[Διαδικτυακή Έκδοση]
Το TaR έχει τη χαρά και τιμή να παρουσιάσει την πρεμιέρα ενός σημαντικού για το ρεπερτόριο της κλασικής κιθάρας νέου έργου. Πρόκειται για το "Κοντσέρτο για κιθάρα και κουιντέτο εγχόρδων" του διεθνώς καταξιωμένου Έλληνα συνθέτη Θόδωρου Αντωνίου, το πιο πρόσφατο έργο που έχει γράψει για το συγκεκριμένο συνδυασμό οργάνων.
Η 'επίσημη πρώτη' πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαρτίου 2013 στο Royal Conservatory της Χάγης στην αίθουσα Αrnold Schoenbergzaal, με σολίστ έναν από τους επιφανέστερους σολίστ της νέας γενιάς, τον Γιάννη Γιαγουρτά. Αξίζει να αναφερθεί πως το έργο αυτό γράφτηκε ειδικά για τον χαρισματικό Έλληνα κιθαριστή.
Ακολουθεί σημείωμα του Γιάννη Γιαγουρτά με ενδιαφέρουσες πληροφορίες για το έργο, αλλά και για την πρώτη παρουσίαση του την οποία μπορείτε να απολαύσετε στα τρία βίντεο που σας παρουσιάζουμε.
(για το TaR)
Κώστας Γρηγορέας
Το νέο Κοντσέρτο του Θόδωρου Αντωνίου για κιθάρα και κουιντέτο εγχόρδων (ή ορχήστρα)
Το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε περίπου πριν από ένα χρόνο ύστερα από πρόταση που μου είχε γίνει να ερμηνεύσω έργα Ελλήνων συνθετών σε πρωτεύουσα της ανατολικής Ευρώπης με σημαντική παράδοση στη μουσική. Συνεννοήθηκα αμέσως με τον κο Αντωνίου, ο οποίος και προσεφέρθη αφιλοκερδώς να μου γράψει ένα καινούριο κοντσέρτο για κιθάρα.
Το έργο είναι γραμμένο σε τρία μέρη. Είναι το πιο πρόσφατο κοντσέρτο του για κιθάρα και κουιντέτο εγχόρδων. Κατά κύριο λόγο είναι βασισμένο στην προγραμματική μουσική του και έχει το χαρακτήρα ενός αφηρημένου «folklore». Παρ’ όλο το εξαιρετικά μοντέρνο ύφος, είναι φανερή η επίδραση Ελληνικών Παραδοσιακών χορών και ρυθμών ( 5/8, 7/8, 2/4, 13/8) καθώς και η επίδραση εγχόρδων λαϊκών μουσικών οργάνων της χώρας μας, όπως του μπουζουκιού.
Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα και δυσκολότερα έργα που έχουν γραφτεί για κιθάρα και ήταν πολύ μεγάλη η χαρά και η ικανοποίηση μου να το παρουσιάσω σε Α’ Παγκόσμια Εκτέλεση πριν από λίγες μέρες σε Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το Βασιλικό Ωδείο της Χάγης.
Το πρώτο μέρος, ξεκινάει με μια αργή εισαγωγή αρμονικών για ν’ ακολουθήσουν εκφραστικοί πολυρυθμικοί αντιστικτικοί διάλογοι ανάμεσα στην κιθάρα και τα υπόλοιπα μουσικά όργανα.
Η ατονικότητα του δευτέρου μέρους, του πιο λυρικού ίσως μέρους του κοντσέρτου, διακόπτεται με το θέμα της μουσικής του συνθέτη σε ντο μινόρε από την ταινία «Το Κορίτσι της Μάγχης» με την Α. Γκερέκου, για να εμπλουτιστεί με bend ήχους που παραπέμπουν σε εκείνους της ηλεκτρικής κιθάρας.
Το τρίτο μέρος, έντονο και δραματικό, αποτελείται από διαρκείς ρυθμικές εναλλαγές, οι οποίες σύμφωνα με τον συνθέτη αποσκοπούν στο να φέρουν την ισορροπία ανάμεσα στην ένταση και την χαλάρωση στη μουσική. Στο τέλος εμφανίζεται και ένα ενδιαφέρον ηχητικό εφέ για την κιθάρα, το «ξύσιμο- σφύριγμα» της χορδής, (αντίστοιχο με το «σφύριγμα» που συναντάει κανείς στο πρώτο μέρος της Σονάτας αρ. 47 του A. Ginastera). Η συγκεκριμένη μουσική επιρροή του Αντωνίου προήλθε από το αντίστοιχο ηχητικό εφέ του πιάνου, ενώ σε μια προσπάθειά του για διεύρυνση των τεχνικών και ηχητικών δυνατοτήτων της κιθάρας ο μαέστρος προσπάθησε να ενσωματώσει μια καινούρια «κιθαριστική» τεχνική για την παραγωγή αρμονικών σε διαστήματα 4ης, την τεχνική παραγωγής αρμονικών του βιολιού (όργανο το οποίο σπούδασε και μελέτησε) χρησιμοποιώντας τον αντίχειρα του αριστερού χεριού.
Το συγκεκριμένο κοντσέρτο, μπορούμε να πούμε ότι συνέπεσε και σημειολογικά με μία δύσκολη χρονικά περίοδο για τη χώρα μας, ως "καλλιτεχνική" απάντηση στον "άδικο" πόλεμο που δέχεται η χώρα μας από διάφορα μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Η πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε στις 12 Μαρτίου 2013 στο Royal Conservatory της Χάγης στην αίθουσα Αrnold Schoenbergzaal.
ΣΗΜ. Τα παρακάτω video είναι από ερασιτεχνική λήψη, καθώς το συνεργείο της Ολλανδικής τηλεόρασης δεν κατάφερε τελικά να ξεπεράσει τα γραφειοκρατικά και τεχνικά εμπόδια και να το ηχογραφήσει μέσα στο χώρο της αίθουσας Arnold Schoenbergzaal.
Γιάννης Γιαγουρτάς
Απρίλιος 2013
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΤΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΓΙΑΝΝΗ ΓΙΑΓΟΥΡΤΑ ΣΤΟ TaR
Επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας