Παρουσίαση cd: Παράθυρο με Θέα
Moυσική Μηνάς Μπόγρης, Στίχοι Μιχάλης Μπρούζος, Ερμηνεία: Σπύρος Κλείσσας
Ήταν συμμαθητές κάποτε στο Ωδείο του Πειραϊκού Συνδέσμου, στην τάξη Κλασικής Κιθάρας του Παναγιώτη Δεληγιάννη, ενός από τους πολλούς μαθητές του αειμνήστου Δημήτρη Φάμπα.
Ο Μηνάς Μπόγρης και ο Μιχάλης Μπρούζος, χρόνια αργότερα, εξακολουθούν να συνεργάζονται αποδίδοντας καρπούς. Απόδειξη, το νέο τους cd από τις εκδόσεις «Μετρονόμος», σε μουσική Μηνά Μπόγρη και στίχους Μιχάλη Μπρούζου, με τίτλο: «Παράθυρο με Θέα», το οποίο σύμφωνα με άρθρο του Κριτικού και Ιστορικού της Μουσικής, Γιώργου Β. Μονεμβασίτη, στο διαδικτυακό περιοδικό http://www.musicpaper.gr/, συγκαταλέγεται στους πλέον αξιόλογους του έτους που πέρασε.
«Γνωρίζω τον Μηνά Μπόγρη μέσα από τις κιθαριστικές τεχνικές του δεξιότητες, καθώς και από τις ερμηνευτικές του ικανότητες. Άρτιος τεχνικά και-το κυριότερο- μουσικός αναζητητής. Το οποίον σημαίνει διασκευαστής, πρόθυμος να αναμετρηθεί με την όποια σύνθεση επιλέξει και να αναθεωρήσει κάτι που θα το ήθελε να λειτουργήσει μέσα του διαφορετικά» επισήμανε στη γλαφυρή ομιλία του ο συνθέτης και κιθαριστής Νότης Μαυρουδής, στην εκδήλωση παρουσίασης του ηχογραφήματος: «Παράθυρο με Θέα» στο χώρο Πολιτισμού «Ιανός».
Γιώργος Β. Μονεμβασίτης, Μηνάς Μπόγρης, Νότης Μαυρουδής
Ο κ Μαυρουδής, μίλησε εμφατικά για τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ηχογραφήματος και εξήρε τη συμβολή όλων των συντελεστών του: «Στο δίσκο «Παράθυρο με θέα» (τίτλος που μάλλον παραπέμπει στους εσωτερικούς αισθητικούς ορίζοντες των συντελεστών και την έκθεσή τους σε κοινή θέα), ο Μπόγρης, μαζί με τον στιχουργό και κιθαριστή, Μιχάλη Μπρούζο (άξιος κι αυτός αυτοσχεδιαστής κιθάρας, πάνω σε μουσικές φόρμες όχι και τόσο συνηθισμένες) μας παρουσιάζουν ένα υλικό αξιοπρόσεχτο και ξεχωριστό για τις συνεχείς κι ορμητικές μουσικές εικόνες με όργανα που παίζουν οι: Στέφανος Γιαννόπουλος (τσέλο), Κατερίνα Τεμπελένα (βιολί), Ελευθερία Πολογεώργη (φλάουτο) και περιπλέκονται αδιαλείπτως με την κιθάρα τού Μπόγρη, δημιουργώντας αδιάκοπα αρμονίες, «σκηνοθετώντας» μια οργανική κι ερμηνευτική πρόταση, η οποία προκαλεί το ενδιαφέρον τού μουσικού παρατηρητή-ακροατή. Η κάθε φράση περιέχει εκπλήξεις μέσα από τη φωνή του ικανού κι ατμοσφαιρικού ερμηνευτή Σπύρου Κλείσσα, με την μικρότερη συμμετοχή της Τατιάνας Μανωλίδου».
Σε ό,τι αφορά την ποιότητα της μουσικής, ο κ Μαυρουδής, παρατηρεί: «Πλουσιότατοι οι μουσικοί διάλογοι με διάφορους συνδυασμούς οργάνων, γέφυρες, εναρμονίσεις κυρίως ευφυείς, ακατάπαυστες πολυφωνίες, με την κιθάρα επίσης πολυφωνικά-πολυαρμονικά, χτισμένη και τα υπόλοιπα όργανα σε συνεχή συμμετοχή!»
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Κριτικός και Ιστορικός της μουσικής, κ. Γιώργος Β. Μονεμβασίτης, ο οποίος έκανε μια ενδιαφέρουσα εισαγωγική ομιλία, αναφερόμενος στη συνθετική πορεία και τις συνεργασίες του Μηνά Μπόγρη, από τα πρώτα δείγματα γραφής του, ως σήμερα: «Οι «Κρυφές διαδρομές» (Hidden Paths) το 2010, μου είχαν δώσει τα πρώτα δείγματα της δημιουργίας του. Εκεί είχε 10 κιθαριστικές συνθέσεις δικές του, οι 8 ήταν για σόλο κιθάρα και οι άλλες δυο, ήταν για κιθαριστικό ντουέτο, τις οποίες συνερμήνευε με τον φίλτατο Γιώργο Τοσικιάν». Ο ομιλών, κάνοντας μια συνολική αποτίμηση της πορείας του Μηνά Μπόγρη, συμπεριλαμβανομένης και της συμμετοχής του στο ηχογράφημα, "GREEK GUITAR MUSIC - Eva Fampas, guitar", της δισκογραφικής εταιρείας NAXOS, απέδωσε στο νεαρό συνθέτη μια ιδιαίτερη συμπάθεια στο ρυθμό του βαλς. Σχολιάζοντας την επιλογή του να γράψει τραγούδια, ο κ Μονεμβασίτης παρατηρεί: «Δεν με ξενίζει το γεγονός ότι αποφάσισε να συνθέσει και τραγούδια, αφού συχνά στη διαδρομή του συνεργάστηκε με τραγουδίστριες. Να μνημονεύσω τη Ρίτα Αντωνοπούλου, την Αμαλία Τάτση, τη Ντόρα Αθανασίου, την Τατιάνα Μανωλίδου και βεβαίως σε πρόσφατες συναυλίες με τον εξαιρετικό Σπύρο Κλείσσα, ο οποίος είναι ο βασικός ερμηνευτής των τραγουδιών που έχει συνθέσει.» Αναφερόμενος στο νέο ηχογράφημα, ο έγκριτος μουσικοκριτικός, διαπίστωσε ορισμένες πρωτοτυπίες: «Το νέο του ηχογράφημα, τελείως διαφορετικό από το πρώτο, έχει κάποιες ιδιαιτερότητες, κάποια ασυνήθιστα πράγματα, που το διαφοροποιούν από άλλες παραγωγές. Το ένα είναι ότι ο στιχουργικός πυρήνας των τραγουδιών ανήκει στο Μιχάλη Μπρούζο, έναν άλλο κιθαριστή, ο οποίος γράφει στίχους. Πέρα από τα οργανικά που συνέθεταν με τον Γιώργο Μπεχλιβάνογλου, για τους “Anima Corda”, γράφανε και τραγούδια».
Στη συνέχεια, ο κ Μονεμβασίτης, επαίνεσε τον Μηνά Μπόγρη για την τόλμη του να συμπεριλάβει σε δικές του διασκευές, τραγούδια έγκριτων συνθετών στο δίσκο, παρατηρώντας τα εξής: «Ο Μηνάς δεν διστάζει να αναμετρηθεί με καθιερωμένους τραγουδοποιούς. Έχει εμπλουτίσει το ηχογράφημά του με τρία τραγούδια, τα οποία είναι γνωστά, είναι αγαπητά, είναι δημοφιλή και υπογεγραμμένα από σπουδαίους τραγουδοποιούς. Τα 8 τραγούδια συμπληρώνονται από αυτά τα 3 τραγούδια, τα οποία ερμηνεύει ο Σπύρος Κλείσσας και είναι: το “Αν σ΄ αρνηθώ αγάπη μου” του Μίμη Πλέσσα, “Πήρα Κόκκινα Γυαλιά” του Σταμάτη Κραουνάκη και το “Corsica” σε μουσική Christophe Mac-Daniel και στίχους Petru Guelfucci. Δεν διστάζει. Αυτό είναι τόλμη, μεγάλη τόλμη! Ο Μηνάς από την πρώτη στιγμή το τόλμησε και ως γνωστόν, ο τολμών νικά».
O κ. Μονεμβασίτης, έκανε εκτενή αναφορά και στους γεμάτους ευαισθησία στίχους των τραγουδιών, που υπογράφει ο Μιχάλης Μπρούζος: «Ο κάθε στίχος ανοίγει ένα παράθυρο. Και το παράθυρο αυτό έχει μια δική του θέα. Είναι στίχοι τρυφεροί, είναι στίχοι ευαίσθητοι, είναι στίχοι που δεν προσβάλουν το τραγούδι, ίσα-ίσα του δίνουν κάποια επιπλέον θετικά χαρακτηριστικά. Τα τραγούδια του Μηνά, στηρίζονται από παραδοσιακό μελωδισμό, από ευγένεια, από ευπρεπή στίχο. Ρυθμικά ανακαλύπτω μια τάση, κάποιους υπαινιγμούς προς λατινογενείς ρυθμούς»
Αμφότεροι οι ομιλητές, εξήραν το σημαίνοντα ρόλο του εκδότη Θανάση Συλιβού, μέσω της Εταιρείας του «Μετρονόμος», προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της δισκογραφίας σε μια περίοδο βαθιάς κρίσης και προώθησης της ποιοτικής μουσικής:
«Ο νέος δίσκος ακτίνας με τον τίτλο: «Παράθυρο με θέα», είναι ένα ξεχωριστώ στολίδι ανάμεσα στο πλούσιο και ξεχωριστό ρεπερτόριο του Μετρονόμου του Θανάση Συλιβού. Το CD ξεκινάει με την ορχηστρική κι ευχάριστη έκπληξη του εισαγωγικού βαλς, το οποίο σε προδιαθέτει ευνοϊκά για τη συνέχεια» υπογράμμισε ο κ Μαυρουδής, για να καταλήξει: «ο δίσκος αυτός είναι ένα καθ’ όλα θετικό παράδειγμα ελληνικής δισκογραφίας, σε μια περίοδο που θαρρείς και δεν επιτρέπει να παράγονται ποιοτικοί δίσκοι… Ποιος ξέρει; Ίσως η επιμονή των δημιουργών σπρώξει τα πράγματα προς μια θετική κατάληξη» συμπέρανε ο κ Μαυρουδής.
Στο ίδιο πνεύμα, κινήθηκε και η άποψη του κ. Μονεμβασίτη: «Ο Θανάσης Συλιβός είναι ένας Δον Κιχώτης! Πραγματικά, σε αυτή την εποχή, της άκρατης πια κρίσης της δισκογραφίας, αναδεικνύεται όλο και περισσότερο σε Δον Κιχώτη. Επιμένει να προσφέρει ποιοτικά ηχογραφήματα. Επιμένει να προσφέρει ένα περιοδικό, το οποίο είναι το μόνο που στηρίζει την ελληνική μουσική και αξίζει όλοι να το υποστηρίξουμε» υπογράμμισε ο κ Μονεμβασίτης, καταλήγοντας: «Όπως, βεβαίως, αξίζει όλοι να υποστηρίξουμε και αυτή την πρώτη προσπάθεια του Μηνά να κατακτήσει το τραγούδι, την οποία θεωρώ ιδιαίτερα επιτυχημένη» συμπέρανε, o κ Μονεμβασίτης, προτρέποντας στη συνέχεια τους μουσικούς ν΄ ανέβουν στη σκηνή και να χαρίσουν στο κοινό ορισμένες από τις γεμάτες ευαισθησία, μουσικές συνθέσεις.
⇒ Μπορείτε να αγοράσετε το CD "Παράθυρο μέ θέα" επιλέγοντας εδώ »
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki.tar@gmail.com
Ιανουάριος 2020
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου
[1] Πηγή: https://www.musicpaper.gr/articles/item/10700-ixovoles-41-10-1-ixografimata-5-vivlia-gia-ti-mousiki-kai-5-meta-ixografimatos-se-syskevasia-dorou Ανακτήθηκε: 3-01-2020.