Το άρθρο αφιερώνεται στην μνήμη της τόσο πρόωρα και άδικα χαμένης
SABRINA VLASKALIC (1989-2019)
8ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΘΑΡΑΣ ΠΑΛΑΙΟΥ ΦΑΛΗΡΟΥ
ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ο Φεβρουάριος μπορεί να μην ήταν πλήρης ημερολογιακά, ήταν όμως πληρέστατος… κιθαριστικά, καθώς χάρισε στο κοινό της κλασικής κιθάρας δυο υπέροχα, πλούσια σε εκπαιδευτικά και καλλιτεχνικά δρώμενα Σαββατοκύριακα (15-17 και 22-24 Φεβρουαρίου 2019). Αφορμή, στάθηκε η διεξαγωγή του 8ου Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου, καλλιτεχνικοί διευθυντές του οποίου είναι οι διεθνώς καταξιωμένοι σολίστ Αλεξάνδρα Χριστοδήμου & Γιάννης Πετρίδης, οι οποίοι συναποτελούν και το γνωστό κιθαριστικό ντουέτο.
Η πολύ ενδιαφέρουσα φετινή διοργάνωση διεξήχθη σε κλίμα χαρμολύπης: Χαρμόσυνο, το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου, το οποίο έχει την αρωγή του ομώνυμου Δήμου, αποτελεί έναν πολύ αξιόλογο θεσμό με αδιαμφισβήτητα σημαίνουσα καλλιτεχνική και εκπαιδευτική προσφορά. Λυπηρό, το γεγονός ότι ο εν λόγω θεσμός, αλλά γενικότερα ο χώρος της κλασικής κιθάρας διεθνώς, στερήθηκε δια παντός μια σημαντική σολίστ: τη SABRINA VLASKALIC (1989-2019). Η τραγική, σοκαριστική είδηση του θανάτου της σε τροχαίο δυστύχημα λίγες μέρες πριν τη διεξαγωγή του Φεστιβάλ, προκάλεσε βαθιά λύπη, συγκίνηση και απογοήτευση, καθότι ήταν επίτιμη προσκεκλημένη. Στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ αναγραφόταν:«Καλό σου ταξίδι Sabrina Vlaskalic, θα μας λείψει το τρομερό ταλέντο σου και η φωτεινή σου προσωπικότητα … Έφυγες πολύ νωρίς και εντελώς άδικα … Μια μεγάλη απώλεια για το μέλλον της κιθάρας…»
Η σολίστ, είχε επισκεφθεί επανειλημμένως τη χώρα μας, στο πλαίσιο διεξαγωγής του Φεστιβάλ Κιθάρας Πατρών, που διοργανώνει το διεθνούς φήμης κιθαριστικό ντουέτο, Λίζας Ζώη - Ευάγγελου Ασημακόπουλου. «…Στο Φεστιβάλ της Πάτρας και στους χώρους της Φιλαρμονικής Εταιρείας την ξανακαλέσαμε άλλες τρεις φορές, το 2010, το 2013 και το 2017, αφού έτσι γίνεται πάντοτε με τους καλλιτέχνες που αρέσουν. Θα ερχόταν και πάλι φέτος για ρεσιτάλ και masterclass στην Αθήνα καλεσμένη αυτή τη φορά από το Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου. Στο τελευταίο της μάλιστα mail που μας έστειλε ήταν ενθουσιασμένη που θα ξαναβρισκόταν στη χώρα μας και θα συναντιόμασταν» αναφέρει περίλυπος στο εξαιρετικά συγκινητικό του άρθρο ο κ. Ευάγγελος Ασημακόπουλος[1].
Εξαιρουμένου του τραγικού αυτού γεγονότος, κατά τα λοιπά, όλες οι προγραμματισμένες δραστηριότητες του φεστιβάλ, συναυλίες και σεμινάρια, διεξήχθησαν με απόλυτη επιτυχία.
