[Μουσικά Πορτραίτα - Συνεντεύξεις]
«ΤΡΙΑ ΣΥΝ ΕΝΑ …ΧΡΕΗ!!!»
Μια διαφορετική συναυλία από μια διαφορετική ορχήστρα.
Πολύς ο λόγος τον τελευταίο καιρό για κάθε είδους χρέη. Χρέη κρατικά, χρέη ατομικά, χρέη οικογενειακά, μα πάντα οικονομικά! Μόνο για το ηθικό χρέος δε γίνεται πια λόγος. Πολύς επίσης ο λόγος για επικείμενη πτώχευση που πλησιάζει αδυσώπητα σε κάθε επίπεδο. Μονάχα για την πνευματική πτώχευση δεν γίνεται λόγος πια, καθώς απ’ ότι φαίνεται βρισκόμαστε ήδη από καιρό κοιμώμενοι στις ανοιχτές αγκάλες της.
Ως τώρα γνωρίζαμε ορχήστρες που σαν εταιρίες, σαν οργανισμοί που μετέχουν της παραγωγικής διαδικασίας βασίζονταν σε επιχορηγήσεις ή συνδρομές των τακτικών εραστών της μουσικής τέχνης. Να όμως, που τα πράγματα δεν έχουν μόνο μία διάσταση.
Ο τίτλος μιας διαφορετικής συναυλίας: «Τρία συν ένα …χρέη!!!» στάθηκε αφορμή για την παρουσίαση της άλλης αυτής διάστασης, αλλά και για τη συνέντευξη που ακολουθεί.
Η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων ή αλλιώς ΑΣΟΝ προγραμματίζει για την Κυριακή 13 Μαρτίου, στις 12:00 το μεσημέρι, στην Aula της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών μια συναυλία γεμάτη …χρέη! Χρέη όμως όχι οικονομικά, ούτε υλικά, αλλά μονάχα ηθικά και συνειδησιακά.
Θα παρουσιαστούν τα έργα:
«Ταφή», νεανικό έργο του Δημήτρη Μητρόπουλου, «Κονσερτίνο για τρομπόνι και ορχήστρα εγχόρδων», του Lars- Eric Larsson, με σολίστα, στην πρώτη του εμφάνιση, το νέο τρομπονίστα Ανδρέα Κολπονδίνο, «Αποχαιρετισμοί» - αναφορά στο Γαμήλιο Εμβατήριο του Mendelssohn (α’ Παγκόσμια Εκτέλεση) της νέας και ήδη πολυβραβευμένης συνθέτριας από τη Θεσσαλονίκη Λίνας Τόνια και η περίφημη «Πρώτη Δωδεκανησιακή Σουίτα» του Γιάννη Κωνσταντινίδη. Θα διευθύνει ο νέος μαέστρος Αλέξανδρος Διαμαντής.
Η συναυλία αποτελεί «βήμα»: νέος μαέστρος, νέος σολίστ, νέα συνθέτρια, νέο έργο. Τίτλος και περιεχόμενο συμβολίζουν το τριπλό χρέος της ορχήστρας προς τους νέους μουσικούς και τη στήριξη τους, προς την λόγια μουσική και την καλλιέργεια της καθώς και προς τη μνήμη των σπουδαίους Ελλήνων μουσικών του παρελθόντος.
Η είσοδος θα είναι ελεύθερη ενώ εύσχημα και διακριτικά θα ζητηθεί από τους ακροατές η προαιρετική οικονομική συνεισφορά για την κάλυψη των εσόδων της συναυλίας.
Η Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων – ΑΣΟΝ έχει ως αποκλειστικό σκοπό την εκπαίδευση των νέων μουσικών στο συμφωνικό ρεπερτόριο. Ο ομώνυμος, μη κερδοσκοπικός και ανεξάρτητος σύλλογος – φορέας της ιδρύθηκε το 1998.Τα μέλη του είναι γονείς, επαγγελματίες μουσικοί, καθηγητές Ωδείων, συνθέτες και πανεπιστημιακοί.
