Γνωρίζει κανείς;
Τώρα τελευταία, που συγκεντρώθηκαν όλα τα σχετικά άρθρα του TaR σε έναν ενιαίο φάκελο "περί Μουσικής Εκπαίδευσης", ίσως παρατηρήσατε πως υπάρχει μία στήλη με τίτλο σπινTaRίσματα, η οποία όμως περιλαμβάνει ένα και μόνον άρθρο (!): Οι σπουδές της κιθάρας στα Ωδεία. Η πρόθεση του υπογράφοντος ήταν να υπάρξει σύντομα δεύτερο άρθρο με τίτλο: Οι σπουδές της κιθάρας στο τμήμα Μουσικών σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου.
Για το λόγο αυτό απευθύναμε μία σειρά ερωτημάτων σε τέσσερις (4) παραλήπτες ηλεκτρονικής αλληλογραφίας του εν λόγω τμήματος (πρόεδρο, γραμματεία, δημόσιες σχέσεις κλπ), ώστε να έχουμε τις απαιτούμενες πληροφορίες «από πρώτο χέρι» και έγκυρες. «Ταχυδρομήσαμε» το ερωτηματολόγιο αυτό στις 29/10/06 και, αφού «είδαμε και αποείδαμε», επαναλάβαμε το... εγχείρημα στις 22/1/07.
Τι; Υποπτεύεστε τη συνέχεια; Εμείς, όχι! Ως καλόπιστοι άνθρωποι πιστεύαμε πως, έτσι απλά, όλο και κάποιες - έστω, ελάχιστες! - πληροφορίες, πέρα από αυτές της σχετικής ιστοσελίδας τους θα λαμβάναμε...
Τελικά, οι υποψίες σας είναι βάσιμες: άπαντες μας αγνόησαν πλήρως και τις δύο φορές! Ούτε μια - έστω και αγενής! - αρνητική απάντηση, ούτ’ ένα γράμμα, ούτε μια λέξη, ούτ’ ένα γεια, κάτι τις βρε αδερφέ μου... Νοιώσαμε ανύπαρκτοι, μηδαμινοί, γι’ αυτό και έκτοτε τα σπινTaRίσματα... φρενάρισαν στα pits!
Παράλληλα, προσπαθήσαμε μέσω κάποιων άλλων - «ανεπίσημων» - πηγών να συλλέξουμε τις σχετικές πληροφορίες. Κανονικοί... «δημοσιογράφοι», δηλαδή (τρέμε Μάκη![1]).
Υποψιάζεστε και αυτό το αποτέλεσμα; Ε, ναι, έχετε απόλυτο δίκιο: Μαύρο σκοτάδι και πάλι! Μάλλον πιο εύκολα θα συλλέγαμε πληροφορίες και για την πιο μυστική μασονική στοά...
Αν και παλαιότερα έχουμε διαβάσει κάποια βιβλία ψυχολογίας και ψυχανάλυσης, στην συγκεκριμένη περίπτωση αδυνατούμε παντελώς να κατανοήσουμε, έστω και ελάχιστα, αυτήν τη μυστικοπάθεια! «Εδώ ο μουσικός σηκώνει τα χέρια», που έλεγε πριν τριάντα χρόνια ο Νιόνιος...
Έτσι, το δεύτερο άρθρο της στήλης έμελλε να περιέχει μόνο ερωτήματα χωρίς απαντήσεις. Παρακάτω, σας παραθέτουμε μερικά μόνο (τα σημαντικότερα) από αυτά τα ερωτήματα[2] που τους απευθύναμε. Αν κάποιος γνωρίζει το οτιδήποτε, ευπρόσδεκτη κάθε πληροφορία! Αν και τώρα το μαύρο σκοτάδι παραμείνει, τα σπινTaRίσματα βάζουν οριστικό και αμετάκλητο λουκέτο![3]
ø Κατ’ αρχήν, μπορούμε πλέον να λέμε ότι στην Ελλάδα μπορεί κάποιος να σπουδάσει κιθάρα (ή κάποιο άλλο όργανο) στο Πανεπιστήμιο; Βλέπω μεν την κατεύθυνση «Μουσική Εκτέλεση», με μπερδεύει όμως λίγο το «όχι εξειδίκευση». Με άλλα λόγια, ένας απόφοιτος σας θα έχει ένα Πανεπιστημιακό Πτυχίο Κιθάρας, ή Μουσικής Εκτέλεσης γενικώς; Ας πούμε, το ΥΠΠΟ θα δέχεται με αυτό τον διορισμό του σε κάποιο Ωδείο (ή... Ακαδημία; - σ.σ.: πρόσφατη συμπλήρωση) ως καθηγητή κιθάρας, όπως δέχεται τους αποφοίτους των Ωδείων (παρότι τα ωδειακά πτυχία και διπλώματα δεν ανήκουν σε καμία εκπαιδευτική βαθμίδα); Θα μπορεί ο απόφοιτος σας να διεκδικήσει κάποια θέση για μεταπτυχιακές σπουδές κιθάρας σε κάποιο Πανεπιστήμιο του εξωτερικού, ως κάτοχος Πανεπιστημιακού Πτυχίου Κιθάρας; Αν, μεθαύριο, το Υπουργείο Παιδείας αποφασίσει να διορίσει καθηγητές κιθάρας σε κάποια σχολεία, θα μπορεί ένας απόφοιτος σας να διεκδικήσει μια τέτοια θέση; Εννοείται ότι στα παραπάνω ερωτήματα αναφέρομαι σε αποφοίτους του Πανεπιστημίου και όχι σε κατόχους τυχόν μεταπτυχιακών τίτλων του Τμήματος σας.
ø Εδώ και πόσα χρόνια λειτουργεί η συγκεκριμένη κατεύθυνση «Μουσικής Εκτέλεσης» στο Τμήμα σας; Έχουν ήδη υπάρξει απόφοιτοι της κατεύθυνσης αυτής;
ø Τι άλλα μουσικά όργανα, εκτός από κιθάρα, μπορεί να σπουδάσει κανείς στο Τμήμα σας;
ø Με ποιες προϋποθέσεις και διαδικασίες γίνεται κάποιος δεκτός για σπουδές σε ένα συγκεκριμένο όργανο; Φτάνει, ας πούμε, μία βεβαίωση Ωδείου ότι είναι, π.χ., στη Μέση ή στην Ανωτέρα; Αν ναι, ποιο είναι το ελάχιστο απαιτούμενο ωδειακό επίπεδο σπουδών; Γίνεται κάποια ακρόαση στους πρωτοετείς φοιτητές; Ποιος (ή ποιοι) κάνουν αυτή την ακρόαση; Τι περίπου (και ποιου επιπέδου κομμάτια) ζητείται από τον πρωτοετή να παίξει στην κιθάρα;
ø Ειδικά για την κιθάρα, θα ήθελα να μου γνωστοποιήσετε την διδακτέα ύλη (βιβλία, σπουδές, ρεπερτόριο κλπ), όσο αναλυτικότερα σας είναι δυνατόν.
ø Επίσης, θα ήθελα να μάθω τα εκτός κιθάρας υποχρεωτικά μαθήματα. Κυρίως, αυτά που στο ενδεικτικό πρόγραμμα σπουδών είναι χαρακτηρισμένα με ΥΕ (καθώς αυτά με Υ μου είναι σαφή!). Επίσης, υπάρχουν κάποια μαθήματα επιλογής που συνιστώνται περισσότερο για έναν φοιτητή κιθάρας; Αν και δεν διακρίνω μαθήματα με χαρακτηρισμό ΕΕ ή Πρ στην κατεύθυνση «Μουσική Εκτέλεση».
ø Σχετικά με τις εξετάσεις στην κιθάρα: Δίνει κανείς εξετάσεις κιθάρας σε κάθε εξάμηνο; Αν ναι, με τι περίπου πρόγραμμα και τι περίπου διάρκειας; Οι τελικές (πτυχιακές;) εξετάσεις στην κιθάρα έχουν, όπως φαντάζομαι, τη μορφή ενός ρεσιτάλ; Ειδικά γι’ αυτές, θα ήθελα να γνωρίζω πιο λεπτομερείς πληροφορίες (πρόγραμμα, διάρκεια κλπ).
