Σπάνιες Ηχογραφήσεις
Μεγάλες Ερμηνείες
Συνθέτης : Robert (Alexander) Schumann (1810-1856)
Ποιητής : Christian Johann Heinrich Heine (1797 – 1856)
Έργο : Dichterliebe, Op. 48
Ερμηνευτές
Dietrich Fischer-Dieskau (Βαρύτονος)
Vladimir Horowitz (Piano)
-------------------------------------------------
Περιεχόμενα
1. Im wunderschönen Monat Mai
2. Aus meinen Tränen sprießen
3. Die Rose, die Lilie, die Taube, die Sonne
4. Wenn ich in deine Augen seh'
5. Ich will meine Seele tauchen
6. Im Rhein, im heiligen Strome
7. Ich grolle nicht
8. Und wüßten's die Blumen, die kleinen
9. Das ist ein Flöten und Geigen
10. Hör' ich das Liedchen klingen
11. Ein Jüngling liebt ein Mädchen
12. Am leuchtenden Sommermorgen
13. Ich hab' im Traum geweinet
14. Allnächtlich im Traume seh' ich dich
15. Aus alten Märchen winkt es
16. Die alten, bösen Lieder
**************
Πληροφορίες για τους Ερμηνευτές
Vladimir Horowitz (1904, 1989)
Γεννημένος στην Ουκρανία το 1904 ξεκινά τις μουσικές του σπουδές με την μητέρα του ενώ συνεχίζει με τους Sergei Tarnowsky και Felix Blumenfeld. Το πρώτα καλλιτεχνικά βήματα του τον οδηγούν στην σύνθεση, αλλά τελικά τον κερδίζει το πιάνο. Τα κονσέρτα του στο Βερολίνο το 1925 τον κάνουν γνωστό στην Ευρώπη, ενώ το 1928 με την ερμηνεία του στο Πρώτο κονσέρτο του Tchaikovsky κερδίζει τους Λονδρέζους. Παντρεμένος με την Vanda Toscanini, κόρη του Μεγάλου Μαέστρου Arturo Toscanini, τον βρίσκουμε το 1933 να ερμηνεύει υπό την διεύθυνσή του τον κύκλο κονσέρτων του Beethoven στην Νέα Υόρκη. Το 1944 πολιτογραφείται Αμερικανός. Το 1953 αποσύρεται για δώδεκα χρόνια, ενώ επανέρχεται το 1965 δίνοντας ένα θρυλικό ρεσιτάλ στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης. Το 1989 φεύγει από την ζωή δοξασμένος, τιμημένος και πλήρης ημερών.
Με παροιμιώδη την ταχύτητα και την δύναμη των χεριών του, ο Horowitz κατατάσσεται στους μεγάλους της παγκόσμιας πιανιστικής οικογένειας. Λαμπερές, αισθαντικές ερμηνείες, με μια κοσμοπολίτικη λεπτότητα και εσωτερική φλόγα. Θεωρείται από πολλούς ειδικούς ο ιδανικός ερμηνευτής των έργων του Franz Liszt.
Dietrich Fischer-Dieskau (1925 - )
Γερμανός Βαρύτονος, γεννημένος στις 28 Μαϊου 1925 παίρνει τα πρώτα μαθήματα μουσικής από την μητέρα του ενώ τα πρώτα μαθήματα πιάνου στα σχολικά του χρόνια.
Από τα παιδικά του χρόνια τραγουδά, όμως αρχίζει σοβαρές σπουδές Κλασσικού Τραγουδιού στα δεκαέξι του.
Το 1943 ολοκληρώνει τις σπουδές του στο τραγούδι ενώ το 1945 συνεχίζει σπουδές ερμηνείας στην Ιταλία.
Το 1947 επιστρέφει στην Γερμανία και μελετά για λίγο με τον διάσημο Γερμανό καθηγητή Hermann Weissenborn.
Η σταδιοδρομία του εκτοξεύεται όταν τραγουδά χωρίς προετοιμασία στο German Requiem του Brahms στο Badenweiler, αντικαθιστώντας την τελευταία στιγμή τον αποχωρήσαντα τραγουδιστή.
Ο πρώτος του οπερατικός ρόλος στον Don Carlo του Verdi στην Όπερα της πόλης του Βερολίνου υπό την καθοδήγηση του Ferenc Fricsay, ενώ κατά την διάρκεια της σταδιοδρομίας του τραγούδησε σε όλες τις μεγάλες σκηνές της Γερμανίας, της Ευρώπης και του Κόσμου.
Μνημειώδεις οι ερμηνείες του σε κύκλους τραγουδιών του Schubert.
To 1993 διακόπτει οριστικά τις σκηνικές του εμφανίσεις, ενώ η πατρίδα του τίμησε την αποχώρησή του με μια λαμπρή εκδήλωση στην Όπερα του Μονάχου, όπου τραγούδησε για τελευταία φορά στις 31 Δεκεμβρίου του 1992.
Πληροφορίες για το έργο
Το έργο γράφτηκε το 1840, ενώ η πρώτη του δημοσίευση έγινε το 1844.
Πληροφορίες για την Ηχογράφηση
Το ρεσιτάλ δόθηκε στο Carnegie Hall της Νέας Υόρκης στις 18 Μαϊου 1976 στα πλαίσια των εορταστικών εκδηλώσεων για τα 85α γενέθλια του Πολιτιστικού αυτού Ιδρύματος. Η συγκεκριμένη ηχογράφηση προέρχεται από την Γερμανική Ραδιοφωνία η οποία και το αναμετέδωσε.
Προτεινόμενη δισκογραφία
DG 429 933-2 Fritz Wunderlich, Hubert Giesen
DG 439 417-2 Dietrch Fischer-Dieskau, Christoph Eschenbach
Philips 416 352-2 Dietrich Fischer-Dieskau, Alfred Brendel
CIP CD-CFP 4652; TC-CFP 4651 Ian Partridge, Jenifer Partridge
EMI CDC7 47397-2 Olaf Bar , Geoffrey Parsons
ΕΜΙ 556575-2 Ian Bostridge, Julius Drake
Harmonia Mundi HMC901766 Werner Gura, Jan Schultez
RCA Red Seal 82876 58995-2 Christian Gerhaher, gerold Huber
Η ηχογράφηση αυτή είναι σημαντική γιατί συμπράττουν δύο μεγάλοι καλλιτέχνες για μία και μοναδική φορά, σε ένα θέατρο που και οι δύο τίμησαν με τις ερμηνείες τους αλλά και αυτό τους τίμησε. Επίσης, εδώ έχουμε τον Horowitz στον ρόλο του accompagnateur, σε μια από τις σπανιότατες εμφανίσεις του, ίσως τη μοναδική, στον ρόλο αυτό.
Η ερμηνεία του Dieskau ώριμη, συγκινησιακά φορτισμένη, με λυρισμό και ισορροπία στις χρωματικές αποδόσεις του κάθε lied χωριστά.
Ο Horowitz αφήνει κατά μέρος, προσωρινά τουλάχιστον τις σολιστικές του δυνατότητες και διακριτικά αποδέχεται τον ρόλο του. Όμως, η άψογη χρήση του clavier και οι τεράστιες εκφραστικές του ικανότητες βρίσκουν διέξοδο, πλάθοντας έναν ήχο εξωστρεφή και γήινο.
Δημήτρης Κυπραίος
Email : dkipreos@tar.gr