5η ΘΕΡΙΝΗ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΧΟΡΩΔΙΑΣ
Έως τις 11 Απριλίου θα έχουν οι ενδιαφερόμενοι προθεσμία να υποβάλουν αίτηση συμμετοχής στην 5η Θερινή Ακαδημία Διεύθυνσης Χορωδίας, η οποία θα πραγματοποιηθεί στις 1-7 Ιουλίου 2014 στην Κέρκυρα με προσκεκλημένο διδάσκοντα τον Andre Thomas, διευθυντή της χορωδίας και Καθηγητή του Πανεπιστημίου της Florida (ΗΠΑ).
Το σεμινάριο απευθύνεται σε διευθυντές χορωδιών (παιδικών, νεανικών, ωδείων), σε καθηγητές μουσικής Α’ Βάθμιας και Β’ Βάθμιας εκπαίδευσης που διευθύνουν σχολική χορωδία και σε φοιτητές τμημάτων μουσικών σπουδών.
Η Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Ιονίου Πανεπιστημίου, Επιστημονική Υπεύθυνη Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας, Μιράντα Καλδή καθώς επίσης και η Υπεύθυνη Οργανωτικών Θεμάτων της Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας, Διδάσκουσα ΠΔ407, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Μαρία Μελιγκοπούλου απάντησαν γραπτώς στις ερωτήσεις του TaR αναφορικά με την επικείμενη διοργάνωση, χαρίζοντάς μας μια νότα αισιοδοξίας. Αλλά και κάτι εξίσου σημαντικό: έδωσαν μια «αποστομωτική» απάντηση σε όλους όσοι επιμένουν να «μηδενίζουν» το ρόλο του δημόσιου Πανεπιστημίου καθότι η 5η θερινή Ακαδημία αποτελεί ένα εξαιρετικό Παράδειγμα προώθησης της δια βίου μάθησης και «ανοίγματος» του Πανεπιστημίου όχι μόνο στην κοινωνία, αλλά ευρύτερα, στη διεθνή μουσική κοινότητα.
5η Θερινή Ακαδημία: ένας γόνιμος θεσμός -πολλά υποσχόμενος- εν μέσω ηθικής και οικονομικής κρίσης….
******************
Τ.Β. Η 5η Θερινή Ακαδημία Διεύθυνσης Χορωδίας, επιθυμεί να επιμορφώσει Διευθυντές Σχολικών, Παιδικών και Νεανικών χορωδιών. Για ποιους λόγους επιλέξατε αυτή την ομάδα - στόχο;
Μ.Μ. Οι ερασιτεχνικές χορωδίες, δηλαδή αυτές που απαρτίζονται από μη επαγγελματίες χορωδούς, όπως και οι εκπαιδευτικές χορωδίες (χορωδίες σχολείων, ωδείων, μουσικών σχολών κ.λπ) αποτελούν τη συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών χορωδιών ως είδος χορωδίας. Ειδικότερα, οι παιδικές και νεανικές χορωδίες είναι και οι αριθμητικά περισσότερες ελληνικές χορωδίες. Οι δύο αυτές διαπιστώσεις έδωσαν το έναυσμα στην επιστημονική επιβλέπουσα της Θερινής Ακαδημίας, Μιράντα Καλδή, αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Ιονίου Πανεπιστημίου στη Διεύθυνση Χορωδίας, να σχεδιάσει ένα διδακτικό διάγραμμα της Ακαδημίας, με κεντρικό άξονα τους διευθυντές των παραπάνω χορωδιών. Οι πρώτες τέσσερις Ακαδημίες κατά τα έτη 2010 – 2013 προσέλκυσαν ένα σημαντικό αριθμό μαέστρων παιδικών, νεανικών και σχολικών χορωδιών, ο οποίος όχι μόνο ξεπέρασε τις αρχικές μας προσδοκίες αλλά επαλήθευσε με τον πιο έμπρακτο τρόπο την ανάγκη επιμορφωτικών προγραμμάτων, όπως αυτό της Ακαδημίας. Επίτιμος προσκεκλημένος της 5ης Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας θα είναι ο Andre Thomas, Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Florida, ο οποίος ειδικεύεται στη διδασκαλία παιδικών, σχολικών και νεανικών χορωδιών και έχει μεγάλη εμπειρία στη διεύθυνση σημαντικών χορωδιών αυτής της κατηγορίας στις ΗΠΑ.
Τ.Β. Ποια είναι τα προσδοκώμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα από τη διδασκαλία του;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Ο Andre Thomas είναι ένας διεθνώς αναγνωρισμένος μαέστρος και βρίσκεται σε διαρκή ζήτηση ως προσκεκλημένος διδάσκων σε μουσικά ιδρύματα ανά τον κόσμο. Η ειδίκευσή του στη διδασκαλία της χορωδίας σε παιδιά και νέους αποτελεί έναν από τους κύριους λόγους που το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, του απηύθυνε πρόσκληση. H Ακαδημία είναι δομημένη σε τέσσερις διδακτικές ενότητες: α) Μεθοδολογία της διδασκαλίας της χορωδίας, β) χορωδιακή φωνητική αγωγή, γ) τεχνική διεύθυνσης Χορωδίας και δ) χορωδία (πράξη). Ο Thomas θα εφαρμόσει τη μεθοδολογία του στις παραπάνω ενότητες με συμμετοχή και της εργαστηριακής χορωδίας του σεμιναρίου, αλλά και την ενεργητική συμμετοχή των μαέστρων. Αυτό που προσδοκούμε από τη διδασκαλία του Thomas είναι να παρουσιάσει μια συγκροτημένη μεθοδολογία που θα χρήσιμη αλλά και χρηστική στους συμμετέχοντες.
Από αριστερά: Νίκος Ζαφρανάς Λέκτορας του ΑΠΘ, τακτικός πιανίστας της Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας, Μιράντα Καλδή, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Ιονίου Πανεπιστημίου, Επιστημονική Υπεύθυνη Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας Andre van den Merwe, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Stellenbosch (South Africa), προσκεκλημένος διδάσκων για το 2013, και Μαρία Μελιγκοπούλου, Διδάσκουσα ΠΔ407, στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, Υπεύθυνη Οργανωτικών Θερμάτων της Θερινής Ακαδημίας Διεύθυνσης Χορωδίας.
Τ.Β. Κατά την εκτίμησή σας, ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μιας «φημισμένης» χορωδίας στις ΗΠΑ εν συγκρίσει με μια αντιστοίχως καταξιωμένη χορωδία στη χώρα μας;
Μ.Μ. Ίσως ο όρος «φημισμένη» να αδικεί μια ποιοτική ελληνική χορωδία που δεν έχει ενδεχομένως τις ίδιες ευκαιρίες καλλιτεχνικής προβολής. Αυτό ακριβώς είναι κατά τη γνώμη μας ένα στοιχείο που διαφοροποιεί μια καλή Αμερικάνικη Χορωδία από μια αντίστοιχη Ελληνική: το γεγονός ότι η πρώτη έχει περισσότερες ευκαιρίες και υλικοτεχνική υποδομή για προβολή της δουλειάς της. Στην Ελλάδα υπάρχουν αρκετές χορωδίες με καλλιτεχνικό επίπεδο απαράμιλλο των διεθνώς «φημισμένων», οι οποίες απλά δεν έχουν τη δυνατότητα να προβληθούν σε διεθνές αλλά και σε εθνικό επίπεδο όσο «οι φημισμένες».
Τ.Β. Μια από τις διδακτικές ενότητες του σεμιναρίου της Ακαδημίας είναι «στοιχεία φωνητικής τεχνικής και στοιχεία φωνητικής για την ερμηνεία της Negro & Gospel μουσικής». Για ποιους λόγους επιλέξατε τη διδασκαλία αυτού ειδικά του μουσικού είδους;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Η φωνητική τεχνική αποτελεί μια σημαντική και απαραίτητη διδακτική ενότητα, διότι από αυτήν εξαρτάται άμεσα η ποιότητα του χορωδιακού ήχου, η άριστη τονικότητα της χορωδίας, η καθαρή άρθρωση και τα περισσότερα στοιχεία που αναφέρονται στη μουσική ερμηνεία ενός χορωδιακού έργου. Για τους λόγους αυτούς ο Thomas θα διδάξει στοιχεία από τα παραπάνω και θα εφαρμόσει παραδείγματα και πρακτικές που θα βοηθήσουν τους μαέστρους να τα εφαρμόσουν στις χορωδίες τους. Το γεγονός ότι ο Thomas θεωρείται και ένας από τους κορυφαίους Αφροαμερικανους μαέστρους στην ερμηνεία Negro & Spiritual μουσικής αποτέλεσε και το λόγο που ειδικά στη φετινή Ακαδημία θα διδαχθούν και στοιχεία φωνητικής τεχνικής για αυτά τα δύο είδη, τα οποία πρέπει να τονίσουμε ότι είναι ιδιαίτερα δημοφιλή σε ένα σημαντικό αριθμό ελληνικών χορωδιών και ιδιαίτερα σε παιδικές και νεανικές.
