Από την Σκάλα του Μιλάνου και την Αϊντα στο…Φεστιβάλ του Σαν Ρέμο.
Το γεγονός είναι πρωτόφαντο στη μακρά ιστορία της όπερας και συνέβη στην Σκάλα του Μιλάνου, εκεί όπου χτυπά η καρδιά του ιταλικού μελοδράματος. Πρόκειται για τη φυγή του τενόρου Ρομπέρτο Αλάνια (Roberto Alagna) από τη σκηνή του γνωστού θεάτρου, ο οποίος πρωταγωνιστούσε στην όπερα του Βέρντι Αϊντα, υποδυόμενος τον Αιγύπτιο στρατηγό Ρανταμές.
Το συμβάν έγινε την περασμένη Κυριακή, 10 Δεκεμβρίου, και έλαβε μεγάλες διαστάσεις στη γειτονική μας χώρα, ενώ η είδηση έκανε τον γύρο του κόσμου.
Αιτία όλων υπήρξε η αντίδραση του κοινού στον εξώστη της Σκάλας (που από την αρχή της λειτουργίας του ιστορικού θεάτρου παίζει συχνά το ρόλο του «κριτικού» στα δρώμενα), όταν αμέσως μετά την άρια "Oυράνια Αϊντα" άρχισε τις αποδοκιμασίες και τα σφυρίγματα για την απόδοση του διάσημου τενόρου. Εκείνος εκφράζοντας με τη σειρά του την έντονη αντίθεσή του στην.. κριτική των συγκεκριμένων θεατών, θεώρησε σκόπιμο να εγκαταλείψει την παράσταση και να φύγει. Στιγμές αμηχανίας από τη μετζοσοπράνο Ιλντικο Κομλόζι (Ildiko Komlosi), η οποία ερμήνευε τον ρόλο της Άμνερις, που βλέποντας ότι ο μαέστρος Ρικάρντο Σαγί (Riccardo Chailly) δεν σταματά τη διεύθυνση της ορχήστρας, ξεκινά μόνη το…ντουέτο με τον Ρανταμές. Πανικός στα παρασκήνια, μέχρι τη στιγμή που μπαίνει ο Αντονέλο Παλόμπι (Antonello Palombi), που συμμετέχει στη δεύτερη διανομή της όπερας, ντυμένος με τζιν και πουκάμισο και εν μέσω των γιούχα των θεατών για την απαράδεκτη συμπεριφορά του Αλάνια και των χειροκροτημάτων για την διάσωση της τιμής της όπερας, η παράσταση που έχει σκηνοθετήσει ο Τζανφράνκο Τζεφιρέλι (Franco Zeffirelli) συνεχίζεται κανονικά.
Μετά το διάλειμμα ο υπεύθυνος του θεάτρου, ανεβαίνει στη σκηνή για να ζητήσει συγνώμη για ό,τι συνέβη, αλλά και για να ευχαριστήσει τον τενόρο Παλόμπι, που χωρίς ζέσταμα και δίχως να το περιμένει βρέθηκε στη σκηνή (και έκανε την τύχη του). Ο ευέξαπτος πρωταγωνιστής εγκατέλειψε το θέατρο, το γεγονός μάλλον θα έχει και δικαστική συνέχεια, ενώ το κοινό στο τέλος αποθέωσε τους ερμηνευτές- ιδιαιτέρως τον διευθυντή ορχήστρας και τον Παλόμπι- χειροκροτώντας τους επί εννέα λεπτά!
Σύμφωνα με την έγκριτη και μεγάλης κυκλοφορίας ιταλική εφημερίδα «Λα Ρεπούμπλικα», ο Αλάνια προσπάθησε να επιστρέψει για τις άλλες πέντε παραστάσεις της όπερας που προέβλεπε το συμβόλαιό του, αλλά το θέατρο τού έδειξε την πόρτα.
Σε δηλώσεις του στον Τύπο και προσπαθώντας να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα, ο οξύθυμος καλλιτέχνης ανακάλυπτε σκευωρίες εις βάρος του και στημένα επεισόδια, ενώ όλοι οι άλλοι μιλούσαν για συμπεριφορά «κακομαθημένου παιδιού που του χάλασαν το παιχνίδι».
Πέρα από την αμετροέπεια, την αγένεια και την έλλειψη επαγγελματισμού που επέδειξε ο περί ου ο λόγος ερμηνευτής, φάνηκε να αγνοεί ότι για τους Ιταλούς η όπερα-πέρα από τα ταρατατζούμ και τις κοσμικότητες της κάθε πρεμιέρας- παραμένει ένα βαθύτατα λαϊκό θέαμα που είναι μέρος του πολιτισμού και της μουσικής τους παράδοσης και πως συνεχίζουν να το τιμάνε με την ίδια σοβαρότητα και φροντίδα που θα έδειχναν στην αγαπημένη τους γιαγιά!
Την ίδια ώρα ο πασίγνωστος στην Ιταλία Πίπο Μπάουντο (Pippo Baudo), παρουσιαστής της τηλεόρασης και όχι μόνο, έκανε πρόταση στον δύστροπο τενόρο που την απεδέχθη, να εμφανιστεί στο Φεστιβάλ Τραγουδιού του Σαν Ρέμο και να διαγωνισθεί ερμηνεύοντας το τραγούδι Σκλάβος του έρωτα.
Όπως θα έλεγε και η Διδώ Σωτηρίου «της μοίρας τα γραμμένα κανείς δεν δύναται να τα ξεγράψει».
ΠΑΤΗΣΤΕ εδώ ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ ΓΕΓΟΝΟΤΟΣ.
Βάσω Μαυρουδή
vasso@tar.gr
(14-12-06)