
Είμαι στην ευχάριστη θέση να μιλήσω και φέτος για ένα επιτυχημένο από κάθε άποψη Φεστιβάλ στην Πάτρα, αφού το 32ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας είχε και πάλι μια εντυπωσιακή συμμετοχή σπουδαστών (σύνολο 107) αλλά και φίλων του οργάνου οι οποίοι παραβρέθηκαν στις τετραήμερες εκδηλώσεις.
Στις φιλόξενες αίθουσες της ‘Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείου Πατρών’ οι σπουδαστές έλαβαν μέρος στα Master classes, παρακολούθησαν τις διαλέξεις, τα μαθήματα και τις συναυλίες ενώ την τελευταία ημέρα υπήρξε αθρόα και η συμμετοχή τους στους διαγωνισμούς.
Masterclass Liza Zoe & Evangelos Assimakopoulos
Στην πανέμορφη αίθουσα συναυλιών του Ωδείου –αληθινό κόσμημα της πόλης των Πατρών– άνοιξαν τις εκδηλώσεις την πρώτη μέρα δυο εξαίρετοι νεαροί καλλιτέχνες οι οποίοι είχαν αποσπάσει πέρυσι τα δυο πρώτα Βραβεία: Η Πολωνέζα Oktavia Bujnowicz και ο δικός μας Βασίλης Πούλιος εντυπωσίασαν με την άψογη τεχνική τους, την ώριμη ερμηνεία και τον επιμελημένο ήχο, στοιχεία που προδικάζουν μια διεθνή πλέον σταδιοδρομία. Στη διαπίστωση αυτή συνηγόρησε και το απαιτητικό κοινό της Πάτρας που ανταποκρίθηκε με θέρμη και στα δυο ρεσιτάλ των ταλαντούχων κιθαριστών.
Recital Oktavia Bujnowicz
Recital Vassilis Poulios
Η δεύτερη ημέρα των εκδηλώσεων άνοιξε με μια ομιλία μου η οποία είχε ως θέμα τη ζωή της Γαλλίδας Ida Presti. Ήταν μια διάλεξη που χρωστούσα από πέρυσι στη μνήμη της κορυφαίας κιθαρίστριας που υπήρξε και δασκάλα μας, αφού στο περσινό Φεστιβάλ είχε συμπληρωθεί ένας αιώνας από τη γέννησή της (1924). Όσοι παρευρέθηκαν στη διάλεξη άκουσαν λεπτομέρειες για την τρικυμισμένη ζωή ενός κιθαριστικού φαινομένου, μιας ανεπανάληπτης κιθαρίστριας που άφησε στη σύντομη ζωή της ανεξίτηλο το αποτύπωμά της.
Τα δυο ρεσιτάλ από έλληνες κιθαριστές που ακολούθησαν απέσπασαν το έντονο χειροκρότημα του κοινού που είχε κατακλύσει την αίθουσα.
Recital Ioanna Kazoglou
Η Ιωάννα Καζόγλου με το φλογερό της ταμπεραμέντο και το καταιγιστικό της παίξιμο πάνω σε ένα απαιτητικό πρόγραμμα, δικαίωσε τις προβλέψεις όσων είχαν πιστέψει στην ίδια και στη διεθνή της καριέρα που μάλιστα έχει ήδη ξεκινήσει. Η Ιωάννα σίγουρα ανήκει στις κορυφαίες κιθαρίστριες της γενιάς της και το μέλλον της προδιαγράφεται λαμπρό.
Ο Ορέστης Καλαμπαλίκης του οποίου το πρόγραμμα ήταν αποκλειστικά διαμορφωμένο με έργα-διασκευές δικές του πάνω στη μουσική του Μάνου Χατζιδάκι, πρόσφερε στο ακροατήριο ένα απολαυστικό ρεσιτάλ. Αξιοποιώντας κατά τον καλύτερο τρόπο τις εκφραστικές δυνατότητες της κιθάρας, ενθουσίασε το ακροατήριο με τα έξυπνα ευρήματα, την ποικιλία ηχοχρωμάτων και τις εύστοχες επινοήσεις, έτσι που τελικά η μουσική του ιδιοφυούς συνθέτη, χάρη στον Ορέστη Καλαμπαλίκη, δικαίως μπορεί να πάρει μια θέση στο ρεπερτόριο της φιλολογίας του οργάνου.
Recital Orestis Kalabalikis
Η τρίτη ημέρα των εκδηλώσεων ξεκίνησε με μια διάλεξη του Ορέστη στην οποία ο προικισμένος συνθέτης-κιθαριστής αναφέρθηκε κυρίως στα κίνητρα, τις έρευνες και τα ερεθίσματα που τον οδήγησαν στη πραγματοποίηση των διασκευών του, διασκευές οι οποίες έχουν ήδη καταγραφεί και κυκλοφορούν σε Εκδόσεις αλλά και σε CD. Ο Ορέστης Καλαμπαλίκης, άριστος γνώστης και κάτοχος του οργάνου, με τις συνθετικές του ικανότητες σίγουρα στις μέρες αποτελεί μια ξεχωριστή κιθαριστική προσωπικότητα η οποία έχει να προσφέρει στο μέλλον πολλά.
Το βράδυ της ίδιας ημέρας το ακροατήριο είχε την ευκαιρία να ακούσει δυο ξένους κιθαριστές, κατόχους του περίφημου διεθνούς βραβείου GFA. Ο Κροάτης Lovro Peretić και ο Ρώσος Vladimir Gorbach που ήταν προσκεκλημένοι του Φεστιβάλ για να δώσουν ρεσιτάλ, να διδάξουν σε Master classes και να συμμετάσχουν στην επιτροπή των διαγωνισμών επιβεβαίωσαν τη φήμη που τους περιβάλει. Εντύπωση προκάλεσε η τεχνική, ο ήχος και η εκφραστική δεινότητα του νεαρού Lovro Peretić που με άνεση απέδωσε τις ερμηνείες των απαιτητικών έργων που παρουσίασε, όσο και το ώριμο, φινετσάτο και βιρτουόζικο παίξιμο του Bladimir Gorbach που το κοινό του φεστιβάλ της Πάτρας τον υποδέχτηκε και πάλι με ενθουσιασμό όπως και το 2017. Είναι δυο κιθαριστές που σίγουρα θα επισκεφθούν ξανά τη χώρα μας.
Recital Lovro Peretic
Masterclass Vladimir Gorbach
Η τέταρτη και τελευταία ημέρα του Φεστιβάλ ανήκει ολοκληρωτικά στους διαγωνισμούς. Στη φετινή χρονιά διαγωνίστηκαν συνολικά 49 σπουδαστές και για τις τρεις κατηγορίες. Ο ανταγωνισμός ήταν ιδιαίτερα υψηλός στην δεύτερη Κατηγορία, ενώ για την Τρίτη Κατηγορία (χωρίς περιορισμό ηλικίας) η επιτροπή θεώρησε πως το επίπεδο δεν ήταν αρκετά υψηλό και δεν απένειμε το Πρώτο Βραβείο.
Η Λίζα κι εγώ θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά τον Ελληνοαμερικανό οργανοποιό Νικόλα Ιωάννου από την Νέα Υόρκη για την πολύτιμη προσφορά του: μια κιθάρα δικής του κατασκευής ως έπαθλο στον νικητή της τρίτης Κατηγορίας, καθώς και τον Μουσικό Οίκο ‘Panasmusic’ για την προσφορά του στα υπόλοιπα βραβεία και έπαθλα του διαγωνισμού όλων των Κατηγοριών.
Ένα μεγάλο ‘ευχαριστώ’ επίσης στη διεύθυνση της ‘Φιλαρμονικής Εταιρίας Ωδείο Πατρών’ στην αίθουσα συναυλιών της οποίας πραγματοποιούνται όλα αυτά τα χρόνια οι ποικίλες εκδηλώσεις.
Από το 1992, χρονιά που αυτές οι εκδηλώσεις ξεκίνησαν ως Σεμινάριο και αργότερα μετεξελίχθηκαν σε Διεθνές Φεστιβάλ, στόχος μας υπήρξε πάντοτε η ενημέρωση, η επιμόρφωση και η διαπαιδαγώγηση των εκατοντάδων σπουδαστών που εξακολουθούν να συρρέουν από κάθε γωνιά της χώρας.
Στις μέρες μας, το Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας της Πάτρας, αποτελεί τον μεγαλύτερο και μακροβιότερο κιθαριστικό θεσμό που διεξάγεται χωρίς διακοπή κάθε χρόνο στην ίδια πόλη.
Διατηρώντας πάντα μια αυστηρή επιλογή προσκεκλημένων στο τετραήμερο των εκδηλώσεων, το Φεστιβάλ μας πλαισιώνεται κατά κανόνα από διακεκριμένες προσωπικότητες της Τέχνης και της Επιστήμης, προσωπικότητες οι οποίες πραγματοποιούν συναυλίες, διαλέξεις, ρεσιτάλ, Master classes και διδασκαλίες που συντείνουν τα μέγιστα στο κύρος του θεσμού.
Προσβλέποντας με αισιοδοξία στο 33ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας, η Λίζα κι εγώ δίνουμε και πάλι το καθιερωμένο ραντεβού μας στην Πάτρα τον Απρίλιο του 2026.
Ευάγγελος Ασημακόπουλος
(Απρίλης 2025)
Aποτελέσματα Διαγωνισμών
- Τα ονόματα παρατίθενται με αλφαβητική σειρά σε ισοδύναμα αποτελέσματα - ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ A' (έως 12 ετών) [Επιτροπή: Β.Φιλιππαίου (Πρόεδρος), V.Gorbach, Ο.Καλαμπαλίκης, Ρ.Σκλάβου, Μ.Βροντινός] Α' Βραβείο Β' Βραβεία Γ' Βραβείο Έπαινοι ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β' (έως 16 ετών) [Επιτροπή: V.Gorbach (Πρόεδρος), L.Peretić, Ο.Καλαμπαλίκης, Ρ.Σκλάβου, Μ. Βροντινός] Α' Βραβείο Β' Βραβείο Γ' Βραβείο Έπαινοι ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ' (χωρίς όριο ηλικίας) [Επιτροπή: V.Gorbach (Πρόεδρος), Ο.Καλαμπαλίκης, Α.Χατζηνικολάου, Ρ.Σκλάβου, Μ. Βροντινός] Α' Βραβείο Β' Βραβείο Γ' Βραβεία |
ΤΟ TaR EINAI ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΤΩΝ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ
Click here for the English Version
*******************
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Το περιεχόμενο του κειμένου, το φωτογραφικό, βιντεογραφικό ή ηχητικό υλικό καθώς και η επιμέλεια του άρθρου είναι ευθύνη του συγγραφέα)
Το TaR, εκπληρώνοντας το όραμα του ιδρυτή του Νότη Μαυρουδή (1945-2023), συνεχίζει να λειτουργεί ως μία ελεύθερη και αυστηρά μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα, που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία και στην εγκυρότητα των συνεργατών του. Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους, διορθωτές κλπ, άρα δεν έχει την υποδομή και τους πόρους ώστε να ελέγχει την ακρίβεια των πληροφοριών και την πνευματική ιδιοκτησία του υλικού που παρατίθεται (κειμένου, εικόνων, βίντεο, ηχογραφήσεων κλπ). Βασίζεται αποκλειστικά στην καλή πίστη του αρθρογράφου, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για τις απόψεις του και για το υλικό που επιλέγει, από το προσωπικό του αρχείο. Οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από την χρήση πληροφοριών και υλικού παρακαλείται να το δηλώσει άμεσα ώστε να γίνει άμεση διόρθωση (tar.onlinemag@gmail.com). Το TaR έχει ως στόχο να στηρίξει την ποιοτική μουσική δημιουργία κι όχι να θίξει με οποιονδήποτε τρόπο τους δημιουργούς και το έργο τους. Επίσης, η πληροφόρηση που το TaR παρέχει σχετικά με συναυλίες, εκδόσεις, σεμινάρια, διαγωνισμούς, φεστιβάλ κλπ εξαρτάται αποκλειστικά από τις πληροφορίες που παρέχουν οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες και το TaR τις δημοσιεύει πάντα "καλή τη πίστει". Το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες και βασίζεται στην βοήθεια των αναγνωστών ώστε να διορθώνονται τα όποια προβλήματα. Διαχειριστής: Κώστας Γρηγορέας Ιδρυτής: Νότης Μαυρουδής |