Το Athenaeum και η βραδιά μνήμης για την Μαρία Κάλλας
στο Ηρώδειο (15 Σεπτεμβρίου 2008):
ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ ΊΒΟ ΠΟΓΚΟΡΕΛΙΤΣ
Δεν μπορεί να αρνηθεί κανείς ότι το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Ατενέουμ χρόνια τώρα αν και με άνισους και δύσκολους όρους «παίζει» σε καθαρώς ευρωπαϊκό περιβάλλον το ρόλο του. Προσφέρει εκτός από εκπαιδευτικές υπηρεσίες και άλλες, αποτολμώντας να υλοποιήσει τα «τρελλά» του όνειρα. Η Λούλη Ψυχούλη και η Νίνα Κουκουράκη, εκλεκτές μουσικοί και άνθρωποι με ουσιαστικές φιλοδοξίες και στόχους -με την βοήθεια του Δήμου της Αθήνας ευτυχώς τα τελευταία χρόνια – κατορθώνουν να οργανώσουν έναν από τους δυσκολότερους και υψηλότερου κύρους μουσικούς διαγωνισμούς στον κόσμο, ή για να το πούμε πιο σωστά, ένα grand prix. Οι επιτροπές αποτελούνται από παγκόσμιας εμβέλειας καλλιτέχνες, οι συμμετέχοντες δεν μπορούν παρά να είναι κι αυτοί πρώτης επιλογής ταλέντα, αν σκεφτεί κανείς τι τους ζητιέται να ερμηνεύουν κάθε φορά!! Στους κρίνοντες – μέρη επιτροπής του grand prix Maria Callas - τα τελευταία χρόνια συγκαταλέγονται ονόματα όπως: (2008 πιάνο) Dmitri Bashkirov, Karl Heinz Kammerling, Jacques Lagarde, Norbert Nozy, Maria Tipo, Martino Tirimo. (2006) Therese Dussaut, Noel Flores, Vassily Lobanov, Daniel Pollack, Bernard Ringeissen, Ayscegul Sarica. Ενδιάμεσα διεξήχθησαν οι διαγωνισμοί τραγουδιού με επιτροπές που αποτελούνταν από προσωπικότητες όπως: (2007) Luigi Alva, Teresa Berganza, Ileana Cotrubas, Kurt Equiluz, Daphne Evangelatos, Peter Katona, Elena Obraztsova, Charles Spencer. Οι επιτροπές διανθίζονται πάντα και με καλλιτέχνες έλληνες, ειδικούς, από την μουσική οικογένεια του… εσωτερικού.
Όλοι οι άνθρωποι του Ατενέουμ τρεις μήνες πριν το διαγωνισμό βρίσκονται σε δράση και συντονίζονται στο ρυθμό του διαγωνισμού, προκειμένου να οδηγήσουν σε αίσιο τέλος την αποστολή. Κι όλα μέχρι σήμερα πηγαίνουν κατ ευχήν, παρόλα τα .. απαραίτητα κάθε χρόνο απροσδόκητα, που πρέπει να ξεπεραστούν.
Το Ωδείο Athenaeum, αυτός ο σύγχρονος πολυχώρος, στεγάζεται σήμερα σε ένα διώροφο διατηρητέο νεοκλασικό κτίριο του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, επί της οδού Αδριανού 3 στο Θησείο, απέναντι από τον ηλεκτρικό σταθμό. Στους καλαίσθητους χώρους του συμπεριλαμβάνονται δύο αίθουσες συναυλιών, αίθουσα μουσικής βιβλιοθήκης, μεγάλος αριθμός επιμέρους αιθουσών διδασκαλίας θεωρητικών και πιάνου, εγχόρδων, πνευστών, νυκτών οργάνων, κρουστών, μονωδίας, εργαστήρι όπερας, βυζαντινής μουσικής, μουσικής προπαίδειας, τζαζ, παραδοσιακής μουσικής και σύγχρονου τραγουδιού κ.ά. Στο ωδείο πραγματοποιούνται αδιάκοπα συναυλίες νέων καλλιτεχνών, κυριακάτικα μουσικά πρωινά κλπ.
Στο βάθος του χρόνου το νεοκλασικό αυτό κτίριο ανήκε στην οικογένεια Καμπά και τότε το υπόγειο ήταν διασκευασμένο σε μεγάλο κελάρι. Στον μεσοπόλεμο πέρασε στα χέρια τραπεζίτη, που λόγω όμως της μεγάλης υποβάθμισης που επήλθε στη περιοχή, πουλήθηκε αργότερα σε βιοτεχνία. Κατά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο το κτίριο επιτάχθηκε από τους Ιταλούς για ανάγκες φρουράς της περιοχής. Μετά την απελευθέρωση πέρασε σ’ άλλες βιοτεχνίες μεταξύ των οποίων και γνωστή εταιρία κατασκευής "φερμουάρ". Η διαδοχή ιδιοκτησίας συνεχίσθηκε μέχρι που έφθασε στο σημείο η περαιτέρω ανακαίνισή του να είναι πολυδάπανη με συνέπεια σχεδόν να εγκαταλειφθεί. Τότε ανέλαβαν οι δύο δραστήριες γυναίκες μουσικοί και εγκατέστησαν εκεί το Ωδείο που τα προηγούμενα χρόνια στεγαζόταν στην οδό Αμερικής 3, σ’ ένα μοναδικό οίκημα ομολογουμένως, απόλυτα δεμένο με τις δραστηριότητες του Ατενέουμ και δημιούργησαν τον εξαίρετο αυτό πολυχώρο.
Μια φορά κάθε χρόνο, στις 16 Σεπτεμβρίου, το Ατενέουμ μας καλεί στη συναυλία μνήμης για τη Μαρίας Κάλλας στο Ηρώδειο. Φέτος μας καλεί στις 15 Σεπτεμβρίου διότι στις 16 το Ηρώδειο θα πρέπει να δοθει στον Γιώργο Νταλάρα για την πρόβα της συναυλίας του. Μάλιστα καλά διαβάσατε.
Το πρόγραμμα της εκδήλωσης για τη Μαρία Κάλλας του Ατενέουμ τη μια χρονιά περιλαμβάνει ληντ και την επόμενη περιλαμβάνει πιάνο, όπως δηλαδή εξελίσσεται και το γκραν πρι Μαρία Κάλλας.
Φέτος το Ατενέουμ μας δίνει μια αναπάντεχη ευκαιρία να ακούσουμε έναν πιανίστα που τα τελευταία χρόνια δεν παίζει παρά ελάχιστα στο παγκόσμιο κοινό, αν και τη φήμη του ακολουθεί ο θρύλος για την καλλιτεχνική του προσωπικότητα, αναφέρομαι στον Ίβο Πογκορέλιτς, για τον οποίο στο Tar γράψαμε πριν το καλοκαίρι εκτενές κείμενο το οποίο θα βρείτε εδώ: http://www.tar.gr/content/content.php?id=1377
δείτε επίσης:
http://www.callasexpo.com/souvenirs-e.html
http://www.youtube.com/watch?v=SvrHxQ3qjAE
http://www.youtube.com/watch?v=jTXE36Lr-lc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lKnR9VIK3MA&feature=related
Στις 16 του Σεπτέμβρη ο Πογκορέλιτς θα διδάξει σε μάστερ - κλας στο Ατενέουμ, όσοι πιστοί προσέλθετε!!
Επειδή όμως, όπως το ξέρουμε πια, ένα από τα modus των μεγάλων σολίστ είναι να αλλάζουν μία (ή και περισσότερες φορές) το αρχικώς αναγγελθέν πρόγραμμα μιας συναυλίας, σύμφωνα με τη διάθεση, τη φυσική τους κατάσταση και την εν δυνάμει ψυχολογία τους, θα δικαιολογηθεί και ο Πογκορέλιτς που το κάνει αυτή τη φορά. Εμείς είμαστε ενήμεροι και επομένως μπορούμε να σας ανακοινώνουμε του νέο πρόγραμμα του και αντικαθιστούμε αμέσως τώρα το ήδη ανακοινωθέν πριν το καλοκαίρι, έτσι ή αλλιώς και αυτό είναι ένα εντυπωσιακό, πολύ δυνατό πρόγραμμα:
Πρώτο μέρος
Liszt Mephisto Waltz
Chopin Nocturne op 55 posthume es-dur
Chopin Sonata No. 3 (op 58)
Δεύτερο μέρος
Sibelius Waltz triste
Ravel Gaspard de la Nuit.
Η βραδιά στη μνήμη της Μαρίας Κάλλας μας περιμένει στο Ηρώδειο μια μέρα νωρίτερα...ας μη το σχολιάσουμε πικρόχολα. Απλώς να το θυμόμαστε και να είμαστε όλοι εκεί! για στενά μουσικούς, ευρύτερα καλλιτεχνικούς αλλά και συμβολικούς λόγους η παρουσία μας είναι απαραίτητη, θα μας ανταμείψει εξ άλλου πλουσιοπάροχα η ίδια η συναυλία!
Έφη Αγραφιώτη
effie@tar.gr