[συνεντεύξεις]
Giya Kancheli
(Τμπίλιζι, 10 Αυγούστου 1935)
Ένας παγκόσμιας φήμης συνθέτης από τη Γεωργία
Μια συνέντευξη
στον μουσικό, συνθέτη, καθηγητή, αρθρογράφο της Γκάρντιαν Gerard McBurney καθοριστικής σημασίας στο να προσεγγίσουμε μια σημαντική μουσική προσωπικότητα της εποχής μας.
Στα πρώτα έργα του είχε εμφανή του πρότυπα το Σοστακόβιτς και τον Μπέλα Μπάρτοκ. Με τον καιρό απέκτησε ένα δυνατό προσωπικό μουσικό κριτήριο και μια έμπνευση που η παλέτα της περιλαμβάνει πολλά «τονικά» στοιχεία, νοσταλγία, ρομαντισμό, απλή αρμονία που δεν αποκλείει όμως και τους αιφνιδιασμούς, λίγες και αλλού πολλές νότες, σύνθετες ενορχηστρωτικές στιγμές, εξπρεσσιονιστικές εκρήξεις, άναρχα μουσικά στιγμιότυπα, πόνο, εσωτερικότητα, ανδόμυχες αναφορές σε μνήμες και παραδόσεις, μεγάλες παύσεις και μοναξιά, θρησκευτικές αφορμές, μακρόσυρτες ενότητες à la Pärt. Μια ιδιαίτερη μορφή σύγχρονου μουσικού, που αξίζει να ανακαλύψουμε.
(Η συνέντευξη που ακολουθεί παραχωρήθηκε «σαν η καλύτερη δυνατή λύση» από τον ίδιο τον συνθέτη, μετά από επικοινωνία μαζί του που αποσκοπούσε σε μια συνέντευξη αποκλειστική (δυστυχώς όμως ανέφικτη) για το Tar. Αποτελεί ευρηματική λύση – απάντηση στη δυσκολία που προέκυπτε από την έλλειψη χρόνου, αλλά όχι διάθεσης, από μέρους του.)
Gerard McBurney: Στη μουσική σας έχετε πλησιάσει και εντάξει συχνά τη σιωπή και μάλιστα από πολλές διαφορετικές γωνίες και προοπτικές. Θα μπορούσατε να πείτε κάτι για το από που έχει προέλθει στη ζωή σας αυτή η ώθηση, η τάση προς τη σιωπή; Τι τελικώς σημαίνει σιωπή;
Giya Kancheli: Πρόσφατα διάβασα κάτι θαυμάσιο που έχει πει ο Eduard Hanslik: «Όλες οι άλλες μορφές τέχνης μας επηρεάζουν με την πειθώ, ενώ η μουσική μας βρίσκει πάντα απροετοίμαστους.» Η μουσική πράγματι έχει αυτή την απίστευτη ποιοτική διαφορά. Εντούτοις, μένω πάντα κατάπληκτος ιδιαίτερα από τη μυστήρια σιωπή που προηγείται της γέννησης του ήχου. Υπάρχει επίσης ένας «τύπος ήχου» και μετά η σιωπή γίνεται κι αυτή αντιληπτή σαν μουσική. Όλοι έχουμε βαθειά μέσα μας τα προσωπικά συναισθήματα που προσπαθούμε να εκφράσουμε με διαφορετικούς τρόπους αυτό στη μουσική δεν μπορεί να συγκεκριμενοποιηθεί. Η σιωπή προετοιμάζεται από τη μουσική και η σιωπή η ίδια γίνεται μουσική. Το όνειρό μου είναι να επιτύχω κι εγώ αυτό το είδος σιωπής.
GM: Πολλά διαφορετικά είδη μουσικής του 20ού αιώνα οδηγήθηκαν από την χρήση της dissonance. Στη μουσική σας, η dissonance φαίνεται να αντικαθίσταται από μια αναζήτηση της συμφωνίας. Και όμως η συμφωνία στη μουσική σας δεν είναι με κανένα τρόπο μια σταθερά. Ποια είναι τα σημαντικότερα από όσα πρέπει να ξέρουμε για τη συμφωνία;
GK: Φανταστείτε ότι οι ζωές μας, ακριβώς όπως ένα κομμάτι μουσικής, υφαίνονται από διαδοχικά consonances και dissonances. Υπάρχουν καταστάσεις στη ζωή που ο ήχος είναι και τα δύο συγχρόνως. Το ίδιο πράγμα συμβαίνει στη μουσική και είναι αυτές οι περιπτώσεις απόδειξη του ότι ο καλλιτέχνης μπορεί και οδηγεί το χέρι της μοίρας. Στη περίπτωσή μου, αυτή η διαδικασία είναι απολύτως αυθόρμητη και ανεξέλεγκτη, δεδομένου ότι η γραμμή που διαιρεί τη συμφωνία από τη διαφωνία, μου μοιάζει σαν μουτζούρα, συγκεχυμένη. Επεξηγηματικά, θα επιθυμούσα να αναφέρω κάτι από τον Schoenberg: «Consonances και dissonances δεν χωρίζονται ασφαλώς από βαθιά άβυσσο. Η ίδια αρμονία γίνεται αντιληπτή από τις διαφορετικές γενεές με διάφορους τρόπους.» Η σημερινή συμφωνία λοιπόν είναι χθεσινή dissonance, ακριβώς όπως η σημερινή dissonance είναι αυριανή συμφωνία. Με άλλα λόγια, κάθε συμφωνία είναι dissonance… κάποιας ηλικίας.
