Σπάνιες Ηχογραφήσεις
Μεγάλες Ερμηνείες
Takashi Asahina
(09 Ιουλίου 1908 – 29 Δεκεμβρίου 2001)
(Μέρος Πρώτο)
Asahina και Beethoven
Περιεχόμενα
Συνθέτης : Ludwig van Beethoven (1770 -1827)
Έργο : Symphony No. 5 in C minor Op. 67
Τα μέρη
1. Allegro con brio
2. Andante con moto
3. Allegro
4. Allegro
Ερμηνευτές
Osaka Philharmonic Orchestra
Takashi Asahina (Conductor)
The Osaka Symphony Hall (Osaka, 25-26 Απριλίου 1992)
ΑΚΟΥΣΤΕ ΣΤΟ ΤaR-radio.com:
Πληροφορίες για τους Ερμηνευτές
Takashi Asahina
Γεννημένος στο Τόκυο, στις 9 Ιουλίου 1908, ξεκινά ως αυτοδίδακτος βιολονίστας την επαφή του με την τέχνη των ήχων, ενώ τον συναντάμε να δραστηριοποιείται στην Ορχήστρα της Νομικής Σχολής του πανεπιστημίου του Κιότο, όπου σπούδαζε την επιστήμη των νόμων κατ’ επιθυμία του πατέρα του.
Το 1931 αποφοιτά από το Πανεπιστήμιο, και εργάζεται για λίγο σε δικηγορικό γραφείο στην Osaka, όμως δεν θέλησε να συνεχίσει να εξασκεί το επάγγελμα του δικηγόρου, αντίθετα έχοντας χαρακτήρα ανήσυχο και επαναστατικό ασχολείται ως πωλητής σε κατάστημα και ως υπάλληλος για λογαριασμό της εταιρείας σιδηροδρόμων Kankyu.
Έτσι απέκτησε τον τίτλο του μοναδικού μαέστρου που δούλεψε οδηγός σε τραίνα προτού ασχοληθεί με την διεύθυνση ορχήστρας.
Έχοντας τη μουσική στο μυαλό και την καρδιά του και αφού ολοκληρώνει τις μουσικές του σπουδές στην Osaka, ξεκινά την σταδιοδρομία του ως διευθυντής ορχήστρας, ιδρύοντας, το 1947 την Kansai Symphony Orchestra που από το 1960 έχει μετονομαστεί σε Osaka Philharmonic Orchestra και της οποίας υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι την ημέρα του θανάτου του στις 29 Δεκεμβρίου του 2001, σε ηλικία 93 ετών.
Το 1950 τον βρίσκουμε στην Ευρώπη να μελετά την ευρωπαϊκή Μουσική και τις επικρατούσες απόψεις για την διεύθυνση ορχήστρας στα μεγάλα μουσικά κέντρα όπως την Βιέννη και το Βερολίνο.
Την χρονιά εκείνη συναντά τον μεγάλο γερμανό μαέστρο Wilhelm Furtwangler με τον οποίο θα συνδεθεί με βαθιά και αληθινή φιλία. Οι απόψεις του Furtwangler πάνω στην διεύθυνση των έργων του Beethoven, του Bruckner, του Brahms και του Mahler, και οι ατελείωτες συζητήσεις των δύο μουσικών δίνουν στον Asahina τα εφόδια εκείνα που θα του επιτρέψουν να επιστρέψει στην πατρίδα του και να παρουσιάσει τους συνθέτες αυτούς, μέσα από μία άλλη θεώρηση, στο μουσικόφιλο κοινό της Αυτοκρατορίας του Ανατέλλοντος Ηλίου, εδραιώντάς τον, παράλληλα, στο παγκόσμιο στερέωμα ως ειδικό στην ερμηνεία των έργων τους.
Αξίζει για την Ιστορία να αναφερθεί ότι ο Takashi Asahina είναι ο πρώτος μη ευρωπαίος Διευθυντής Ορχήστρας ο οποίος θα διευθύνει το 1950 την περίφημη Berliner Philharmoniker της οποίας ψυχή την εποχή εκείνη ήταν ο μέντορας του Asahina, ο μεγάλος Furtwangler.
Osaka Philharmonic Orchestra
Ιδρύθηκε το 1947 και είναι διασημότερη ορχήστρα της πόλης αυτής και ίσως της Ιαπωνίας. Έχει κάνει τον μεγαλύτερο αριθμό ηχογραφήσεων από κάθε άλλη Ιαπωνική Ορχήστρα, στον δε κατάλογο των ηχογραφήσεών της περιλαμβάνεται σε έξι διαφορετικές εκδόσεις ο κύκλος των συμφωνιών του Beethoven. Κάθε χρόνο δίνει δέκα κονσέρτα για τους συνδρομητές της ενώ οι ετήσιες δραστηριότητές της περιλαμβάνουν και υπερατλαντικές εμφανίσεις. Έξι εμφανίσεις της μέχρι τώρα στην Ευρώπη και αρκετές εμφανίσεις της στις Η.Π.Α. τον Καναδά, την Κορέα και την Ταϊβάν την καθιστούν την γνωστότερη Συμφωνική Ορχήστρα της Ιαπωνίας.
Για πενήντα πέντε χρόνια και μέχρι τον θάνατό του, την κατηύθυνε από την θέση του μόνιμου Μαέστρου και Καλλιτεχνικού Διευθυντή ο ιδρυτής της Takashi Asahina, ενώ μετά τον θάνατό του, την θέση του στο πόντιουμ πήρε ο Eiji Oue.
******************************
Πληροφορίες για το έργο
Η Πέμπτη Συμφωνία σε Ντο ελάσσονα, έργο 67, γράφτηκε από τον συνθέτη στο διάστημα 1804-1808. Το 1804 ξεκινά να γράφει τα πρώτα μέτρα, διακόπτοντας την γραφή της Τρίτης Συμφωνίας. Έκτοτε ο συνθέτης διέκοψε πολλές φορές την καταγραφή σε χαρτί της Συμφωνίας αυτής επιθυμώντας να ολοκληρώσει άλλα έργα του όπως την πρώτη θεώρηση του Fidelio, την Appassionata (σονάτα για πιάνο), τα τρία κουαρτέτα για έγχορδα με τον τίτλο Razumovsky, το κονσέρτο για βιολί, το τέταρτο κονσέρτο για πιάνο, και την Τέταρτη Συμφωνία. Το 1808 ολοκληρώνει τη συμφωνία αυτή, παράλληλα με την έκτη συμφωνία, τις οποίες παρουσιάζει στο ίδιο κονσέρτο.
Διήγε την τρίτη δεκαετία της ζωής του όταν την ολοκλήρωσε, ενώ η Ευρώπη παλεύει να απωθήσει τα στρατεύματα του Ναπολέοντα τα οποία είχαν φθάσει μέχρι την Αυστρία, η οποία διήνυσε πολιτικές αναταραχές.
Η πρεμιέρα της Πέμπτης Συμφωνίας έλαβε χώρα στο Theater an der Wien στη Βιέννη στις 22 Δεκεμβρίου του 1808. Ήταν μέρος ενός προγράμματος συνολικής διάρκειας τεσσάρων ωρών, το οποίο μεταξύ άλλων περιελάμβανε έργα όπως η Έκτη Συμφωνία (πρώτη παρουσίαση), το Gloria, Sanctus και Benedictus από την Λειτουργία σε Ντο μείζονα, το Τέταρτο κονσέρτο για πιάνο, με τον ίδιο το συνθέτη να το ερμηνεύει στο πιάνο, την Άρια ‘Ah, Perfido’ και τέλος την Φαντασία για χορωδία, πιάνο και ορχήστρα.
Πληροφορίες για την Ηχογράφηση
Η συμφωνία αυτή του Beethoven ηχογραφήθηκε και κυκλοφόρησε σε δίσκο ακτίνας από την Ιαπωνική δισκογραφική εταιρεία Canyon το 1992, περιελήφθη σε μία κασετίνα αποτελούμενη από επτά CD με τις ζωντανές ηχογραφήσεις όλων των Συμφωνιών του συνθέτη από τον Takashi Asahina και την Osaka Philharmonic Orchestra οι οποίες πραγματοποιήθηκαν στο Osaka Symphony Hall. Η παρούσα συμφωνία ηχογραφήθηκε στα ζωντανά κονσέρτα της Ορχήστρας που δόθηκαν 25 και 26 Απριλίου του 1992.
Προτεινόμενη δισκογραφία του Takashi Asahina
Bruckner : Symphony 8 in C Minor Asahina,
Mahler : Das Lied Von Der Erde, Asahina,
Bruckner : Symphony 1 in C Minor, Bruckner, Asahina,
Tchaikovski: Symphony No. 5, Takashi Asahina,
Beethoven : Symphony Works, Asahina & Nhk Symphony Orchestra
Tchaikovsky : Symphony No. 6, Takashi Asahina,
Tchaikovski : Symphony No. 6, Takashi Asahina,
Sibelius: Sym. 2, Bruckner: Sym. 3, Takashi Asahina,
Προσωπικά Σχόλια
Με αυτή την παρουσίαση ξεκινά ένα δίπτυχο αφιέρωμα στον μεγάλο Ιάπωνα μουσικό, που λάτρεψε την Ευρώπη και το ευρωπαϊκό πνεύμα.
Προσπάθησε να συνδυάσει και να συνδέσει την κουλτούρα της πατρίδας του με εκείνην της Ευρώπης, την οποία κατάφερε να αφομοιώσει στα χρόνια της παραμονής του στην Γερμανία και την Αυστρία και μέσα από την φιλία του με τον διανοούμενο Μαέστρο Wilhelm Furtwangler. Δεν προσπάθησε να πειραματιστεί με ερμηνευτικές δομές και φόρμες, όμως πειραματίστηκε με την ποιότητα του ήχου των ορχηστρών που διηύθυνε.
Ο ήχος των πνευστών κατέχει πάντα κυρίαρχη θέση στην ηχητική δόμηση των ερμηνειών του, ενώ τα έγχορδα και ειδικά τα βιολοντσέλλα τα οδηγεί να παράγουν ήχο καθαρό και δομημένο.
Βαθιά επηρεασμένος από τις ερμηνείες του φίλου του, καταθέτει ερμηνείες στις οποίες ο ακροατής πολλές φορές θα συναντήσει στοιχεία που θυμίζουν τον Furtwangler, συνδυασμένες με άψογη πειθαρχία στον ρυθμό. Οι ερμηνείες του στις συμφωνίες του Brahms οι οποίες ηχογραφήθηκαν δύο φορές με χρονική απόσταση αρκετών ετών δεν διαφέρουν στην χρονική διάρκεια εκάστου μέρους παρά μόνο ένα με δύο δευτερόλεπτα.
Το όνομά του είναι γραμμένο στις σελίδες της παγκόσμιας ιστορίας, όχι μόνο λόγω των ερμηνευτικών του προσεγγίσεων, αλλά και σαν του μουσικού εκείνου που μπόρεσε να γεφυρώσει, πρώτος, δύο μεγάλους μουσικούς πολιτισμούς. Τον Ιαπωνικό και τον Ευρωπαϊκό.
Δημήτρης Κυπραίος
Email : dkipreos@tar.gr