολυρυθμικών — και ηχοχρωματικών επιπέδων, καθώς και για τη διεύρυνση της μουσικής έκτασης και δυναμικής. Το έργο είναι γραμμένο για μεγάλη συμφωνική ορχήστρα και ενσωματώνει την ανθρώπινη φωνή ως δραματουργικό στοιχείο. Ιδιαίτερη μνεία αξίζει στη συμμετοχή του βαρύτονου Τάση Χριστογιαννόπουλου, ο οποίος ενισχύει καθοριστικά τη δραματική διάσταση της σύνθεσης.
TaR: Ποια είναι η μορφολογική του δομή;
Κούκος: Αποτελείται από τέσσερα αδιάκοπα, αλληλοσυνδεόμενα μέρη που σχηματίζουν μια ενιαία δραματουργική ροή. Το σύνολο συγκροτεί ένα συμφωνικό ποίημα — μια ωδή στον Οιδίποδα, μέσα από τη μορφολογική του ενότητα και τη μουσική του πυκνότητα.
TaR: Κύριε Κούκο, μιλήστε μας για τις πρόσφατες παρουσιάσεις έργων σας, τις επερχόμενες, καθώς και για τις παρουσιάσεις του συγκεκριμένου έργου, του οποίου θα ακούσουμε την πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Αθηνών.
Κούκος: Η φετινή καλλιτεχνική περίοδος υπήρξε για μένα ιδιαίτερα πλούσια και δημιουργικά απαιτητική. Είχα την τιμή να παρουσιαστούν έργα μου τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με κορυφαίες ευρωπαϊκές ορχήστρες. Ανάμεσα στις σημαντικές στιγμές ξεχωρίζω τις συναυλίες στο Τορίνο με τη RAI National Symphony Orchestra, στο Ελσίνκι με τη Finnish Radio Symphony Orchestra, στη Θουριγγία με την Thüringer Symphoniker και στην Κολωνία με την Gürzenich Orchester Köln.
Η συναυλία στο Ηρώδειο, με την περίφημη Chamber Orchestra of Europe, σηματοδοτεί το κλείσιμο αυτής της περιόδου με τρόπο ιδανικό. Η πρεμιέρα του νέου μου έργου Ω! Φώς Αφεγγές – Ωδή στον Οιδίποδα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών αποτελεί για μένα μια κορυφαία στιγμή. Το έργο αυτό, βαθιά δραματικό και υπαρξιακό, είναι αφιερωμένο, όπως προανέφερα, στον μαέστρο Κωνσταντίνο Καρύδη, και γράφτηκε ειδικά για τη συγκεκριμένη ορχήστρα.
Παράλληλα, ήδη προγραμματίζονται παρουσιάσεις του έργου για την επόμενη σεζόν: δύο συναυλίες στο Konzerthaus του Βερολίνου με την Konzerthausorchester Berlin, τρεις στην Ιταλία, στην περίφημη Όπερα La Fenice της Βενετίας, από την Orchestra del Teatro La Fenice και στο Las Palmas από την ορχήστρα (OFGC) Orquesta Filarmónica de Gran Canaria.
Είναι ιδιαίτερα συγκινητικό για μένα να βλέπω τη μουσική μου να διατρέχει αυτή τη διαδρομή, να επικοινωνεί με διαφορετικά ακροατήρια και να συνομιλεί με κορυφαίους μουσικούς της Ευρώπης. Κάθε νέα παρουσίαση δεν είναι απλώς μια εκτέλεση, αλλά μια νέα ανάγνωση και ζωή του ίδιου του έργου. Ελπίζω και η πρεμιέρα στο Ηρώδειο να αγγίξει το κοινό και να λειτουργήσει σαν μια μουσική τελετουργία προς το Φως — ακόμη κι αν είναι «άφεγγες».
TaR: Σας ευχαριστούμε θερμά για τη συζήτηση.
Κούκος: Εγώ σας ευχαριστώ. Ήταν χαρά μου.
(Για το TaR: Κώστας Γρηγορέας)
Πληροφορίες για ολόκληρη την συναυλία και τους συντελεστές |
******************
ΤΟ TaR EINAI ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
(Το περιεχόμενο του κειμένου, το φωτογραφικό, βιντεογραφικό ή ηχητικό υλικό καθώς και η επιμέλεια του άρθρου είναι ευθύνη του συγγραφέα)
Το TaR, εκπληρώνοντας το όραμα του ιδρυτή του Νότη Μαυρουδή (1945-2023), συνεχίζει να λειτουργεί ως μία ελεύθερη και αυστηρά μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα, που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία και στην εγκυρότητα των συνεργατών του. Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους, διορθωτές κλπ, άρα δεν έχει την υποδομή και τους πόρους ώστε να ελέγχει την ακρίβεια των πληροφοριών και την πνευματική ιδιοκτησία του υλικού που παρατίθεται (κειμένου, εικόνων, βίντεο, ηχογραφήσεων κλπ). Βασίζεται αποκλειστικά στην καλή πίστη του αρθρογράφου, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για τις απόψεις του και για το υλικό που επιλέγει, από το προσωπικό του αρχείο. Οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από την χρήση πληροφοριών και υλικού παρακαλείται να το δηλώσει άμεσα ώστε να γίνει άμεση διόρθωση (tar.onlinemag@gmail.com). Το TaR έχει ως στόχο να στηρίξει την ποιοτική μουσική δημιουργία κι όχι να θίξει με οποιονδήποτε τρόπο τους δημιουργούς και το έργο τους. Επίσης, η πληροφόρηση που το TaR παρέχει σχετικά με συναυλίες, εκδόσεις, σεμινάρια, διαγωνισμούς, φεστιβάλ κλπ εξαρτάται αποκλειστικά από τις πληροφορίες που παρέχουν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες και το TaR τις δημοσιεύει πάντα "καλή τη πίστει". Το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες και βασίζεται στην βοήθεια των αναγνωστών ώστε να διορθώνονται τα όποια προβλήματα. Διαχειριστής: Κώστας Γρηγορέας Ιδρυτής: Νότης Μαυρουδής |