Σμαρώ Γρηγοριάδου
Reinventing Guitar II
Μια νέα πρόταση ερμηνείας της μπαρόκ μουσικής σε ό,τι αφορά αφενός στην επιλογή διαφορετικών τύπων κιθάρας (πεντάλ, διπλών χορδών κ.ά.) και αφετέρου στη χρήση υλικών και τεχνικών κουρδίσματος, προτείνει μέσα από το δίσκο της “Reinventing Guitar IΙ” η σολίστ κιθάρας Σμαρώ Γρηγοριάδου.
Το νέο cd, το οποίο περιλαμβάνει έργα Scarlatti, Bach και Handel (DELOS, DE 3419) παρουσιάστηκε στις 31 Οκτωβρίου στον πανέμορφο χώρο “An Art” στην Αθήνα, τρία χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου δίσκου “Reinventing Guitar I”.
«Σε καμία περίπτωση όλο αυτό δεν αποσκοπεί στο να υποτιμηθεί η κιθάρα του σήμερα, με τις νάιλον χορδές. Αντιθέτως. Όμως το όργανο της αισθητικής Segovia δεν μπορεί να περικλείσει στον ήχο του, όλες τις ηχητικές μορφές που είχε η κιθάρα στο παρελθόν. Και αυτός ακριβώς είναι ο πυρήνας της δικής μου προσπάθειας» επισήμανε μεταξύ άλλων η σολίστ.
Πανόραμα με τις κιθάρες που χρησιμοποιούνται στο cd και λεπτομέρειές τους
Αξίζει να επισημανθεί ότι τα cd΄s κατ΄ουσίαν αποτελούν απόρροια της συνέχισης εκ μέρους της Σμαρώς Γρηγοριάδου των ερευνών του καθηγητή της, σολίστ κ. Γ. Κερτσόπουλου, ο οποίος έχει κατασκευάσει διαφορετικούς τύπους κιθάρας και χορδές, δημιουργώντας Σχολή.
«Η σημασία του re-inventing μπορεί να αποδοθεί θαυμάσια στην Ελληνική γλώσσα και με τα ουσιασιαστικά “ανα-επινόηση” ή “επαναπροσδιορισμός”» τόνισε μεταξύ άλλων προλογίζοντας την εκδήλωση η Διονυσία Μπλαζάκη, καθηγήτρια κιθάρας και υποψήφια διδάκτωρ στον τομέα «Αισθητική της μουσικής» στο τμήμα μουσικών σπουδών του ΕΚΠΑ, η οποία αποσαφηνίζοντας τον όρο, μας παρέπεμψε στο booklet του δίσκου, που έχει συντάξει η ίδια η σολίστ: «Ο σκοπός μιας τέτοιας λειτουργίας δεν είναι απλά να κάνουμε την κιθάρα να ηχήσει σαν τσέμπαλο ή μπαρόκ λαούτο, όσο το να ανακαλύψουμε κάποιες ζωτικές-αλλά από καιρό εγκαταλελειμμένες πλευρές της παράδοσης και του ιστορικού περιβάλλοντος της κιθάρας- και να τις ενσωματώσουμε στην τρέχουσα ερμηνευτική μας λογική και νοοτροπία».
«Σε μια εποχή που βασίζεται στην επανάληψη και στις εκ του ασφαλούς επιλογές, η Γρηγοριάδου ξεχωρίζει με μια πορεία που πραγματικά διαφέρει» παρατήρησε στη συνέχεια ο μουσικολόγος, κριτικός μουσικής-μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών και Πρόεδρος του Διεθνούς Μουσικού Σωματείου «Gina Bachauer» κ Κωνσταντίνος Π. Καράμπελας – Σγούρδας, ο οποίος αναλύοντας τις πτυχές του έργου της Σμαρώς Γρηγοριάδου, υπογράμμισε μεταξύ άλλων: “Η ίδια κατέχει τα μυστικά της ερμηνείας της μπαρόκ μουσικής, είναι ιδιαίτερα προσεκτική ως προς το ύφος της εν λόγω εποχής και καταφέρνει να αναδείξει τόσο τα μουσικά στοιχεία μιας λαμπρής εποχής, όσο και το πολύτιμο πνεύμα των τριών μεγάλων συνθετών”.
Ακούστε δείγματα εδώ http://smagrego.wix.com/rg_ii_cd
H εκδήλωση ολοκληρώθηκε με τη συγκριτική παρουσίαση αποσπασμάτων από έργα που περιέχονται στο δίσκο ερμηνευμένα σε διαφορετικές εκτελέσεις: από τσέμπαλο, πιάνο, κλασική κιθάρα έξι μονών χορδών και στη συνέχεια ζωντανά από την ίδια τη σολίστ. «Eπιλέξαμε τη σύγκριση ανάμεσα στο τσέμπαλο και το πιάνο, γιατί μεταξύ τους υπάρχει η ειδοποιός διαφορά που υφίσταται και ανάμεσα στη συμβατική κιθάρα συγκριτικά με τις κιθάρες του δίσκου» εξήγησε στο κοινό η Σμαρώ Γρηγοριάδου.
«Σε δύσκολες στιγμές για τη χώρα μας, ο δίσκος στο διεθνή χώρο κατάφερε να αποσπάσει τόσο καλές κριτικές από ανθρώπους οι οποίοι είναι ιδιαιτέρως αυστηροί» παρατήρησε μεταξύ άλλων ο καθηγητής κ Γ. Κερτσόπουλος στην εκτενή συζήτηση που ακολούθησε της παρουσίασης του δίσκου.
Στον ίδιο χώρο διοργανώθηκαν δυο ρεσιτάλ της Σμαρώς Γρηγοριάδου, το Σάββατο 3 και τη Δευτέρα 5 Νοεμβρίου, καθώς επίσης και τριήμερο master class.
Τίνα Βαρουχάκη
Δεκέμβριος 2012
Περισσότερες πληροφορίες: www.smarogregoriadou.com
Διαβάστε εδώ πρόσφατες κριτικές για το CD"Reinventing guitar,vol. 2"
Πεντάλ κιθάρα διπλών χορδών