ø Το επίπεδο ενός αποφοίτου σας θα μπορούσε κανείς να το κατατάξει πιο κοντά στο επίπεδο ενός Πτυχιούχου ή ενός Διπλωματούχου Ωδείου; Και εννοώ σοβαρού Ωδείου (υπάρχουν και τέτοια!), καθώς όλοι (μεταξύ μας, έτσι;) γνωρίζουμε την κατάσταση που επικρατεί στις ωδειακές σπουδές.
ø Πως είναι περίπου η πορεία των σπουδών ενός φοιτητή κιθάρας; Βλέπω στο πρόγραμμα στα πρώτα εξάμηνα «Βασικό όργανο Α» και αργότερα «Ατομικό όργανο». Είναι κάποιος από το πρώτο εξάμηνο φοιτητής κιθάρας; Το επιλέγει στη συνέχεια;
ø Ποιος (ή ποιοι) διδάσκουν κιθάρα στο Τμήμα σας; Επίσης, ποια είναι τα τυπικά (αλλά και τα ουσιαστικά) προσόντα για να γίνει κάποιος καθηγητής κιθάρας σε ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα Μουσικών Σπουδών; Το ρωτάω αυτό γιατί, ως γνωστόν, ελληνικοί πανεπιστημιακοί και μεταπτυχιακοί τίτλοι κιθάρας δεν υπάρχουν. Όσο για τους τίτλους του εξωτερικού, γνωρίζω πως υπάρχει κάποιο διαδικαστικό πρόβλημα με την αναγνώριση τους, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν οι αντίστοιχοι ελληνικοί!
ø Κάποια στατιστικά σε σχέση με τον αριθμό των φοιτητών: Πόσοι σπουδάζουν κιθάρα (ανά έτος), πόσοι άλλα όργανα (και ποια), καθώς και τον συνολικό αριθμό φοιτητών του Τμήματος σας ανά έτος και ανά κατεύθυνση.
ø Χρήσιμες, επίσης, θα ήταν πληροφορίες για το κτιριακό και γενικά την υλικοτεχνική υποδομή του Τμήματος. Γνωρίζω πως πρόκειται για ένα όμορφο κτίριο στο Παλαιό Φρούριο της Κέρκυρας. Θα ήθελα να ξέρω και για το εσωτερικό του κάποια πράγματα: Πως είναι οι αίθουσες διδασκαλίας των οργάνων και την υποδομή τους (όργανα, ηχομόνωση, κλιματισμός κλπ). Πως είναι οι αίθουσες των ομαδικών μαθημάτων. Αν υπάρχουν αίθουσες συναυλιών, studio ηχογραφήσεων και ότι άλλο κρίνετε πως είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε για το θέμα. Στην ιστοσελίδα σας υπάρχουν τέτοιες πληροφορίες μόνο για τη βιβλιοθήκη.
Αλκης Αναστόπουλος
alkis@tar.gr
(Ιούνιος 2007)
Υ.Γ. Αφελείς οι ερωτήσεις; Πιάσ’ το αυγό και κούρευ’ το!, άκουσα κάποιον να λέει πως θα έπρεπε να είναι ο τίτλος του τρέχοντος άρθρου. Λάθος! Αρμεγε λαγούς και κούρευε χελώνες!, θα πρότεινα εγώ...
[1] Όχι, η φωτογραφία δεν είναι από... κρυφή κάμερα, δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα τους!
[2] Για την κατανόηση ορισμένων εξ αυτών, είναι απαραίτητη η επίσκεψη σας στην ιστοσελίδα τους.
[3] Εκτός αν θέλετε να φτιάξουμε κάποιο άρθρο για τις σπουδές της κιθάρας στο Σουρινάμ ή στη Ζουαζηλάνδη! Όλο και κάτι θα βρεθεί...