Κιθάρα και «λουπαδόρος»
Παρόλο που το παρακάτω κείμενο μπορεί να φανεί ολίγον διαφημιστικό, σκοπός μου δεν είναι να διαφημίσω είτε τη Boss, είτε την Digitech (δεν παίρνω ποσοστά!). Απλά νομίζω ότι η χρήση «λουπαδόρου» μπορεί να ανοίξει τους ορίζοντες ενός μουσικού που «ψάχνεται».
Τι είναι ο «λουπαδόρος»?
Είναι ένα απλό και εύχρηστο recorder «ποδιού», που δίνει τη δυνατότητα ηχογράφησης, αναπαραγωγής και επανεγγραφής (overdubbing). Μπορεί δηλαδή κανείς να ηχογραφήσει κιθάρες τη μια πάνω από την άλλη. (κάτι που κάναμε παλαιότερα με ένα τετρακάναλο). Για την ηχογράφηση, παρόλο που ο λουπαδόρος έχει και υποδοχή για μικρόφωνο, προτιμάται κιθάρα με «βύσμα» (ηλεκτρική, ηλεκτροακουστική ή ηλεκτροκλασική). Φυσικά υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης της λούπας που δημιουργείται.
Ο «λουπαδόρος» είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο, μπορεί να το χρησιμοποιήσει κανείς είτε σαν βοήθημα, στη μελέτη και σε μαθήματα, είτε δημιουργικά, στον αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση.
Θέλει λίγο εξοικείωση ο συγχρονισμός ποδιών-χεριών, επειδή όμως αυτά τα μηχανήματα είναι φτιαγμένα για κιθαρίστες, δεν είναι και τόσο δύσκολο.
Το σημαντικότερο (κι ο βασικός λόγος που ξεκίνησα να γράφω αυτές τις αράδες) είναι το πώς μπορεί να εκμεταλλευτεί κανείς τις πολλαπλές δυνατότητες που προσφέρει ο «λουπαδόρος». Πόσο σύνθετες ή ενδιαφέρουσες «λούπες» μπορεί να δημιουργήσει ο μουσικός και φυσικά πόσο μπορεί να ξεφύγει από την περιοριστική έννοια της λούπας.
Το πολύ δύσκολο, είναι (μετά από τις δοκιμές και τα πειράματα) το πώς δεν θα το παρακάνεις και πώς δεν θα αφήσεις τον «λουπαδόρο» να παίζει μόνος του εις βάρος του δικού σου παιξίματος.
Το real-time looping (οι πολλαπλές εγγραφές σε πραγματικό χρόνο χωρίς τη δυνατότητα λεπτομερούς διόρθωσης ή επεξεργασίας εκ των υστέρων), είναι πραγματικά πολύ προκλητικό.
Ξεκινάω παίζοντας ένα σχήμα, όταν θέλω να ηχογραφήσω πατάω τον διακόπτη (1) κι αμέσως αρχίζει να ηχογραφεί ενώ παίζω, όταν ξαναπατήσω τον διακόπτη η ηχογράφηση σταματάει και αρχίζει να παίζει (αναπαραγωγή). Αν ξαναπατήσω τον διακόπτη ξαναηχογραφεί (overdub) κ.ο.κ.
Αν πατήσω τον διακόπτη (2) η αναπαραγωγή σταματάει, αν τον κρατήσω πατημένο σβήνει όλη η εγγραφή που μόλις έχει πραγματοποιηθεί.
Στην ουσία, ο διακόπτης (1) είναι REC, PLAY, και OVERDUB ενώ ο διακόπτης (2) STOP και DELETE.
Οι βασικές διαφορές μεταξύ BOSS και DIGITECH:
1) Στον BOSS ο διακόπτης (1) είναι αριστερά και ο διακόπτης (2) δεξιά, στον ενώ στον DIGITECH ανάποδα.
2) Ο BOSS διαθέτει ένα κουμπί reverse που αυτομάτως παίζει «ανάποδα» την ηχογραφημένη λούπα.
3) Ο DIGITECH παρέχει την δυνατότητα του UNDO (του τελευταίου overdub) στον διακόπτη (2).
4) Ο DIGITECH έχει USB για αποθήκευση στον υπολογιστή της ηχογράφησής σας.
5) Ο BOSS είναι κόκκινος, ενώ ο DIGITECH μπλέ.
και 6) Υπάρχει διαφορά τιμής (ο DIGITECH είναι ακριβότερος)
Κλείνοντας, αυτή τη σύντομη εισαγωγή θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι αναφέρω το Loop-station και το Jam-man επειδή τα έχω δοκιμάσει και τα δύο στην
πράξη και ότι επειδή το κίνητρο μου ήταν καθαρά μουσικό και δημιουργικό, δεν μπήκα σε λεπτομέρειες τεχνικές, παραθέτω τα sites των εταιριών. Για περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες λοιπόν:
Boss Loop-station
www.bosscorp.co.jp/products/en/RC-20/
Digitech Jam-man
www.digitech.com/products/JamMan/JamMan.htm
Βασίλης Τζαβάρας
(Φεβρουάριος 2007)