ΚΟΑ: Πολιτικοί εναντίον Πολιτισμού
«Πιστεύω ότι σε αυτούς τους πολύ δύσκολους και χαλεπούς καιρούς των μνημονίων και των περιορισμών των δημοσιονομικών, μπορεί κανείς αν επιστρατεύσει τους σωστούς ανθρώπους από το χώρο του πνεύματος και των τεχνών να κάνει πράγματα».
Ίσως ο Υπουργός Πολιτισμού, που αναφέρει τα παραπάνω σε συνέντευξή του, να μην έχει παρακολουθήσει έστω και μια συναυλία της ΚΟΑ επί θητείας Βασίλη Χριστόπουλου. Ίσως να μην είχε την ευκαιρία να ακούσει κάποια συναυλία ούτε καν από τους περίφημους «κύκλους» που θέσπισε ο κ Χριστόπουλος. Αλήθεια τι να πρωτοθυμηθεί κανείς: «¡Espana!» (I) , «Beethoven» «Νέοι Δημιουργοί και Αναδημιουργοί», «Δεκαπενθήμερο Γαλλικής μουσικής», «Brahms»…
Ίσως ο Υπουργός Πολιτισμού να μην είχε παραβρεθεί στις συναυλίες της ΚΟΑ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, στις συναυλίες μουσικής δωματίου, όπερας, στις «συναυλίες –αφιερώματα», όπως πχ στην επετειακή για τα 70 χρόνια της ΚΟΑ, το αφιέρωμα στον τ. Καλλιτεχνικό Διευθυντή της ΚΟΑ, Βύρωνα Φιδετζή (μια ακόμη ατράνταχτη απόδειξη ήθους).
Ίσως ο Υπουργός Πολιτισμού να θεωρεί ότι έχει «καλές προθέσεις» επί τη βάσει των οποίων υφίσταται η «νέα αντίληψη περί πολιτικής» που ευαγγελίζεται στην προσωπική του ιστοσελίδα.
Αν όμως ήθελε να κάνει πράξη τα όσα αναφέρει σε συνέντευξή του, τότε:
· Δεν θα είχε αγνοήσει την από 29 Νοεμβρίου 2013 επιστολή του κατά κοινή ομολογία εξαιρετικά «επιτυχημένου» Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΚΟΑ, Αρχιμουσικού, Βασίλη Χριστόπουλου
· Δεν θα ενέκρινε μόλις 450.000 κρατική επιχορήγηση αν λάβουμε υπ΄όψιν ότι η αντίστοιχη για το 2008 ήταν 1860.000!
· Δεν θα χρωστούσε το Κράτος στην ΚΟΑ περισσότερα από 400.000 Ευρώ (!) από επιδοτήσεις παρελθόντων ετών (2011-2013)
· Θα είχε αλλάξει το καταστατικό της ΚΟΑ, το οποίο υφίσταται από το 1967!
· Θα είχε καλύψει τις 27 κενές οργανικές θέσεις μουσικών εξαιτίας των οποίων χρειάζεται να μετακαλούνται μουσικοί (το οποίο συνεπάγεται υψηλό κόστος)
· Το ΥΠ.ΠΟ. θα μπορούσε να πάρει θέση στην πρόταση Χριστόπουλου για επαναδιαπραγμάτευση της από το 2008 συμφωνίας της ΚΟΑ με τον Οργανισμό Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, (ΟΜΜΑ) σύμφωνα με την οποία η ΚΟΑ πληρώνει 10.000 Ευρώ μηνιαίως στο ΜΜΑ για ενοίκιο αίθουσας δοκιμών
· Το ΥΠ.ΠΟ. θα μπορούσε να δώσει μια λύση, ώστε το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (που εποπτεύεται από το ΥΠ.ΠΟ) να μην παρακρατεί από το Μάρτιο του 2012 το σύνολο των εσόδων από τα εισιτήρια (ποσόν που ανέρχεται σε 443.805 ευρώ!)
· Θα μπορούσε ο Υπουργός να εξετάσει την πρόταση Χριστόπουλου να γίνει η ΚΟΑ registent Orcestra στο ΜΜΑ αναλαμβάνοντας 4 δωρεάν παραγωγές του ΟΜΜΑ το χρόνο και παραχωρώντας ποσοστό επί των εισιτηρίων έναντι δωρεάν παραχώρησης αίθουσας δοκιμών
· Θα είχε δεχθεί έστω «την τελευταία στιγμή» ο Υπουργός (ή άλλος εκπρόσωπος του ΥΠ.ΠΟ.) να συναντήσει τον κ Χριστόπουλο και δεν θα τον έφερναν στη δυσάρεστη θέση να μην έχει καμία ενημέρωση για το τι μέλλει γενέσθαι ούτε καν την τελευταία ημέρα της θητείας του!
· Δεν θα ετίθετο στη διακριτική ευχέρεια ΜΟΝΟ του Χ ΥΠΟΥΡΓΟΥ να αποφασίζει για την επιλογή Καλλιτεχνικού Διευθυντή, αλλά το ζήτημα θα ετίθετο στην κρίση Επιτροπής απαρτιζόμενης ΚΑΙ από μουσικούς (όπως πρότεινε ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής)
· Στη συνέντευξη τύπου την Πέμπτη, 8 Μαΐου θα ανακοινωνόταν το θερινό πρόγραμμα και τα λοιπά σχέδια της Ορχήστρας. Όχι ο ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ του έργου της και η δυσάρεστη είδηση της λήξης της τριετούς θητείας του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της ΚΟΑ και της (λίγες μέρες αργότερα) αντικατάστασής του. Δεν είμαι ούτε τύποις, ούτε κατ΄ουσίαν αρμόδια να κρίνω την νέα επιλογή. Θεωρητικά, θα μπορούσε να είναι εξίσου καλή. Όμως τούτη τη στιγμή, θέλω να υπογραμμίσω το «άδοξο» (;) τέλος ενός πολλά υποσχόμενου Έργου. Εκεί έγκειται η Αδικία.
Ίσως ο Υπουργός Πολιτισμού να μην γνώριζε ότι η ΚΟΑ:
Α) Έκανε ένα πρωτοφανές στα χρονικά «άνοιγμα στην κοινωνία». Αντιγράφουμε από την ιστοσελίδα: «Πιο φιλόδοξο και διευρυμένο από ποτέ είναι φέτος το κοινωνικό και εκπαιδευτικό έργο της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών που επιμένει ότι η μουσική δεν είναι μία πολυτέλεια προορισμένη μόνον για μυημένους ή προνομιούχους, αλλά ένα αγαθό στο οποίο μπορούν και πρέπει να έχουν πρόσβαση όλοι» http://www.koa.gr/gr/dikaioma_sti_mousiki#sthash.mx892sy9.dpuf
Ιδού μερικές από τις δράσεις που εντάσσονται σε αυτό το πλαίσιο:
* Εκπαιδευτικές επισκέψεις (συναυλίες και σεμινάρια) σε σχολεία και άλλες εκπαιδευτικές δομές (τα οποία παρακολούθησαν περίπου 14.000 μαθητές και 1.600 σπουδαστές). Η ΚΟΑ υλοποίησε εκείνο που θα έπρεπε να θεωρείται αυτονόητο στο σχολικό πρόγραμμα με ευθύνη των αρμόδιων Υπουργείων, Παιδείας και Πολιτισμού.
* Ομαδικές κρατήσεις μαθητών και σπουδαστών ωδείων, με συμβολική τιμή εισιτηρίου των 3 ευρώ ανά μαθητή/σπουδαστή και δωρεάν είσοδο για έναν συνοδό καθηγητή ανά δέκα παιδιά. (http://www.koa.gr/gr/idikes_times_gia_mathitesspudastes_odeion#sthash.jJ1BGsy8.dpuf)
* Συναυλίες σε άσυλα (σε φυλακές, γηροκομεία, νοσοκομεία, συνεργασία με το «18 Ανω» κτλ) τις οποίες παρακολούθησαν 2070 άτομα.
* Δωρεάν σεμινάρια
* Δωρεάν εισαγωγικές ομιλίες πριν τις συναυλίες για το κοινό
* Ανοικτές (στο κοινό) δοκιμές της ορχήστρας
* Συναυλίες σε πολλές άλλες πόλεις ανά την Επικράτεια
* Πρόγραμμα «άγονη γραμμή γόνιμη» με «50 επισκέψεις σε 21 νησιά κατά τη χειμερινή περίοδο» http://www.koa.gr/gr/agoni_grammi_gonimi#sthash.gWwwthJP.dpuf
Β) Διεύρυνε τις συνεργασίες της με εξαιρετικούς Αρχιμουσικούς εντός και εκτός συνόρων.
Εκτός του Βασίλη Χριστόπουλου, διηύθυναν την ΚΟΑ οι [1] :
Χάιμε Μαρτίν, Δ. Αγραφιώτης, Ν Χαλιάσας, Β. Φιδετζής, Μίλτο Λογιάδης, Βλαδίμηρος Συμεωνίδης, Ανδρέας Τσελίκας, Γιάτσεκ Κάσπτσυκ, Αλέξανδρος Μυράτ, Ντάνιελ Καβκά, Λίζα Ξανθοπούλου, Λουκάς Καρυτινό, Κόλια Μπλάχερ, Νίκος Αθηναίος, Μύρωνας Μιχαηλίδης, Μιχάλης Οικονόμου, Πασκάλ Ροφέ, Τσαρλς Ολιβιέρι-Μανρόου, Γιούραϊ Βαλτσουχά, Μάρκελλος Χρυσικόπουλος κ.ά.
Επίσης συνεργάστηκε με εξαιρετικούς σολίστ εντός και εκτός συνόρων καθώς και χορωδιακά σύνολα.
Μόνος Αρμόδιος για την τύχη αυτού του τόσο πετυχημένου Θεσμού και του μέχρι πρότινος σπάνιου ήθους και ικανοτήτων Καλλιτεχνικού του Διευθυντή, ίσως να μην είναι σε θέση να εκτιμήσει τους «ποιοτικούς δείκτες» που αναφέραμε παραπάνω.
Τουλάχιστον όμως θα μπορούσε να λάβει υπ΄όψιν τους ποσοτικούς δείκτες που επετεύχθησαν επί θητείας Χριστόπουλου. Αναφέρουμε ενδεικτικά:
· 90% αύξηση εσόδων από εισιτήρια παρά την αισθητή μείωση του κόστους τους
· Έσοδα 235.000 για το 2013-2014 (έναντι 167.698 το 2010-11)
· Εξοικονόμηση 100.000 από μεταστέγαση των γραφείων της ορχήστρας
· Μείωση της αμοιβής των μετακαλούμενων καλλιτεχνών
Αν «άλλη αντίληψη περί πολιτικής» σημαίνει: το ΥΠ.ΠΟ. να «διαλύει» την ΚΟΑ και συγχρόνως να δαπανά ποσά για την αθλίας αισθητικής και ντροπιαστική για την προβολή της χώρα μας διοργάνωση της pop Eurovision
Αν «άλλη αντίληψη περί πολιτικής» σημαίνει: το ΥΠ.ΠΟ. να «παύει» έναν «πολλά υποσχόμενο» καλλιτεχνικό διευθυντή καταστρέφοντας έναν καίριας σημασίας Θεσμό, τότε το μόνο που μπορεί να μας εγγυηθεί αυτή η «άλλη αντίληψη», είναι ένα δυσοίωνο μέλλον.
Στη πλαίσιο μιας τέτοιας καταστροφικής (και επώδυνης για την καθημερινότητά μας) πολιτικής, οι εμπλεκόμενοι δεν θα είναι σε θέση ούτε καν να ξεστομίσουν τη φράση που με τόση Αξιοπρέπεια διατύπωσε ο κ Χριστόπουλος: «φεύγω με βαριά καρδιά, αλλά ήσυχη της συνείδηση».
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki@gmail.com
Μάιος 2014
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
[1] Τα ονόματα των Αρχιμουσικών αναφέρονται με χρονολογική σειρά συνεργασίας τους με την ορχήστρα από το ακαδημαϊκό έτος 2012-13 έως σήμερα
|