Προς κόμματα ή… προσκόμματα;
Ενόψει των επερχομένων εκλογών, στις 30 Αυγούστου το Συντονιστικό Όργανο των Ενώσεων Εκπαιδευτικών Μουσικής απέστειλε σε όλα τα Κόμματα του Ελληνικού Κοινοβουλίου την παρακάτω επιστολή, θέτοντας μιά σειρά ερωτημάτων που απασχολούν τον κλάδο και όλους όσοι ασχολούνται με την Μουσική Εκπαίδευση.
Προφανώς ουδείς τρέφει αυταπάτες ότι μέσα στην εξαιρετικά σύντομη και γεμάτη άλλες, πιο "επείγουσες" προτεραιότητες προεκλογική περίοδο θα σπεύσουν τα πολιτικά κόμματα να ασχοληθούν με τον πολιτισμό, το περιβάλλον ή άλλα "μη εμπορικά" θέματα. Ωστόσο, η ευθύνη των απαντήσεων ή των μη απαντήσεων βαρύνει τα ίδια και τα στελέχη τους.
Νίκος Παναγιωτίδης
ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
· ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
· ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΘΡΑΚΗΣ
· ΕΝΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
· ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
ΕΠΙΣΤΟΛΗ
Προς: Τα πολιτικά κόμματα
Υπ' όψιν υπευθύνων για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού
Αξιότιμοι κύριοι,
· Επειδή η Παιδεία και ο Πολιτισμός είναι όχι μόνο σημαντικότατοι τομείς της Κοινής Ωφέλειας, αλλά και ιστορικώς αποδεδειγμένα εθνικής σημασίας ζητήματα,
· Επειδή η "προτεραιότητα" που δίνεται σε επίπεδο διακηρύξεων από τις Κυβερνήσεις στους τομείς αυτούς ουδέποτε έλυσε τα προβλήματά τους,
· Επειδή η Μουσική Εκπαίδευση, που κατεξοχήν τους συνδυάζει, βρίσκεται στη χώρα μας σε κατάσταση σύγχυσης, διάλυσης και απαξίωσης,
Το Συντονιστικό Όργανο των Ενώσεων Καθηγητών Μουσικής, που πολλές φορές με τις παρεμβάσεις του έχει καταθέσει αιτήματα και προτάσεις για την επίλυση των σοβαρών συσσωρευμένων προβλημάτων, ενόψει των επερχομένων εθνικών εκλογών σας απευθύνει αυτή την ανοιχτή επιστολή και σας καλεί να τοποθετηθείτε επίσημα επάνω σε μια σειρά από ζητήματα που αφορούν τη Μουσική Εκπαίδευση:
· Ο κορμός της Μουσικής Εκπαίδευσης, τα Ωδεία, ιδιωτικά στην συντριπτική τους πλειονότητα, δεν εποπτεύονται από το Υπουργείο Παιδείας και δεν ανήκουν σε καμμία βαθμίδα της Εκπαίδευσης, παρά την ψήφιση σχετικού νόμου πριν 10 χρόνια, με αποτέλεσμα την απουσία πραγματικής ισοτιμίας μεταξύ τους όσον αφορά το επίπεδο σπουδών, αλλά και οποιασδήποτε επαγγελματικής κατοχύρωσης των αποφοίτων τους.
· Η θέση της μουσικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση απέχει πολύ από την αξιοποίηση των τεράστιων δυνατοτήτων της για την διαμόρφωση όχι μόνο της αισθητικής αγωγής, αλλά και της ανάπτυξης νοημοσύνης και διάπλασης του χαρακτήρα των μικρών παιδιών· τα οργανικά κενά σε θέσεις μουσικών σε όλες τις περιοχές της χώρας είναι πολλές εκατοντάδες, αποδυναμώνοντας έτσι τα θεμέλια της Μουσικής Παιδείας στο σύνολό της· τα διαθεματικά προγράμματα που έχουν τυπικά εγκριθεί από το ΥΠΕΠΘ δεν έχουν τις προϋποθέσεις να εφαρμοστούν, ενώ και ο θεσμός του ολοήμερου σχολείου χρειάζεται ενίσχυση ώστε να αξιοποιηθεί περαιτέρω.
· Η αντιμετώπιση της μουσικής στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ως ενός ακόμη - μεταξύ πολλών - απλού γνωστικού αντικειμένου, στερεί από τους μαθητές μια σπουδαία δημιουργική απασχόληση και αποδεδειγμένα διεθνώς αποτελεσματική διέξοδο από σοβαρά προβλήματα όπως απειθαρχία, φαινόμενα βίας και χρήση ουσιών.
· Τα χρονίζοντα προβλήματα των Μουσικών Σχολείων διαρκώς αποδυναμώνουν τον πολύτιμο αυτό θεσμό. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι ακόμη δεν έχουν αναλυτικό πρόγραμμα και διδακτικά βιβλία για μαθήματα των μουσικών ειδικεύσεων, ενώ το διδακτικό προσωπικό των ειδικοτήτων είναι στην πλειονότητά του έκτακτο, προσλαμβάνεται ένα, δύο ή και τρείς μήνες μετά την έναρξη του κάθε σχολικού έτους και, καταχρηστικά, με σχέση ωρομίσθιας αντιμισθίας για την κάλυψη εκατοντάδων οργανικών κενών· επιπλέον, καταργήθηκε το φυτώριό τους, τα προγράμματα για τους μαθητές του Δημοτικού.
· Ο κλάδος των μουσικών εξαιρείται μονίμως από τους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ που προκηρύσσονται κάθε χρόνο για τους υπόλοιπους κλάδους της εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα την γνωστή σε όλους τους συμβασιούχους ομηρία και την μετατροπή τους σε "επ' αόριστον προσωρινούς" εργαζομένους, με προφανείς δυσμενείς συνέπειες στην επαγγελματική τους θέση, την αξιοπρέπειά τους αλλά και την λειτουργία των σχολικών μονάδων.
· Η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν συνδέεται με την Δευτεροβάθμια παρά μόνον μέσω των Πανελληνίων εξετάσεων και καθόλου με την Ωδειακή εκπαίδευση, ώστε να υπάρχει ένα ορθολογικό και ενιαίο σύστημα. Τα Τμήματα Μουσικών Σπουδών των ΑΕΙ έχουν διαφορετικές μεταξύ τους κατευθύνσεις και ιδιαιτερότητες χωρίς το ανάλογο αντίκρυσμα στους τίτλους σπουδών, ιδιαίτερα όσον αφορά τις ειδικεύσεις των μουσικών οργάνων, ενώ τα περισσότερα βρίσκονται εκτός του Ευρωπαϊκού σχεδιασμού που βασίζεται στη συνθήκη της Bologna και έχει χρονικό ορίζοντα μόλις τριών ετών (2010), με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν άμεσα, παρά το τριτοβάθμιο πτυχίο τους, να χαίρουν αναγνώρισης μόνον εντός των Ελληνικών συνόρων.
· Η παραδοσιακή μουσική, της οποίας η υπεράσπιση αποτελεί εθνικής σημασίας θέμα, και που διασώθηκε και αναπτύχθηκε στα Μουσικά Σχολεία, βρίσκεται υπό διωγμόν όσο οι καθηγητές της με πρόσχημα την απουσία τυπικών προσόντων, αντί να αξιολογηθούν και να διοριστούν, εξορίζονται από αυτά, στερώντας παράλληλα και τα ΤΕΙ - που εκ φύσεως δεν είναι σε θέση να εκπαιδεύσουν αρχαρίους - από το απαραίτητο φυτώριο σε σπουδαστικό δυναμικό.
Επειδή τα σημαντικά προβλήματα της Μουσικής Εκπαίδευσης, πολιτισμικής, παιδαγωγικής και εργασιακής φύσεως, χρονίζουν και επιδεινώνονται, καλούμε όλα τα Κόμματα που διεκδικούν την ψήφο του Ελληνικού λαού και ρόλο στο Κοινοβούλιο, να τοποθετηθούν περί του πρακτέου για την επίλυσή τους. Η απάντησή τους θα είναι καθρέφτης του σεβασμού που τρέφουν για τον λαό, την ιστορία και το μέλλον του και ταυτόχρονα, ιδιαίτερα για τα κόμματα που διεκδικούν την κυβέρνηση, δέσμευση πολιτικής, την τήρηση ή μη της οποίας υποσχόμαστε ότι θα παρακολουθούμε στενά.
Δεσμευόμαστε ακόμη ότι θα δώσουμε στη δημοσιότητα τόσο την ανοιχτή αυτή επιστολή όσο και τις απαντήσεις που θα λάβουμε από τα κόμματα.
Για το Συντονιστικό όργανο Ενώσεων Εκπαιδευτικών Μουσικής
Υπεύθυνοι Επικοινωνίας :
Μακαντάσης Θεμιστοκλής makadiver@hotmail.com / τηλ : 6977611060
Mαγκούνη-Ρίζου Άννα magounisg@sch.gr"
Παναγιωτίδης Νίκος nikpanlt@yahoo.gr