[παλαιά μουσική]
ΤΑ 80 ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ GUSTAV LEONHARDT
Τσεμπαλίστας, οργανίστας, διευθυντής ορχήστρας και μουσικολόγος, είναι οι κύριες ιδιότητές του, στην τεράστια μουσική του καριέρα.
Bach: Andante (Sonata in D minor BWV 964)
Ο μουσικός που, παράλληλα με τον Νikolaus Harnoncourt, υπήρξε από τους πρωτεργάτες της κίνησης για την ιστορικά τεκμηριωμένη ερμηνεία της παλαιάς μουσικής (Historically Informed Performance). Μιας κίνησης που ξεπρόβαλε αυθόρμητα στην κεντροδυτική Ευρώπη κατα το β’ μισό του 20ου αιώνα, ίσως ως απάντηση, τόσο στις υπερρομαντικές ερμηνείες αλλά και στον αντίποδά τους, τις στεγνές και τετράγωνες ερμηνείες που ξεπήδησαν ως ακραία αντίδραση στις πρώτες. Συνοπτικά η προσπάθεια των εν λόγω μουσικών ήταν και είναι να αποδοθεί η παλαιά μουσική όσο πιό κοντά στην (εν πολλοίς εικαζόμενη) επιθυμία του συνθέτη. Η καταφυγή στην συνεχή μελέτη των πηγών, η ανάλυσή τους και ο μετασχηματισμός αυτής της μουσικολογικής εργασίας σε δημιουργική πράξη προέκυψε πηγαία, ως ένας επιπλέον στόχος του Gustav Leonhardt.
Ο Gustav-Maria Leonhardt γεννήθηκε στο Graveland της Ολλανδίας στις 30 Μαίου του 1928 μέσα σε μία ιδιαίτερα μουσικόφιλη οικογένεια. Ξεκίνησε την μουσική του ενασχόληση πρώτα με το πιάνο και κατόπιν με το βιολοντσέλλο. Η μεγάλη όμως αποκάλυψη γι’αυτόν ήταν, όταν κατά την διάρκεια του πολέμου μέσα στο ίδιο του το σπίτι ηρθε γιά πρώτη φορά στα δεκαπέντε του χρόνια σε επαφή με το τσέμπαλο που είχαν αγοράσει οι γονείς του. Μετα τον πόλεμο και αφού τελείωσε το σχολείο που είχε διακόψει λόγω του πολέμου, πήγε στην Βασιλεία της Ελβετίας, όπου από το 1947 ως το 1950 σπούδασε τσέμπαλο με τον Eduard Műller στην Schola Cantorum. Το 1950 έδωσε το εναρκτήριο ρεσιτάλ του στην Βιέννη όπου σπούδαζε μουσικολογία και εκει γνώρισε και τον Nikolaus Harnoncourt. Η σημαντικότατη αυτή φιλία και συνεργασία θα έφερνε στo εγγύς μέλλον τον σχηματισμό του Leonhardt Baroque Ensemle, όπου συμμετείχαν μεταξύ άλλων η βιολονίστρια και συζυγός του Marie Leonhardt και ο εξαίρετος κόντρα-τενόρος Alfred Deller. Θα έφερνε όμως στο φως και την ηχογράφηση όλων των Εκκλησιαστικών από τις Καντάτες του J.S.Bach. Ένα εγχείρημα που ο Leonhardt και ο Harnoncourt έφεραν εις περας σε διάστημα 19 ετών.
Leonhardt consort: γύρω στο 1955 με τον Alfred
Deller (κέντρο) και την Marie Leonhardt (δεξιά)
Στην Βιέννη ο Leonhardt πέρασε κατα τα λεγόμενά του, ατέλειωτα δωδεκάωρα επι ένα χρόνο, ανατρέχοντας στις μουσικές πηγές, αντιγράφοντας απ’ αυτές χιλιάδες χειρογράφων που ακόμα έχει στην κατοχή του.
Αποσμάσματα της ταινίας στο youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=VxzY3tFTz9k
http://www.youtube.com/watch?v=6HUENj1-rTw
Στην Ελλάδα ο Gustav Leonhardt έχει εμφανιστεί μία και μόνη δυστυχώς φορά, στο «διπλό» ρεσιτάλ τσέμπαλου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου 1997. Τόσο εκεί όσο και σε δύο άλλα ρεσιτάλ τσέμπαλου και όργανου που είχα την τύχη να παρακολουθήσω, αισθάνθηκα την καθηλωτική συγκίνηση που μεταδίδει στο ακροατήριό του, συνδυάζοντας την εκπληκτική του τεχνική με τους ερμηνευτικούς του στόχους σε άψογη ισορροπία.
Φεστιβάλ Παλαιάς Μουσικής στο Magnano, Ιταλία
(7 Αυγούστου 2007)
Ο Gustav Leonhardt έχει συνεργαστεί με πολλά σπουδαία ονόματα του χώρου, όπως ο Alfred Deller, ο Nikolaus Harnoncourt, η οικογένιεα Kuijken, ο Franz Brüggen, o Anner Bylsma κ.ά.
Πεποίθησή του είναι ότι η μουσική συνεργασία είναι προτιμότερο να ξεπηδά από μία προϋπάρχουσα ταύτιση προθέσεων και ιδεών παρά από άπειρες πρόβες και ατελείωτη δουλειά.
Θα παραθέσω μερικές ακόμα προκλητικές δηλώσεις του Leonhardt. Θεωρεί την διεύθυνση ως πολύ πιό εύκολη υπόθεση από την εκτέλεση ενός μουσικού οργάνου και γι’ αυτό ακριβώς τον λόγο την αντιμετωπίζει ως δευτερεύσουσα απασχόληση.
Δεν διστάζει να εκδηλώσει την υποτίμηση του για την μουσική του Haendel την οποία βρίσκει «ενοχλητική», παράλληλα με τον υπέρτατο φυσικά θαυμασμό του για την μουσική του Bach αλλά και των Couperin, του Forqueray, του Sweelinck, του Frescobaldi, του Monteverdi και άλλων.
Η ενασχόλησή του με την διδασκαλία ήταν μικρή αλλά πολύ καρποφόρα. Ton Koopman, Bob van Asperen, Alan Curtis, Skip Sempé, Pierre Hantaϊ, Christophe Rousset ειναι μερικοί από τους εξαιρετικούς μαθητές του. «Ειναι τόσο διαφορετικοί μεταξύ τους και ως χαρακτήρες και ως προς το πώς χρησιμοποίησαν αυτά που τους δίδαξα. Ποτέ δεν ήθελα κλώνους του εαυτού μου», δήλωσε κάποτε γι’αυτούς.
Με αφορμή λοιπόν τα γενέθλιά του, αυτή η μικρή αναφορά ας είναι ενας μικρός φόρος τιμής σ’έναν πραγματικά μεγάλο καλλιτέχνη.
Επειδή πιστεύω όμως πως ένα άρθρο και οι φτωχές του λέξεις αδυνατούν να περιγράψουν το μεγαλείο του G. Leonhardt, προτείνω ένθερμα να πρασπαθήσει κάνείς να τον ακούσει ζωντανά σε ένα από τα πολλά ρεσιταλ που δίνει και αυτό το καλοκαίρι.
Τρία από αυτά, πού έτυχε να γνωρίζω:
Στην παλαιά εκκλησία (Oude Kerk) του Amsterdam στις 30 Μαϊου 2008. Προφανώς επετειακό.
Στο Φεστιβάλ του Montisi στην Ιταλία στις 10 Ιουλίου 2008
Στο Φεστιβάλ του Magnano στην Ιταλία στις 15 και 16 Αυγούστου 2008
Αν πάλι αυτό δεν είναι εφικτο:
α) Δειτε το βίντεο αυτό, στο οποίο παίζει Buxtehude στο Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=5VrGQGi4lvA)
β) Ακούστε το ΤaR-radio.com όπου υπάρχουν εξαιρετικες ερμηνείες αυθεντικών έργων του Bach αλλά και διασκευές έργων που θεωρούμε και «κιθαριστικά», όπως η Chaconne κ.α.
Προτείνω ιδιαίτερα την ερμηνεία του στην Φούγκα BWV 1000 απο όργανο. Προσοχή, βρίσκεται... κρυμμένη μέσα στο έργο BWV 539, αφού ακούσει κανείς υπομονετικά επί 1’55’’ το Πρελoύδιο που έγραψε ο ίδιος ο Bach.
GUSTAV LEONHARDT "Keyboard music"
Μοναδικά κατανυκτική όμως είναι η ερμηνεία του έργου “La Sylva” του Antoine Forqueray στο αντίστοιχο δίσκο.
DUPHLY & FORQUERAY "Pieces pour clavecin" (GUSTAV LEONHARDT)
Του ευχόμαστε ολόψυχα να ζήσει πολλά ακόμη ευτυχή και δημιουργικά χρόνια.
ΑΚΟΥΣΤΕ ΣΤΟ ΤaR-radio.com:
Βασίλης Τιγγιρίδης
Μάιος 2008
επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας