[μουσικός στο ντιβάνι]
Η ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ, ΙΣΩΣ ΘΑ ΣΩΣΕΙ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ;
Η Apple (ως γνωστόν) φτιάχνει το Safari, το Νο1 πρόγραμμα περιήγησης του διαδικτύου για Mac (πλέον, και για Windows).
Η Apple (ως γνωστόν) έχει στήσει το μεγαλύτερο κατάστημα πώλησης μουσικής μέσω διαδικτύου, το iTunes.
H Apple δίνει τη δυνατότητα στον χρήστη του Safari να κλέβει με το πάτημα ενός κουμπιού. Δηλ. να κατεβάζει μουσική ή βίντεο από site που τα παρέχουν "κλειδωμένα" σε μορφή streaming (πχ. tar-radio, youtube κλπ κλπ)
===============================================
Η Sony φτιάχνει οτιδήποτε μηχάνημα μπορεί να φανταστεί ο νους του ανθρώπου για αντιγραφή και κλέψιμο μουσικής.
Η Sony φτιάχνει υλικό για να αντιγράψεις τα "κλεμμένα": CD, DVD, MINIDISC και δε συμμαζεύεται.
(Σου λέει φτιάχνουμε τα CDrom για Data κι όχι για να αντιγράφετε audio.
Απορία: Ναι ρε μάγκες, αλλά πχ. τα Audio-CDrom που πουλάτε απευθύνονται στους μουσικούς μόνο, για να φτιάχνουν δηλ. demo με τα ΔΙΚΑ ΤΟΥΣ κομμάτια; Άμα είναι έτσι λοιπόν, γιατί τα πουλάτε με τη σέσουλα στα Σούπερ-Μάρκετ;
Και γιατί σκιζόσαστε για το πόσες ταινίες θα χωράει το HD-DVD ή το Blue-Ray; Για να χωράνε τα ... μεγάλου μήκους βίντεο που τραβάμε στις διακοπές μας; και με δυνατότητα υποτίτλων σε 1500 γλώσσες και και και....)
==================================================
Η SONY, η Apple (και οι υπόλοιποι που απλά βαριέμαι να τους απαριθμήσω) αφού πούλησαν στη δυστυχισμένη γυναίκα όλα τα μηχανάκια τους ( μαζί με σύνδεση και συνδρομή στο διαδίκτυο) και της πήραν τα λεφτά της, τώρα θέλουν να της πάρουν και τη ζωή της. (διάβασε: [μουσικολογώντας 21] ΕΝΑ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΚΑΙ 10 ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΙ (του Νότη Μαυρουδή))
Διότι έτσι απαιτεί... ο νόμος και η ηθική τάξη.
Που δε δίστασε να γκρεμίσει και να σκοτώσει τις προάλλες τον δυστυχή μαύρο Τόνι Ονουόχα, που πούλαγε CD για να επιβιώσει και μόνο. Και που δεν ήταν παρά το δυστυχισμένο πιόνι μιας μαφίας που κυκλοφορεί με Ferrari και βρίσκει τον τρόπο να παίρνει τις μήτρες των δίσκων μέσα από τις εταιρίες. (Πως αλλιώς εξηγείται το γεγονός ότι πολλά cd και dvd πωλούνται από τους πειρατές πολύ πριν βγουν στα μαγαζιά; )
Που επιτρέπει στον γιάπη που διοικεί τη Sony Electronics να βγάζει το μάτι του γιάπη της Sony Music.
Και του γιάπι που διοικει την Apple Computers να βγάζει το μάτι του γιάπη της iTUnes.
Κι όλοι αυτοί μαζί να βγάζουν την ψυχή της λευκής Τζέιμι Τόμας και του μαύρου Τόνι Ονουόχα...
==============================================
Προ καιρού γιατρέ μου, μετά από ένα ρεσιτάλ μου με πλησίασε ένας χαμογελαστός ακροατής. Με τεράστια χαρά και με προφανή λόγο να με ευχαριστήσει και να με τιμήσει, μου ανακοίνωσε: «Έχω φτιάξει τουλάχιστον 100 αντίγραφα με τη μουσική σου και τα έχω μοιράσει στους φίλους μου» (!!!)
Έμεινα κόκαλο… Κυρίως γιατί δεν ήξερα αν έπρεπε να χαρώ η να λυπηθώ! Να τον ευχαριστήσω, η να τον μαλώσω.
Για να ξεδιαλύνω λοιπόν τα συναισθήματά μου, έκανα γιατρέ αυτό που με έχεις συμβουλεύσει, δηλαδή να τα αποτυπώσω σε ένα χαρτί.
Πιο ύστερα λοιπόν έφτιαξα το παραπάνω κολλάζ.
Και πιστεύω ότι, εκεί που έχουν καταντήσει (καταλήξει?) τα πράγματα, είναι πολλοί οι καλλιτέχνες που θα συμφωνούν μαζί μου.