Πρόεδρος εκλέγεται σταθερά ο κος Νικόλαος Μαλιάρας, ανπλ. Καθηγητής μουσικολογίας και Πρόεδρος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Μαέστρος της Ορχήστρας είναι ο Παύλος Σεργίου.
Μέλη της ΑΣΟΝ είναι μαθητές και μαθήτριες από όλα σχεδόν τα Ωδεία του λεκανοπεδίου.
Από την ίδρυση της η ΑΣΟΝ έχει πραγματοποιήσει 109 συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στα Πανεπιστήμια Αθηνών, Πατρών και Αριστοτέλειο, σε πολλά σχολεία και σε δημοτικούς χώρους σε όλη την Ελλάδα.
Παρουσίασε σε πρώτη εκτέλεση πολλά ελληνικά και ξένα έργα σε διάφορα, συχνά μη «οικεία», μουσικά ιδιώματα, έχει συνεργαστεί με επιφανείς Έλληνες μουσικούς και έχει εκπαιδεύσει πολλές δεκάδες μουσικών που στελεχώνουν σήμερα τις επαγγελματικές ορχήστρες της χώρας.
Η Μαριαλένα Καραγιάννη - εξάρχουσα της ορχήστρας και από την πρώτη στιγμή παρούσα - ο Αυγουστίνος Μουστάκας - κορυφαίος στην ομάδα των 2ων βιολιών, έφορος της ορχήστρας και από τα παλαιά μέλη της - και η Βαρβάρα Τσότρα - κορυφαία στην ομάδα των βιολοντσέλων και επίσης παλαιό μέλος - είχαν την ευγενή καλοσύνη να μας παραχωρήσουν την συνέντευξη που ακολουθεί:
1.Πως ξεκίνησε και σε ποιον ανήκει η ιδέα για την πραγμάτωση ενός τέτοιου εγχειρήματος;
Η ΑΣΟΝ είναι ένα δέντρο τον καρπό του οποίου φύτεψαν και πότισαν 4 μουσικοί με όραμα για το μέλλον της μουσικής τέχνης στην Ελλάδα: η Nancy Bargerstock, ο Διαμαντής Καραγιάννης, ο Πέτρος Μιχαήλ και ο Σπύρος Αργυρόπουλος, όλοι μέλη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών. Η απουσία μιας συμφωνικής ορχήστρας στην οποία νέοι μουσικοί θα εκπαιδεύονταν στον τρόπο λειτουργίας της ήταν για αυτούς προφανής και η αναγκαιότητα δημιουργίας ενός τέτοιου θεσμού δεδομένη και άμεση.
Απευθύνθηκαν λοιπόν στον μαέστρο Παύλο Σεργίου για να αναλάβει την διεύθυνση της ορχήστρας. Η επιλογή αυτή ήταν κάθε άλλο παρά επιπόλαια: η προσφορά του κ. Σεργίου στον τομέα του είναι αναγνωρισμένη σε καλλιτεχνικό αλλά ιδιαίτερα σε επίπεδο ηθικό - προσφοράς στην κοινωνία. Οι δε σχέσεις που πηγαία αναπτύσσει με τους νέους μουσικούς που συνεργάζονται μαζί του, βασίζονται πάντα σε αρχές αμοιβαίου σεβασμού, απεριόριστης υπομονής και θέλησης να μεταδώσει τις γνώσεις και εμπειρίες του στην επόμενη γενιά. Αυτό όμως που πραγματικά τον ξεχωρίζει από τους συναδέλφους του είναι η πίστη που έχει στις δυνατότητές μας και αυτό είναι που μας εμπνέει να συνεχίζουμε το έργο μας ακάθεκτοι παρά τα όποια εμπόδια συναντάμε στο δρόμο μας.
Χωρίς τους 5 αυτούς ανθρώπους, δεν θα ήμασταν εδώ σήμερα.
