Στα Τρίκαλα, πέρα απ’ τα … δυο στενά
4ος Διαγωνισμός νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων
Και στα Τρίκαλα έκανε ζέστη, πολλή μάλιστα, το Σάββατο 23 Ιουνίου. Ωστόσο μια διαφορετική αύρα δροσιάς φύσηξε το βράδι στον ιστορικό Μύλο Ματσόπουλου, καθώς εκεί πραγματοποιήθηκε ο 4ος Διαγωνισμός νέων καλλιτεχνών και συγκροτημάτων. Ο Διαγωνισμός αυτός αποτελεί πλέον θεσμό, καθώς διεξάγεται με εξαιρετική επιτυχία, για τέταρτη συνεχή χρονιά, οργανωμένος από το Κέντρο Έρευνας & Καλλιτεχνικής Δημιουργίας (ΚΕΚΑΔΗ), της ΔΕΚΑ (Δημοτική Επιχείρηση Κοινωνικής Ανάπτυξης) Τρικάλων. Ψυχή του όλου εγχειρήματος, που αποσκοπεί να κάνει πραγματικότητα το όνειρο κάποιων νέων που αγαπούν τη μουσική, είναι ο διευθυντής του ΚΕΚΑΔΗ Στέλιος Καραγιώργος, μουσικός και ο ίδιος. Τύχη αγαθή το έφερε να γίνει πρόταση στον γράφοντα να αποτελέσει μέλος της κριτικής επιτροπής του Διαγωνισμού. Η συγκρότηση της κριτικής επιτροπής, αποδυνάμωσε αμέσως τους όποιους πιθανούς ενδοιασμούς, καθώς απουσίαζαν από αυτήν «κριτές» με την «ευθυκρισία» ενός π.χ. Ψινάκη. Τουναντίον τα μέλη της έχουν κατακτήσει, το καθένα με το δικό του τρόπο, μια αξιοσέβαστη φρονούμε θέση στο μουσικό περίγυρο της χώρας. Επί πλέον δυο από τα πέντε μέλη της είναι κλασικοί κιθαριστές με πολυεπίπεδη μάλιστα δραστηριότητα. Ιδού η συγκρότησή της: Νίκος Αντύπας (μέλος ιστορικών ροκ συγκροτημάτων, όπως οι Socrates, συνθέτης και τραγουδοποιός, παραγωγός δισκογραφίας), Σταύρος Σιόλας (τραγουδοποιός και τραγουδιστής, πρώτο βραβείο τραγουδιού και ερμηνείας στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, το 2006), Γιάννης Μπέης (κλασικός κιθαριστής, μουσικός παιδαγωγός, συνθέτης και τραγουδοποιός), Γιώργος Μπεχλιβάνογλου (σολίστ κλασικής κιθάρας, συνθέτης, μέλος των μουσικών συνόλων TangArto και AnimaCorda) και η αφεντιά μου.
Το προαύλιο του Μύλο Ματσόπουλου έτοιμο να υποδεχτεί τα νεανικά συγκροτήματα ©
Ο Μύλος Ματσόπουλου, στο προαύλιο του οποίου φιλοξενήθηκε ο Διαγωνισμός, αποτελείται από ένα υπέροχο κτηριακό συγκρότημα του 19ου αιώνα (το 1882 συγκεκριμένα δομήθηκε το βασικό κτήριό του). Αλευρόμυλος με σημαντική εμπορική προσφορά στην περιοχή, αδράνησε πριν από αρκετά χρόνια, μα, ευτυχώς, κληροδοτήθηκε στον Δήμο Τρικκαίων (Τρικάλων), ο οποίος αργά μα σταθερά, με πρωτοστάτες τους ανθρώπους του ΚΕΚΑΔΗ, απέκτησε ζωή και λόγο νέας ύπαρξης, ως πολιτισμικό κέντρο, ποικίλων δραστηριοτήτων. Υπέροχος είναι και ο αυλόγυρος του όλου ακινήτου, που και αυτός έχει αξιοποιηθεί καταλλήλως – ακόμη και θερινός δημοτικός κινηματογράφος έχει οργανωθεί σε αυτόν. Εκτός των άλλων ο αυλόγυρος, χάρη στην υπάρχουσα βλάστηση και τα νερά που υπάρχουν τριγύρω, είναι και δροσερός – σημαντικότατο στοιχείο, όπως αποδείχτηκε.
Ο Διαγωνισμός ήταν προγραμματισμένος να διεξαχθεί σε δυο βράδια. Οι συνθήκες όμως υποχρέωσαν τη συμπύκνωσή του σε μια μόνο. Διαγωνίστηκαν εννέα νεανικά συγκροτήματα, όχι μόνον από τα Τρίκαλα, αλλά και από τη Θεσσαλονίκη και την Αθήνα. Το ρόλο του οικοδεσπότη-παρουσιαστή των συγκροτημάτων αλλά και της εκδήλωσης γενικότερα «ερμήνευσε» με υποδειγματική άνεση και ευγένεια ο πολύπειρος δημοσιογράφος, ραδιοφωνικός παραγωγός και τηλεοπτικός παρουσιαστής Λεωνίδας Αντωνόπουλος.
Ο Λεωνίδας Αντωνόπουλος προετοιμάζει, με την αρωγή του Στέλιου Καραγιώργου, την παρουσίαση του Διαγωνισμού ©
Οι κατηγορίες στις οποίες διαγωνίστηκαν τα συγκροτήματα ήσαν δυο: Σύνθεσης (πρωτότυπης δημιουργίας) και διασκευής.
Αν εξαιρεθεί ο στίχος, ο οποίος συνήθως απείχε από το επιθυμητό επίπεδο και οι διασκευές, από τις οποίες έλλειπε η ιδιαίτερη προσωπικότητα, τα υπόλοιπα και κυρίως η ερμηνευτική διάθεση των νεαρών μουσικών υπερέβησαν τις προσδοκίες. Ο αυθορμητισμός, η ακατάπαυστη ενέργεια και το ερμηνευτικό πάθος κυριάρχησαν. Αξίζει να αναφερθεί ότι τα μέλη των λοιπών συγκροτημάτων χειροκροτούσαν με ανυπόκριτο ενθουσιασμό τις ερμηνείες του κάθε συγκροτήματος που βρισκόταν επί σκηνής – τους ανταγωνιστές τους δηλαδή!!!
Η εμπειρία ήταν εμφανής στην προσφορά των δυο συγκροτημάτων που έχουν και το πλουσιότερο παρελθόν, τόσο χρονικά, όσο και δημιουργικά. Ξεχώρισαν έτσι, αναπόφευκτα, το συγκρότημα Global Vibe από τη Θεσσαλονίκη (ερμήνευσε με αυθορμητισμό και πιστότητα δυο τραγούδια μελών του συγκροτήματος, τα οποία τόσο μουσικά, όσο και στιχουργικά προσέγγιζαν με αξιοπιστία το ύφος και την αισθητική της Reggae μουσικής) και το συγκρότημα IntraVenus από την Αθήνα (ερμήνευσε δυο οργανικές συνθέσεις μελών του συνόλου υψηλού επιπέδου, με Ethnic καταβολές, επιδεικνύοντας ζηλευτή ερμηνευτική τεχνική αλλά και αξιομνημόνευτη έμπνευση).
Το έργο της κριτικής επιτροπής αποδείχτηκε μάλλον δύσκολο. Το κάθε μέλος εξέθεσε αναλυτικά τις εντυπώσεις και τις εκτιμήσεις, που αποκόμισε από την ακροαματική διαδικασία του διαγωνισμού. Ακολούθησε διεξοδική συζήτηση, εξαιρετικά γόνιμη, μια και η επιχειρηματολογία του καθενός ήταν τεκμηριωμένη. Για το βραβείο διασκευής υπερίσχυσε η άποψη ότι εκ των δυο συγκροτημάτων που διαγωνίστηκαν περισσότερο ελπιδοφόρα ήταν η προσφορά του συγκροτήματος Anima (Μπάμπης Μαγγάτος, ηλεκτρική κιθάρα, Κώστας Νούλας, ντραμς, Στέφανος Κόφφας, ηλεκτροακουστική κιθάρα – τραγούδι, Ευρυδίκη Δημητριάδου, πλήκτρα – τραγούδι, Αναστάσης Τριανταφύλλου, μπάσο και Αντουανέτα Ζιάκα, φλάουτο). Σε αυτούς αποφασίστηκε, επομένως, να δοθεί το σχετικό βραβείο.
To συγκρότημα Carpe Diem επί σκηνής ©
Ομόφωνη ήταν η άποψη των μελών της επιτροπής ότι αν υπήρχε βραβείο ερμηνείας, θα επιβραβευόταν με αυτό η εξαιρετική, άκρως επαγγελματική, προσφορά του συγκροτήματος IntraVenus. Όμως τέτοιο βραβείο δεν προβλεπόταν. Προβληματίστηκε η επιτροπή για το αν εδικαιούτο το συγκρότημα αυτό το βραβείο σύνθεσης. Το γεγονός ωστόσο ότι το συγκρότημα υπάρχει από το 2001 και κυρίως έχει εντυπωσιακό επαγγελματικό παρελθόν (συνεργασίες με τους Blues Wire, Mode Plagal, Human Touch, Νίκο Τουλιάτο κ.α.) δημιούργησε εύλογες αναστολές, αφού τόσο σκοπός του διαγωνισμού όσο και ο ρόλος της επιτροπής δεν είναι προφανώς να βραβευτούν καλλιτέχνες και συγκροτήματα που έχουν πραγματοποιήσει, εν πολλοίς, τα μουσικά τους οράματα και έχουν δικαίως κατακτήσει ένα επαγγελματικό επίπεδο μουσικής δράσης, αλλά να επιβραβευτούν προσπάθειες νέων καλλιτεχνών που αναζητούν ένα δικό τους μουσικό δρόμο, υποσχόμενοι, με την παρούσα προσφορά τους, ότι σύντομα θα τον βρουν. Έτσι, η επιτροπή, εστίασε τα εγκώμιά της στο νεανικό σύνολο Carpe Diem (Μάριος Γεωργίτσης, τραγούδι, Δημήτρης Τσιουμάκας, ηλεκτρική κιθάρα, Δημήτρης Βούκιας, μπάσο, Δημήτρης Μακρής, ντραμς και Αποστόλης Σπανός, πλήκτρα) που συγκροτήθηκε μόλις πριν τρεις μήνες, το οποίο ερμηνεύοντας μια πολυσυλλεκτικής αισθητικής οργανική σύνθεση, αλλά και ένα ενδιαφέρον τραγούδι, έπεισε ότι διαθέτει τις ικανότητες για να εξελιχθεί, και αποφάσισε να το βραβεύσει.
Το συγκρότημα IntraVenus σε δημιουργική δράση ©
Επειδή όμως θεώρησε άδικο να μην παινέσει εμπράκτως και τη σπουδαία προσφορά των IntraVenus (Γιάννης Αναστασάκης, κιθάρα, Νίκος Τζανετόπουλος, πλήκτρα, Άκης Κακλαμάνης, μπάσο, Νώντας Κακλαμάνης, ντραμς και Παγής Αντζουλάτος, σαξόφωνο), αποφάσισε τελικά να απονείμει το βραβείο της σύνθεσης από κοινού στα δυο αυτά συγκροτήματα. Στους INTRAVENUS και τους CARPE DIEM δηλαδή. Νικητές και ηττημένοι δέχτηκαν με ικανοποίηση την ετυμηγορία της επιτροπής και όλοι συμφώνησαν ότι το μουσικό ταξίδι ήταν όμορφο και άξιζε τον κόπο και τη συμμετοχή. Στο τέλος ανανεώσαμε το ραντεβού για την επόμενη χρονιά και τον 5ο Διαγωνισμό.
26 Ιουνίου 2007
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης
(κείμενα και φωτογραφίες)
gbmonem@tar.gr
Υ.Γ. Όμορφα ήσαν όλα και μόνο με θαυμάσιες αναμνήσεις θα επιστρέφαμε την Κυριακή το βράδι στο καμίνι της Αθήνας, αν δεν επενέβαινε ο (ακυβέρνητος) ΟΣΕ. Η αμαξοστοιχία Καλαμπάκα – Αθήνα επρόκειτο να αναχωρήσει από τα Τρίκαλα στις 17:51 και να αφιχθεί στην Αθήνα στις 22:05. Έφυγε από τα Τρίκαλα με μικρή, ελάχιστη καθυστέρηση. Ξέρετε τι ώρα έφτασε στην Αθήνα; Στις 00:45!!! Με τρίωρη σχεδόν καθυστέρηση. Λίγο μετά τον Δομοκό, μέσα στην ερημιά, το σύστημα μηχανής-οδηγού … παρέδωσε το πνεύμα λόγω υπερθέρμανσης!!! Και απ’ όσο πληροφορηθήκαμε δεν ήταν το μοναδικό σχετικό θύμα του καύσωνα. Τα σχόλια, εκτός του απαραίτητου – πλην όμως άνευ αξίας και αποτελέσματος - «κάποιοι θα ‘πρεπε να ντρέπονται», περιττά.