Andre van den Merwe, Καθηγητής του Πανεπιστημίου Stellenbosch (South Africa), προσκεκλημένος διδάσκων για το 2013
Τ.Β. Σε ποια ειδικότερα θέματα που άπτονται του τομέα διεύθυνσης χορωδίας επιδιώκετε να γνωρίζετε «καλές διεθνείς πρακτικές»;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Με τον όρο «καλές διεθνείς πρακτικές» υποθέτουμε ότι εννοείτε «επιστημονικά τεκμηριωμένες μεθόδους» που οδηγούν σε ένα άριστο μουσικό αποτέλεσμα μιας χορωδίας. Στη Θερινή Ακαδημία έχουν προσκληθεί ως τώρα διάφοροι διευθυντές χορωδίας, οι οποίοι είναι αναγνωρισμένοι για την άρτια επιστημονική τους κατάρτιση. Ανάμεσά τους η Jean Bartle – Ashworth, ο Basilio Astulez, ο Andre van den Merwe. Καθένας τους, παρουσίασε ένα κομμάτι αυτών των “καλών διεθνών πρακτικών”, μέσα από τη δική του μεθοδολογική προσέγγιση, η οποία εν τέλει οδήγησε σε ένα άριστο αποτέλεσμα. Τα ειδικότερα θέματα που προσέγγισαν ήταν η μεθοδολογία της διδασκαλίας ενός νέου χορωδιακού έργου, η φωνητική καλλιέργεια των άπειρων ή ερασιτεχνών χορωδών, η μουσική ερμηνεία ανάλογα με το ύφος και την εποχή του διδασκόμενου έργου, η τεχνική της κινησιολογίας της διεύθυνσης και η χορωδιακή πράξη μέσα από τη συμμετοχή των ίδιων των μαέστρων σε μια χορωδία υπό τη διεύθυνση του κάθε διδάσκοντος. Οι ιδέες προσκεκλημένου μαέστρου εφαρμοσμένες μέσα από τη δική του προσέγγιση έδωσαν στους συμμετέχοντες μαέστρους μια πολύπλευρη διάσταση της χορωδιακής πράξης και συντέλεσαν στην απαγκίστρωση από κάποια καθιερωμένα “κλισέ” που λίμναζαν ως πρακτικές στην ελληνική χορωδιακή πράξη δημιουργώντας φαύλο κύκλο. Οι 200+ μαέστροι που έχουν συμμετάσχει έως τώρα, δίνουν ένα σαφές στίγμα του νέου χορωδιακού πνεύματος που διαφαίνεται από τη διευρυμένη επιλογή ρεπερτορίου, την καλλιτεχνική ανέλιξη των χορωδιών και τη διάδοση της χορωδιακής μουσικής στα μέρη που εργάζονται, κάποια από τα οποία για πρώτη φορά γνώρισαν τη χορωδιακή μουσική από αυτούς τους ίδιους.
Τ.Β. Ποιοι είναι οι εκπαιδευτικοί στόχοι του σεμιναρίου της Ακαδημίας;
Μ.Μ. & Μ.Κ. Ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς στόχους της Ακαδημίας είναι η επιμόρφωση των συμμετεχόντων μαέστρων, η οποία έως τώρα έχει δώσει ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στοιχεία, η παρουσίαση νέου (πρωτοποριακού – πειραματικού) ρεπερτορίου, κατάλληλου για παιδικές – νεανικές χορωδίες και η αναγνώριση της σημασίας της φωνητικής καλλιέργειας ειδικά στο χώρο του σχολείου.
Η Jean Bartle Ashworth που δίδαξε στην Ακαδημία το 2010 και το 2012
Τ.Β. Ποιοί άλλοι καθηγητές θα διδάξουν;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Η αρχική ιδέα της Θερινής Ακαδημίας, ήταν να δίνεται η ευκαιρία σε έναν καταξιωμένο διδάσκοντα να εφαρμόζει αδιάσπαστα και συγκροτημένα τη μεθοδολογία του, ώστε οι συμμετέχοντες να σχηματίζουν μια ολοκληρωμένη εικόνα αυτής της μεθοδολογίας και να την εφαρμόζουν στη χορωδία τους. Αυτή η ιδέα αποτελεί το λόγο που ο διδάσκων είναι ένας και όχι περισσότεροι σε κάθε μια από τις Ακαδημίες.
Κέρκυρα: συναυλία λήξης της διοργάνωσης
Τ.Β. Πώς οραματίζεστε την συνέχιση αυτού του θεσμού;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Η Θερινή Ακαδημία ήταν ένα όραμα, το οποίο με την απροσδόκητα μεγάλη και θερμή ανταπόκριση που βρήκε, άρχισε να διαμορφώνεται σαν ένα ζωντανό κύτταρο που εξελίσσεται ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνθήκες που συναντά. Έτσι πέρσι, προστέθηκε ειδικό μάθημα τεχνικής διεύθυνσης για μαέστρους που χρειαζόταν μεγαλύτερη βοήθεια στην κινησιολογία, ενώ φέτος θα υπάρχει ώρα όπου οι συμμετέχοντες μαέστροι θα έχουν την ευκαιρία να προβάλλουν σε ψηφιακή μορφή τη δουλειά τους και να τη συζητήσουν με τους υπόλοιπους μαέστρους και τους διδάσκοντες. Η συνέχεια, με άλλα λόγια, του θεσμού, πέραν του επιστημονικού διδακτικού του κορμού, έχει χώρο και για μια πιο προσωπική σχέση με τους συμμετέχοντες, οι οποίοι έχουν την ευκαιρία να εκφράζονται για τη δική τους, προσωπική δουλειά, να λαμβάνουν υποστηρικτή τροφοδότηση, να ενισχύουν αδύναμα σημεία τους και να βιώνουν την πολυδιάστατη δομή της χορωδιακής πράξης.
Τ.Β. Θα υπάρξουν υποτροφίες; Eάν ναι, με τι κριτήρια;
Μ.Μ.& Μ.Κ. Η Θερινή Ακαδημία είναι ένας αυτοχρηματοδοτούμενος, μη κερδοσκοπικός θεσμός. Οι ίδιοι οι συμμετέχοντες μας δίνουν τη δυνατότητα να προσκαλούμε καταξιωμένους μαέστρους, και τα δίδακτρα αντισταθμίζουν το κόστος διεξαγωγής της Ακαδημίας. Το επίπεδο της είναι αντίστοιχο μιας διεθνούς διοργάνωσης και η δυνατότητα που παρέχει το Ιόνιο στους συμμετέχοντες να διαμένουν στη Φοιτητική εστία, σε συνάρτηση με το γεγονός ότι η «ακριβή» αυτή Ακαδημία πραγματοποιείται στην Ελλάδα και όχι σε κάποια μακρινή χώρα του εξωτερικού, παρέχει την ευκαιρία παρακολούθησης ενός ακριβού εκπαιδευτικού προγράμματος σε ένα ιδιαίτερα οικονομικό πακέτο. Στους άμεσους στόχους είναι να βρεθούν χορηγοί που θα επιτρέψουν έναν αριθμό υποτροφιών στο μέλλον.
Τ.Β. Μέχρι πότε πρέπει να αποσταλούν οι αιτήσεις συμμετοχής;
Μ.Μ. Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων είναι η 11 Απριλίου 2014. Για περισσότερες πληροφορίες και εγγραφές μπορείτε να επισκεφθείτε την επίσημη ιστοσελίδα της Θερινής Ακαδημίας του Ιονίου Πανεπιστημίου στο http://music.ionio.gr/gr/ academy/ Επίσης, για επικοινωνία με τη Θερινή Ακαδημία μπορείτε να απευθύνεστε στο email: chortherini@gmail.com
Τ.Β. Ποιό είναι το κόστος;
Μ.Μ. Τα δίδακτρα για τη συμμετοχή στη Θερινή Ακαδημία είναι 220 ευρώ για διευθυντές χορωδιών και 180 για φοιτητές άλλων πανεπιστημίων.
Τ.Β. Έχετε να προσθέσετε κάτι?
Μ.Κ. Η Θερινή Ακαδημία του Ιονίου Πανεπιστημίου περιλαμβάνει, εκτός από τη Διεύθυνση Χορωδίας και τις εξής ακαδημίες, οι οποίες είναι αναρτημένες και στην ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου http://music.ionio.gr/gr/academy/
- Κιθάρας
- Ηλεκροακουστικής Μουσικής και Ηχητικής Διάδρασης και Τεχνολογίας
- Μουσικής Παιδαγωγικής
- Βαθύχορδων
- Σύνθεσης
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki@gmail.com
Απρίλιος 2014
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας