ΝΥΧΤΕΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΗ ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
[29.09 - 01-10]
ΓΙΑ ΤΟ ΡΕΣΙΤΑΛ ΤΟΥ JASON VIEAUX (29.09)
O 43χρονος Jason Vieaux αποτελεί μία ιδιαίτερη περίπτωση κιθαριστή, κάτι που επιβεβαίωσαν όσοι παρευρέθησαν στην κατάμεστη και -για να είμαστε ειλικρινείς- μέτριας ακουστικής αίθουσα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης. Ο Αμερικανός κιθαριστής επέλεξε και μας παρουσίασε με ιδιαίτερη άνεση ένα πρόγραμμα, το οποίο κάλυψε ευρύτατο φάσμα του ρεπερτορίου και των δυνατοτήτων του οργάνου της κλασικής κιθάρας.
Ξεκίνημα λοιπόν με τη ''Grande Overture, Op 61'' του Mauro Giuliani και το τι θα επακολουθούσε είχε ήδη αρχίσει να προδιαγράφεται. Το κάθε θέμα αποδόθηκε με ιδιαίτερο τόνο και το ζεστό, πλούσιο και μεστό ηχόχρωμα του κιθαριστή δεν ήταν δυνατό να περάσει απαρατήρητο. Με το τέλος της σύνθεσης, άφησε για λίγο την κιθάρα του και, κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο lute harpsichord του Johann Sebastian Bach, προλόγισε με τον ιδανικότερο τρόπο την πασίγνωστη "Suite in E minor for Lute, BWV 996" του μεγάλου Γερμανού συνθέτη. Το πρώτο μέρος έκλεισε με δύο διασκευές του ίδιου του Vieaux πάνω στα "Capricho Catalán" και "Torre Bermeja" του Ισπανού Isaac Albeniz, όπου δόθηκε ένας πιο προσωπικός και λιγότερο...ισπανικός χαρακτήρας στην ερμηνεία.
Μετά το σύντομο διάλειμμα, ξεκίνησε μία άκρως ενδιαφέρουσα περιήγηση σε σύγχρονους και πολλαπλών μουσικών αναφορών συνθέτες. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο νότιο μέρος της αμερικανικής ηπείρου, με συνθέσεις των Paulo Bellinati, Antonio-Carlos Jobim και Fernando Bustamante, ενώ εξαιρετικά ερμηνεύθηκαν τα έργα "Drei Tentos" και "In a Sentimental Mood" των Hans Werner Henze και "Duke" Ellington αντίστοιχα. Κατά την ακρόαση της Jazz συνθέσεως του Ellington δε, ίσως και να δόθηκε η απάντηση σχετικά με την προέλευση του ιδιαίτερου αυτού ηχοχρώματος, που τόσο εμφανές είναι σε κάθε νότα του Vieaux. Η διαδικτυακή μορφή του TaR, μας επιτρέπει να παραθέσουμε τα παρακάτω βίντεο, όπου το "In a Sentimental Mood", καθώς και το "Letters from Home" του Pat Metheny αποδίδονται υποδειγματικά σε μεταγραφή για σόλο κιθάρα.
Το διπλό encore, με τα δημοφιλέστατα "Capricho Árabe" του Francisco Tárrega και "What a Wonderful World" του Luis Armstrong, ολοκλήρωσε ένα ρεσιτάλ που άφησε, φαντάζομαι, άπαντες κάτι παραπάνω από ικανοποιημένους. Ο Αμερικανός Jason Vieaux αποτελεί μία από εκείνες τις περιπτώσεις κιθαριστών, που παραμένουν κυρίως Μουσικοί. Και το γεγονός αυτό είναι, αν μη τι άλλο, διδακτικό για όλους ανεξαιρέτως τους θιασώτες του θεμιτού και αθέμιτου κιθαριστικού ανταγωνισμού...
Σταύρος Κουδουνάς
koudounas.tar@gmail.com
Οκτώβριος 2016
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας