COROS MANOS BLANCAS
(Χορωδία Λευκά Γάντια)
(Μέρος 2ο)
Η ωδή και ο χορός με κωφά και τυφλά παιδιά
Το κείμενο αυτό είναι η συνέχεια της προηγούμενης ανάρτησης, με τίτλο “Tocar y Luchar”, (Να μάχεσαι και να ζεις με την μουσική) κείμενο που παρουσίασε κάποια στοιχεία για τις Συμφωνικές Ορχήστρες Νέων στη Βενεζουέλα. (Διαβάστε το εδώ http://www.tar.gr/content/content.php?id=3461).
Η Marianna Castillo, στο δεύτερο αυτό αφιέρωμα, φέρνει στο φως περισσότερα στοιχεία για τις Χορωδίες «Λευκά Γάντια» που απαρτίζονται από πλήθος παιδιών με ειδικές ανάγκες.
Ο καθηγητής Johnny Gómez, ιδρυτής της Χορωδίας Λευκά Γάντια, εξηγεί πώς ξεκίνησαν οι ειδικές χορωδίες.
«Το 1978, σε μία από τις πρόβες μας της πρώτης Ορχήστρας του El Sistema, ο concertino Francisco Di Polo, έβαλε ένα βίντεο, όπου παρακολουθήσαμε το κονσέρτο για βιολί και ορχήστρα του Thaiskosky. Έμεινα έκπληκτος βλέποντας ότι ο σολίστας μουσικός, καθόταν σε αναπηρικό καροτσάκι. Ήταν ο μαέστρο Itzhak Perlman, παγκόσμια αναγνωρισμένος, που όταν ήταν παιδί είχε πολιομυελίτιδα. Αμέσως με βομβάρδισα με ερωτήσεις: Γιατί τριγύρω μου δεν υπήρχαν παιδιά και νέοι να παίζουν μουσική; Γιατί δεν μπορεί να γίνει στη χώρα μου, το ίδιο που βλέπω στο βίντεο; Πώς μπορώ να το κάνω;
Δεκαεφτά χρόνια μετά, όταν ένιωσα πως είχα φτάσε σε μια μουσική ωριμότητα και η δράση μου μέσα στο El Sistema ήταν πιο ενεργή, άρχισα να δίνω μορφή στην παλιά μου σχηματίζοντας μια μικρή ορχήστρα αποτελούμενη από παιδιά με ειδικές ανάγκες. Παράλληλα εκπαιδεύομαι στην Ειδική Εκπαίδευση για άτομα με αναπηρίες. Ξεκίνησα με επτά παιδιά που είχαν μαθησιακές δυσκολίες και έξη με μερική απώλεια όρασης. Όσο αναπτυσσόταν η δομή του El Sistema, μεγάλωνε η πειραματική μου Ειδική Ορχήστρα. Προστέθηκαν αυτιστικά παιδιά, παιδιά με νοητική καθυστέρηση και παιδιά με κινητικές δυσκολίες.
Το 1999 είχα πλήρη υποστήριξη από την πολιτεία και το El Sistema καθώς η μικρή μας μουσική οικογένεια έγινε πιο μεγάλη, εμπλουτίστηκε με κωφά παιδιά, γεγονός το οποίο προκάλεσε πολλά ερωτήματα στους μουσικούς. Όλοι ξέρουμε πως για να μελετήσεις μουσική πρέπει να έχεις «καλό αυτί». Αυτή ήταν η πιο μεγάλη πρόκληση, ήταν δύσκολη η ενσωμάτωση αυτών των παιδιών...»
Την ιστορία, μας την εξιστόρησε ο Johnny Gómez, νεαρός κλαρινετίστας τότε το 1978, μέλος της πρώτης Ορχήστρας που ίδρυσε ο José Antonio Abreu. Σήμερα μαέστρος, εμψυχωτής και η καρδιά των Χορωδιών Λευκά Γάντια, αποτελούμενες από 1.800 αγόρια και κορίτσια με ακουστική απώλεια, αυτισμό, κινητικές δυσκολίες και άλλες κατηγορίες παθήσεων που χρειάζονται ιατρικές ορολογίες για να περιγραφούν. Χίλια οχτακόσια ευτυχισμένα αγόρια και κορίτσια που έχουν βρει στη μουσική τον πιο ευχάριστο δρόμο για να εμπλουτίσουν την ζωή τους, έτσι με απλά λόγια. Η νότες των μεγάλων συνθετών τούς παρασέρνουν και συγκινούν. Η ευτυχία τής δημιουργίας έχει χτίσει τις προσωπικότητες τους και όλα τα παιδιά έχουν σημαντικές σχολικές επιδόσεις και αντιμετωπίζουν την σωματική δυσκολία ως πρόκληση ζωής!
“Τα χειροκροτήματα είναι το μεγαλύτερο δώρο για να συνεχίζουμε όλοι μπροστά. Πηγή ενέργειας για να προσπαθούμε κάθε φορά περισσότερο να κατακτήσουμε την τέχνη. Τα ειδικά παιδιά έχουν κρυφά χαρίσματα για την μουσική, που οι άλλοι άνθρωποι δεν διαθέτουμε και το σημαντικότερο: δεν φοβούνται να κάνουν λάθος!».
Μια πολύ αναμενόμενη συνάντηση!
«Το 2009 μας επισκέφτηκε ο βιολονίστας Itzhak Perlman. Περιέγραψε τη συναυλία με τη Χορωδία ως ...τη μεγαλύτερη και φανταστικότερη εμπειρία ζωής! Αναγνώρισε στα παιδιά την ακρίβεια και το πάθος, ο ίδιος όμως, δεν φαντάζεται τι ενέπνευσε, μέσα από ένα βίντεο. Το προσωπικό του παράδειγμα, σήμερα, έχει αυτό το απερίγραπτο αντίκτυπο σε πολλά παιδιά της Βενεζουέλας».
Τα Λευκά Γάντια είναι το σήμα κατατεθέν της Χορωδίας. Τα παιδιά χωρίζονται σε αυτά που ερμηνεύουν τα έργα στην Νοηματική Γλώσσα, φορώντας λευκά γάντια και σε αυτά που έχουν μερική προφορική ικανότητα και σωματικές αναπηρίες. Το ίδιο μοντέλο χρησιμοποιείται στην Αγγλία και την Ιταλία.
Ομολογώ πως η μικρή συνέντευξη του καθηγητή Gómez, μού άφησε ένα χαμόγελο και θαυμασμό. Εσάς;
Marianna Castillo
Φεβρουάριος 2011
Επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας