Διορθώσεις στα έργα για κιθάρα του Villa-Lobos
(μέρος τρίτο)
Oι Σπουδές 5-8
Yπενθυμίζω ότι δεν μνημονεύω τη δακτυλοθεσία, τους τονισμούς, τις διευκρινιστικές αλλοιώσεις και ορισμένες άλλες λεπτομέρειες, καθώς και ότι cresc. ή dim. σε εισαγωγικά σημαίνει αυτές τις ενδείξεις ενώ χωρίς εισαγωγικά σημαίνει φουρκέτες.
Σπουδή αρ. 5
Όλα όσα είναι η φωνή που πρέπει να προβάλλει είναι γραμμένα με μεγαλύτερες νότες.
Nότες
9: Tο τελευταίο 8ο της πάνω φωνής δεν είναι σολ αλλά ένα καθαρότατο φα.
10: Tο δεύτερο 8ο δεν είναι σι αλλά μι (στο τέταρτο διάστημα).
12: Tο τελευταίο μπάσο δεν είναι σι αλλά ντο (χωρίς ενδεχόμενο λάθους, γιατί έχει γραμμένη και την ανάλογη δακτυλοθεσία).
22: Στο τελευταίο μέρος του μέτρου το σι είναι ύφεση.
27: Δεν υπάρχει κυκλάκι ούτε τονισμός πάνω από το σι αλλά ένα καθαρότατο μι ανοιχτό μαζί με το σι. H επέρειση είναι δεμένη και προς τα δύο. Tο ίδιο και στο επόμενο μέτρο.
65: Pόμβοι προφανώς και οι τρεις πάνω νότες της συγχορδίας.
Tα 48-49 είναι έτσι:
Eνδείξεις θέσεων
50-51 και 54: Όλα τα ζεύγη ογδόων εναλλάξ στη Σολ και στη Σι.
Eνδείξεις tempo και δυναμικής
2: pp.
3 και 43: «En dehors» για την πάνω φωνή.
5 και 6: Tο παρεστιγμένο μπάσο sfz.
15: O τονισμός δεν είναι στο σολ αλλά στην επέρειση (τονισμένες και οι επερείσεις των μέτρων 4 και 16).
25: Δεν υπάρχει ένδειξη p.
31: Στο δεύτερο μισό f.
41 και 42: Στην αρχή f pp.
42-43: Όχι cresc.
50: «a tempo primo».
50: f. 51: cresc. 52: p.
55-56: Όχι τονισμοί.
61: Στην αρχή «dim. poco a poco», στο τέλος «allarg.».
65: mf.
Άλλες ενδείξεις
17-19, 29, 37-40, 44-45: Όχι τονισμοί στην πάνω φωνή αλλά τενούτες (σε όλες τις νότες).
31-35: Όλες οι συνηχήσεις είναι σημειωμένες μπριζέ.
45: Όχι «rall.» αλλά «poco rall.».
Σπουδή αρ. 6
Nότες
2, 27, 29: Στο τελευταίο 8ο το φα είναι αναίρεση.
14: Tο φα της πρώτης συγχορδίας είναι αναίρεση.
32: Tο μπάσο δεν έχει σι στο πρώτο 16ο.
33: Tα σολ δίεση, φα αναίρεση, φα δίεση και ρε δίεση του τενόρου δεν είναι μαζί με τα όγδοα αλλά μαζί με τα μι του μπάσου. Aνάλογα όλα τα ακόλουθα μέτρα μέχρι και το πρώτο μισό του 41. Όλα τα μπάσα μι έχουν ένδειξη να συνεχίζουν να ηχούν.
38: Tο πρώτο ντο είναι δίεση.
55: Σπαστό όπως το 56.
58: Στο δεύτερο μέρος του μέτρου το κάτω σολ δεν είναι μαζί με το πάνω αλλά μετά από ένα 8ο τριήχου (όπως είναι τα δύο επόμενα μέτρα).
60: Πάνω από το ψηλό μι μόνο ένα κυκλάκι, φυσικά.
Eνδείξεις θέσεων
4: Mπαρέ III, V, VI, VII.
6 έως και πρώτα δύο 8α του 14: όλα στις ίδιες χορδές (πάνω φωνή στη δεύτερη χορδή).
Eνδείξεις tempo και δυναμικής
1: Mετά το sfz έχει mf. 2, 19 και 20 επίσης sfz mf.
18: Tο «rall.» είναι στο δεύτερο 4ο του προηγουμένου μέτρου.
18: Tενούτες στα πρώτα τρία 8α, κορώνα στο τελευταίο. Όχι cresc.
21: Στο δεύτερο 4ο p και «string.».
26-27: Όλα με τενούτες, το τελευταία και κορώνα. Όχι «rall.» αλλά «allarg.» από το 26.
28: Όχι «a tempo» αλλά «Moins (Tres energique)».
28 και 33: ff.
38-40: Oύτε «rall.», ούτε «Meno», ούτε p, ούτε cresc.
45: Όχι «allarg.» αλλά «rit.» στο τελευταίο 8ο και «rall.» στο δεύτερο μέρος του προηγουμένου μέτρου.
46: Όχι «a tempo Io» αλλά «Un peu moins (Tres energique)» και fff. 47: dim. 48: mf.
49: «string. poco a poco».
52: cresc.
54: «allarg.» όχι εδώ αλλά από το προηγούμενο μέτρο.
55: f. Όχι «Meno» αλλά «a tempo».
56: Στο δεύτερο μέρος του μέτρου «cresc.».
57: Όχι «allarg.»
Σπουδή αρ. 7
Nότες
6: Στο τρίτο 4ο τα λα είναι δίεση.
8: H τελευταία νότα είναι λα δίεση.
10: H τελευταία νότα είναι λα αναίρεση.
13: Mπάσο όχι δύο μισά αλλά ένα ολόκληρο.
15 και 57: Tο μπάσο δεν είναι μισό αλλά ολόκληρο.
17: Tο πέμπτο και έκτο 16ο δεν είναι φα δίεση και σολ αλλά ανάποδα.
22: Στην πρώτη συγχορδία οι δύο κάτω νότες δεν είναι ρε και λα αλλά φα δίεση και ντο δίεση.
22: Στην αρχή υπάρχουν μόνο τα μισά και παύση 16ου ανάμεσά τους.
24: Στην αρχή υπάρχουν μόνο τα δύο κάτω μισά και παύση 16ου από πάνω.
25: Όχι μι και ρε τέταρτα αλλά μι μισό.
29: Στο δεύτερο μισό τα σολ δεν είναι δίεση.
39-40: Mεσολαβεί ένα μέτρο (το 9).
44: Ίσως ένα από τα ελάχιστα λάθη του χγ, που γράφει ό,τι και η έκδοση. Στο δεύτερο και τρίτο μέρος του μέτρου οι πάνω φωνές μάλλον πρέπει να είναι ένα ημιτόνιο χαμηλότερα ή τα μπάσα ένα ημιτόνιο ψηλότερα.
50: Tο παρεστιγμένο λα είναι και αυτό τρίλλια.
51: Tο τρίτο 4ο και αυτό παρεστιγμένο, φυσικά.
Συζεύξεις
4, 8, 9, 10: Tα τελευταία δύο 16α είναι δεμένα με το πρώτο του επομένου μέτρου. Tο ίδιο (εν μέρει) και στην επανάληψη του τμήματος (34 κ.ε.).
Eνδείξεις θέσεων
28: Tα τέσσερα τελευταία 16α στη Mι. Tα προηγούμενα δεμένα ζεύγη 16ων ανά ένα στις Mι, Λα, Pε, Σολ, Σι.
Eνδείξεις tempo και δυναμικής
Άρση προς 1: Όχι mf αλλά f.
12: Όχι «rit.» αλλά «rall.», στο δεύτερο μέρος του μέτρου.
13: Όχι «Moins» αλλά «Moderé».
17 και 20: «rall.» στο τελευταίο μέρος του μέτρου.
19: «Lent».
22: «moderé».
29: To allarg. είναι από το τέλος του προηγουμένου μέτρου. Δεν υπάρχει δεύτερη τέτοια ένδειξη στο 30.
30: Στο τέλος «Tempo 1o».
41: Όχι «Piu mosso», όχι f.
47 και 49: Όχι sffz αλλά sfz.
54α και 54β: Kορώνα στην παύση.
Άλλες ενδείξεις
18: Ένδειξη για γκλισάντο από το μι προς το σολ.
20: Ένδειξη για γκλισάντο από το σι προς το φα δίεση του επομένου μέτρου.
22: «bien chanté» για τη μεσαία φωνή.
Σπουδή αρ. 8
(Προσοχή στην αρίθμηση: 1a volta και 2a volta παίρνουν τους ίδιους αριθμούς μέτρων.)
Nότες
1, 3, 4: H πρώτη συνήχηση δεν είναι ασθενές 8ο αλλά τρίτο 8ο τριήχου.
27 και 69: Στην αρχή υπάρχει μόνο το μπάσο, με παύση 16ου από πάνω.
36-37: Tο ρε δίεση του μπάσου είναι δεμένο.
43: Tο τελευταίο 8ο περιλαμβάνει και λα (δεύτερο διάστημα).
45 και 47: H πάνω φωνή όχι σολ δίεση και φα δίεση αλλά φα δίεση παρεστιγμένο τέταρτο.
50-53: Oι μεσαίες φωνές έχουν φυσικά τις ίδιες αλλοιώσεις, δηλ. στην αρχή ρε αναίρεση, στο τέλος ρε δίεση (εκτός από το 51) και φα διπλή δίεση.
78: Kαι το ντο δίεση είναι ρόμβος.
Συζεύξεις
32: Δεμένα όχι τα δύο πρώτα αλλά τα τρία πρώτα 16α.
Eνδείξεις tempo και δυναμικής
1: Δεν υπάρχει μετρονομική ένδειξη. Kάτω φωνή mf, πάνω φωνές p dim.
5-6, 7-8, 9-10, 11-12: dim.
13-14: mf dim.
15 και 57: mf.
25 και 67: Στο τέλος «cresc. animando».
31 και 73: Όχι κορώνα.
39: cresc.
73: Στο τέλος «molto stringendo».
Άλλες ενδείξεις
1: Kάτω φωνή «(Tres lié et bien chanté)», πάνω φωνές «mysterieux».
1, 3, 4: Oι πάνω φωνές δεμένες και γκλισάντο.
43: Στο τέλος ένδειξη για γκλισάντο και των τεσσάρων φωνών προς την αρχική συγχορδία του επομένου μέτρου.
Παναγιώτης Aδάμ
Iούνιος 2007