Τρείς Έλληνες κιθαριστές και ένας Ισπανός,
έφεραν την Άνοιξη στον… “Παρνασσό”
και στις καρδιές μας
Η επιβλητική, ιστορική αίθουσα του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», ανακαινισμένη και φιλική, άνοιξε τις πύλες της το βράδυ της 28ης Απριλίου, υποκλινόμενη στο πολλά υποσχόμενο ταλέντο τριών Ελλήνων κιθαριστών και ενός Ισπανού, στο πλαίσιο του κύκλου συναυλιών: «Νέοι Κλασικοί». Στην προκειμένη περίπτωση, οι νέοι κιθαριστές ζουν και εργάζονται σε δυο Ευρωπαϊκές χώρες, οι οποίες έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα στην παρούσα χρονική συγκυρία: μαστίζονται από την οικονομική κρίση, αντιμετωπίζουν υψηλούς δείκτες ανεργίας που βαίνουν αυξανόμενοι, αλλά ως αντιστάθμισμα σε όλα αυτά τα προβλήματα, εξακολουθούν να καλλιεργούν πολλές και εξαιρετικές Σχολές κιθάρας!
Το πρώτο μέρος της συναυλίας, άνοιξε με το «Duo ChristAl» [1] που αποτελείται από τους κιθαριστές Χρήστο Σαρκατζή και Αλέξανδρο Χίρτογλου και ολοκληρώθηκε με τον σολίστ κλασικής κιθάρας, Γιώργο Τοσικιάν[2]. Στο δεύτερο μέρος, εμφανίστηκε ο διεθνούς φήμης Ισπανός κιθαριστής Ricardo Jesus Gallén Garcia[3]. Όλοι τους μας χάρισαν μια πολύ ευχάριστη βραδιά, δικαιώνοντας τον λυρικό τίτλο που αναγραφόταν στο πρόγραμμα της συναυλίας: «Τέσσερις κιθάρες φέρνουν την Άνοιξη».
Το “Duo ChristAl” αρχικά ερμήνευσε τη «Σονάτα Κ377» του Domenico Scarlatti (1685 – 1757) σε διασκευή των ίδιων των κιθαριστών. Στη συνέχεια, ακούσαμε το υπέροχο και επίσης πολύ ωραία διασκευασμένο από τους ίδιους “danza española no. 2 Oriental” του Enrique Granados (1867 – 1916) . Οι Χρήστος Σαρκατζής και Αλέξανδρος Χίρτογλου έκλεισαν τη συναυλία τους με ένα έργο αφιερωμένο στον αείμνηστο και τόσο αγαπητό στον «κιθαριστικό» κόσμο, σολίστ και συνθέτη Κυριάκο Τζωρτζινάκη (1950 – 1989). Πρόκειται για το έργο του με τίτλο: «Ελληνικές Αναμνήσεις» σε πέντε μέρη (Τράτα – Πυροφάνι – Τρύγος – Θερισμός – Πανηγύρι). ¨Ένα έργο με έντονα στοιχεία ελληνικότητας στη θεματολογία και την αισθητική του, η παρουσία του οποίου δημιούργησε μια έντονη συναισθηματική φόρτιση. Είναι ειλικρινά συγκινητική η επιλογή έργου του Κυριάκου Τζωρτζινάκη (και μάλιστα όχι από τα πιο δημοφιλή), από δυο τόσο νέους ανθρώπους, οι οποίοι ανήκουν στη γενιά που σημαδεύτηκε από την κυριαρχία της εικόνας και γαλουχήθηκε από τις επιταγές του σύγχρονου life style και επομένως είναι κάτι που αξίζει θερμών συγχαρητηρίων και μας γεμίζει ελπίδα.