Από συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
2.Φαντάζομαι πως μια τέτοια προσπάθεια σίγουρα δεν θα ήταν καθόλου εύκολη υπόθεση. Ειδικά σε μια χώρα σαν τη δική μας, όπου η μέριμνα για την στήριξη παρόμοιων πρωτοβουλιών κάθε άλλο παρά υπαρκτή είναι. Ποιες ήταν οι δυσκολίες που αντιμετωπίσατε και με ποιο τρόπο ξεπεράστηκαν;
Όπως με καθετί καινούργιο, οι δυσκολίες που είχαμε ήταν σε γενικές γραμμές οργανωτικές και οικονομικές. Οργανωτικά πέρα από θέματα συντονισμού των μελών για τις δοκιμές, συντήρησης και μεταφοράς εξοπλισμού, μουσικού υλικού κ.α. (αρχικώς όλα διαχειριζόμενα σχεδόν αποκλειστικά και για μεγάλο χρονικό διάστημα από τον κ. Σεργίου και αργότερα από παλαιότερα μέλη ή/και γονείς αυτών), βασικότερο πρόβλημα ήταν αυτό της στέγασης, δηλαδή της εύρεσης κατάλληλου χώρου για να κάνει η ορχήστρα τις πρόβες της. Εδώ θα πρέπει να αναφερθεί ένα ακόμα όνομα, αυτό του κ. Νίκου Μαλλιάρα - άλλος ένας ευεργέτης της ορχήστρας - ο οποίος και μας παραχωρεί έκτοτε δωρεάν και σε σταθερή βάση ένα τέτοιο χώρο, γλυτώνοντας μας ουσιαστικά από έξοδα ενοικίασης/συντήρησης που για τα μικρότερα καλλιτεχνικά σύνολα αποτελούν συνεχή πηγή άγχους.
Ενθυμούμενοι τους πρώτους μήνες της ΑΣΟΝ, πρέπει να πούμε ότι τα πράγματα ήταν εξαιρετικά δύσκολα. Όλα τα έξτρα έξοδα καλύπτονταν εσωτερικά και η ορχήστρα αναγκάστηκε να δώσει αρκετές συναυλίες σε μέρη ακατάλληλα και υπό αντίξοες συνθήκες. Σήμερα η μόνη σταθερή στήριξη που έχουμε είναι κατά βάση οι εισφορές των μελών του σωματείου της ΑΣΟΝ καθώς και τα έσοδα από τις συναυλίες που κάνουμε όταν αυτά υπάρχουν -γιατί συνήθως δεν κόβουμε εισιτήριο.
Εν κατακλείδι, με τον καιρό βρήκαμε τρόπους και σταθήκαμε στα πόδια μας. Εύκολο δεν ήταν και περάσαμε δύσκολες περιόδους αλλά είχαμε πείσμα και ενθουσιασμό, αυτά μας κράτησαν ψηλά.
3.Σε ποιο βαθμό οι νέοι σπουδαστές ανταποκρίνονται στο «κάλεσμα» της ορχήστρας και ποια είναι τα κριτήρια επιλογής των μελών;
Στο βαθμό που υπάρχουν ελάχιστες άλλες συμφωνικές ορχήστρες αυτού του μεγέθους αλλά και με τέτοια μακρά ιστορία που να προσφέρονται για μουσική και ορχηστρική εκπαίδευση, η προσέλευση νέων μελών κάθε χρόνο είναι αναμενόμενα μεγάλη. Χωρίς να γνωρίζουμε τις στατιστικές λεπτομέρειες νομίζουμε πως ήδη η ορχήστρα έχει αντικαταστήσει με αυτό τον τρόπο το αρχικό προσωπικό της παραπάνω από 2 φορές στα 12 χρόνια λειτουργίας της.
Όσο για τα κριτήρια επιλογής, αυτά δεν είναι τεχνικά (αν και απαιτείται μια ελάχιστη εκπαίδευση περίπου 6 χρόνων στο εκάστοτε όργανο). Όλοι οι μουσικοί ανεξαρτήτως ηλικίας είναι καλοδεχούμενοι αρκεί να είναι συνεπείς στις υποχρεώσεις τους από πλευράς μελέτης και χρόνου. Ένα απόγευμα την εβδομάδα -και ειδικά το Σάββατο- δεν το θυσιάζει εύκολα κανείς, αλλά εμείς 12 χρόνια τώρα δεν το έχουμε μετανιώσει.
4.Πως συνδυάζονται οι επιμέρους γνώσεις και ικανότητες των μελών, κάθε ένα από τα οποία βρίσκεται σε διαφορετικό επίπεδο ηλικίας, τεχνικής και ικανότητας ερμηνείας, ώστε να επιτευχθεί ο ομοιογενής ήχος της ορχήστρας;
Νομίζουμε πως αν κανείς έκανε μια έρευνα σε παλαιότερες ηχογραφήσεις της ΑΣΟΝ γρήγορα θα διαπίστωνε πως ο «ήχος» της κάθε άλλο παρά ομοιογενής είναι. Με την εισροή τόσων νέων μελών κάθε χρόνο είναι μάλλον αδύνατο το επίπεδο να κρατείται σταθερό. Πέρα από αυτό, η ποικιλία ηλικιών, εμπειρίας στο όργανο αλλά και ουσιαστικής πολιτισμικής εκπαίδευσης τόσων ανθρώπων που προέρχονται από πολλούς διαφορετικούς καθηγητές και διαφορετικά μέρη -συχνά εκτός Αττικής- κάνει το τελικό αποτέλεσμα (ή μάλλον το αρχικό στην έναρξη κάθε νέου έτους) να ακούγεται φαινομενικά χαοτικό στα αυτιά ενός άπειρου ακροατή.
Παρόλα αυτά το κλίμα από πλευράς συνεργασίας δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο, οι παλιοί βοηθάνε και παρασύρουν τους καινούργιους μυώντας τους στα μυστικά της μελέτης και της προετοιμασίας των κομματιών σύμφωνα με την εμπειρία τους. Με αυτό το γνώμονα άλλωστε καταμερίζονται και τα νέα μέλη στις διάφορες ομάδες οργάνων.
Αν είχαν τη δυνατότητα να απαντήσουν και οι συνάδελφοί μας μάλλον θα σας έλεγαν ότι είμαστε όλοι μια μεγάλη οικογένεια και βοηθάμε ο ένας τον άλλο όπως και όσο μπορούμε…
Ο αρχιμουσικός της ορχήστρας Παύλος Σεργίου
5.Θα είχε ενδιαφέρον να μας μεταφέρετε τις εντυπώσεις σας από τις αντιδράσεις των νέων μελών της ορχήστρας απέναντι στα έργα που ανήκουν στο μοντέρνο ρεπερτόριο. Πως οι νέοι δέχονται τα «προχωρημένα» - και μη οικεία στους περισσότερους - μουσικά ιδιώματα;
Καταρχήν με την πληθώρα ακουσμάτων που έχουμε εμείς και κυρίως οι συνθέτες στις μέρες μας δεν μιλάμε για ένα ομοιόμορφο μοντέρνο ρεπερτόριο ή/και μουσικό ιδίωμα. Δηλαδή κάθε έργο και συνθέτης είναι διαφορετικά οπότε ανάλογα ποικίλει και η αντίδραση των μουσικών. Σίγουρα δεν είναι εύκολο και σίγουρα δεν «κάθονται» όλα τα κομμάτια με την ίδια ταχύτητα στην ορχήστρα. Νέες τεχνικές σημαίνει απαραίτητα περισσότερος χρόνος για πρόβες.
Όμως στα πλαίσια μιας μαθητικής ορχήστρας είναι συχνά εντυπωσιακό το πόσο γρήγορα προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα. Ουσιαστικά «πλαθόμαστε» μαζί με το κομμάτι και συχνά τον συνθέτη, σε βαθμό που για άλλες επαγγελματικές, και ενδεχομένως πιο συμβατικές και «δύσκαμπτες» ορχήστρες, να μην είναι άμεσα εφικτό. Εντέλει αντιδράσεις πάντα υπάρχουνε αλλά τα ποιοτικά έργα περνάνε συνήθως το τεστ της εκτέλεσης και αντέχουν στο χρόνο όπως συμβαίνει και με κάθε έργο τέχνης.
6.Έχετε ερμηνεύσει επανειλημμένα έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών σε πρώτη εκτέλεση – γραμμένα πολλές φορές ειδικά για σας. Πως οι συνθέτες ανταποκρίθηκαν στην λειτουργία μιας τέτοιας ορχήστρας;
Νομίζουμε ότι το να ακούει για πρώτη φορά κανείς το έργο του, είναι πάντα, εκτός από ουσιαστικά εκπαιδευτική εμπειρία, ένα σοκ ακόμα και για πεπειραμένους συνθέτες. Πόσο μάλλον όταν αυτή η εκτέλεση προέρχεται από μια μαθητική ορχήστρα. Τα καλό είναι ότι και από τις 2 μεριές υπάρχει συνήθως ανοχή, περιέργεια και καλή διάθεση για πειραματισμούς και εξερευνήσεις.
Από την δική μας μεριά είχαμε πάντα τις καλύτερες σχέσεις με νέους συνθέτες, γι’ αυτό μάλλον έχουμε συνεχώς προτάσεις για εκτελέσεις όχι μόνο νέων έργων καινούργιων συνθετών αλλά και παλαιότερων που επιστρέφουν πίσω σ’ εμάς εμπιστευόμενοι ακόμα ένα έργο τους στην ορχήστρα.
7.Με ποια κριτήρια επιλέγετε το ρεπερτόριο της ορχήστρας;
Το ρεπερτόριο της ορχήστρας τελεί υπό την αποκλειστική ευθύνη του μαέστρου, ο οποίος και προσχεδιάζει κάθε φορά τη δομή κάθε συναυλίας και τον συνδυασμό έργων μεταξύ τους. Ανάλογα με τη συναυλία για την οποία προετοιμαζόμαστε και τις ανάγκες της εκδήλωσης στην οποία αυτή εντάσσεται έχουμε μερικές φορές την δυνατότητα να διαμορφώσουμε εξ ’ολοκλήρου το πρόγραμμα. Άλλοτε πάλι όταν τα πλαίσια μιας εκδήλωσης είναι συγκεκριμένα (π.χ. ένα πανεπιστημιακό συνέδριο, εθνικές εορτές ή εκπαιδευτικές συναυλίες σε σχολεία) προσαρμοζόμαστε στις απαιτήσεις του κοινού κρατώντας όμως τα ποιοτικά κριτήρια της κλασσικής παράδοσης στην προσπάθειά μας να διαμορφώσουμε καλή μουσική αντίληψη.
Μέλη της ΑΣΟΝ με την Κατερίνα Κτώνα στο τσέμπαλο και το μαέστρο Παύλο Σεργίου
8. Το κοινό ανταποκρίνεται θετικά με την παρουσία του στις συναυλίες σας;
Η ΑΣΟΝ απολαμβάνει ένα σταθερό κοινό φίλων και γνωστών όλων των ηλικιών το οποίο και κέρδισε με τις συνεχείς δραστηριότητές της όλα αυτά τα 12 χρόνια κόντρα στην παρακμή των ημερών. Ιδιαίτερα επιτυχείς ήταν οι πρόσφατες εκπαιδευτικές συναυλίες μας στο Μέγαρο Μουσικής με τίτλο «Η2Ο το Νερό» και «Μια Μπετοβενιάδα» σε συνεργασία με την κα Έφη Αβέρωφ, στις οποίες η προσέλευση του κόσμου και η θετική του αντίδραση ήταν πέρα από τις προσδοκίες μας.
Ο καθένας βέβαια, επαγγελματίας ή μη, καταλαβαίνει ότι πρόκειται για μια μαθητική ορχήστρα με τα ψεγάδια και τις αδυναμίες της. Αυτό όμως που όλοι παρατηρούν ανεξαρτήτως συναυλίας, τεχνικού δυναμικού ή έργου, είναι το μεράκι, ο ενθουσιασμός και η όρεξή μας να κάνουμε όλοι μαζί κάτι που μας γεμίζει. Αυτό το μοιραζόμαστε απλόχερα με τον κόσμο και είναι το σημείο στο οποίο διαφέρουμε από άλλες ορχήστρες. Όποιον που έχει ακούσει την ΑΣΟΝ και να ρωτήσετε, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που θα σας πει.
