Σάββατο 20 και Κυριακή 21 Απριλίου, 11:00-17:00
Ωδείο Athenaeum
Το σεμινάριο απευθύνεται σε σπουδαστές και καθηγητές, παλιούς και νέους φίλους των
σεμιναρίων του Γ.Μουλουδάκη, και όπως και στην πρώτη τους περίοδο (2013-2019), έχει
ως έναυσμα την εκτέλεση έργων στην κιθάρα, αφορά όμως σε κάθε μουσικό που θέλει να εμβαθύνει σε θέματα εκτέλεσης και διδασκαλίας και -φιλόδοξα- να συνθέσει προσωπικά εργαλεία ανάγνωσης του κόσμου μας.
Στη συνάντηση μπορούν να συμμετάσχουν σπουδαστές, δάσκαλοι και επαγγελματίες του ευρύτερου μουσικού χώρου, καθώς και άνθρωποι που ενδιαφέρονται για τον παράξενο τρόπο που η τέχνη διεισδύει στην καθημερινότητα και την εξαγνίζει.
Η ως εδώ μέθοδος υπήρξε η σε κοινή θέα τοποθέτηση προ-πλασμένων αρχών, με βάση τις οποίες στη συνέχεια δοκιμάζονταν τα έργα μας, ενώ παράλληλα εξετάζονταν μέσα απ’ το δικό τους διαυγές πρίσμα οι μουσικές «αμαρτίες” της καθημερινότητας.
Αυτή τη χρονιά θα αντιστραφεί ο τρόπος: Βηματίζοντας στις παρυφές ενός διαδραστικου πλαισίου, θα ξεκινήσουμε από τις εκτελέσεις. Η ομάδα ενεργεί ως δάσκαλος προτείνοντας τρόπους σχολιασμού και εμβάθυνσης στις ξεχωριστές ανάγκες της κάθε εκτέλεσης. Εδώ, κάθε μέλος θεωρείται αυτοδικαίως τοποθετημένο σε μια ώριμη στιγμή της πορείας του και συμμετέχει ενεργά. Τα σχόλια τοποθετούνται συλλογικά και ανεξαρτήτως της εμπειρίας των συμμετεχόντων. Οι πιο έμπειροι ενδέχεται σε στιγμές κρίσης να διατηρούν το δικαίωμα ενός κάποιου βέτο, πράγμα όχι απαραιτήτως δίκαιο.
Ο τρόπος αυτός φιλοδοξεί να ενεργοποιήσει την κίνηση μιας αέναης σπείρας δυνατοτήτων/επιπέδων “ανάγνωσης” της μουσικής, απ’ την οποία σπείρα ο καθένας θα κρατήσει το κομμάτι που τον συγ-κινεί και τον ενεργοποιεί στον νυν χρόνο του. Η μέθοδος αυτή, επιπροσθέτως, προφυλάσσει τις συναντήσεις απ’ τις πιθανές αγκυλώσεις του ίδιου του πλούσιου παρελθόντος του σεμιναρίου, και μας επαναφέρει στην προνοητική εκείνη διατύπωση πως η ζωή δεν είναι πρόβα για ένα ευτυχισμένο μέλλον το οποίο εξακολουθητικά αναβάλλεται, αλλά ένα ζωντανό, ρευστό και διαρκώς μετακινούμενο σώμα, που αρχίζει και τελειώνει σε κάθε δευτερόλεπτο, έτσι όπως οι σοφά ξεχασμένοι πατέρες άλλων εποχών αναγνώριζαν και βίωναν με την πιο βαθιά ασκητική τους στάση.
Οι παλαιότεροι μπορούν να έλξουν στοιχεία από την ήδη πλούσια βιβλιοθήκη του σεμιναρίου, όσο και απ’ την προσωπική τους βιβλιοθήκη εμπειριών, προκειμένου να σχολιάσουν τις εκτελέσεις. Με αυτόν τον τρόπο ο κυματισμός των θεμάτων θα παραμείνει απρόβλεπτος, όσο και το βάθος που κάθε φορά η ομάδα θα προχωρά, ανάλογα με το έργο και ανάλογα με την παλαιότητα του εκτελεστή, καθώς παραμένει αληθές ότι δεν μπορείς να πετάξεις έναν άπειρο δύτη σε άγνωστο βυθό, όσο και να απαιτήσεις από έναν έμπειρο δύτη να παραμένει άσκοπα στην επιφάνεια. Αυτός ο κυματισμός θα αποκαλύψει πιθανά την λυτρωτική ταύτιση βυθού και επιφάνειας μέσα στη μουσική πράξη, την ταύτιση μορφής και περιεχομένου (ταύτιση που είναι ένα ξεχασμένο όσο και αποκαλυπτικό ζητούμενο μες στην επιμένουσα ρηχότητα των ημερών μας), και να φωτίσει στο κέντρο της σκηνής τον μασκαρεμένο σκελετό μιας ήδη πιθανά γενικευμένης αρρώστιας, που μπορούμε να την πούμε σύγχρονο τρόπο ζωής.