Μουσικός στους δρόμους της Γεωργίας
GM: Στην καρδιά της παλιότερης μουσικής σας παραγωγής βρίσκονται οι επτά συμφωνίες σας. «Συμφωνία» είναι μια… δύσκολη λέξη στη μουσική του 20ού αιώνα. Για τους πρωτοκλασάτους σοβιετικούς συνθέτες (Shostakovich, Prokofiev) φαίνεται να υπονοεί κάποιον κλασικισμό, μια δέσμευση με τα μεγάλα μουσικά μνημεία και τις παραδόσεις του παρελθόντος. Αλλά για πολλούς σύγχρονους δυτικούς ήταν ένας όρος που περιφρονούσαν και που συνδέθηκε με μερικούς από τους πιο συντηρητικούς μουσικούς στον πολιτισμό μας. Τι σας ώθησε για να γράψετε συμφωνίες; Με ποιο είδος συμφωνιών έχουμε να κάνουμε; Τι σημαίνει συμφωνία» για σας; Ήταν το γράψιμο τέτοιων κομματιών κάτι που πρόκυψε φυσικά ή ήταν αποτέλεσμα μιας ενσυνείδητης απόφασης να ασχοληθείτε με τις ιδιαίτερα μεγάλης κλίμακας συνθετικές φόρμες;
GK: Η τοποθέτηση των αποκαλούμενων δυτικών μοντερνιστών στις μεγάλης κλίμακας φόρμες, όπως οι συμφωνίες, εμένα με μπερδεύει. Σκέφτομαι ότι το ύφος της συμφωνίας, όπως οποιοδήποτε άλλο ύφος, υπόκειται στον νόμο της αλλαγής (παραδείγματος χάριν, μπόρεσαν να την συγκρίνουν με τη φόρμα της sonata όπως εμφανίστηκε στις σονάτες των Scarlatti, Haydn, Beethoven. Μπορώ να καταλάβω ότι μερικοί ευρωπαίοι μοντερνιστές περιφρονούν τις συμφωνίες μου. Αλλά η περιφρόνηση ενός συνθετικού ύφους συνολικά, είναι πέρα από τη κατανόησή μου. Προσομοιάζω τον Shostakovich, σαν τον τελευταίο των… Μοϊκανών, αλλά θα τολμούσα ακόμα να πω ότι συνθέτες όπως οι Lutoslawski, Berio, Corigliano και Penderecki συνεχίζουν να γράφουν συμφωνίες επίσης. Στη Γεωργία, οι συμφωνίες μου, κρίθηκαν με διαφορετικούς, αντιφατικούς τρόπους. Η απουσία στην εργασία μου μιας κυκλικής μορφής, χαρακτηριστικής των μεγάλης κλίμακας συνθέσεων, προκάλεσε την κριτική. Ακόμα προσπαθώ να επιτύχω μια αίσθηση του κύκλου στη ροή, όμως δεν εξαρτάται από μένα το πώς θα κριθούν κάθε φορά τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα στο αποτέλεσμα. Είναι γεγονός ότι μου πήρε τρία έτη ατελείωτης προσπάθειας, εξαντλητικής εργασίας, για να τελειώσει καθεμία εκ των επτά συμφωνιών. Όταν σκέφτομαι τα 20 έτη που αφιέρωσα στο γράψιμο των συμφωνιών (σταμάτησα το 1986 όταν έβαλα τον έβδομο συμφωνικό επίλογό μου), σκέφτομαι αμέσως το ρόλο που διαδραμάτισε και ο Jansug Kakhidze. Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά το φανταστικό ταλέντο του και ο μοναδικός τρόπος διεύθυνσης της ορχήστρας από αυτόν ήταν απαράμιλλα. Επομένως, τον θεωρώ όχι μόνο τον πρώτο ερμηνευτή της συμφωνικής μουσικής μου αλλά και συν-δημιουργό των έργων αυτών.
Τμπίλιζι, παραδοσιακή μουσικός
GM: Στα τελευταία χρόνια, ένας αριθμός έργων σας, έχει λίγο πολύ θρησκευτικούς τίτλους, «ο κύκλος των προσευχών» (ζωή χωρίς Χριστούγεννα), ψαλμός και Abii viderem. Υπάρχουν θρησκευτικά κείμενα στο έργο Styx και αλλού. Συχνά η μουσική σας, προδίδει λειτουργικές, στοχαστικές σας ωθήσεις. Δεν είστε ο μόνος μετα-σοβιετικός συνθέτης που έχετε ακολουθήσει αυτή την πορεία. Οι φίλοι και οι συνάδελφοι συμπεριλαμβανομένων των Gubaidulina, Pärt, Schnittke, Knaifel έχουν κινηθεί σε παρόμοιες κατευθύνσεις. Πώς καταλαβαίνετε αυτήν την αξιοπρόσεχτη κίνηση εκ μέρους των συνθετών που στη Σοβιετική Ένωση τείνει προς την πνευματική και θρησκευτική μουσική; Ποιο ρόλο οι θρησκευτικές υποθέσεις του ακροατηρίου πρέπει να παίξουν, ειδικά εκεί που το ακροατήριο αποδέχεται δύσκολα κάτι τέτοιο ή δεν το παίρνει στα σοβαρά;
GK: Η παραγωγή έργων σε μια εποχή επιβληθέντος αθεϊσμού, δεν θα μπορούσε να υιοθετήσει μια απλή στάση απέναντι στη θρησκεία. Δεν είμαι εξαίρεση. Δεν θέλω να πω πολλά σχετικά με το θέμα της σχέσης μου με τη θρησκεία, επειδή αυτό είναι ένα πολύ προσωπικό θέμα. Και ακόμα κι αν θεωρούμαι θρησκευόμενος, όταν σκέφτομαι το ρόλο της θρησκείας στην ιστορία της ανθρωπότητας, το βρίσκω δύσκολο να καθορίσω την προσωπική στάση μου απέναντι σε αυτό. Όσον αφορά στην ερώτησή σας για τις θρησκευτικές απόψεις του ακροατηρίου, η απάντηση είναι πολύ απλή. Εάν αυτές γεννιούνται στο στάδιο του ακούσματος της μουσικής, κάτι δεν πάει καλά στη μουσική.
Ο Ροστροπόβιτς στο Τμπίλιζι, πρωτεύουσα της Γεωργίας
Gerard M: Εσείς έχετε ήδη μιλήσει σε συνέντευξη για τις νεανικές επαφές σας με τα διάφορα είδη δυτικής μουσικής και ειδικά με τη τζαζ και τη μουσική από τον αμερικάνικο κινηματογράφο, θυμάμαι που αναφέρατε τον Stan Kenton, παραδείγματος χάριν. Ποια ήταν η πρώτη μουσική αυτού του είδους που ακούσατε και τι σήμανε; Τι σημαίνει τώρα αυτή η μουσική;
Giya Kancheli: Η αγάπη μου για τη μουσική άρχισε όχι με Bach και Schubert, αλλά με Glenn Miller και Duke Ellington. Αυτό άρχισε από τις ταινίες που είδα μετά από τον πόλεμο, φιλμ με μια απλή κύρια πλοκή αλλά ένα φανταστικό αποτέλεσμα μουσικό, που εκτελούσε η ορχήστρα του Glenn. Ερωτεύτηκα ακούσια μια για πάντα την τζαζ. Και αυτός είναι ο λόγος που το όνειρο γεννήθηκε, εννοώ το να μελετήσω μουσική. Η ζωή μου ξετυλίχτηκε διαφορετικά, αλλά η αγάπη για τη τζαζ παρέμεινε αιώνια. Όταν ήμουν νέος, ήταν μουσική από τους Ellington, Erroll Garner and Oscar Peterson, οι συνεργασίες Βil Evans και Miles Davis και άλλα παρόμοια. Σκέφτομαι ότι τα θεμέλια του σοβιετικού ολοκληρωτικού καθεστώτος για μένα κλονίστηκαν με την ανακάλυψη αυτών των μουσικών, δηλαδή πολύ πριν από τη -λόγω διαφωνιών- φυγή μου από την πατρίδα μου.
GM: Υπάρχουν εντυπωσιακές στιγμές στην εργασία σας όπου ακούμε ξαφνικά ηχώ άλλων κόσμων. Στις συμφωνίες σας, τα πιο απίθανα φαντάσματα μπορούν να φανούν και να μεγαλώνουν τα κεφάλια τους επάνω από τον ήχο για μια εφήμερη στιγμή, για να εξαφανιστούν έπειτα… Beethoven, Verdi, αρχαίες πολυφωνικές αναφορές, στρατιωτικά εμβατήρια… Θυμάμαι μόλις είχα ακούσει μια απόδοση της «ζωής χωρίς Χριστούγεννα» και ψιθύρισα: «Αρμονία Rimsky-Korsakov!» Ποιες σκέψεις κάνετε για το πώς οι συνθέτες πρέπει τώρα να πλησιάσουν το γράψιμο με τέτοιες αόρατες μνήμες του παρελθόντος; Η μουσική σας φαίνεται να προσεγγίζει την αδήλωτη επίδραση αυτού που εμείς αναγνωρίζουμε. Τι είναι αυτό που εσείς βρίσκετε τόσο ενδιαφέρον σε αυτό το παιχνίδι με το παρελθόν;
GK: Δεν προσπάθησα ποτέ να ακολουθήσω ή να έρθω σε αντίθεση με οποιεσδήποτε υφολογικές μετακινήσεις. Φυσικά, ο καθένας που αρχίζει να γράφει μουσική πρέπει να αντιμετωπίσει ένα σύνολο παραδόσεων - παλαιών και σύγχρονων. Αισθάνομαι εξίσου κοντά στη μουσική της περιόδου προ-Bach και του 20ού αιώνα, αν και πρέπει να αναγνωρίσω ότι δεν εμπιστεύομαι τους ανθρώπους που είναι εξίσου ανοικτοί στη μουσική όλων των χρόνων και όλων των μορφών. Σαν αντίδραση στην τεχνολογική πρόοδο, η οποία έφερε ευκολία στους συνθέτες, προτιμώ ακόμα τα ντεμοντέ εργαλεία του εμπορίου, ένα μολύβι, μια γόμα. Ίσως αυτό συνδέεται με την αέναη νοσταλγία μου για τον προηγούμενο αιώνα...
GB: Η Γεωργία έχει μια από τις παλαιότερες και πλουσιότερες μουσικές παραδόσεις στον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της λαϊκής πολυφωνικής και θρησκευτικής μουσικής. Έχετε πει στο παρελθόν ότι δεν θεωρείτε αυτή την μουσική σαν να έχει επηρεάσει τη μουσική σας άμεσα. Θα μπορούσατε λοιπόν να περιγράψετε τη σύνδεσή σας με τις μουσικές παραδόσεις της Γεωργίας; Με ποιους τρόπους γίνεται αισθητό ότι είστε μουσικός από τη Γεωργία; θα αποκηρύσσατε μια τέτοια ετικέτα;
G.K: Δεν φθονώ τους συναδέλφους που προσπαθούν με οποιαδήποτε μέσα να απεικονίσουν τις πλούσιες παραδόσεις λαογραφίας στη μουσική τους. Για μένα, οι ρίζες αυτού του είδους λαϊκής πολυφωνίας είναι ένα αιώνιο μυστήριο, σκέφτομαι ότι όσα αποκαλούμε λαϊκή μουσική δεν θα μπορούσαν να έχουν δημιουργηθεί από το λαό. Ο λαός μπορεί να δημιουργήσει τους όρους για το είδος μουσικής, για να γεννηθεί, μπορεί ακολούθως να στηρίξει αυτή τη μουσική και να την εμπλουτίσει, αλλά αρχικά πρέπει η μουσική να έχει γραφτεί από τις ανώνυμες μεγαλοφυΐες. Τώρα, αν και γεωργιανός, δεν προσπάθησα ποτέ να γράψω πάνω σε γεωργιανή μουσική. Ανεξάρτητα από το πόσο αλαζονικό μπορεί να ηχήσει, έγραψα πάντα και συνεχίζω να γράφω τη μουσική μου, και εάν στο μέλλον αυτή η μουσική θα είναι σε ζήτηση, ελπίζω οι συμπατριώτες μου να το χαρούν.
GM: Όποτε ακούμε ένα νέο κομμάτι μουσικής, θα πρέπει να ξέρουμε ή να φροντίσουμε να μάθουμε για τον πολιτισμό από τον οποίο ο συνθέτης του προήλθε; Γενικά, οι μοντέρνες ιδέες του μέσου του 20ού αιώνα έτειναν να ευνοήσουν την ιδέα ότι η μουσική στέκεται μόνο αυθύπαρκτη. Πιο πρόσφατα, οι ακροατές έντονα ενδιαφερόμενοι για το πολιτιστικό υπόβαθρο και τις πολιτιστικές αποσκευές των συνθετών έχουν επιπληχτεί από άλλους για την ύπαρξη συγκαταβατικότητας, επειδή ερεύνησαν πχ ευδιακρίτως της παραδόσεις της Γεωργίας και για να το εξιδεικεύσουμε στη δική σας περίπτωση, στοιχεία όπως το εξωτικό, το ανατολίτικο, αυτό που έρχεται από έναν άλλο κόσμο. Με ποιους τρόπους εξετάζετε τέτοιες ερωτήσεις πχ για το πώς πρέπει να ακούμε τη μουσική σας; Σας απασχολεί το να εξετάσετε όρους όπως «εξωτικός»;
GK: Το πρόβλημα της προσωπικότητας στην τέχνη είναι πολύ περισσότερο σημαντικό και βαθύ από τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά που έρχονται και ανήκουν σε έναν ορισμένο εθνικό πολιτισμό. Στο παρελθόν, επικρίθηκα από συναδέλφους λόγω του ότι η μουσική μου δεν ήταν αρκετά «της Γεωργίας», αλλά δεν με ενόχλησε ποτέ. Σήμερα, είμαι εξίσου ήρεμος όταν αναφέρει συνεχώς ο δυτικός Τύπος την παρουσία της Γεωργιανής λαογραφίας στη μουσική μου.
"Styx"
Yuri Bashmet (viola) - Valery Gergiev (conductor)
St Petersburg Maryinsky Theatre Orchestra, St Petersburg Chamber Choir
GM: Πείτε κάτι για τη σχέση σας με τη Γεωργία τώρα. Επιστρέφετε εκεί; Θα ζούσατε εκεί πάλι; Ποιες είναι οι ελπίδες σας για την πατρίδα σας;
GK: Για ένα συμβολικό λόγο, θα μπορούσα να μείνω εκεί για μακρές χρονικές περιόδους και να δουλεύω μακριά από το θόρυβο των πόλεων. Ξόδεψα πολύ χρόνο, έγραψα όλες τις μεγάλης κλίμακας συνθέσεις μου εκεί. Όταν ήμουν στο Βερολίνο (1991-1995) αλλά και αργότερα στην Αμβέρσα, όπου συνεχίζω να ζω, αισθάνομαι σαν να είμαι σε μια από εκείνες τις φάσεις, τότε που ζούσα στην πατρίδα μου. Έτσι, ακόμα κι αν είμαι μακριά από την πατρίδα μου, διανοητικά είμαι ακόμα στον τόπο μου, όπου πέρασα 56 έτη της ζωής μου. Πηγαίνω στη Γεωργία πολύ συχνά και ελπίζω το καλύτερο για αυτή τη χώρα.
GM: Εσείς και η σύζυγός σας ζείτε τώρα στην Αμβέρσα. Μου είπατε πριν από λίγο καιρό ότι οι Βέλγοι δεν ήταν εντέλει διαφορετικοί από τους Γεωργιανούς. Ποιους εννοείτε; Magritte, Van Eyck, Cesar Franck, Hercule Poirot;
GK: Είναι απλούστερο από αυτό, στην Αμβέρσα, περισσότερο από οπουδήποτε αλλού, αισθάνομαι να βρίσκομαι στην ίδια ατμόσφαιρα και στο κλίμα που χαρακτηρίζει την εν γένει ζωή μου.
η συνθέτρια Sofia Gubaidulina
GM: Στο πρόσφατο έργο σας Styx αναφέρετε ότι το έργο αποτελεί εκδήλωση πένθους για τους Alfred Schnittke και Avet Terterian που έχουν πεθάνει. Οι Schnittke, Terterian και εσείς, ανήκετε σε κοινή, παραγωγική γενιά συνθετών, συμπεριλαμβανομένων και άλλων, φίλων και συναδέλφων, όπως οι Valentin Silvestrov, Arvo Pärt, Sofia Gubaidulina κλπ. Εκτιμάτε ότι η φιλία και η κοινή εμπειρία σας ενδυνάμωσε και τη μουσική πορεία σας; Ποιους θαυμάζετε περισσότερο;
GK: Έναντι των συναδέλφων μου που ζουν στη Ρωσία, την Ουκρανία και τις βαλτικές Δημοκρατίες, βρέθηκα σε μια προνομιούχο θέση, για τους ακόλουθους λόγους. Πρώτα επειδή έζησα στη Γεωργία, όπου η ιδεολογική πίεση του καθεστώτος Khruschev στη δεκαετία του '60 είχε διαφορετική φύση από αυτή που δοκίμασαν στις άλλες δημοκρατίες. Κατηγορήθηκα για την ύπαρξη κοσμοπολίτικης συμπεριφοράς ένεκα του ύφους της μουσικής, που έμοιαζε αντίθετο με τη παράδοση, ενώ οι φίλοι μου κατηγορούνταν ακόμα και για κρατική προδοσία.
Ο άλλος λόγος για τη σχετική ευημερία μου ήταν η μουσική γλώσσα μου, η οποία δεν προκάλεσε εχθρότητα μεταξύ των ανώτερων υπαλλήλων του καθεστώτος της μουσικής. Θυμάμαι ακόμη και μια αμηχανία, όταν η μουσική μου εκτελέσθηκε από τις καλύτερες ορχήστρες στις καλύτερες αίθουσες, και πολύ συχνά διευθύνθηκε από έναν από τους καλύτερους φίλους μου, τον Jansug Kakhidze. Εν τω μεταξύ οι μουσικές των φίλων μου Shnittke, Arvo Pärt, Silvestrov –τι μουσική έγραψαν!!!- όχι μόνο σπάνια εκτελέσθηκαν, αλλά και επικρίνονταν συστηματικά. Μόνο επειδή έγραψαν αυτή τη μουσική!! Έγραφα επίσης τη μουσική μου και δεν πήγα ποτέ ούτε να παρακαλέσω, αλλά ούτε προσπάθησα να κατευνάσω τις επικρίσεις σχετκά με προτιμήσεις και απαιτήσεις που εξέφραζαν. Όταν σκέφτομαι εκείνες τις εποχές, αισθάνομαι πάντα ευγνώμων στους μουσικούς για τη στάση τους απέναντι στη μουσική μου. Οι αληθινοί καλλιτέχνες λοιπόν δεν είναι φθονεροί. Σήμερα είναι όλοι αυτοί στους οποίους αναφέρθηκα είναι παγκοσμίως διάσημοι, αν και ένας από αυτούς, ο Σννίττκε δεν είναι δυστυχώς ανάμεσά μας.
Ο Τσαικόφσκι στο Τμπίλιζι
GM: Οι οποιοσδήποτε απογοητεύσεις της ζωής στη Σοβιετική Ένωση, για τους καλλιτέχνες και ειδικά για τους μουσικούς έδωσαν προβάδισμα σε έναν (κατ' ασυνήθιστο τρόπο) έντονο βαθμό συνεργασίας τους, ειδικά, των εκτελεστών και των συνθετών. Ποιοι είναι οι σημαντικότεροι εκτελεστές με τους οποίους εσείς έχετε συνεργαστεί; Μέχρι ποίου σημείου η μουσική σας έχει διαμορφωθεί από τον τρόπο που οι ιδιαίτεροι αυτοί μεγάλοι μουσικοί παίζουν;
GK: Ανέφερα ήδη τον Jansug Kakhidze και το ρόλο του στη ζωή μου. Οι πιο πρόσφατοι συνεργάτες μου ήταν οι Rozhdestvenskii, Valery Gergiev, Yuri Temirkanov και Yuri Bashmet, και καθένας τους με επηρέασε με κάποιο τρόπο. Στη ζωή έχω ευλογηθεί και από ερμηνευτές - σολίστες όπως οι Gidon Kremer, Lev Markiz, Mstislav Rastropovich και Vladimir Ashkenazy. Εάν προσθέσω στον κατάλογο τα ονόματα των δυτικών συνεργατών, βλέπουμε ότι εξελίσσονται όλα πολύ καλά ακόμα και μακριά από τη χώρα όπου μεγάλωσα. Ευχαριστώ τη μοίρα που συνεχίζει να μη μου στερεί τίποτε ούτε κι αυτή τη σημερινή ημέρα.
GIYA KANCHELI : “Caris Mere ”
Κατάλογος συνθέσεων
του G. Kancheli, οδηγός παρουσιάσεων και ηχογραφήσεων, όπως μου στάλθηκε από συνεργάτη του συνθέτη:
Concerto for orchestra (1961), Wind Quintet (1961), Largo and Allegro for piano, timpani and stringorchestra (1963) First Performance: 7 May 1963 in Tbilisi by the Tbilisi Radio and TV SO, L. Kiladze (cond). Live Rec: New Sinfonietta Amsterdam, L. Markiz (cond). Music to "The Accusation", play in one act by R. Sturua and G. Kavtaradze (1964) First performance: 12 September 1964 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director), O. Kochakidze, A. Slavinsky, Y. Chikvaidze (stage designers). Music to the film "The Children of the Sea" (1964), Music to "A Sunlit Night", play in two acts by N. Dumbadze (1966) First performance: 7 June 1966 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), O. Kochakidze, A. Slavinsky, Y. Chikvaidze (stage designers).
Music to "Le Chapeau de Paille d'Italie", comedy in two acts by E. Labiche (1967) First performance: 27 May 1967 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director), N. Dvigubsky, O. Kochakidze, A. Slavinsky, Y. Chikvaidze (stage designers), Y. Zaretsky (choreographer)
Symphony No. 1 (1967) First performance: 12 May 1968 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond). LP Melodiya C10 05979-80: Moscow State SO, F. Glushchenko (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2009: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Olympia OCD 424: Moscow State SO, F. Glushchenko (cond) CD Ondine ODE 829-2: Helsinki PO, J. De Preist (cond)
Music to the film "An Unusual Exhibition" (1968) , Music to "The Pranks of Khanuman (Khanuma's Merry Tricks)", musical comedy after A. Tsagareli (1968) First performance of the first version: 1 October 1968 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), M. Malazonia (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer); first performance of the second version (1973): 31 December 1973 in Leningrad at the Maxim Gorky Theatre; S. Rozentsveig (cond), G. Tovstonogov (director), I. Sumbatashvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer)
Music to the film "Don't Grieve" (1969) Olympia OCD 608: Georgia State SO, D. Kakhidze (cond), Music to "The Good Women of Setzuan", play-parable in three acts by Bertold Brecht (1969) , First performance: 15 June 1969 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer), Music to the film "The Jug" (1970) , Music to the film "Feola" (1970), Symphony No. 2 "Songs" (1970) , First performance: 31 October 1970 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond). CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2009: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond), and CD CPO 999 263-2: Berlin Radio SO, M. Jurowski (cond)
Music to "Medea", tragedy in one act by J. Anouilh (1971), First performance: 30 September 1971 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director), I. Sumbatashvili (stage designer), Music to the film "The Neighbours" (1971), Music to the film "My Profession Is Investigator" (1971) , Music to the film "White Stones" (1972), Μusic to the film "When Almonds Bloom" (1972), Music to the film "A Grandad from Siberia" (1973) , Symphony No. 3 (1973) Dedicated to Dzhansug Kakhidze. First performance: 11 October 1973 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond), H. Gonashvili (tenor). LP Melodiya C10 20843: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond), CD EMI Angel CDC 5 55619 2: London PO, F. Welser-Möst (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2010: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Melodiya SUCD 10-00129: State Symphony Orchestra of Georgia, D. Kakhidze (cond), H. Gonashvili (voice) CD Olympia OCD 401: Georgian SO, D. Κakhidze (cond)
Music to the film "The Cranks" (1973), Music to the film "Samanishvili's Stepmother" (1973) , Music to the film "The Captains" (1974) , Music to "The Party Committee Secretary", play in two acts by R. Tabukashvili (1974) , First performance: 6 February 1974 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua & G. Kavtaradze (directors), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer). Symphony No. 4 "To the Memory of Michelangelo" (1974) Commissioned by the USSR Ministry of CulturMusic to the film "When Almonds Bloom" (1972) , Music to the film "A Grandad from Siberia" (1973) , Symphony No. 3 (1973) Dedicated to Dzhansug Kakhidze. First performance: 11 October 1973 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond), H. Gonashvili (tenor). LP Melodiya C10 20843: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD EMI Angel CDC 5 55619 2: London PO, F. Welser-Möst (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2010: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Melodiya SUCD 10-00129: State Symphony Orchestra of Georgia, D. Kakhidze (cond), H. Gonashvili (voice) CD Olympia OCD 401: Georgian SO, D. Kakhidze (cond) Music to the film "The Cranks" (1973) , Music to the film "Samanishvili's Stepmother" (1973), Music to the film "The Captains" (1974), Music to "The Party Committee Secretary", play in two acts by R. Tabukashvili (1974) First performance: 6 February 1974 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua & G. Kavtaradze (directors), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer)
Symphony No. 4 "To the Memory of Michelangelo" (1974) ,Commissioned by the USSR Ministry of Culture.First performance: 13 January 1975 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond). LP Melodiya C10 12551-2: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Elektra Nonesuch 7559-79290-2: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2025: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Melodiya SUCD 10-00130: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Olympia OCD 403: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Ondine ODE 829-2: Helsinki PO, J. De Preist (cond).
Music to the film "The Knights-Errant" (1975), Music to the film "A Caucasian Romance" (1975) , Music to the film "A Captive in the Caucasus" (1975), Music to "The Caucasian Chalk Circle, musical comedy in three acts after B. Brecht (1975) First performance: 12 September 1975 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer)
Symphony No. 5 "To the Memory of My Parents" (1977) Commissioned by G. Schirmer, New York.First performance: 27 February 1978 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond). LP Melodiya C10 12551-2: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Elektra Nonesuch 7559-79290-2: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Ina MFSL 896: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2025: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Melodia SUCD 10-00130: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Olympia OCD 403: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Ondine ODE 829-2: Helsinki PO, J. De Preist (cond) Live Rec: Rotterdam PO, V. Gergiev (cond)
Music to the film "Le Cinema" (1977) , Music to the film "The Races" (1977), Music to the film " Mimino" (1977) , Music to "Grandma, Iliko, Illarion and Myself", comedy in two acts by N. Dumbadze and G. Lordkipanidze (1977).First performance: 14 March 1977 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer).
Music to the film "Several Interviews On Personal Matters" (1978), Music to the film "A Caucasian Tale" (1978), Music to "Easy Money", comedy in five acts by A. Ostrovsky (1978) First performance: 28 April 1979 in Duesseldorf at the Schauspielhaus; R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer)
Music to the film "The Call of the Ancestors" (1979) , Music to the film "The Quarry" (1979) , Music to "Richard III", incidental music after W. Shakespeare (1979) First performance: 11 February 1979 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), M. Mshvelidze (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer). Music to "The Role For a Debutante, play in two acts by T. Chiladzed (1979) First performance: 14 January 1980 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), M. Chavchavadze (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer).
Symphony No. 6 (1978-1980) First performance of the first version: 7 April 1980 in Tbilisi by the Georgian State SO, D. Kakhidze (cond); first performance of the final version: 22 October 1981 in Leipzig by the Gewandhausorchester Leipzig, K. Masur (cond). LP Melodiya C10 20843: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2026: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD Melodiya SUCD 10-00129: State Symphony Orchestra of Georgia, D. Kakhidze (cond), A. Kharadze & G. Chaduneli (violas) CD Olympia OCD 401: Georgian State SO, D. Kakhidze (cond) CD Sony SMK 66590: Tbilisi SO, D. Kakhidze (cond)
Music to the film "It's Thy Son, Oh Earth" (1980), Music to the film "The Stray Bullet (Vasily Kikvidze)" (1980), Music to "As you like it", comedy in five acts after W. Shakespeare (1980) First Performance: 13 September 1980 in Duesseldorf at the Schauspielhaus; R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer) Music to "Blue Horses on Red Grass", drama in two acts by M. Shatrov (1980) First Performance: 2 May 1980, Tbilisi, Rustaveli Theatre L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer) Music to "Variations on a Contemporary Theme", dialogue with the spectators in two acts by R. Sturua (1981) First Performance: 27 January 1981 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer)
Music to "The Centenary", gala production in two acts marking the Rustaveli Theatre's centenary (1981) First Performance: 30 October 1981 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua (director), G. Alexi-Meskhishvili & M. Mshvelidze (stage designers), Y. Zaretsky (choreographer) Music to "Belle From Amherst", poet's life-story in two parts by D.H. Lewis (1981) First Performance: 29 December 1981 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; L. Oganezov (cond), R. Sturua & R. Chkheidze (directors), S. Sheklashvili (stage designer) Music to Samanichvili's Stepmother", play in two acts, lyrics by V. Kostantinov and B. Ratser (1982) Based on D. Kldiashvili's like-named short novel.First Performance: 30 December 1982 in Leningrad at the Maxim Gorky Theatre; S. Rosentsveig (cond), G. Tovstonogov (director), I. Sumbatashvili (stage designer), Y. Zaretsky (choreographer) Music to the film "Tears Dropping" (1982) Music to the film "Ratili" (1983) , Music to the film "The Day Lasts Longer Than the Night" (1983) , Music to the film "Amiran's Fairy Tales" (1983) , "Music for the living", opera in two acts (1982-1984) First performance: 28 April 1984 in Tbilisi at the Paliashvili Theatre; D. Kakhidze (cond), R. Sturua (director), G. Alexi Meskhishvili (stage designer), D. Dumins (choirmaster), Y. Zaretsky (choreographer) "Bright Sorrow" to the 40th Anniversary of the Victory on Hitlerfascism, requiem for two boys' voices, boys chorus and orchestra (1984) After Shakespeare, Goethe, Tabidse and Pushkin. Dedicated to all the children who have become victims of a war. Commissioned by the Gewandhausorchester Leipzig. First performance: 9 May 1985 in Leipzig by the Gewandhausorchester Leipzig- Gewandhaus Boys' Chorus, K. Masur (cond). LP Melodiya C10 26605-6: Georgian State SO, Moscow Sveshnikov Choral College Boys' Chorus, D. Kakhidze (cond) CD Col legno 0647 286: Leningrad PO, Moscow Sveshnikov Choral College Boys' Chorus, D. Kakhidze (cond) CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2010: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond). CD Ina MFSL 896: Georgian State SO, Moscow Sveshnikov Choral College Boys' Chorus, D. Kakhidze (cond). CD Melodiya 74321-49958-2: Georgia State SO, Moscow Sveshnikov Choral College Boys' Chorus, D. Kakhidze (cond) CD Telarc CD 80455: I Fiamminghi, Cantate Domino Chorus, R. Werthen (cond).
Music to the film "Blue Mountains or Extraordinary Story" (1983) , Music to the film "The Gladiator" (1983) , Music to the film "And Snow Fell On White Orchards" (1984) , Music to the film "The Day of Wrath" (1985) CD Olympia OCD 608: USSR Cinematographic SO, S. Skripka (cond), Music to the film "The Flow Of Life" (1986), Symphony No. 7 "Epilogue" (1986) Dedicated to the Czech Philharmonic Orchestra. First performance of the first version: 11 December 1986 in Prague by the Czech PO; first performance of the final version: 24 March 1992 in Berlin by the Berlin Radio SO, O. Henzold (cond). CD Mazur Media Unlimited Classics BEAUX 2009: Tblisi SO, D. Kakhidze (cond) CD CPO 999 263-2: Berlin Radio SO, M. Jurowski (cond) CD Olympia OCD 424: Moscow State SO, F. Glushchenko (cond) CD Sony SMK 66590: Tbilisi SO, D. Kakhidze (cond) Music to the film " Kin-Dza -Dza" (1986) CD Olympia OCD 608: USSR Cinematographic SO, S. Skripka (cond) Music to "King Lear", tragedy in five acts after W. Shakespeare (1987) First Performance: 28 April 1987 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director) Music to the film "The End of the World" (1987) , Music to "Electra", tragedy by Sophocles (1987) First Performance: 12 July 1987 in Epidaurus at the Athenaien Theatre; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer), G. Alexidse (choreographer).Music to "Mother Courage and Her Children", chronicle of the Thirty Years' War by B. Brecht (1988) First Performance: 11 November 1988 in Buenos Aires at the Cervantes Theatre; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer) Music to the film "Don Quichot" (1989) Music to "King Oedipus", tragedy by Sophocles (1989) First Performance: 17 July 1989 in Epidaurus at the Athenaien Theatre; R. Sturua (director), M. Mshvelidze (stage designer) Music to "Tartuffe", comedy in five acts by J.B. Moliere (1989) First Performance: 27 December 1989 in Tel-Aviv at the Habina Theatre; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer), G. Alexidse (choreographer) "Mourned by the Wind (Vom Winde Beweint)", liturgy for viola and large orchestra (1989) Liturgy in memory of Givi Ordzhonikidze. Dedicated to Yuri Bashmet.Commissioned by Berliner Festwochen.First performance: 9 September 1990 in Berlin by the Orchestra of the Leningrad Kirov Theatre, V. Gergiev (cond), Y. Bashmet (viola) LP A10 00777: D. Kakhidze (cond), Y. Bashmet (viola). CD Chandos CHAN 10297: Russian State Symphony Orchestra, Valeri Polyansky (cond), Alexander Ivashkin (cello) CD ECM New Series 1471 (437 199-2): Orchestra of the Beethoven Hall, D. Russell Davies (cond), K. Kashkashian (viola)
CD Melodiya 74321-49958-2: Georgia State SO, D. Kakhidze (cond), Y. Bashmet (viola) CD Olympia OCD 424: Moscow State SO, F. Glushchenko (cond), S. Belonogov (viola) CD Telarc CD 80455: I Fiamminghi, R. Werthen (cond), France Springuel (viola) Music to the film "Passport" (1990) Olympia OCD 608: Georgia State SO, D. Kakhidze (cond) "Morning Prayers" for chamberorchestra and tape (1990) Dedicated to Robert Sturua. First performance: 8 July 1990 in London, S. Stroman (cond) . CD ECM New Series 1510 (445 941-2): Stuttgart Chamber Orchestra, D. Russell Davies (cond), V. Tevdorashvili (voice on tape), N. Pshenichnikova (alto flute). "Midday Prayers" for soprano, clarinet and chamberorchestra (1990) Dedicated to Eduard Brunner.Commissioned by Schleswig-Holstein Musik Festival.First performance: 8 August 1991 in Salzau by the Salzau Festival Orchestra D. Kitaenko (cond), A. von Holst (soprano), U. Rodenhaeuser (clarinet)
"Evening Prayers" for eight alto voices and chamberorchestra (1991) Dedicated to Alfred Shnittke. Commissioned by Sueddeutscher Rundfunk Stuttgart.First performance: 31 January 1992 in Stuttgart by the Stuttgart Young PO, New Vocalsolists Stuttgart, M. Schreier (cond) ECM New Series 1510 (445 941-2): Hilliard Ensemble, Stuttgart Chamber Orchestra, D. Russell Davies (cond). "Night Prayers" for stringquartet and tape (1992) Dedicated to Kronos Quartet. Commissioned by the Kronos Quartet. First performance: 14 March 1992 in Vienna by the Kronos Quartet. CD Elektra Nonesuch 7559-79346-2: Kronos Quartet. CD Felmay FY 7022: Xenia Ensemble: Elizabeth Wilson (cello), Eilνs Cranitch (violin), Christine Anderson (violin), Michele Minne (viola).
"Abii ne viderem" for alto-flute, piano, bass-guitar and stringorchestra (1992) commisssioned by the Holland Festival.First performance: 10 June 1992 in Amsterdam by the New Sinfonietta Amsterdam, A. Boreiko (cond), E. Pameijer (flute), M. Bon (piano), W. Heijmans (bass guitar) Live Rec: New Sinfonietta Amsterdam, A. Boreiko (cond)Music to "The Comedy of Errors", play in five acts by W. Shakespeare (1992) First Performance: February 1992 in Helsinki; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer) Music to "Hamlet", play in five acts by W. Shakespeare (1992) . First Performance: 9 September 1992 in London at the Riverside Studios; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer). "Another Step" for large orchestra and tape (1992) Commissioned by Donaueschinger Musiktage.First performance: 15 October 1993 in Donaueschingen by the South-West Radio SO, Z. Pesko (cond) "Wingless" for large orchestra (1993) Commissioned by Saarlδndischer Rundfunk First performance: 23 May 1993 in Saarbruecken by the Saarbrueken Radio SO, M. Viotti (cond) "Psalm 23" for soprano and chamberorchestra (1993). "Abii ne viderem" for viola, piano, bass-guitar and stringorchestra (1993) First performance: 14 March 1995 in New Haven (Connecticut) by the Stuttgart Chamber Orchestra, D. Russell Davies (cond), K. Kashkashian (viola) CD ECM New Series 1510 (445 941-2): Stuttgart Chamber Orchestra, Dennis Russell Davies (cond), Kim Kashkashian (viola) "My Psalm" for soprano, alto-flute, viola, cello, double-bass and synthesizer (1993) "Night Prayers" for soprano-saxophone, stringorchestra and tape (1994) Dedicated to Jan Garbarek. First performance: 28 September 1995 in Stuttgart by the Stuttgart Chamber Orchestra, D. Russell Davies (cond), J. Garbarek (saxophone). CD ECM New Series 1568 (449 198-2): Stuttgart Chamber Orchestra, Dennis Russell Davies (conductor), Jan Garbarek (saxophone) "Mourning-coloured Land" for orchestra (1994) "Violin and Voice" for violin, stringorchestra and tape (1994) "Exil" for soprano and chamber ensemble (1994) On texts by P. Celan, H. Sahl and from the Old Testament. First performance: 7 July 1994 in Ferrara by M. Deubner (soprano), N. Pshenichnikova (alto flute/bass flute), K. Boeschoten (violin), H.-Chr. Sarnau (viola), R. Firth (cello), Chr. Sutter (bass), V. Yurovsky (cond) CD ECM New Series 1535 (447 808-2): M. Deubner (soprano), N. Pshenichnikova (alto flute/bass flute), C. Demenga (violin), R. Killius (viola), R. Firth (cello), Chr. Sutter (bass), V. Yurovsky (cond) .
"Magnum Ignotum" for windinstruments, double-bass and tape (1994) For flute/alto-flute, two oboes, two clarinets, two bassoons, two horns, double-bass and tape. Commissioned by Westdeutscher Rundfunk. First performance: 23 April 1994 in Witten by the Dutch Wind Ensemble Live Rec: Dutch Wind Ensemble CD ECM New Series 1669 (289 462 713-2): Royal Flanders Philharmonic Orchestra, Jansug Kakhidze (cond). "Lament", concerto for violin, soprano and orchestra (1994) Music of mourning in memory of Luigi Nono. Dedicated to Gidon Kremer.Commissioned by Schleswig-Holstein Musik Festival. First performance: 26 June 1995 in Hamburg by the North-German PO, M. Zilm (cond), G. Kremer (violin), M. Deubner (soprano) "Having Wept" for cello solo (1994) Dedicated to Mstislav Rostropovich. First performance: 16 September 1994 in Paris by M. Rostropovich (cello). "Having Wept" for violin, strings and tape (1994) First performance: 8 August 1995 in Gstaad by the Camerata Lysy Gstaad, Y. Menuhin (cond), E. Michell (violin) "Caris Mere" for soprano and viola (1994) First performance: 7 July 1994 in Ferrara by M Deubner (soprano), H.-Chr. Sarnau (viola) CD ECM New Series 1568 (449 198-2): M. Deubner (soprano), K. Kashkashian (viola) "Land of the Colour of Sorrow (Trauerfarbenes Land)" for large orchestra (1994) Dedicated to Dennis Russell Davies.Commissioned by the Orchester der Beethovenhalle Bonn.First performance: 9 December 1994 in Bonn by the Orchestra of the Beethoven Hall Bonn, D. Russell Davies (cond) "Life Without Christmas", cycle of four works (1990-1995) "Simi (Joyless thoughts)" for cello and orchestra (1995) Dedicated to Mstislav Rostropovich.Commissioned by the Royal Flemish PO Antwerp.First performance: 14 February 1996 in Brussels by the Royal Flemish PO Antwerp, G. Llewellyn (cond), M. Rostropovich (cello). CD Chandos CHAN 10297: Russian State Symphony Orchestra, Valeri Polyansky (cond), Alexander Ivashkin (cello) CD ECM New Series 1669 (462 713-2): Royal Flanders Philharmonic Orchestra, Jansug Kakhidze (cond), Mstislav Rostropovich (cello)."A La Duduki" for for brass quintet and orchestra (1995) Commissioned by Musikalische Akademie des Nationaltheater-Orchesters Mannheim. First performance: 18 March 1996 in Mannheim by the Mannheim National Theatre Orchestra, Mannheim Brass Quintet, J. Maerkl (cond). CD ECM New Series ECM 1646 (457 850 2): Vienna Radio SO, D. Russell Davies (cond) CD Arte Nova 74321 82556 2 (2 CD-set): Dresdner SO, M. Helmrath (cond)."Rag-Gidon-Time" for violin and piano (1995) Dedicated to Gidon Kremer.First performance: 5 November 1995 in Morristown (New Jersey) by G. Kremer (violin), P. Serkin (piano) CD Deutsche Grammophon 474 801-2: Gidon Kremer (violin), Leonid Chizhik (piano). Music to the film "Heads and Tails" (1995), Music to "MacBeth", play in five acts by W. Shakespeare (1995) First Performance: June 1995 in Tbilisi at the Rustaveli Theatre; R. Sturua (director), M. Mshvelidze (stage designer)
"Valse Boston" for piano and strings (1996) Commissioned by Stuttgarter Kammerorchester.First performance: 20 December 1996 in Stuttgart by the Stuttgart Chamber Orchestra, D. Russell Davies (cond) Live Rec: Dutch Radio Chamber Orchestra, M. Foster (cond & piano) CD ECM New Series 1773 (472082-2): Stuttgart Chamber Orchestra, Dennis Russell Davies (cond & piano). Music to "Measure for Measure", play in five acts by W. Shakespeare (1996) First Performance: 23 March 1996 in Helsinki; R. Sturua (director), G.A. Meskhishvili (stage designer) "Instead of a Tango" for violin, bandoneon, piano and double bass (1996) Dedicated to Gidon Kremer.First performance: April 1996 in Prague by the Astor Quartet, G. Kremer (violin) CD Nonesuch 7559-79462-2: G. Kremer (violin), P.-A. Glovigen (bandoneon), V. Sakharov (piano), A. Posch (double bass) "Time ... And Again" for violin and piano (1996) Dedicated to Gidon Kremer and Oleg Maisenberg. Commissioned by Barbican Centre, London. Duration: 29 minutes.First performance: 7 April 1997 in London by G. Kremer (violin), O. Maisenberg (piano). CD BIS CD 1392: Vadim Gluzman (violin), Angela Yoffe (piano)CD ECM New Music 461 818 2: Kremerata Baltica, Gidon Kremer Music to the film "TheComic Owls" Music to the film " The Pitcher" "Mourned by the Wind", versionfor cello and large orchestra (1996) CD Telarc CD 80455: I Flamminghi, R. Werthen (cond), F. Springuel (cello). "With a Smile For Slava" for cello and piano (1997) Dedicated to Mstislav Rostropovich on the occasion of his 60th birthday.First performance: 1998 by M. Rostropovich. CD Quartz QTZ 2032: Matthew Barley (cello), Stephen De Pledge (piano) "Diplipito" for cello, counter-tenor and chamber orchestra (1997) First performance: 11 May 1997 in Lisbon by the Gulbenkian Foundation Orchestra, M. Zilm (cond), J. Scalfi (cello), D.L. Ragin (counter-tenor) CD ECM New Series 1773 (472082-2): Stuttgart Chamber Orchestra, Dennis Russell Davies (cond), Thomas Demenga (cello), Derek Lee Ragin (counter-tenor) .
“In L'Istesso Tempo" for piano quartet (1997) Commissioned by David and Amy Fulton.First performance: 13 October 1998 in Seattle by the Bridge Ensemble "Instead of a Tango", version for piano solo (1998) Commissioned by Alexander Korsantia.First performance: 27 March 1998 in Indiana by A. Toradze (piano). "Time ... And Again" for violin, viola and cello (1998) First performance: 1998 in St. Petersburg by G. Kremer (violin) and others. CD ECM New Series 1767 (461818-2): Gidon Kremer (violin), Kremerata Baltica . "Childhood Revisited" for oboe, piano, bass guitar and stringorchestra (1998) Commissioned by "Matinee op de vrije zaterdag", Nederland 3 (Dutch Radio) First performance: 6 February 1999 in Amsterdam by the New Sinfonietta Amsterdam, L. Markiz (cond), B. Schneemann (oboe) Live Rec: New Sinfonietta Amsterdam, L. Markiz (cond), B. Schneemann (oboe) "Sio" for strings, piano and percussion (1998) Commissioned by Saechsische Staatskapelle Dresden on the occasion of its 450th anniversary. First performance: 22 December 1998 in Dresden by the Saechsische Staatskapelle Dresden, E. Klemm (cond). "Rag-Gidon-Time", version for violin, viola and cello (1999) "And Farewell Goes Out Sighing ... for violin, countertenor and orchestra (1999) Commissioned by The New York Philharmonic for its Millennium concerts First performance: 18 November 1999 in New York by the New York PO, K. Masur (cond) G. Kremer (violin), D.L. Ragin (countertenor) "Rokwa" for large orchestra (1999) Commissioned by Internationale Musikfestwochen Luzern. First performance: 5 September 1999 in Lucerne, Deutsches SO Berlin, Dg Kakhidze (conductor).
"Styx" for viola, mixed choir and orchestra (1999) dedicated to Yuri Bashmet.Commissioned by the Eduard van Beinum Stichting, Hilversum. First performance: 7 November 1999 in Amsterdam by the Dutch Radio PO & Large Chorus, T. Kaljuste (cond) Live Rec: Dutch Radio PO & Large Chorus, T. Kaljuste (cond) CD DG 471 494-2: Orchestra of the Mariinsky Theater, St. Petersburg Chamber Choir, Valery Gergiev (cond), Yuri Bashmet (viola) CD Onyx 4023: Liepaja Symphony Orchestra, Kamer Choir, Maris Sirmais (cond), Maxim Rysanov (viola). "Ergo" for symphonyorchestra (2000) Dedicated to Kurt Masur First performance: 1 February 2001 in the Concertgebouw, Amsterdam by the Royal Concertgebouw Orchestra, K. Masur (cond) Live Rec: Royal Concertgebouw Orchestra, K. Masur (cond) V & V for violin and taped voice with string orchestra CD ECM New Series 1767 (461818-2): Gidon Kremer (violin), The Bridge Ensemble, Kremerata Baltica
Τις παρτιτούρες των έργων του Giya Kancheli εκδίδει ο Musikverlag Hans Sikorski
Βιογραφικά στοιχεία διαβάστε εδώ: http://www.schirmer.com/default.aspx?TabId=2419&State_2872=2&ComposerId_2872=2423
Δείτε και ακούστε:
http://www.youtube.com/watch?v=kyD_L5G_AFs&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=FOnBFfhGvf4
http://www.youtube.com/watch?v=5hE8aYu05O0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=T97-PuKiB70&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=tkRT34NdguQ&feature=related
ΥΓ. Ο Gerard McBurney μελέτησε στο Ωδείο της Μόσχας, πριν επιστρέψει για να ζήσει και να εργαστεί στο Λονδίνο. Έχει αφιερώσει πολύ χρόνο στη σύνθεση και την μουσική για το θέατρο, έχει συνεργαστεί με τον αδελφό του Simon McBurney σε ανεβάσματα θεατρικών παραστάσεων, μουσικές του έχουν ακουστεί σε συναυλίες, μεταξύ αυτών είναι αρκετά έργα που εμπνέονται από ρωσικά θέματα. Είναι ένας διακεκριμένος ραδιοφωνικός παραγωγός. Έχει επιμεληθεί και συγγράψει ντοκιμαντέρ για την TV. Διδάσκει αυτήν την περίοδο μουσική ιστορία και ανάλυση στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου ενώ γράφει στη μουσική στήλη του Γκάρντιαν και άλλων βρετανικών και αμερικανικών εντύπων.
Έφη Αγραφιώτη
(Φεβρουάριος 2009)
effie@tar.gr
Επιμέλεια σελίδας και επιλογή μουσικής Κώστας Γρηγορέας