«ΓΙΑ ΤΑ ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΤΗΣ ΤΣΕΤΣΙΛΙΑ ΜΠΑΡΤΟΛΙ»
(Tης Ελπίδας Νούσα)
H Βartolli φωτογραφημένη ως καστράτο (από: europapress.es)
"Λατρεύω αυτό που κάνω και το κάνω με πολλή ενέργεια και πάθος. Θεωρώ πως το πάθος είναι το σημαντικότερο συστατικό"...
Τα λόγια ανήκουν στην Τσετσίλια Μπάρτολι, μια από τις πιο δημοφιλείς μέτζο της εποχής μας.
Γεννήθηκε σαν σήμερα, 4 Ιουνίου 1966 και ξεχωρίζει για την ασυνήθιστη χροιά της, που την έχουν καθιερώσει σαν μια από τις εμπορικότερες σύγχρονες τραγουδίστριες της όπερας.
Η καριέρα της ξεκίνησε με τον Ροσσίνι, έναν συνθέτη που όπως χαρακτηριστικά λέει η ίδια η μουσική του διαρκώς εξελισσεται, καθώς με κάθε ακρόασή του ανακαλύπτεις νέα στοιχεία.
Εχει υποδυθεί αρκετές φορές το ρόλο της Αντζελίνας στην όπερά του "La Cenerentola", απ' όπου θα την ακούσουμε στην άρια "Non piu mesta".
Eρμηνεία που σηματοδοτεί τη δια βίου ερωτική σχέση της αγαπημένης μεσοφώνου με τον συμπατριώτη της, Ροσσίνι.
Eκτός από ερμηνεύτρια, η ιταλίδα καλλιτέχνις είναι και μια δεινή ερευνήτρια της μουσικής και των μουσικών του παρελθόντος.
1. Στο άλμπουμ της "Sacrificium", επαναφέρει στο προσκήνιο την τέχνη των καστράτι, που όπως η ίδια έχει ομολογήσει η ιστορία τους τη συγκλόνισε έως σοκάρισε, όταν η έρευνά της τής αποκάλυψε τόση αγριότητα μέσα στις ωραιότερες σελίδες της παγκόσμιας μουσικής ιστορίας.
Οι καστράτι, μια κατηγορία φωνής θηλυκής από αντρικό σώμα, που επιτυγχάνεται μετά από ένα χειρουργικό ευνουχισμ;o στο όνομα της μουσικής!
Θα την ακούσουμε στην άρια "Nobil onda" από την όπερα "Αδελαΐδα" του Νικόλα Πορπόρα, την οποία είχαν ερμηνεύσει διάσημοι καστράτι, όπως οι Φαρινέλλι και Μορέσκι.
2. Η διάσημη μεσόφωνος θεωρεί τον Αντόνιο Σαλιέρι παρεξηγημένη προσωπικότητα, ισχυρίζεται...
"Είναι ένας συνθέτης που τίμησε την Ιταλία και αξίζει να αποκατασταθεί, καθώς στιγματίστηκε με τη ρετσινιά του δολοφόνου του Μότσαρτ".
Αποφάσισε, λοιπόν, να ψάξει το θέμα περισσότερο.
Πήγε στη Βιβλιοθήκη της Βιέννης και αναζήτησε όλα τα χειρόγραφά του. Μελέτησε εκτενώς και διαπίστωσε τη γεμάτη αισθήματα, πάθος και ευαισθησία, μουσική του.
Οι αναζητήσεις και τα στοιχεία που ανακάλυψε την έπεισαν πως ο Σαλιέρι εξέλιξε την προκλασική ατμόσφαιρα σε κλασική, καθώς διδάχθηκε από τον Γκλουκ τη δύναμη της έκφρασης, και ανέβασε το ύφος του δασκάλου του σε υψηλότερο επίπεδο.
Tρομερής εκφραστικότητας και έντασης η άρια "Misera abbandonata" από την όπερα "Παλμύρα" του Σαλιέρι:
3. Προς τιμήν της Μαρίας Μαλιμπράν και για τα 200 χρόνια από την γέννησή της, η Τσετσίλια Μπάρτολι τιμητικά δίνει το άλμπουμ της που φέρει το όνομα μιας από τις σημαντικότερες φωνές της όπερας του 19ου αιώνα, της πρώτη γυναίκας που τα έβαλε με τους ήρωες της όπερας της εποχής της, τους "Καστράτι".
Στο άλμπουμ της "Maria" συγκεντρώνει κατόπιν έρευνας τις περισσότερες από τις άριες που μαρτυρούν το ευρύ και πολυποίκιλο ρεπερτόριο της Μαλιμπράν, την οποία ξανασυστήνει στο κοινό ως μια ερμηνεύτρια με άφθαστες δεξιοτεχνικές ικανότητες, συναισθηματικής και δραματικής εκφραστικότητας.
Ενα άλμπουμ στο οποίο επανεξετάζει την πρώιμη ρομαντική εποχή και βλέπει τις μέρες της δόξας του μπελκάντo μέσα από τα μάτια της κορυφαίας Μαλιμπράν.
Παρότι υπάρχουν και οι επικριτές της Μπάρτολι, προσωπικά βρίσκω άφθαστη την ικανότητά της να αναδεικνύει όλες τις όψεις των ρόλων που ενσαρκώνει και θαυμάζω τη σκηνική παρουσία της, που δεν φοβάται να τσαλακώνεται.
Χαρακτηριστικά της, όπως φωνητική επιδεξιότητα, ιδιαίτερα πλούσιο τίμπρο, ευελιξία στην υψηλότερη περιοχή με τη φωνή να τοποθετείται αβίαστα... αξίζουν και επιβάλλουν τον σεβασμό μας.
Να τα εκατοστήσει!
Eλπίδα Νούσα
Ιούνιος 2022
elpidanousa@hotmail.com
https://noteskaielpidamusicart.blogspot.com/
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)