Διότι το (καλώς εννοούμενο) εμπορικό κύκλωμα της μουσικής έχει πλέον τελείως εξευτελιστεί, με κύρια ευθύνη αυτών των (υποτίθεται εκπαιδευμένων) ειδικών που το διαχειρίζονται.
Είναι πλέον σχεδόν άχρηστο για τα αυθεντικά είδη καλλιτεχνικής έκφρασης. και σε τελευταία ανάλυση, δεν δείχνει πλέον ικανό να προωθήσει ούτε καν τις εύπεπτες ποπ. έθνικ, κλάσικ (και δεν συμμαζεύεται) σαλάτες του.
Και στους καλλιτέχνες ίσως δεν έχει μείνει πλέον άλλος δρόμος από την (ακόμα και)... αυτοπειρατεία!
Πίσσα και πούπουλα λοιπόν στους διαχειριστές και εμπόρους της μουσικής! Διότι:
Αυτοί φέρουν την ευθύνη που με την αλλοπρόσαλλη διαχείρηση του εμπορικού μέρους του χώρου μας, έφτιαξαν μια ολόκληρη γενιά που δεν έχει καμιά ενοχή και θεωρεί απόλυτα φυσιολογικό να κλέβει την πνευματική δουλειά, ακόμα και αυτού του ίδιου του καλλιτέχνη που θαυμάζει! Και να θεωρεί μάλιστα ότι έτσι τον... βοηθάει, χτυπώντας παράλληλα το "σύστημα" των εμπόρων. (*)
Αυτοί φέρουν την ευθύνη που ξεπουλώντας για ψίχουλα την ιστορία της δισκογραφίας, με τα δωρεάν CD σε εφημερίδες κλπ. απαξίωσαν τα έργα και "στόμωσαν" τους υποψήφιους αγοραστές της μουσικής.
Αυτοί φέρουν την ευθύνη για την (κοντόφθαλμη σε συντριπτικό ποσοστό) αδιαφορία τους για έκδοση νέων πραγματικά (και όχι δήθεν) ποιοτικών έργων που θα απευθύνονται σε συνειδητοποιημένο κοινό. Κοινό δηλ. που αγοράζει το δίσκο για να τιμήσει τον καλλιτέχνη και για να χαίρεται που έχει το έργο στη συλλογή του.
Όμως για να μη σας κουράζω, γιατί εγώ πιστεύω ότι συνέβησαν όλα αυτά;
Απλά: Διότι τη σκυτάλη από τους Έλληνες και ξένους Πατσιφάδες την πήραν (στο μεγαλύτερο ποσοστό) γιαπάκια.
Ανάξια και ακαλλιέργητα ανθρωπάκια και μπακάληδες…
Που είτε σαμπουάν πουλάνε είτε Τέχνη, για αυτούς είναι το ίδιο (έρευνα αγοράς, target group, ισoλογισμός...)
Που για αυτούς καλλιτεχνία ίσον λάιφστάιλ...
Και όντας άξεστοι και ακαλλιέργητοι (και στην καλύτερη των περιπτώσεων τραγικά καλλιτεχνικά ημιμαθείς), όπως ήταν φυσικό, στάθηκαν ανίκανοι να συνειδητοποιήσουν την εξέλιξη του κοινού (που άρχισε να βαριέται και να μη χαλαλίζει λεφτά για "μιας χρήσεως" δίσκους) και της τεχνολογίας (που... απελευθέρωσε τον μουσικόφιλο από την ανάγκη να αγοράσει μουσική, μιας κι όλα τα παλιότερα αριστουργήματα -που απουσιάζουν από τα ράφια των μαγαζιών- τώρα βρίσκονται εύκολα και τζάμπα, μονο με δυο-τρία κλικ!).
Θεώρησαν λοιπόν διέξοδο, αφού τα έκαναν μπάχαλο οι φωστήρες, να ξεσκίζουν την Τζέιμι Τόμας και να εκπαραθυρώνουν τον Τόνι Ονουόχα...
Θεωρώντας ότι έτσι προστατεύουν την ονειρική κοινωνία της ανταγωνιστικής αγοράς τους.
Που ως γνωστόν (δυστυχώς σε λίγους και σίγουρα όχι σε αυτούς), ουδεμία σχέση έχει με την αυθεντική (άρα διαχρονική και παιδευτική) Τέχνη.
(*) Ωραία λοιπόν αγαπητοί ακροατές της τέχνης μας! Θα γράφουμε ποιοτική μουσική που θα την διαθέτουμε τζάμπα. Τώρα, για να ζήσουμε υπάρχει τρόπος: Κάποια δουλίτσα σε ταβέρνα με μουσική, κι αν έχουμε και καλές άκρες σε κανένα σκυλάδικο της παραλίας.
Αλλά στον ελεύθερο χρόνο μας, όλα κι όλα: Υψηλή Τέχνη!
Κώστας Γρηγορέας
grigoreas@tar.gr
www.grigoreas.gr
Σεπτέμβριος 2007