******************
Αυλαία με τη φρεσκάδα μιας μαθητικής συναυλίας
Η έναρξη έγινε το βράδυ της Παρασκευής 15 Φεβρουαρίου. Ιδιαιτέρως πρωτότυπη η ιδέα να ανοίξει η αυλαία της διοργάνωσης με μαθητική συναυλία, στην οποία έλαβαν μέρος μαθητές που είχαν δηλώσει ενεργό συμμετοχή στις εργασίες του Φεστιβάλ. Η πρωτότυπη αυτή ιδέα είχε δυο θετικές πλευρές. Η πρώτη, ήταν ότι η συναυλία βοήθησε τους μαθητές να εξοικειωθούν με το περιβάλλον του φεστιβάλ και να συνεργαστούν σε ένα κλίμα ευγενούς άμιλλας. Η δεύτερη, ήταν ότι τους έδωσε μια ευκαιρία να ερμηνεύσουν παρουσία κοινού τα έργα που επρόκειτο να παρουσιάσουν στο πλαίσιο του διαγωνισμού ενώπιον επιτροπής. Το επίπεδο της μαθητικής συναυλίας ήταν άκρως ικανοποιητικό και όλοι εισέπραξαν το αισιόδοξο μήνυμα που δίνουν «φρέσκες συμπαθητικές φατσούλες» γεμάτες δυναμισμό, ενέργεια και όνειρα. Τα μέγιστα στην καλλιέργεια του ομαδικού πνεύματος, προσέφερε μια άλλη όμορφη και ασυνήθιστη ιδέα: η διεξαγωγή πάρτι μετά τη συναυλία!
"Εργαστήρι Νέων Συνθετών” σε συνεργασία με την ορχήστρα ΑΛΕΑ ΙΙΙ του Πανεπιστημίου της Βοστώνης”
Οι εργασίες της διοργάνωσης ξεκίνησαν το πρωί του Σαββάτου. Ο συνθέτης, καθηγητής σύνθεσης στο φημισμένο Berklee College of Music της Βοστώνης, Αλέξανδρος Καλογεράς, παρουσίασε ένα πολύ ενδιαφέρον και αξιόλογο σεμινάριο με θέμα: «Γράφοντας για κιθάρα».
Στη συνέχεια, ο νεαρής ηλικίας και αντιστρόφως ανάλογης ωριμότητας συνθέτης, Τy Katsarelis-ο οποίος είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου της Λουιζιάνα και ολοκληρώνει σπουδές επιπέδου master στο New England Conservatory στη Βοστώνη-προέβη σε ανάλυση της σύνθεσής του για δυο κιθάρες, με τίτλο: “Poseidon and Αmphitrite”.
To πολύ ενδιαφέρον αυτό έργο, γεννήθηκε στον 21ο αιώνα μέσα από τις «ζυμώσεις» που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Σύνθεσης με την επωνυμία, Διεθνείς Μουσικές Συναντήσεις της ΑΛΕΑ ΙΙΙ στη Νάξο, τον Αύγουστο του 2018. Όπως μαρτυρά και ο τίτλος του εν λόγω έργου, ο νεαρός συνθέτης, αντλεί έμπνευση από τον μύθο του Ποσειδώνα και της Αμφιτρίτης. Το γεγονός, κατέστησε τη σύνθεση αυτή, ιδιαιτέρως πρωτότυπη, όσο και ενδιαφέρουσα-στοιχεία που άλλωστε ανέδειξαν με την έξοχη ερμηνεία τους, οι Αλεξάνδρα Χριστοδήμου και Γιάννης Πετρίδης.
Εξίσου ενδιαφέρουσα διάσταση στο σεμινάριο σύνθεσης, έδωσε η Ελληνίδα συνθέτης, Ρενέ Νικολάου, από την Αθήνα, η οποία παρουσίασε το νέο της έργο για δύο κιθάρες με τίτλο: “Ύρια”. Η εν λόγω μουσική σύνθεση, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον και συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που γράφτηκαν στο πλαίσιο των Διεθνών Συναντήσεων 2018 της ALEA III. Δεν είναι τυχαίο, ότι έγινε δεκτό με μεγάλο ενθουσιασμό από τους συμμετέχοντες του σεμιναρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα έργα των προαναφερόμενων συνθετών παρουσιάστηκαν σε πρώτη εκτέλεση στο πλαίσιο των εργασιών του 8ου Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου.
Με δεδομένη την πρόσφατη απώλεια του αείμνηστου Ακαδημαϊκού, επίτιμου Προέδρου της Ε.Ε.Μ., Καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης, Θόδωρου Αντωνίου, (1935-2018) δεν θα ήταν δυνατόν σε ένα σεμινάριο σύνθεσης, να μην υπάρχει αφιέρωμα στην ιερή Μνήμη του. Άλλωστε, ο σπουδαίος συνθέτης και δάσκαλος είχε άλλοτε στηρίξει το Φεστιβάλ Παλαιού Φαλήρου ως Πρόεδρος της Επιτροπής του διαγωνισμού.
Το κιθαριστικό ντουέτο, Γιάννη Πετρίδη – Αλεξάνδρας Χριστοδήμου, στο πλαίσιο του σεμιναρίου σύνθεσης, ερμήνευσαν έξοχα τα έργα του για δυο κιθάρες: “Στιχομυθία ΙΙ” και “Δέκα μινιατούρες”. Παράλληλα με την παρουσίαση των προαναφερόμενων έργων, οι δυο σολίστ, αναφέρθηκαν στην ανεκτίμητη προσφορά αυτής της σπουδαίας μουσικής προσωπικότητας και προέβησαν σε ανάλυση των προαναφερόμενων έργων του για κιθάρα.
Στη συνέχεια ο συνθέτης Δημήτρης Μακρής, παρουσίασε το μελωδικότατο έργο του για δυο κιθάρες, με τίτλο: “Απόλλων” και προέβη σε ανάλυση της παρτιτούρας του.
Πολύ σημαντικός παράγοντας για τη διάχυση αυτών των νέων, ωραιότατων μουσικών συνθέσεων, αποτελεί το γεγονός ότι οι παρτιτούρες τους κυκλοφόρησαν προσφάτως από τον εκδοτικό οίκο Panas Music (Papagrigoriou-Nakas).
Ανάλογους εκπαιδευτικούς στόχους και προσδοκώμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα είχε και το πολύ ενδιαφέρον Project που ενθουσίασε τους συμμετέχοντες με τίτλο: «Open Score, Open Mic, Open Form».
Οι παρευρισκόμενοι είχαν την ευκαιρία να δουν και να δοκιμάσουν παρτιτούρες που υπήρχαν διαθέσιμες. Το κυριότερο όμως είναι ότι στο πλαίσιο αυτού του σεμιναρίου δόθηκε η ευκαιρία τόσο στους συμμετέχοντες κιθαριστές, όσο και σε σπουδαστές ανώτερων θεωρητικών, να θέσουν εύστοχα ερωτήματα αναφορικά με τη σύνθεση και την ερμηνεία έργων. Η πρωτοτυπία του Project ήταν ότι επέτρεψε στους συμμετέχοντες να δημιουργήσουν ένα δικό τους έργο ή να επανεξετάσουν ήδη έτοιμα έργα υπό την καθοδήγηση του έμπειρου δασκάλου σύνθεσης και συνθέτη, Αλέξανδρου Καλογερά.
Συναυλία κλασικής κιθάρας με έργα εμπνευσμένα από την Ελληνική Μυθολογία
Αργά το απόγευμα του Σαββάτου, το σύνολο των συμμετεχόντων και ακροατών του σεμιναρίου, μετέβησαν στο Πολιτιστικό Κέντρο Φλοίσβος, το άλλοτε καφέ, που έχει διαμορφωθεί σε έναν πολύ ζεστό χώρο, για να παρακολουθήσουν το εξαίσιο ρεσιτάλ του κιθαριστικού ντουέτου Αλεξάνδρας Χριστοδήμου & Γιάννη Πετρίδη (δύο κιθάρες). Οι δυο σολίστ, παρουσίασαν ένα ιδιαιτέρως πρωτότυπο ρεπερτόριο. Ξεκίνησαν το ρεσιτάλ με μια δική τους μεταγραφή για δυο κιθάρες του έργου “Introduction & Fandango” του Luigi Bockerini. Στη συνέχεια, ερμήνευσαν έξοχα τα δυο από τα τρία συνολικά μέρη του έργου “Soundtracks” του Κώστα Γρηγορέα, «Ήλιος» και «Ουρανός». Ακολούθως, παρουσίασαν τα έργα των Ty Katasarelis, Ρενέ Νικολάου και Δημήτρη Μακρή, που οι συνθέτες τους είχαν αναλύσει στο σεμινάριο σύνθεσης το πρωί της ίδιας μέρας. Το γεγονός ότι-όπως ήδη έχουμε αναφέρει-οι εν λόγω συνθέσεις αντλούν πηγή έμπνευσης από την Ελληνική μυθολογία, συνέβαλε στο να γίνουν δεκτές με ιδιαίτερη θέρμη από το κοινό. Το άκρως ενδιαφέρον αυτό ρεσιτάλ κλασικής κιθάρας ολοκληρώθηκε με ένα επίσης ασυνήθιστο έργο: την ωραιότατη “Suita Italiana” του Mario Gangi.