για κιθάρα
Ι. Mazurek (Μαζούρκα)
II. Czarny akordeon (Το μαύρο ακορντεόν)
ΙΙΙ. Fyghi (Φυγή)
IV. Saba[c]h (Σαμπάχ)
V. Krakowiak (Παραδοσιακός Πολωνικός χορός της Κρακοβίας)
VI. Apousia (Απουσία)
Σημείωμα του συνθέτη Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου:
Τα νυχτερινά γράφτηκαν στην Γερμανία στην διάρκεια τριών χρόνων (2017-2019).
Αν υποθέσουμε ότι το “όνειρο” είναι μια συμπυκνωμένη εικόνα της καθημερινότητας μας, τότε τα έργα αυτά εκφράζουν τα προσωπικά μας βιώματα και την ίδια μας τη ζωή. Στη ζωή μου πάντα αναμειγνύονται δυο εικόνες μουσικές (και όχι μόνο). Στα όνειρα μου πάντα ακούω μουσικές της Ελλάδας και της Πολωνίας. Αυτός είναι και ο λόγος που η δομή τον νυχτερινών, περιλαμβάνει στοιχεία της λαϊκής μουσικής των δυο αυτών χώρων.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Dr. Franciszek Wieczorek και τον Πολωνικό εκδοτικό οίκο “Modran” για την πολύτιμη βοήθεια στην έκδοση του έργου μου.
Τέλος τα 6 νυχτερινά τα αφιερώνω στον Φίλο μου και θαυμάσιο κιθαριστή, Γιώργο Μπεχλιβανογλου. Ελπίζοντας ότι η παρουσία μου στην Ελλάδα άφησε ένα έστω μικρό στίγμα στην ζωή του, αφήνω τα ασήμαντα έργα μου στα χέρια του και (το ελπίζω) στην καρδιά του.
Σ'ευχαριστώ για όλα Γιώργο μου…
Μικρός Σε ….
Σημείωμα Γιώργου Μπεχλιβανογλου:
Η πρώτη φορά που είδα τον Οδυσσέα, ήταν σε μια τζαζ συναυλία πριν πολλά χρόνια. Είχα ακούσει για έναν Ελληνο-Πολωνό πολύ καλό μπασίστα. Μόλις όμως άκουσα τον ήχο του, αμέσως συνειδητοποίησα πως ήταν κάτι πολύ παραπάνω από ένα μπάσο. Στην πραγματικότητα ήταν μια ολόκληρη ορχήστρα! Φυσικά, μόλις γνώρισα καλύτερα τον ίδιο, την δουλειά του και την μουσική του σκέψη, κατάλαβα απόλυτα τον λόγο που συνέβαινε αυτό.
Έκτοτε πολλές συνεργασίες ακολούθησαν με τον Οδυσσέα και η βαθιά εκτίμηση και φιλία που αναπτύχθηκαν αντικατοπτρίζονται σε μία λέξη: “Symbioza”. Μια κοινή λέξη της Ελλήνικής και Πολωνικής γλώσσας, τίτλος του επίσης κοινού δισκογραφικού μας album. Αυτή η λέξη σφράγισε και το κοινό μονοπάτι της ζωής μας.
Οδυσσέα, είναι πραγματικά μεγάλη μου τιμή που αυτό το υπέροχο και τόσο ιδιαίτερο έργο τέχνης είναι αφιερωμένο σ’ εμένα. Είναι επίσης μεγάλη μου τιμή που όλα αυτά τα χρόνια, ως ερμηνευτής των έργων σου, ήμουν στην πρώτη γραμμή των επιλογών σου. Αλλά πέρα και πάνω απ’ όλα, είμαι πανευτυχής που αυτό το κοινό μονοπάτι συνεχίζεται. Κι απ’ ότι φαίνεται θα συνεχίζεται για πολλά-πολλά χρόνια.
Στην συμβίωσή μας, καλέ μου φίλε!
Γιώργος Μπεχλιβάνογλου
Βιογραφικό Οδυσσέα Κωνσταντινόπουλου
Έλληνας μουσικός, συνθέτης. Γεννήθηκε στην Πολωνία στo Siemianowice Śląskie. Είναι απόφοιτος της Παιδαγωγικό-Καλλιτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου Σιλεσίας (Wydział Pedagogiczno-Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego) στο Katowice (παράρτημα στο Cieszyn).
Από το 1982 μένει στην Ελλάδα, όπου παρουσιάζει έντονη δραστηριότητα ως καλλιτέχνης, παιδαγωγός και συνθέτης. Ως μουσικός συνεργάστηκε με πολλούς επιφανείς καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων ήταν ο Σαράντης Κασσάρας, ο David Lynch, o Γιώτης Κιουρτσόγλου, ο Okay Temiz, o David Garibaldi, o Walfredo Reyes, ο Βασίλης Ρακόπουλος κ.α. Εκτός αυτού πραγματοποίησε έργα με διάφορους σπουδαίους ερμηνευτές – λ.χ. με την Χάρις Αλεξίου, το Γιώργο Νταλάρα, την Έλλη Πασπαλά, τον Δημήτρη Μητροπάνο κ.α.
Από το 2007 συνεργάζεται με το συγκρότημα Ελλήνων κλασικών κιθαριστών AnimaCorda, ενορχηστρώνοντας τις συνθέσεις τους (μεταξύ άλλων στο δίσκο „Lost & Found”) και δίνοντας συναυλίες μαζί τους. Τον ίδιο χρόνο εξέδωσε το δίσκο „The 7 Faces of Odysseus”, τελειώνοντας ταυτόχρονα την επεξεργασία του κύκλου συνθέσεων «Τα όνειρα του μικρού Σε», ο οποίος αποτελεί τη μουσική αυτοβιογραφία του.
Συνέθεσε επίσης τη μουσική για το θεατρικό έργο “Το Γάλα” του Βασίλη Κατσικονούρη. Το έργο αυτό παίχτηκε στο Teatr Kamienica στη Βαρσοβία, υπό τη σκηνοθεσία του Sebastian Χοντροκώστα (πρεμιέρα το 2009). Συνέθεσε τη μουσική για την ταινία „Avant d’Avoir le Vent” του Μάριου Παπαγεωργίου , και μουσική για το θεατρικό έργο «Ποιος κοιμάται απόψε;» της Χρύσας Σπιλιώτη. Στο συνολικό του έργο περιλαμβάνονται, δυο κοντσέρτα για κιθάρα και ένα κοντσέρτο για μπάσο και άλλα.
Το 2011 ηχογράφησε τον δίσκο «Αθήνα» που αποτελεί την παρουσίαση των τραγουδιών εξέχοντων Ελλήνων συνθετών, όπως οι: Μίκης Θεοδωράκης, Σταύρος Κουγιουμτζής, Μάνος Χατζιδάκις, Μάνος Λοΐζος και Απόστολος Καλδάρας, σε καινούριες διασκευές του Οδυσσέα Κωνσταντινοπούλου. Ο δίσκος «Αθήνα» παρουσιάζει την ελληνική μουσική, τις ρίζες και το βάθος της, στο απολύτως καινούριο, άγνωστο στην Πολωνία φως, φανερώνοντας κατά πόσο διαφέρει η γνήσια ελληνική μουσική δημιουργία από το «γνώριμο», τουριστικό «προϊόν» που σκοπίμως προσφέρεται στις ευρωπαϊκές κοινωνίες. Η θεματολογία των τραγουδιών που παρουσιάζονται συνδέεται με τα ιστορικά ορόσημα του σύγχρονου ελληνικού Κράτους – μεταξύ άλλων με την καταστροφή της Σμύρνης και τα γεγονότα της Κωνσταντινούπολης και της Κύπρου — που στάθηκαν αιτία μεγάλων κυμάτων προσφυγιάς. Όλα τα τραγούδια του δίσκου ερμηνεύονται με κλασικό τρόπο, στην ελληνική γλώσσα από την Πολωνή υψίφωνο K.Gojny “Katherina” . Συνερμηνευτές σε τρία κομμάτια είναι o Γιώργος Μότσιος (Τα τρένα που φύγαν), ο Janusz Kruciński, σολίστας του Μουσικού Θεάτρου Roma (Teatr Muzyczny Roma) στη Βαρσοβία (Προσφυγία) και ο Artur Święs, ηθοποιός του Θεάτρου Σιλεσίας (Teatr Śląski) στο Katowice (Τίποτα δεν πάει χαμένο). Η μουσική του δίσκου ηχογραφήθηκε από εξέχοντες Πολωνούς και Έλληνες μουσικούς μεταξύ άλλων τους: Jerzy Główczewski (σαξόφωνο), Βασσώ Δημητρίου (μπουζούκι, μπαγλαμάς, τζουράς, μαντολίνο), Θάνο Γιουλέτζη (βιολί), Γιώργο Μπεχλιβανόγλου (κιθάρα), Σάββα Χριστοδούλου (κιθάρα), Μανώλη Καραντίνη (μπουζούκι), Μιχάλη Πορφύρη (βιολοντσέλο).
Το 2013 εξέδωσε τον δίσκο «Όνειρα του μικρού Σε» . Ο αυτοβιογραφικός αυτός δίσκος, περιγράφει την ζωή ενός μετανάστη με το όνομα “Σε” και το πέρασμα του από την Πολωνία στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας μ’ αυτό το τρόπο το κοινωνικό φαινόμενο της μεταναστεύσης σήμερα.
Την ίδια χρονιά ηχογράφησε στην Πολωνία στην πόλη Κατοβίτσε με την συμμετοχή του ντουέτου AnimaCorda και της πολωνικής ορχήστρας Orkiestra Kameralna Silesian Art Collective και μαέστρο τον M.Walach, το Κοντσέρτο nr 2 για Δυο Κιθάρες και Ορχήστρα το οποίο έγραψε ο ίδιος.
Το 2014 ηχογράφησε το Κοντσέρτο nr 1 για σόλο κιθάρα και ορχήστρα με σολίστα τον Γιώργο Μπεχλιβανόγλου και την ορχήστρα Silesian Art Collective με μαέστρο M.Walach. Τα δύο κοντσέρτα αυτά συμπεριλήφθηκαν στον δίσκο “Symbioza” ο οποίος εκδόθηκε το 2015.
Απο το 2015 δημιούργησε στην πόλη Nuernberg την χορωδία Noris Griechesse Stimme και ξεκίνησε την συνθεση του νέου έργου “Pontische Suite”. Έργο για συμφωνική ορχήστρα και ποντιακές λύρες. Ενα μερος της σουίτας αυτής, η “Τρυγόνα”, παρουσιάστηκε στο NOSPR της Πολωνίας στις 26.05.2019 στην πόλη Κατοβιτσε.
Το 2018 στο πλαίσιο του διαγωνισμού μαρίμπας “Marimba Festiwal” εκτελέστηκε το έργο “Κρητικος χορός” για 5 μαρίμπες.
Τέλος, το 2020 ολοκλήρωσε την σύνθεση τον “Νυχτερινών” για σόλο κιθάρα, και το συμφωνικό έργο για τα 200 χρόνια της Ελληνικής επανάστασης “Ηταν 1821”.
Καλλιτεχνικός του στόχος είναι η σύνθεση δυο πολιτισμών, της Ελλάδας και της Πολωνίας.
“Παραγγελίες του έργου σε φυσική ή ηλεκτρονική μορφή από τον εκδοτικό οίκο “Modran”: www.modran.sellingo.pl
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)