Το πρώτο μέρος της συναυλίας έκλεισε ο Γιώργος Τοσικιάν, γνωστός μας και από την πρόσφατη συνέντευξη στο “TaR” (http://www.tar.gr/content/content.php?id=3959), σ΄ένα ιδιαιτέρως υψηλών απαιτήσεων πρόγραμμα που περιελάμβανε δυο σονάτες του Domenico Cimarosa (1749-1801) τη “Sonata in D minor” και τη “Sonata in A major”, στη συνέχεια τη “Sonata Giocosa” σε τρία μέρη (Allegro moderato – Andante moderato – Allegro), ενώ το πρόγραμμά του ολοκληρώθηκε με την “Sonatine” του Máximo Diego Pujol (Allegro ritmico – Andante e molto legato – Allegro).
Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας εμφανίστηκε ο διεθνούς φήμης Ισπανός Ricardo Gallén, διδάσκοντάς μας έναν νέο τρόπο κιθαριστικής ερμηνείας: χωρίς υποπόδιο!
Καθισμένος σταυροπόδι, γελαστός, ήρεμος και σεμνός, ξεκίνησε το πρόγραμμά του με το έργο του Ιταλού Giulio Regondi (1822 – 1872) “Introduction et caprice op. 23”, ενώ στη συνέχεια ερμήνευσε τη “Sonatina in A” του γνωστού Ισπανού συνθέτη Federico Moreno – Torroba (1891 – 1982). Ακολούθως, μας πρόσφερε ένα επίσης πολύ υψηλών δεξιοτεχνικών απαιτήσεων έργο, το διάσημο “La Catedral” (Preludio – Andante – Presto) του Agustín Barrios Mangoré (1885 – 1944) με ιδιαίτερα υψηλές ταχύτητες.
Η συναυλία ολοκληρώθηκε με Johann Sebastian Bach (1685-1750) και συγκεκριμένα με τη σουίτα in E-flat major BWV 998, (Prelude – Fugue – Allegro). Ένα επίσης από τα πολύ γνωστά έργα, που ο Ricardo Gallén ερμήνευσε με ιδιαίτερη ευαισθησία και αυτοσχεδιασμούς αναδεικνύοντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό την πολυπλοκότητα της δομής του εν λόγω έργου.
Επισημαίνεται ότι ο Ισπανός κιθαριστής έχει σπουδάσει κιθάρα και παλαιά μουσική στο “Mozarteum” του Σάλτσμπουργκ, καθώς επίσης και στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου, με Καθηγητές τους Eliot Fisk, Christoph Eglhuber, Anthony Spiri, Jurgen Hübscher και Joaquin Clerch. Το 1999 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στο “ Hochschule für Musik ” του Μονάχου. Σήμερα είναι καθηγητής κιθάρας στο “University of Extremadura” της Ισπανίας, καθώς επίσης και στη Γερμανία, στο “Hochschule für Musik Franz Liszt” της Βαϊμάρης, ενώ έως το 2009 διετέλεσε βοηθός του Καθηγητή Eliot Fisk στο “University Mozarteum ” του Σάλτσμπουργκ.
Ο Gallén έχει δώσει ρεσιτάλ σχεδόν σε όλο τον κόσμο (στην Ευρώπη, το Μεξικό, τη Χιλή, την Αργεντινή, την Κούβα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, τη Ρωσία Αίγυπτο, Ιορδανία, Ισραήλ κ.ά.), είτε σόλο, είτε ως ντουέτο με τον Eliot Fisk, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι έχει συμπράξει με ορχήστρες υπό τη διεύθυνση διεθνώς καταξιωμένων μαέστρων, ενδεικτικά αναφέρουμε τους: Maximiano Valdes, Juan Jose Mena, Monica Huggett και Seirgiu Comision. Επιπροσθέτως, έχει εμφανιστεί σε σπουδαίες αίθουσες συναυλιών, όπως στο “Royal Concertgebouw” (Άμστερνταμ), το “Shostakovich Hall” (Αγία Πετρούπολη) και το “Tchaikovsky Hall” (Μόσχα).
Αξιοσημείωτο είναι ακόμη ότι έχει διακριθεί σε περίπου είκοσι διεθνείς διαγωνισμούς, ενώ έχει αποσπάσει πρώτο βραβείο σε πέντε διεθνείς διαγωνισμούς κλασικής κιθάρας: στον «32ο Markneukirchen» (1997, Γερμανία), στον 14ο «Andres Segovia» (1998, Ισπανία, στον οποίο έλαβε και ειδικό βραβείο για την καλύτερη ερμηνεία έργων του Enrique Igoa), στον 4ο «Alhambra» (1998, Ισπανία), στον 33ο «Francisco Tarrega» (1999, Ισπανία, στον οποίο έλαβε και ειδικό Βραβείο κοινού) και τέλος στον 11ο διεθνή διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στην Κούβα (2002), στον οποίο έλαβε και πέντε ειδικά βραβεία.
Έχει ηχογραφήσει τέσσερις δίσκους κλασικής κιθάρας με την εταιρεία “Naxos” εκ των οποίων ο δίσκος «Guitar Recital: Ricardo Gallen» ήταν μεταξύ των 50 πιο δημοφιλών της εταιρείας. Η βιογραφία του έχει συμπεριληφθεί στην 5η έκδοση του “The Classical Guitar: It’s Evolution, Players and Personalities Since 1800”, του Maurice J. Summerfield, διευθυντή της Ashley Mark Publishing Company.
Έχει διδάξει στο πλαίσιο διοργάνωσης σεμιναρίων κλασικής κιθάρας σε Ηνωμένες Πολιτείες, Μεξικό, Ρωσία, καθώς επίσης και σε πολλές Ευρωπαϊκές χώρες μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα. Με αφορμή τη διοργάνωση του ρεσιτάλ, έδωσε masterclass το πρωί της ίδιας μέρας το οποίο πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα του φιλολογικού συλλόγου «Παρνασσός».
Το κοινό αποθέωσε τον Ricardo Gallén και εκείνος με σπάνια ευγένεια και πνεύμα συνεργασίας, κάλεσε όλους τους έλληνες σολίστ στη σκηνή και τους συνεχάρη εγκάρδια και ανεπιτήδευτα, δημιουργώντας ένα πολύ φιλικό κλίμα και εν τέλει δικαιώνοντας το σκοπό αυτής της διοργάνωσης.
Η πραγματοποίηση πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο τη ανάδειξη και αξιοποίηση του ταλέντου νέων ανθρώπων προερχόμενων από διαφορετικές χώρες, αποτελεί μια πρωτοβουλία που δίνει μηνύματα αισιοδοξίας σε όλους τους νέους που σήμερα στη συντριπτική τους πλειοψηφία βρίσκονται αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο ενός δυσοίωνου μέλλοντος. Επιπροσθέτως, τέτοιες πρωτοβουλίες προωθούν εμπράκτως την πολιτιστική ανάπτυξη και συμβάλλουν ουσιαστικά στην ενδυνάμωση σχέσεων φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των δοκιμαζόμενων από την ηθική, πνευματική και οικονομική κρίση λαών.
Κλείνουμε με την ευχή να συνεχιστεί και εν καιρώ να καθιερωθεί ο κύκλος συναυλιών «Νέοι Κλασικοί» στο πλαίσιο μιας περισσότερο συντονισμένης και άρτιας διοργάνωσης.
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki@gmail.com
Μάϊος 2012
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
[1] Βιογραφικό: ιστοσελίδα του “Duo ChristAl”, http://duochristal.webs.com/biography.htm
[2] Βιογραφικό: ιστοσελίδα του Γιώργου Τοσικιάν, http://www.myspace.com/tosikian
[3] Βιογραφικό: http://atlantis-santorini.net/o_diethnous_fimis_kitharistas_ricardo_gallen_sti_santorin. Ή ιστοσελίδα του ιδίου http://www.ricardogallen.com/ricardogallen/Welcome.html, (είναι υπό κατασκευή).