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημανθεί ότι η Αλεξάνδρα Χριστοδήμου και ο Γιάννης Πετρίδης, έχουν εμφανιστεί επανειλημμένως στο εξωτερικό και έχουν αναπτύξει μια σημαντική καριέρα στις ΗΠΑ, όπου ο σολίστ Γιάννης Πετρίδης, έχει εκπονήσει τη διδακτορική του διατριβή. Παράλληλα, ως κιθαριστικό ντουέτο, έχουν στο ενεργητικό τους μια πλούσια δισκογραφία. Επίσης έχουν συμβάλει πολύ προς την κατεύθυνση ανάδειξης του έργου Ελλήνων συνθετών με έργα για κλασική κιθάρα. Τέτοια περίπτωση αποτελεί το cd τους με τίτλο: “Mediterranean echoes” (2004). Χρόνια αργότερα, το 2016, παρουσίασαν μια διάλεξη-ρεσιτάλ (lecture-recital) στο διάσημο Πανεπιστήμιο Yale, με τίτλο: “Ancient, traditional, popular and modern Greek traces in the music for two guitars”. Σε αυτό το πλαίσιο παρουσιάστηκαν συνθέσεις για δυο κιθάρες σπουδαίων Ελλήνων συνθετών, όπως είναι οι: Θόδωρος Αντωνίου, Κώστας Γρηγορέας, Περικλής Κούκος, Βασίλης Τενίδης και Κυριάκος Τζωρτζινάκης.
Σεμινάρια - Συναυλίες
Tην Κυριακή 17 Φεβρουαρίου, μαθητές διαφορετικών ηλικιών και επιπέδων είχαν την ευκαιρία να επωφεληθούν της πολυετούς εμπειρίας του σολίστ και συνθέτη, Νότη Μαυρουδή. Έχοντας διδάξει χιλιάδες μαθητές, ο σημαντικός αυτός Δάσκαλος, δεν περιορίστηκε μόνο στις παρατηρήσεις επί της ερμηνείας των έργων.
Με έναν μεστό, γλαφυρό λόγο, που άλλοτε παρέπεμπε στο κλίμα μιας διάλεξης και άλλοτε προσιδίαζε στην αμεσότητα μιας πατρικής συμβουλής, ο κιθαριστής Νότης Μαυρουδής, προέβη σε άκρως ενδιαφέρουσες αναλύσεις που μαθητές και κοινό άκουγαν με προσήλωση. Επί τάπητος τέθηκαν ποικίλα θέματα, όπως το σύστημα μελέτης, οι ιδιαίτερες ερμηνευτικές απαιτήσεις έργων διαφορετικής χρονικής περιόδου και αισθητικής, ζητήματα σωστής στάσης του σώματος, ώστε να αποφεύγονται μυοσκελετικές ασθένειες, ακόμη και ο τρόπος έκθεσης της παρτιτούρας επάνω στο αναλόγιο… Το αρχικό τρακ των μαθητών βαθμιαία περιοριζόταν και μια γόνιμη αλληλεπίδραση μεταξύ δασκάλου – μαθητή ξεκινούσε το δημιουργικό της ταξίδι.
Το Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου, οι συμμετέχοντες παρακολούθησαν το άκρως ενδιαφέρον σεμινάριο που διοργάνωσαν οι έμπειροι καθηγητές και σολίστ, Αλεξάνδρα Χριστοδήμου και Γιάννης Πετρίδης. Οι δυο σολίστ αφιέρωσαν άπλετο χρόνο στoυς συμμετέχοντες μαθητές και εμφανίστηκαν εξόχως προσιτοί και υποστηρικτικοί. Πολλοί εξ αυτών είχαν μαθητεύσει και άλλες χρονιές στο πλαίσιο αυτού του εποικοδομητικού φεστιβάλ, ενώ άλλοι συμμετείχαν φέτος για πρώτη φορά. Τόσο οι μεν, όσο και οι δε, βγήκαν πιο πλούσιοι από αυτό το σεμινάριο κιθάρας και έθεσαν τα θεμέλια περαιτέρω βελτίωσης των τεχνικών τους δεξιοτήτων.
Το απόγευμα της ίδιας μέρας οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη του συνθέτη, Νίκου Χριστοδούλου με θέμα: «H. Villa Lobos, 12 Σπουδές για κιθάρα.»
Η πολύ επιμελημένη διάλεξη φώτισε ενδιαφέρουσες πτυχές της δομής και του τρόπου ερμηνείας των σπουδών που αποτελούν μόνιμη σταθερά στις εξετάσεις πτυχίων και διπλωμάτων της κλασικής κιθάρας.
Το βράδυ της ίδιας μέρας, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν το ωραιότατο ρεσιτάλ του Ορέστη Μπακαστάθη.
8:00 μ.μ. Ρεσιτάλ: Ορέστης Μπακαστάθης (κιθάρα)
Το συναυλιακό τμήμα του φεστιβάλ, ολοκληρώθηκε επίσης πολύ όμορφα, με μουσικές εξαίσιες που έχουν γραφεί για τον ωραιότατο συνδυασμό κιθάρας – φλάουτου, από το σχήμα, «Duo Capriccioso», Αθανασία Νικολακοπούλου (κιθάρα) - Κλεοπάτρα Κυρτάτα (φλάουτο).
Η διοργάνωση ολοκληρώθηκε, όπως κάθε χρόνο, με τον διαγωνισμό κλασικής κιθάρας. Οι συμμετέχοντες χωρίζονταν σε τρείς κατηγορίες: παιδιά (έως 13 ετών), έφηβοι, (14-17 ετών) και σολίστ (από 18 ετών και άνω). Δίχως αμφιβολία το έργο των μελών της επιτροπής ήταν δύσκολο, λόγω του πολύ υψηλού επιπέδου των συμμετεχόντων, ιδίως στην κατηγορία σολίστ.
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Η κριτική επιτροπή:
(Ελένη Σκάρκου, Κώστας Γρηγορέας, Νότης Μαυρουδής (πρόεδρος), Αντώνης Χατζηνικολάου, Αλέξανδρος Καλογεράς, Δημήτρης Κούκος)
ΝΙΚΗΤΕΣ ΤΟΥ 8ΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΚΙΘΑΡΑΣ
Α΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ (ΕΩΣ 13 ΕΤΩΝ)
1ο Βραβείο: Ασημακόπουλος Θανάσης
2ο Βραβείο: Ρόμπολας Γιώργος
3ο Βραβείο: Ζίνδρος Πάρις & Θεοδοσιάδου Ιωάννα
Έπαινο: Νίνος Αλκιβιάδης.
Β΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ (13 – 17 ΕΤΩΝ)
1ο Βραβείο: Καζόγλου Ιωάννα
2ο Βραβείο: Μονογιού Νεφέλη & Μιχαηλίδης Γιάννης
3ο Βραβείο: Τσίκνας Σταύρος
Έπανοι : Ζίνδρος Ορφέας & Κίτσιος Γιώργος
Γ΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ (ΣΟΛΙΣΤ, ΧΩΡΙΣ ΟΡΙΟ ΗΛΙΚΙΑΣ)
1ο Βραβείο: Καζόγλου Ιωάννα
2ο Βραβείο: Θεοδωρούδης Θοδωρής & Πούλιος Βασίλης
3ο Βραβείο: Αρβανίτης Νίκος
ΕΙΔΙΚΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΟΥ ΤΑΛΕΝΤΟΥ
Για πρώτη φορά στην ιστορία του διαγωνισμού, απονεμήθηκε «Ειδικό βραβείο Εξαιρετικού Ταλέντου» στη μόλις δώδεκα ετών, Ανδρίτσου Κατερίνα, η ερμηνεία της οποίας άφησε άφωνους καθηγητές και σολίστ. Η Κατερίνα Ανδρίτσου διαγωνίστηκε στην κατηγορία σολίστ. Επειδή για προφανείς παιδαγωγικούς λόγους δεν ήταν δίκαιη η σύγκρισή της με διαγωνιζομένους μεγαλύτερων ηλικιών, της απονεμήθηκε το Ειδικό βραβείο εξαιρετικού ταλέντου.
Θα συνιστούσε μεγάλη παράλειψη να μην αναφερθεί παράλληλα με τα σεμινάρια και τις συναυλίες, υπήρχε έκθεση με κιθάρες του γνωστού κατασκευαστή Βασίλη Βασιλειάδη. Μάλιστα, ο ίδιος παραχώρησε δωρεάν μια κλασική κιθάρα σολίστ (αξίας 4.000,00 ευρώ) ως έπαθλο για το δικαιούχο του πρώτου βραβείου στην κατηγορία σολίστ, εν προκειμένω για την Ιωάννα Καζόγλου, η οποία παρέλαβε την κιθάρα εμφανώς συγκινημένη. Αυτό το βραβείο είναι η έμπρακτη επιβράβευση μιας πολύ δύσκολης προσπάθειας και η απτή απόδειξη ότι με σκληρή δουλειά αργά ή γρήγορα κανείς φθάνει στο επιθυμητό αποτέλεσμα.
Από τη θέση αυτή, ας μας επιτραπεί να εκφράσουμε θερμά συγχαρητήρια σε όλους όσοι κατάφεραν να διακριθούν και να τους ευχηθούμε να πετυχαίνουν πάντοτε όλους τους στόχους τους, ει δυνατόν σε κάθε πτυχή της ζωής τους. Στο σημείο αυτό, θα θέλαμε να υπογραμμίσουμε ότι είναι άξιοι θερμών συγχαρητηρίων και όλοι οι Καθηγητές κλασικής κιθάρας που ενθάρρυναν τους μαθητές τους να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό και ανέλαβαν την προετοιμασία τους.
Ας ευχηθούμε σε όλους όσοι δεν κατάφεραν να διακριθούν στον εν λόγω διαγωνισμό, να το επιτύχουν με την ευκαιρία κάποιου άλλου διαγωνισμού ή να κάνουν υπομονή μέχρι το …9ο Φεστιβάλ Κιθάρας Παλαιού Φαλήρου. Όσοι όμως δεν διακρίθηκαν σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απογοητευτούν. Όλοι, παιδιά, έφηβοι και νέοι που μπήκαν σε αυτή τη διαδικασία της υπερπροσπάθειας, είναι Αξιέπαινοι. Άλλωστε αυτό που έχει πρωτίστως σημασία δεν είναι ο τελικός προορισμός, η «Ιθάκη», αλλά η απόλαυση, η υπέροχη εμπειρία ενός γόνιμου μουσικού ταξιδιού.
Γι’ αυτό επί της ουσίας όλοι οι σπουδαστές είναι κερδισμένοι. ΟΛΟΙ!
Γιατί:
- Όλοι ενεπλάκησαν στη γόνιμη διαδικασία αναζήτησης μουσικών έργων για μελέτη και έτσι διεύρυναν το γνωστικό τους υπόβαθρο.
- Όλοι βίωσαν τη σημαντική εκπαιδευτική διαδικασία της εντατικής μελέτης και ανέπτυξαν τη δεξιοτεχνία τους.
- Όλοι ασκήθηκαν σε τεχνικές διαχείρισης του άγχους στο πλαίσιο μιας δημόσιας εμφάνισης.
- Όλοι επωφελήθηκαν διδασκαλίας από έμπειρους καθηγητές και σολίστ.
- Όλοι μοιράστηκαν την εμπειρία της απόλαυσης άγνωστων μουσικών συνθέσεων, τις οποίες ενδεχομένως θα επιδιώξουν να ερμηνεύσουν στην πορεία των σπουδών τους.
- Όλοι άκουσαν παρατηρήσεις στις διδασκαλίες που δυνητικά αφορούν και τους ίδιους και έτσι επιτυγχάνουν τη δική τους αυτοβελτίωση.
- ·Όλοι έφυγαν από το Φεστιβάλ πιο πλούσιοι σε μουσικές εμπειρίες, πιο γεμάτοι από μουσικές που πλημμυρίζουν την ψυχή, πιο δυνατοί από τη γόνιμη εμπειρία μιας υπερπροσπάθειας.
Τελευταίο, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό: όλοι είχαν τη χαρά συγχρωτισμού με συνομηλίκους τους, με αντίστοιχα ενδιαφέροντα.
Κάπως έτσι δεν δημιουργούνται φιλίες και συνεργασίες ζωής;
….Και του χρόνου με υγεία και μουσικές εξαίσιες!
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki.tar@gmail.com
Μάρτιος 2019
Η επιλογή εικόνων, βίντεο και η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη της αρθρογράφου