9.΄Επειτα από 12 χρόνια παρουσίας και ενεργούς συμμετοχής στην Ελληνική μουσική σκηνή ποιος είναι ο απολογισμός των πεπραγμένων του εγχειρήματος ΑΣΟΝ. Οι αρχικοί στόχοι επιτεύχθηκαν; Το σχέδιο απέδωσε καρπούς;
Η ΑΣΟΝ ήδη μέσα σε 12 χρόνια ερμηνεύοντας πληθώρα έργων Ελλήνων και ξένων, νέων και παλιών συνθετών με 109 συναυλίες σε έγκριτες αίθουσες της Αθήνας αλλά και σε πολλές άλλες πόλεις της Ελλάδας έχει να επιδείξει σημαντικό έργο. Το σχέδιο όχι απλώς απέδωσε καρπούς αλλά διαμόρφωσε ολόκληρο φυτώριο- γενιά μουσικών και νέων συνόλων.
Δεν πρέπει όμως να ξεχνάμε ότι σκοπός της ΑΣΟΝ είναι η μόρφωση των νέων μουσικών και η απόκτηση ορχηστρικής εμπειρίας. Ως τέτοιος, ο στόχος αυτός δεν μπορεί να έχει τέλος, είναι ένας αγώνας που συνεχίζεται με κάθε νέο μουσικό που μπαίνει στην ορχήστρα και μέτρο επιτυχίας δεν μπορεί να θεωρηθεί παρά η καριέρα των όσων «αποφοίτησαν» από τους κόλπους της.
Και όντως σήμερα αρκετοί επαγγελματίες μουσικοί σε μερικές από τις μεγαλύτερες ορχήστρες της χώρας (Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Εθνική Λυρική Σκηνή, Ορχήστρα των Χρωμάτων, Καμεράτα, Ορχήστρα της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων) έχουν μαθητεύσει για μικρό ή μεγάλο διάστημα στην ΑΣΟΝ. Αυτό κάτι δείχνει.
10. Πέρα από την πολύ ενδιαφέρουσα προγραμματισμένη συναυλία στην Aula της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών στην Πανεπιστημιούπολη Ζωγράφου ποια είναι τα σχέδια της ΑΣΟΝ για το άμεσο μέλλον;
΄Οσοι ασχολούνται με τα καλλιτεχνικά γνωρίζουν ότι στο χώρο αυτό ισχύει το ρητό «Απ ’όσα βλέπεις να πιστεύεις τα μισά κι απ’ όσα ακούς να μην πιστεύεις τίποτα», δηλαδή υπάρχει μια αρκετά μεγάλη ασάφεια στον σχεδιασμό νέων εμφανίσεων, ειδικά στις μέρες μας που η οικονομική κρίση καθιστά όλες τις συμφωνίες ασταθείς.
Ως σχέδια στα χαρτιά: μια «εργαστηριακού τύπου» συναυλία με πρωτόλεια έργα των μαθητών της Τάξης Σύνθεσης του Ιωσήφ Παπαδάτου (Καθηγητής Σύνθεσης στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου), πρόταση για συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης που θα απευθύνεται σε σχολεία, πρόταση του βιολονίστα Θοδωρή Μουζακίτη να παίξει μαζί μας Béla Bartok. Τέλος για το καλοκαίρι βρίσκονται υπό συζήτηση άλλες 2 εμφανίσεις, μία στο Δήμο Παλλήνης και άλλη μία στο Θέατρο Ρεματιάς με την συνεργασία του σαξοφωνίστα Διονύση Ρούσσου.
Σίγουρο ωστόσο φαίνεται να είναι το επόμενό μας Κυριακάτικο Πρωϊνό στο Μέγαρο Μουσικής, μέσα στην επόμενη περίοδο, με τίτλο προγράμματος “From Russia with Love” - για περισσότερες λεπτομέρειες ελάτε να μας ακούσετε!
Πάντως …βασικά έχουμε όλοι μπαφιάσει με τον μαέστρο και πολύ πιθανώς μετά την συναυλία της 13ης Μαρτίου να την στρουμφίσουμε ομαδικώς για παρατεταμένες διακοπές στην Τζαμάικα…
Θεοδοσίου Παναγιώτης
panagiotis.theodossiou@gmail.com
(Φεβρουάριος 2011)
Επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας