Τα γενικά υποχρεωτικά μαθήματα και οι ελάχιστοι χρόνοι σπουδών στα Ωδεία
Με αφορμή πρόσφατη συζήτηση στις ΚονTaRομαχίες, ας ρίξουμε μια συνολική ματιά στα υποχρεωτικά ωδειακά μαθήματα, καθώς και στα ελάχιστα όρια φοίτησης κάθε τάξης, όπως αυτά αναφέρονται στο Β.Δ. της 11/11/1957 (ΦΕΚ 229/Α/57) “Περί κυρώσεως του εσωτερικού κανονισμού του Ωδείου Θεσσαλονίκης”, το οποίο συνεχίζει… ακάθεκτο να ρυθμίζει τα περί της λειτουργίας των Ωδείων.
Περισσότερες λεπτομέρειες για την κιθάρα, αλλά και κάποιους γενικότερους όρους φοίτησης, μπορείτε να διαβάσετε σε παλαιότερο άρθρο του TaR.
ΓΕΝΙΚΑ ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αναλυτικό πίνακα με ΟΛΑ τα γενικά υποχρεωτικά μαθήματα ΟΛΩΝ των αναγνωρισμένων από το ΥΠΠΟ οργάνων που διδάσκονται στα Ωδεία, καθώς και αρκετές απαραίτητες διευκρινίσεις, θα βρείτε (σε μορφή Word doc), πατώντας εδώ.
Για περισσότερες απορίες, διευκρινίσεις, ασάφειες ή ελλείψεις που πιθανόν παρατηρήσατε (γιατί, ας πούμε, η Μορφολογία δεν θεωρείται απαραίτητη στους σπουδαστές Πνευστών ή Μονωδίας;), απευθυνθείτε σε… αυτούς που συνέταξαν το εν λόγω Β.Δ. (το υπογράφουν, πάντως, ο τότε Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων Α. Γεροκωστόπουλος και ο… βασιλεύς Παύλος Β΄!!!) ή σε αυτούς που συνεχίζουν να το διατηρούν στη… σαλαμούρα!!! Εμείς απλώς, αυτά που γράφει σας μεταφέρουμε…
ΕΛΑΧΙΣΤΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
Παρακάτω θα βρείτε έναν ακόμα πίνακα, με τα ελάχιστα όρια φοίτησης σε κάθε τάξη (για όλα επίσης τα όργανα), όπως αυτά καθορίζονται από το ίδιο Β.Δ.
Να σας υπενθυμίσουμε πως ο μέγιστος χρόνος που μπορεί κάποιος μαθητής να παραμείνει σε μία τάξη είναι ο διπλάσιος του ελάχιστου, με δυνατότητα επιπλέον παράτασης ίση με το μισό αυτού του ελάχιστου χρόνου. Για παράδειγμα, σε μία τάξη που ο ελάχιστος χρόνος φοίτησης είναι τα 2 χρόνια, ένας μαθητής μπορεί να παραμείνει έως και 5 (2+2+1).
Προτιμήσαμε να διατηρήσουμε τις «αυθεντικές» ονομασίες των οργάνων, ακριβώς όπως αναφέρονται στο συγκεκριμένο Β.Δ.: αφενός για λόγους «ιστορικούς-μουσειακούς» και αφετέρου γιατί καλό είναι να γνωρίζουμε τις «επίσημες» ελληνικές ονομασίες των διαφόρων οργάνων, όσο κι αν ορισμένες μπορεί να φανούν «αστείες» σε κάποιους.
Οι τέσσερις αριθμοί δίπλα σε κάθε όργανο αναφέρονται κατά σειρά στα ελάχιστα χρόνια φοίτησης των τάξεων: Προκαταρκτική – Κατωτέρα – Μέση – Ανωτέρα. Αριθμοί της μορφής 3/4 σημαίνουν πως στο Β.Δ. αναγράφεται «φοίτηση τριετής ή τετραετής».
Για παράδειγμα, τα ελάχιστα όρια φοίτησης στο πιάνο είναι: Προκαταρκτική 2 χρόνια, Κατωτέρα 3 χρόνια, Μέση 3 χρόνια, Ανωτέρα 3 ή 4 χρόνια.
ΩΔΙΚΗ: 2
ΕΙΔΙΚΟ ΑΡΜΟΝΙΑΣ: 3
ΕΝΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΝΕΥΣΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ: 2
ΑΝΤΙΣΤΙΞΗ: 2
ΦΥΓΗ (Φούγκα): 2 (…περίπου)
ΣΥΝΘΕΣΗ: 4 (…περίπου)
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΟΡΩΔΙΑΣ – ΜΕΛΟΔΡΑΜΑΤΟΣ – ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ: από 2 (σε κάθε ένα από τα 3 τμήματα, όπως κατά σειρά αναφέρονται)
ΜΟΝΩΔΙΑ: 1 – 2 – 2 – 3
ΚΙΘΑΡΑ: 2 – 3 – 3 – 3
ΠΙΑΝΟ: 2 – 3 – 3 – 3/4
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ – ΑΡΜΟΝΙΟ: 2/3 – 2/3 – 3/4 (από Κατωτέρα ξεκινώντας)
ΑΡΠΑ: 1 – ; – 2 – 3
ΒΙΟΛΙ: 2 – 3 – 3 – 3/4
ΒΙΟΛΑ: 2 – 2 – 3 – 3/4
ΒΙΟΛΟΝΣΕΛΛΟ (βιολοντσέλο – προφανώς!): 2 – 3 – 3 – 3
ΒΑΘΥΧΟΡΔΟ (κοντραμπάσο): 1 – 1 – 2 – 3
ΠΛΑΓΙΑΥΛΟΣ (φλάουτο): 1 – 2 – 2 – 3
ΟΞΥΑΥΛΟΣ – ΑΓΓΛΙΚΟ ΚΕΡΑΣ (Όμποε – Cor Anglais[*]): 1 – 1 – 2 – 3
ΕΥΘΥΑΥΛΟΣ (κλαρίνο): 1 – 2 – 2 – 3
ΒΑΡΥΑΥΛΟΣ (φαγκότο): 1 – 1 – 2 – 3
ΚΕΡΑΣ (κόρνο): 1 – 2 – 2 – 3
ΣΑΛΠΙΓΞ (τρομπέτα): 1 – 1 – 2 – 3
ΟΛΚΩΤΗ ΣΑΛΠΙΓΞ (τρομπόνι): 1 – 1 – 2 – 3
ΒΑΘΕΙΑ ΣΑΛΠΙΓΞ (μπάσο – τούμπα): 1 – 1 – 2 – 3
ΚΡΟΥΣΤΑ: 2 (συνολικά)
Αλκης Αναστόπουλος
Ιανουάριος 2009