Στο ενδιάμεσο των μουσικών πράξεων θα γίνεται σύντομη αναφορά στα θεωρητικά θέματα που με αφορμή την εκτέλεση θα αναδύονται.
Σκοπός του σεμιναρίου παραμένει η διερεύνηση των εργαλείων προσωπικής ανάγνωσης του κόσμου μας, τα οποία παραμένουν ταυτοχρόνως εργαλεία ανάγνωσης των έργων που παρουσιάζουμε.
Κατά τα παραπάνω, κάθε παρευρισκόμενος θεωρείται ενεργό μέλος, αφού συμμετέχει στην επιλογή των θεμάτων που θα εγκαινιαστούν όσο και στον τρόπο που αυτά θα ελιχθούν ανάμεσα στις εκτελέσεις αναδεικνύοντας το κάθε φορά χρήσιμο. Όμοια, οι εκτελεστές, αφού παρουσιάσουν τα έργα τους στο πλαίσιο του σεμιναρίου μετατρέπονται στη συνέχεια καθ’ όλη τη διάρκειά του σε δάσκαλοι.
Μέσα απ’ τη διαδικασία αναδεικνύεται μια ανακουφιστικά διαφορετική στρατηγική για την κάθε εκτέλεση, που εν συνεχεία εμπλουτίζει το οπλοστάσιο του ώριμου μουσικού, τη δεξαμενή των μέσων με τα οποία κοινωνεί τον υποφωτισμένο -κυρίως- εαυτό του. Πέραν των εκτελέσεων έργων στην κιθάρα, οι συμμετέχοντες μπορούν -και καλούνται- να καταθέσουν την ποιητική τους αποσκευή με όποιον τρόπο οι ίδιοι κρίνουν προσοδοφόρο, πράγμα που θα μας έβγαζε απ’ το αναγκαστικό πλαίσιο της μουσικής ανάγνωσης. Αυτήν την προοπτική το σεμινάριο όχι μόνο δεν την φοβάται, αλλά την αγκαλιάζει.
Λεπτομέρειες για την συμμετοχή βρίσκει κανείς στην γραμματεία του Athenaeum, στο 210-7794210. Οι νέοι στις συναντήσεις μπορούν να βρουν πληροφορίες για την πρώτη περίοδο των σεμιναρίων στον ιστότοπο https://yorgosmouloudakis.wordpress.com στην καρτέλα ΚΑΤΑΔΥΣΗ/ΤΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ.
Περισσότερα πρακτικά: https://athenaeum.edu.gr/synantiseis-me-ton-giorgo-mouloudaki/
Ο σύνδεσμος με τη φόρμα συμμετοχής:
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf2cOAJ08f264qt4MyyuLVtwMLeqZveIq4o8vlAtL56M3tk_Q/viewform
Βιογραφικό Γιώργου Μουλουδάκη
https://athenaeum.edu.gr/teachers/strings/giorgos-mouloudakis/
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Το περιεχόμενο του κειμένου, το φωτογραφικό, βιντεογραφικό ή ηχητικό υλικό καθώς και η επιμέλεια του άρθρου είναι ευθύνη του συγγραφέα)
Το TaR, εκπληρώνοντας το όραμα του ιδρυτή του Νότη Μαυρουδή (1945-2023), συνεχίζει να λειτουργεί ως μία ελεύθερη και αυστηρά μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα, που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία και στην εγκυρότητα των συνεργατών του. Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους, διορθωτές κλπ, άρα δεν έχει την υποδομή και τους πόρους ώστε να ελέγχει την ακρίβεια των πληροφοριών και την πνευματική ιδιοκτησία του υλικού που παρατίθεται (κειμένου, εικόνων, βίντεο, ηχογραφήσεων κλπ). Βασίζεται αποκλειστικά στην καλή πίστη του αρθρογράφου, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για τις απόψεις του και για το υλικό που επιλέγει, από το προσωπικό του αρχείο. Οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από την χρήση πληροφοριών και υλικού παρακαλείται να το δηλώσει άμεσα ώστε να γίνει άμεση διόρθωση (tar.onlinemag@gmail.com). Το TaR έχει ως στόχο να στηρίξει την ποιοτική μουσική δημιουργία κι όχι να θίξει με οποιονδήποτε τρόπο τους δημιουργούς και το έργο τους. Επίσης, η πληροφόρηση που το TaR παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του για συναυλίες, εκδόσεις, σεμινάρια, διαγωνισμούς, φεστιβάλ κλπ εξαρτάται αποκλειστικά από τα Δελτία Τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες ή διοργανωτές, τα οποία το TaR δημοσιεύει πάντα "καλή τη πίστει". Το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες και βασίζεται στην βοήθεια των αναγνωστών ώστε να διορθώνονται τα όποια προβλήματα. Διαχειριστής: Κώστας Γρηγορέας Ιδρυτής: Νότης Μαυρουδής |