Avenue Georges Mandel 36
στο σπίτι της Μαρίας Κάλλας
Η πρώτη συνάντηση μου στο Παρίσι αυτή τη φορά είναι… το καθιερωμένο ραντεβού μου με τη Μαρία Κάλλας. Αυτή που εγώ είχα φτιάξει με τη φαντασία του επτάχρονου παιδιού, ακούγοντας με απόλυτη προσοχή πολλές δεκάδες φορές την Τραβιάτα της, που η Κάλλας δισκογράφησε για πρώτη φορά το 1953, αλλά εμείς στο σπίτι είχαμε λιώσει το βινύλιο από δίσκο με την ηχογράφηση του 1958. Κάθε φορά που έρχομαι στο Παρίσι περνώ από αυτό το σπίτι για να ακούσω με τη μνήμη των παιδικών μου αυτιών αυτήν την εκπληκτική λυρική τραγουδίστρια να ερμηνεύει ακόμα και την πιο ασήμαντη λέξη τραγουδώντας.
1958
1975
Περισσότερες από εξήντα φορές είχε τραγουδήσει την Βιολέτα από το 1951 αρχής γενομένης στη Φλωρεντία, πριν δισκογραφήσει την Τραβιάτα «μου». Πόσοι και πόσοι τυχεροί την άκουσαν και συνεκτίμησαν την αξία της υψηλής τέχνης…
Η Μαρία Κάλλας ξεψύχησε εδώ, στην Avenue Mandel 36 και ήταν σχεδόν 54 ετών. Πέθανε δυστυχισμένη, το μόνο βέβαιο..
Το 2010 δημοσιεύτηκε μια έρευνα τον Ιταλών φωνιάτρων Φούσι και Παολίλο που ισχυρίστηκαν ότι η Μαρία Κάλλας έπασχε χρόνια από δερματομυοσίτιδα, μια ύπουλη εκφυλιστική νόσο, που φθείρει μυς, ιστούς, λάρυγγα. Η πολύχρονη θεραπεία που απαιτείται με κορτιζονούχα και ανοσοκατασταλτικά σκευάσματα είναι πιθανό να επιφέρει καρδιακή ανεπάρκεια. Μια ανακοπή καρδιάς λοιπόν την πήρε μακριά και έτσι φαίνεται να δικαιολογείται. Η ίδια λογικά θα ήξερε τι της συμβαίνει πολύ πριν, ίσως από το 1958, ισχυρίστηκαν οι γιατροί-ερευνητές. Όταν το 1974 , απογοητευμένη από όσα της συνέβαιναν, κλείστηκε στο σπίτι της στο Παρίσι θα ήξερε και το ότι η φθορά ήταν μη αναστρέψιμη.
Το διαμέρισμά της στην Av. Georges Mandel διακόσια μέτρα από το Trocadero, έχει πλέον Λιβανέζο ιδιοκτήτη αλλά για όλους εδώ είναι το σπίτι της Κάλλας. Από ό,τι μου είχε πει ένας ηλικιωμένος ένοικος στην πολυκατοικία, με τον οποίο έπιασα σύντομη κουβέντα πριν λίγα χρόνια, ο ίδιος είχε ζήσει εκεί μια απίστευτη σκηνή: Ο Ωνάσης χτύπησε σκόπιμα μέσα στη νύχτα με την αμύθητης αξίας Rolls-Royce του την πόρτα εισόδου του κτιρίου, φωνάζοντας για ώρα πριν δυνατά ότι θα το κάνει και τρομάζοντας βέβαια τους ενοίκους. Ο λόγος; Η Κάλλας ,θυμωμένη μαζί του, αρνιόταν να τον δεχτεί αν και κάποια στιγμή μετά το σπάσιμο της πόρτας αναγκάστηκε να ανοίξει.
Το 2007 ο οίκος Sotheby's του Μιλάνου έβγαλε σε πλειστηριασμό 2000 περίπου αντικείμενα από το σπίτι της Κάλλας στο Παρίσι, μαζί με άλλα, από την προσωπική συλλογή του συζύγου της, επιστολές, φωτογραφίες με προσωπικότητες της εποχής, κάρτες, τηλεγραφήματα, μουσικά χειρόγραφα, τουαλέτες, ασημικά, πίνακες, συλλογή δίσκων, αποκόμματα εφημερίδων. Ο πλειστηριασμός αντικειμένων της Κάλλας στη Γενεύη το 2004, που πήρε τεράστια δημοσιότητα όπως θυμάμαι, συμπεριλάμβανε ως επί το πλείστον τα κοσμήματά της.
Τέλος εποχής για αντικείμενα πιστοποίησης υλικής, αλλά όχι σβήσιμο εποχής. Η Μαρία Κάλλας θα είναι πάντα μια εποχή για την ιστορία της μουσικής τέχνης.
Έφη Αγραφιώτη
Effie.tar@gmail.com
Αύγουστος 2017
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)