ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Στην Τίνα Βαρουχάκη
Με αφορμή την εκδήλωση απονομής βραβείων του Διαγωνισμού Ζωγραφικής για παιδιά νησιών και παράκτιων πόλεων (στον οποίο «συμμετείχαν» 1.547 έργα από 81 σχολεία της Ελλάδας και της Κύπρου) αλλά και εν όψει του Μουσικού Φεστιβάλ Σίφνου,“MusiFanto,” (4-11 Ιουλίου) η Πρόεδρος του Συνδέσμου «Οι Φίλοι του Ελληνικού Νησιού και της Θάλασσας», Μαρία Κωνσταντινίδη, με περισσή ευαισθησία και πάθος για το λειτούργημα που επιτελεί, μας ταξίδεψε στην ιστορία αυτού του θεσμού. Ήταν το 1992, όταν η αείμνηστη Φραγκίσκη Καρόρη, που οραματίστηκε αυτή την ιδέα, δημιούργησε το πρώτο Μουσικό Εργαστήρι στη Σίφνο…
Στο έργο του Συνδέσμου εντάσσεται, μεταξύ άλλων, μια σειρά καινοτόμων επιμορφωτικών δράσεων με τίτλο: «Μουσική για Όλους!» Δεκάδες καταξιωμένοι μουσικοπαιδαγωγοί, κόντρα στον καιρό, άφησαν τη μουσική να τους ταξιδέψει μέσα στο καταχείμωνο (!) μέχρι τη Σίφνο, τη Σέριφο, τη Σαντορίνη, την Κέα, την Ικαρία και τη Λήμνο. Ο ρόλος τους δεν περιοριζόταν στο να διδάξουν στα παιδιά τις νότες που αντιστοιχούν στο κλειδί του Σολ, του Φα ή του Ντο. «Κλειδί» σε αυτή την προσπάθεια, ήταν να αγγίξουν τις ευαίσθητες χορδές παιδιών και ενηλίκων. Να οξύνουν τη μουσική τους αντίληψη. Να αναιρέσουν προκαταλήψεις. Να βάλουν μια παύση στις τυχόν διαφωνίες ορισμένων γονέων… Να μην αφήσουν την Ύφεση να στερήσει από κανέναν ευκαιρίες μουσικής εκπαίδευσης!
Στον άπλετο χρόνο που μου διέθεσε η Κυρία Κωνσταντινίδη, με έκανε να θυμηθώ τη «σοφή» φράση ενός Καθηγητή μου: «Τους θεσμούς εμείς τους κάνουμε!»
«…Τι πολιτική έχουμε; Μα δεν μπορώ να σας το απαντήσω αυτό, διότι δεν υπάρχει πολιτιστική πολιτική. Δεν προβλέπονται κονδύλια προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν είναι αποπαίδι, ούτε ο πολιτισμός, ούτε η μουσική. Είναι ανάγκη των ανθρώπων από αρχαιοτάτων χρόνων!»
T.B. Δεδομένης της ιδιότητάς σας ως Προέδρου και παλαιότερα ως Αντιπροέδρου του Συνδέσμου «Οι Φίλοι του Ελληνικού Νησιού και της Θάλασσας», έχετε εμπειρία ετών. Πώς ξεκίνησε η ιδέα της ίδρυσης του Συνδέσμου;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Οραματίστρια του Συνδέσμου, ήταν η αείμνηστη Φραγκίσκη Καρόρη. Εκείνη μας ενέπνεε. Πηγαίναμε στη Σίφνο τα καλοκαίρια και σκεφτόμασταν «τι κρίμα αυτά τα παιδιά να μην έχουν προσλαμβάνουσες παραστάσεις!» Αρχικά, ξεκινήσαμε με τη μουσειακή εκπαίδευση. Κάποια στιγμή, η Φραγκίσκη σκέφτηκε να στήσουμε ένα Mουσικό Εργαστήρι Κλασικής Μουσικής στη Σίφνο. Τελικά, ξεκινήσαμε το 1992. Ο Δήμαρχος, δέχθηκε να μας παραχωρήσει ένα χώρο. Βρήκαμε δυο εξαιρετικούς μουσικούς, την Αμαλία Κουντούρη (που δίδασκε μουσική προπαιδεία με Σύστημα Orff, εξαίρετη μουσικό και παιδαγωγό) και τον Αλέξανδρο Κάλκο, επίσης εξαίρετο, ο οποίος δίδασκε κλασική κιθάρα. Αρχικά, ξεκινήσαμε με τρία παιδιά και την ίδια χρονιά έφθασε η συμμετοχή στα εβδομήντα δύο! Στην αρχή, ήμουν υπεύθυνη για τα μουσικά εργαστήρια. Σήμερα, μεταξύ των μελών του Δ.Σ. του Συνδέσμου είναι η παραγωγός του «Τρίτου Προγράμματος», Τζουλιέττα Καρόρη, υπεύθυνη για τα Μουσικά Εργαστήρια, η Καθηγήτρια κλασσικής κιθάρας, Αλίκη Νταή, η οποία συμμετέχει στον μουσικό προγραμματισμό και την παρακολούθηση των Μουσικών Εργαστηρίων. Επίσης, έχει αναλάβει το συντονισμό των ανταλλαγών και τις επισκέψεις των μαθητών στην Αθήνα. Βέβαια, έχουμε ανεκτίμητο συνεργάτη τον Διονύση Μαλλούχο, ο οποίος εκτός από Συντονιστής του «Τρίτου Προγράμματος», είναι και Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Συνδέσμου. Είναι πάρα πολύ κοντά μας, μας συμβουλεύει και παρακολουθεί το μουσικό κομμάτι.
Τ.Β. Από πότε άρχισε ο Σύνδεσμος να εξαπλώνεται και σε άλλα νησιά εκτός από τη Σίφνο;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Κάποτε ήρθε στο γραφείο κάποιος από την Κέα, ο οποίος ήταν στη Σίφνο για επαγγελματικούς λόγους και έτυχε να παρακολουθήσει τα Μουσικά Εργαστήρια. Μας συνάντησε και μας είπε: «θέλουμε και εμείς κάτι τέτοιο!» Έτσι, ξεκινήσαμε το Μουσικό Εργαστήριο στην Κέα. Εν τω μεταξύ, πήγαμε και στη Σαντορίνη. Ήρθαμε σε επαφή με τον κ Μπελλώνια, ο οποίος είχε ιδρύσει το Μπελλώνιο Πολιτιστικό Κέντρο στα Φυρά. Μάλιστα, οργανώσαμε συναυλία στο Μπελλώνιο Πολιτιστικό Κέντρο, στην οποία συμμετείχαν τα παιδιά των Μουσικών Εργαστηρίων Σαντορίνης και Σίφνου. Εκείνη την εποχή, κάναμε ένα αίτημα στο ίδρυμα Νιάρχου να μας βοηθήσει. Μας είπαν ότι τους ενδιέφερε να δραστηριοποιηθούμε σε ακριτικά νησιά. Επιλέξαμε τη Λήμνο και την Ικαρία. Θεωρήσαμε ότι είναι τα πιο απομονωμένα νησιά, όπως και απεδείχθη. Έτσι, ξεκίνησαν αυτά τα δυο Μουσικά Εργαστήρια, τα οποία εξελίχθηκαν πολύ καλά. Επίσης, ενδέχεται να προστεθεί και η Σκιάθος. Τα μαθήματα γίνονται δυο Σαββατοκύριακα το μήνα. Στη Σαντορίνη, επειδή οι γονείς πληρώνουν τα δυο τρίμηνα, θέλουν να γίνονται τα μαθήματα τρείς φορές το μήνα. Η Σέριφος, της οποίας το Εργαστήριο υλοποιήθηκε αργότερα, τα τρία πρώτα χρόνια λειτουργίας, υποστηρίχθηκε από την Εθνική Τράπεζα.
Τ.Β. Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι εκπαιδευτικοί στόχοι και ποια τα αντίστοιχα προσδοκώμενα αποτελέσματα των Εργαστηρίων Μουσικής που διεξάγονται καθ΄ όλη τη διάρκεια του έτους;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Αυτό που κάνουμε στα Μουσικά Εργαστήρια δεν είναι απλά μαθήματα μουσικής. Αυτό που είχε οραματιστεί η Φραγκίσκη Καρόρη, είναι η ανάπτυξη της Μουσικής Παιδείας! Πρωταρχικός μας στόχος, είναι να διευρύνουμε το ενδιαφέρον των παιδιών. Να έρθουν περισσότερα παιδιά στα Μουσικά Εργαστήρια, να ενταχθεί η διδασκαλία περισσότερων μουσικών οργάνων. Μέχρι τώρα διδάσκεται Πιάνο, Κλασική κιθάρα, Φλάουτο, Φλογέρα, Ορχήστρα, Σύστημα Orff. Έχουμε κάνει προσπάθειες για διδασκαλία Κλασικού Χορού και έχουμε Χορωδίες Ενηλίκων. Στη Σίφνο και τη Σέριφο, διδάσκεται ακόμη, παραδοσιακό βιολί. Έχουν γίνει προσπάθειες για διδασκαλία κρουστών, πνευστών και περισσότερων εγχόρδων, αλλά δεν τους είναι τόσο οικεία. Γι΄αυτό θέλουμε να δουν περισσότερα μουσικά όργανα στην πράξη. Το διδακτικό πρόγραμμα έχει μια ποικιλία: προετοιμάζει παιδιά για κατατακτήριες σε ένα ωδείο, αλλά τους δίνει και άλλες ευκαιρίες, όπως να μάθουν ποιοτικό τραγούδι. Στο τέλος του χρόνου, τα παιδιά δίνουν μια συναυλία. Μέσα απ΄αυτή την προσπάθεια, προσφέρει κανείς και έναν ευρύτερο πολιτισμό. Θυμάμαι στην πρώτη συναυλία που έγινε στη Σίφνο, το προαύλιο του χώρου είχε σκουπίδια. Τους είπα: «Παιδιά δεν μπορούμε να κάνουμε συναυλία σε αυτό τον χώρο, αν δεν τον καθαρίσουμε! Η μουσική θέλει και ένα ωραίο περιβάλλον!»
Τ.Β. Tους τελευταίους μήνες, παρατηρείται μια έντονη δραστηριοποίηση του Συνδέσμου μέσω της διοργάνωσης σεμιναρίων στο πλαίσιο του προγράμματος «Μουσική για όλους». Τι είδους επιμορφωτικές δράσεις περιλαμβάνει το Πρόγραμμα;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Μετά από είκοσι χρόνια δουλειάς και έχοντας μια πολύ πιο ευρεία αντίληψη της μουσικής εκπαίδευσης, σκεφτήκαμε να διευρύνουμε το πρόγραμμα. Το σκεπτικό μας, ήταν ότι θα έπρεπε να προσεγγίσουμε τους γονείς. Ένας γονιός που είναι ενημερωμένος θα δεχθεί να παρακολουθήσει το παιδί του το Μουσικό Εργαστήριο, θα υποστηρίξει τη μελέτη του. Έτσι εμπνευστήκαμε ένα πρόγραμμα «Μουσική για όλους», το οποίο πραγματοποιείται με τη δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Ο σχεδιασμός, έγινε από τον Διονύση Μαλλούχο και τη Τζουλιέττα Καρόρη, οι οποίοι έχουν αναλάβει τις επαφές με τους μουσικούς και έχουν στήσει ένα πρόγραμμα εκπληκτικό! Διαμορφώθηκε λοιπόν ένα πλαίσιο με τέσσερις δράσεις:
α) εισηγήσεις, β) επισκέψεις μουσικών συνόλων γ) επισκέψεις παιδιών από τα νησιά στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν πολιτιστικές εκδηλώσεις, δ) Ανταλλαγές μαθητών μεταξύ των Μουσικών Εργαστηρίων.
Ελπίζουμε ότι μέσα από το πρόγραμμα «Μουσική για όλους», δίνουμε κίνητρα για την ενασχόληση με τη μουσική. Δεν θα έχουμε προλάβει να το ολοκληρώσουμε μέχρι τον Ιούνιο. Ευχή μας, είναι να μπορέσουμε να επιμηκύνουμε το πρόγραμμα, ώστε να το συνεχίσουμε Σεπτέμβριο και Οκτώβριο.
Οι αφίσες των σεμιναρίων αναφορικά με τις δράσεις του Προγράμματος «Μουσική για όλους». Περισσότερες πληροφορίες στον σχετικό σύνδεσμο #ΜουσικήΓιαΌλους
Επίσης, ηχογραφημένα σεμινάρια και συναυλίες, μπορεί κανείς να παρακολουθήσει στο Κανάλι του Συνδέσμου στο YouTube: www.youtube.com/filoitounisiou
Τ.Β. Ποια είναι κατά την άποψή σας τα πρώτα συμπεράσματα από τους πρώτους μήνες εφαρμογής του προγράμματος «Μουσική για όλους»;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Ήταν επιτυχία ότι έγιναν εισηγήσεις στα σχολεία και είχαν μεγάλη προσέλευση. Πολύ εντυπωσιακή ήταν η ανταπόκριση των Δήμων. Είναι νωρίς για να κάνουμε αξιολόγηση. Όμως συνεργαστήκαμε με όλους αυτούς τους σπουδαίους μουσικούς! Όλοι αυτοί που πήγαν να διδάξουν, αποκτήσανε μια καλύτερη αντίληψη του τι συμβαίνει στα νησιά. Έχουν να μας μεταφέρουν εμπειρίες που θα μας βοηθήσουν να προγραμματίσουμε το επόμενο βήμα. Δεν είναι εύκολη αποστολή η διδασκαλία στα νησιά κατά τη χειμερινή περίοδο. Οι δάσκαλοι έχουν να αντιμετωπίσουν το πλοίο, τον καιρό, το παιδί που δεν έχει μελετήσει και ένα σωρό άλλες δυσκολίες-συχνά απρόβλεπτες.
Τ.Β. Το γεγονός ότι η διεξαγωγή των σεμιναρίων ξεκίνησε μέσα στο χειμώνα, δημιούργησε δυσκολίες;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Εμείς δουλεύουμε το χειμώνα, διότι τότε είναι που δεν υπάρχει τίποτε στα νησιά! Τώρα είναι πολύ καλύτερα απ΄ότι στο παρελθόν. Επίσης πολλά παιδιά απασχολούνται στις δουλειές των γονιών τους το καλοκαίρι. Σε μερικά νησιά μόνο, για παράδειγμα στην Κέα, διοργανώσαμε ένα καλοκαιρινό πρόγραμμα, που πήγε πολύ καλά. Πέρυσι, υλοποιήθηκε για πρώτη φορά το Φεστιβάλ «MuSifanto» [1], το οποίο είχε ένα πάρα πολύ «ηχηρό» πρόγραμμα. Ελπίζουμε να γίνει θεσμός για το νησί. Με την ευκαιρία, να σας πω ότι το περσυνό Φεστιβάλ ήταν ένας άθλος! Ξεκινήσαμε την Κυριακή, που ήταν η μέρα του Δημοψηφίσματος και Δευτέρα έγιναν τα capital controls! Αλλά η διεξαγωγή του Φεστιβάλ για τους κατοίκους της Σίφνου ήταν μεγάλη υπόθεση, γιατί είχε αδειάσει το νησί και είχαν ματαιωθεί όλες οι κρατήσεις των ξενοδοχείων! Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, εκτός από τα σεμινάρια και τις συναυλίες, είχαμε την ιδέα να κάνουμε ένα περίπατο σε ένα μονοπάτι της Σίφνου με μουσικές εκπλήξεις. Σας βεβαιώνω ότι αυτό ήταν μια αποκάλυψη. Ήταν κάτι μαγικό!
Τ.Β. Θυμάστε κάποιο περιστατικό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Διοργανώναμε μια συναυλία στη Σέριφο. Ρώτησα ποιο θα είναι το πρόγραμμα, ο Αρχιμουσικός, κ Μυράτ μου είπε: «το πρόγραμμα που έχει η Καμεράτα αυτή τη στιγμή». Σε αυτό περιλαμβανόταν και ένα δύσκολο σύγχρονο έργο! Πήγαμε σ΄ένα καφενείο πλημμυρισμένο με κόσμο. Όταν τελείωσε η συναυλία, υποκλίθηκε η Ορχήστρα. Ευθύς αμέσως, γύρισε όλος αυτός ο κόσμος και υποκλίθηκε στην Ορχήστρα! Ανατρίχιασα από συγκίνηση!
Η επιδίωξή μας επομένως, είναι να εκθέσουμε τους μεγάλους και τους μικρούς σε όλα τα είδη της μουσικής! Τα τελευταία χρόνια, προσπαθούμε πολύ οι μαθητές να είναι ενεργοί στις τοπικές κοινωνίες. Στη Λήμνο, έκαναν ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα που το ονομάσαμε «Μουσική στην πλατεία». Μάλιστα, σε όλα τα νησιά πλέον, τους καλούν οι Δήμοι να παίρνουν μέρος στη εορτή της Πανσελήνου. Στην Κέα, τους καλούν και παίζουν κάθε χρόνο στο Αρχαιολογικό Μουσείο και σε άλλες εκδηλώσεις. Σημαντικές θεωρούμε και τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που οργανώνονται στην Αθήνα. Τα παιδιά πήγανε στο Μουσείο Λαϊκών Οργάνων, στη Εθνική Λυρική Σκηνή, στο ΜΜΑ, στο ίδρυμα Νιάρχου κτλ Όλα αυτά, είναι καταπληκτικές εμπειρίες για τα παιδιά!
(σ.σ. Όλες οι δράσεις πραγματοποιήθηκαν με δωρεά από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο πλαίσιο του προγράμματος #ΜουσικήΓιαΌλους)
Τ.Β. Ποιες είναι οι σημαντικότερες δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Σύνδεσμος στο έργο του;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Όταν πρωτοξεκινήσαμε αυτή την προσπάθεια, τα παιδιά των νησιών τι είχανε; την τηλεόραση! Υπήρχαν και γονείς, οι οποίοι μας έλεγαν: «μη μου ξεμυαλίζεις το παιδί μου, γιατί θέλω να κάνει δουλειές στο σπίτι! Ορισμένοι γονείς, μας ρωτούσαν: «θα πάρει χαρτί;» Τώρα το ακούμε κάπως σπανιότερα αυτό. Εμείς τους εξηγούσαμε ότι δεν θα γίνουν όλα τα παιδιά σολίστ, αλλά θα μάθουνε να ακούνε μουσική! Κάποιοι πιο «φωτισμένοι» γονείς το επιζητούν, αλλού το πάμε εμείς σαν ένα «δώρο» και ό,τι «πιάσει». Αξιοσημείωτο είναι επίσης, ότι μερικά παιδιά διακρίθηκαν! Ένας μαθητής των Εργαστηρίων στην Κέα, είναι τώρα δάσκαλος κιθάρας στα Μουσικά Εργαστήρια του νησιού. Δυο μαθητές Εργαστηρίων, είναι φοιτητές σε Τμήματα Μουσικών Σπουδών. Ένας άλλος, σπουδάζει μουσική στο Σάλτσμπουργκ!
Επίσης έχουμε οικονομικές δυσκολίες. Κάποια στιγμή με την Ικαρία πέρυσι χρειάστηκε να σταματήσουμε για τρείς μήνες τα μαθήματα, γιατί δεν μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε το κόστος των εισιτηρίων! Τελικά, κάναμε μια αίτηση στην Aegean και μας προσφέρει τα αεροπορικά εισιτήρια.
Τ.Β. Υπάρχει υποστήριξη εκ μέρους της Τοπικής Κοινωνίας και εάν ναι, από ποιες απόψεις;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Οι Δήμαρχοι συνήθως πληρώνουν τα ναύλα, παραχωρούν χώρους και κάποιοι, «καλύπτουν» τη φιλοξενία των μουσικών. Με την ευκαιρία, θα ήθελα να υπογραμμίσω, ότι θέλει πολύ σεβασμό η παρέμβασή μας στην κάθε Τοπική Κοινωνία. Το Φεστιβάλ το οργανώνουμε στον τόπο τους, τον οποίο, οι άνθρωποι γνωρίζουν καλύτερα από μας. Πρέπει να δείξεις ότι σέβεσαι τη μουσική του τόπου τους, γιατί βγαίνει απ΄την ψυχή τους. Στη Σίφνο, υπήρχε ένας μουσικός αυτοδίδακτος που δίδασκε βιολί-λεγόταν Αρμενελιός. Αν επέζησε το παραδοσιακό βιολί στη Σίφνο, το «χρωστάνε» σ΄αυτόν! Επίσης, ένας κληρικός, διδάσκει τα παιδιά βιολί! Στη δουλειά μας, θέλουμε να τα αξιοποιήσουμε όλα αυτά! Άλλωστε, ένας από τους στόχους μας είναι και η καλλιέργεια της παραδοσιακής μουσικής, αλλά μέσα από την κλασική μέθοδο. Δηλαδή, τα παιδιά που θα μάθουνε παραδοσιακό βιολί, να το μάθουνε διαβάζοντας νότες.
T.B. Αν σας ζητούσε κανείς να αποτυπώσετε σε ένα γράφημα τα έσοδα του Συνδέσμου σε συνάρτηση με το έργο του πριν και μετά την οικονομική κρίση, ποιές τάσεις θα παρατηρούσατε;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Το έργο μας, άρχισε να δυσκολεύει με την οικονομική κρίση το 2009-10. Τώρα έχει δυσκολέψει ακόμη περισσότερο με το προσφυγικό. Πήραμε και ένα πρόγραμμα “Leader”, το οποίο μας έδωσε την ευχέρεια να αποκτήσουμε έναν εξοπλισμό ηλεκτρονικό που θα μας διευκολύνει πολύ για τις συναυλίες του Φεστιβάλ «MuSifantο», το οποίο θα υλοποιηθεί 4 – 11 Ιουλίου. Είναι γεγονός ότι και πέρυσι ταλαιπωρηθήκαμε πολύ από την έλλειψη χρημάτων. Όμως πιστεύω ότι ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια. Ο Πολιτισμός, είναι η αναπνοή μας, η ψυχή μας! Εάν δεν έχουν πολιτισμό τα παιδιά, θα στραφούν αλλού!
Πηγή: Σελίδα του Συνδέσμου στο facebook https://www.facebook.com/events/131698650571996/permalink/134084870333374/ στις 26.5.2016[2]
Τ.Β. Νοιώθετε ότι έχει κάποια αναγνώριση όλη αυτή η εθελοντική προσφορά;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Το 2002, μας βράβευσε η Κίνηση Πολιτών Για μια Ανοικτή Κοινωνία, κάτι το οποίο ήταν πολύ σημαντικό. Φέτος, πήραμε το Βραβείο GINA BACHAUER (Τζίνα Μπαχάουερ)[3]. Επίσης είμαστε πολύ ευγνώμονες στο ίδρυμα Νιάρχος. Στο πλαίσιο αυτό, συνεργαστήκαμε με την Καμεράτα, μέσα από το εκπαιδευτικό τους πρόγραμμα με τρία νησιά, Σέριφο – Σίφνο – Κίμωλο. Σολίστ, ήταν ένα δικό μας παιδί από το Μουσικό Εργαστήρι της Σίφνου, που συνέπραξε με την Καμεράτα. Κατευθείαν στη συναυλία! Χωρίς καμία πρόβα! Πρόπερσι, τα παιδιά του Μουσικού Εργαστηρίου Σερίφου είχαν ετοιμάσει μια μουσικοθεατρική παράσταση και τους κάλεσαν να ανεβάσουν το έργο στη βιβλιοθήκη Λ. Βουδούρη! Η εμπειρία να παίξουν αυτά τα παιδάκια στο ΜΜΑ, ήταν καταπληκτική!
Τ.Β. Δραστηριοποιήστε και σε άλλους τομείς εκτός από τη μουσική;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Έχουμε τον ετήσιο διαγωνισμό ζωγραφικής, ο οποίος γίνεται κάθε χρόνο για τα παιδιά του δημοτικού των νησιών και των παράκτιων πόλεων. Φέτος είχαμε συμμετοχή με περισσότερα από χίλια έργα. Αυτός ο διαγωνισμός, ξεκίνησε με τον ακαδημαϊκό, Παναγιώτη Τέτση, που ήταν Ιδρυτικό Μέλος. Κριτική Επιτροπή είχαν διατελέσει ο Παναγιώτης Τέτσης, η Ζωγράφος – Σκιτσογράφος, Έλλη Σολομωνίδη - Μπαλάνου, η Ιστορικός Τέχνης, Καίτη Παπαθομωπούλου, η οποία είναι η ίδια Ζωγράφος και αργότερα ο Ζωγράφος, Βασίλης Θεοχαράκης, που μας παραχωρεί και το χώρο του Ιδρύματος Θεοχαράκη. Επίσης κάθε μήνα, οργανώνουμε μια ξενάγηση σε ένα ενδιαφέρον μουσείο με την Κατερίνα Κορρέ που είναι μέλος του Δ.Σ.
Aπό την επίσκεψη των μαθητών του Μουσικού Εργαστηρίου Σαντορίνης στο Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Μουσικών Οργάνων Φοίβου Ανωγειανάκη στην Πλάκα (20/02/2016).
T.B. Εάν είχατε ενώπιών σας, τους Υπουργούς Παιδείας και Πολιτισμού και ζητούσαν μια ενημέρωση για τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα η προσπάθεια για χάραξη πολιτιστικής πολιτικής στον τομέα της μουσικής στην νησιωτική Ελλάδα, ποια θα αναφέρατε ως σημαντικότερα;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Καταρχήν θα έπρεπε να υπάρχει πολιτική για την εκπαίδευση συνολικά, είτε νησιά, είτε ξηρά. Τα νησιά ένας λόγος παραπάνω, γιατί είναι απομονωμένα. Η Σίφνος δεν έχει καράβι, έχει μια φορά την εβδομάδα! Η Λήμνος το χειμώνα δεν έχει καράβι, έχει αεροπλάνο. Αν μιλάμε για μουσική εκπαίδευση, είναι ένα τεράστιο κεφάλαιο, που θα έπρεπε όλα τα παιδιά να έχουν την ευκαιρία να το εισπράξουν. Στη Βενεζουέλα που έγινε το “El Systema,” εντάχθηκε στο Σύνταγμα της χώρας άρθρο, σύμφωνα με το οποίο: «κάθε παιδί έχει δικαίωμα στη μουσική εκπαίδευση». Τι πολιτική έχουμε; Μα δεν μπορώ να σας το απαντήσω αυτό, διότι δεν υπάρχει πολιτιστική πολιτική. Δεν προβλέπονται κονδύλια προς αυτή την κατεύθυνση. Δεν είναι αποπαίδι, ούτε ο πολιτισμός ούτε η μουσική. Είναι ανάγκη των ανθρώπων από αρχαιοτάτων χρόνων!
Τ.Β. Αν κάποιοι πολίτες επιθυμούν να προσφέρουν εθελοντική εργασία στο Σύνδεσμο, σε ποιους τομείς χρειάζεστε υποστήριξη και με ποιο τρόπο θα μπορούσαν να βοηθήσουν;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Εκεί που έχουμε ανάγκη εθελοντών, είναι στις δημόσιες σχέσεις, σε ειδικότητες γραφίστες, προσέγγιση χορηγιών, δωρεών, αλλά και δουλειές στο γραφείο, όπως γραμματειακή υποστήριξη. Επίσης χρειαζόμαστε κόσμο για οργάνωση εκδηλώσεων. Η αποκέντρωση δραστηριοτήτων, μας βοηθά να δούμε καλύτερα τις ανάγκες μας, να προσελκύουμε εθελοντές με ειδικότητες που μπορούν να υποστηρίξουν το έργο μας.
Τ.Β. Ποιες είναι οι επικείμενες δραστηριότητές σας;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Αυτή τη στιγμή, αγωνιζόμαστε να ανανεώσουμε την ιστοσελίδα μας και να την κάνουμε συμβατή με τα φορητά μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αλλά εκεί δυσκολευόμαστε στο οικονομικό. Οι επόμενες εκδηλώσεις είναι η συνέχεια του προγράμματος «Μουσική για Όλους». Η αξιοποίηση αυτής της δουλειάς ως μια βάση εξέλιξης, η ενίσχυση της διδασκαλίας στα Μουσικά Εργαστήρια και η διεύρυνση του προγράμματος. Βεβαίως ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουμε το θερινό φεστιβάλ στη Σίφνο. Για το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Μουσικής 2016 στη Σίφνο “MusiFanto” συνεργάζονται οι: Διονύσης Μαλλούχος, Τζουλιέττα Καρόρη, Δημήτρης Κουρζάκης, Αλίκη Νταή, Βασίλης Παπαβασιλείου και Αμαλία Κουντούρη. Οι ημερομηνίες των Σεμιναρίων θα είναι 4 – 11 Ιουλίου και το Φεστιβάλ 6 – 11 Ιουλίου[4].
Τα διαδικαστικά και πρακτικά θέματα και των δύο προγραμμάτων έχουν αναλάβει τα μέλη τους Δ.Σ. Σμαράγδα Αναστασιάδη, Ισμήνη Καριοφύλλη – Θωμοπούλου και Τατιάνα Σπυροπούλου με τη στήριξη της Γραμματείας του Συνδέσμου και τον υπεύθυνο επί των οικονομικών. Για τη προβολή του Συνδέσμου στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης υπεύθυνη είναι η κυρία Γεωργία Γαλάνη, Microsoft Certified Trainer.
Τ.Β. Θα θέλατε να προσθέσετε κάτι άλλο;
Mαρία Κωνσταντινίδη: Ξέρετε, έχω ένα πάθος γι΄αυτόν τον Σύνδεσμο. Με ενθουσιάζει ότι και άλλοι άνθρωποι «μπαίνουν στον χορό». Η δική μου η γενιά, είχε πιο πολλή άνεση να ασχοληθεί και με άλλα πράγματα. Δυστυχώς, γι΄αυτή τη γενιά, είναι πολύ πιο δύσκολο. Έχω αγωνία, για την εξέλιξη του Συνδέσμου. Πρέπει να εξελιχθεί αυτή η προσπάθεια, να στηριχτεί!
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki.tar@gmail.com
Ιούνιος 2016
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)
[1] Για τη διοργάνωση 2015, βλ σχετικά: http://www.tar.gr/content/content.php?id=5004 καθώς και στη Σελίδα του Συνδέσμου στο facebook: https://www.facebook.com/filoitounisiou/photos/pcb.10152928065206643/10152928061581643/?type=3&theater
[2]Άλλα μουσικά videos της Μυρσίνης Κάγκαρλη: https://www.youtube.com/channel/UCyvBX8m9gC9eURv8yDooruA
Ευχαριστούμε πολύ την κυρία Βαφειάδου, για την αποστολή του οπτικοακουστικού υλικού.
Οι πληροφορίες αναφορικά με τα έργα που ακούστηκαν στην εκδήλωση, προέρχονται από το έντυπο πρόγραμμα.
[3] Βλ. σχετικά: https://www.facebook.com/162858831325/photos/a.190406851325.137978.162858831325/10153114495641326/?type=3&theater
[4] Δελτίο Συμμετοχής στο Φεστιβάλ: http://www.filoitounisiou.gr/musifanto3/musifanto3_Triptixo.pdf