Guitar Forum της Βιέννης
Στη Βιέννη, πρωτεύουσα της μουσικής όπως την θέλουν τα κλισέ, γίνεται εδώ και 12 χρόνια ένα φεστιβάλ-σεμινάριο-διαγωνισμός κλασικής κιθάρας, από τα πλέον αξιόλογα του είδους.
Ιδρυτής του, διοργανωτής και καλλιτεχνικός διευθυντής είναι ένας Έλληνας κιθαριστής που διαπρέπει στο εξωτερικό: Ο Γιώργος Πανέτσος, καθηγητής κιθάρας σε πανεπιστήμιο της Βιέννης, που υπήρξε από τους τελευταίους μαθητές της Loise Walker, αν και ξεκίνησε σπουδές στην Αθήνα.
Το forum-guitarre πραγματοποιείται την τελευταία εβδομάδα του Αυγούστου στις αίθουσες της Σχολής Μουσικής και Δραματικής Τέχνης (Konservatorium fur Musik & Dramatische Kunst in Wien).
Στο φεστιβάλ έχουν συμμετάσχει πολλοί διάσημοι και καταξιωμένοι κιθαριστές-δάσκαλοι και σολίστ- όπως οι Konrand Ragossnig, Roberto Aussel, Alvaro Pierri, H. Kappel, W. Lendle, Tamayo, Zsapka κ.α. Από ελληνικής πλευράς ο Κώστας Κοτσιώλης, το ντούο Μουζουράκης-Πριέτο (ντουο Melis), καθώς και ο Φώτης Κουτσοθώδορος που ήταν και νικητής του διαγωνισμού.
Στο φετινό φεστιβάλ που διεξήχθη από 26-8 έως 2-9, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αρκετά master classes από διάφορους προσκεκλημένους καθηγητές, καθώς και τους διαγωνισμούς, τόσο των μεγάλων σε ηλικία συμμετεχόντων όσο και των μικρότερων. Το επίπεδο ήταν εξαιρετικό δείχνοντας πόσο πολύ έχει προχωρήσει το επίπεδο τής κιθάρας όλα αυτά τα χρόνια. Οι συμμετέχοντες είχαν έρθει από μέρη τόσο μακρινά όπως Κορέα, Κίνα, Αυστραλία, Αργεντινή κ.α. Ιδιαίτερα μεγάλη ήταν η συμμετοχή από χώρες της ανατολικής Ευρώπης και της Βαλκανικής, κάτι που αποδεικνύει το ενδιαφέρον και την πρόοδο της κιθάρας σε αυτές της χώρες, γεγονός που έχει αναφερθεί και σε άλλο άρθρο του ΤΑR με αφορμή το φεστιβάλ της Βίσσανης.
Οι διαγωνισμοί, γενικά, έχουν συχνά δεχθεί διάφορες αρνητικές κριτικές ως προς την όλη τους δεοντολογία. Ότι δεν προάγουν την μουσική, ότι είναι επιδείξεις δεξιοτεχνίας, ότι λειτουργούν διάφορα κυκλώματα κλπ. Και είναι γεγονός (πιστεύω) πως αποτελούν, οι διαγωνισμοί γενικά, την …αθλητική διάσταση της μουσικής. Είναι όμως κάτι σαν αναγκαίο κακό. Δίνεται η δυνατότητα σε πολλούς μουσικούς να δείξουν τη δουλειά τους, να γίνουν γνωστοί και να ξεχωρίσουν επαγγελματικά. Άλλωστε με το ζόρι κανείς δεν συμμετέχει. Αυτό που πρέπει να διασφαλίζει η διοργάνωση ενός διαγωνισμού είναι το ψηλό επίπεδο και η αξιοκρατία. Τα στοιχεία αυτά υπήρχαν στον διαγωνισμό του Forum Gitarre.Οι νικητές και στις δυο κατηγορίες, ήταν οι καλύτεροι αν όχι ίσως τεχνικά, σίγουρα μουσικά. Ένας δεκαπεντάχρονος από την Ουγγαρία έπαιξε υπέροχα το έργο του Barrios «Sueno en la floresta», ενώ ο νικητής στην μεγάλη κατηγορία, ο μόλις 22 χρονών Αυστραλός Harold Gretton είναι η σπάνια περίπτωση κιθαριστή που σε κάνει να ακούς την μουσική αδιαφορώντας για τα τεχνικά στοιχεία της εκτέλεσης, (τα οποία βέβαια τεχνικά στοιχεία εκτελεί άψογα, ανεξάρτητα από τον βαθμό δυσκολίας). Ο Gretton έπαιξε θαυμάσια κυρίως έργα συγχρόνων συνθετών όπως την Sonata του Jose, την Sequenza του Lucciano Berio, τις παραλλαγές σε ένα καταλανικό τραγούδι του Duarte, την σπουδή αρ.2 του Villa Lobos κλπ. Όσοι θα πάνε στο επόμενο φεστιβάλ Νάξου, το 2008, θα έχουν την ευκαιρία να τον ακούσουν μιας και προβλέπεται ρεσιτάλ του νικητή του διαγωνισμού της Βιέννης στο φεστιβάλ της Νάξου.
Ο νικητής του διαγωνισμού, Harold Gretton από την Αυστραλία.
Η κιθαριστική εβδομάδα της Βιέννης περιλάμβανε φυσικά και καθημερινά ρεσιτάλ με πολύ ενδιαφέροντα προγράμματα. Ρεσιτάλ με ντουέτα δύο κιθαριστών, κιθάρας-μπαντονεόν, κιθάρας-πιάνου και σόλο ρεσιτάλ. Υπήρχαν ακόμη εκθέσεις κατασκευαστών όπως Αrmin και Mario Gropp, Kresse (με ιστορικές ρομαντικές κιθάρες), Matthias Tilzer, Gajdzik κα., καθώς και συμμετοχή δυο γνωστών και πολύ ενημερωμένων μουσικών οίκων, των εκδόσεων Chanterelle και Haus de Musik-Trekel, με πληθώρα παρτιτούρες, χορδές και όλων των ειδών καθαριστικά αξεσουάρ.
Για πληροφορίες σχετικά με το Forum Gitarre Wien μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα http://www.forum-gitarre.at/
Ατσιδάκος Τάκης
atsidakos@tar.gr
(Δεκέμβριος 2007)