Τρίτος κύκλος σεμιναρίων του Γιώργου Μουλουδάκη στο Athenaeum
(20, 21 και 22 Απριλίου 2013)
Περίληψη θεμάτων
Ημέρα 1η:
Συνεργασία μεταξύ μουσικών - ένα πεδίο άσκησης ή Ο καλόγερος μπροστά στο αναλόγιο. Prima Vista - του θεού ή του διαβόλου;
Κατά την ημέρα αυτή θα ασχοληθούμε με το πραγματικά δύσκολο θέμα της συνεργασίας μεταξύ μουσικών. Το όχημα για τη βιωματική μας σχέση θα είναι η συνεργασία με τους συμμετέχοντες στο σεμινάριο φλάουτου της Στέλλας Γαδέδη, που γίνεται στο ωδείο παράλληλα με το δικό μας. Θα είναι μια πρόκληση το να βρούμε το σημείο συνεννόησης των δύο τάξεων που έχουν μέχρις εδώ δουλέψει με διαφορετικό, ενδεχομένως, τρόπο.
Σκοπός μας δεν είναι να “σκηνοθετηθούν” κάποια έργα -αυτό θα ήταν μια μικρή φιλοδοξία. Σκοπός είναι η διερεύνηση της δυνατότητας των συμμετεχόντων να βρουν τον κοινό τόπο δυο διαφορετικών “βλεμμάτων” προς το έργο που προτίθενται να συν-σκηνοθετήσουν.
Αυτό, για όσους παρακολούθησαν τους δυο προηγούμενους κύκλους, περιέχει το αυτονόητο αίτημα να συντεθούν δυο ψυχικές τάσεις, να βρεθεί στον βυθό μιας κατά το δυνατόν ψυχικής ουδετερότητας το σημείο όπου τα δυο πρόσωπα συμφωνούν. Από αυτό το σημείο θα γίνει η εκκίνηση της ανάγνωσης, κάτι καθόλου εύκολο όπως καταλαβαίνουμε όσοι στον προηγούμενο κύκλο δοκιμάσαμε να αγκαλιάσουμε τον διπλανό μας με εμπιστοσύνη, σαν να ήταν ο εαυτός μας.
Οι εκτελεστές εδώ θα κληθούν όχι απλά να παίξουν τα έργα τους κάτω απ’ την ασφαλή καθοδήγηση των “δασκάλων” αλλά να εκλεπτύνουν μια ικανότητα αντίληψης του τι σημαίνει η φράση που τους προτείνει ο συνεργάτης τους και την ετοιμότητά τους να απαντήσουν σε αυτήν με κάθε ειλικρίνεια απ’ την περιοχή του “μαζί”. Ειδικές ασκήσεις θα δοθούν γι’ αυτήν την “τεχνική της συνεργασίας”, που είναι άλλη απ’ αυτήν που προετοιμάζει κανείς στο κατά μόνας, όταν έχει την αποκλειστική ευθύνη της σκηνοθεσίας του έργου του.
Παράλληλα θα διερευνηθεί η δυνατότητα βελτίωσης της εκ πρώτης όψεως ανάγνωσης, κάτω απ’ την οπτική της χρησιμότητάς της ως εργαλείου παρθενικής θέασης του έργου.
Δεδομένης της πυκνότητας των υλικών που θα μας απασχολήσουν, η διάρκεια αυτής της συνάντησης θα είναι μεγαλύτερη της συνηθισμένης. Ίσως χρειαστεί να μείνουμε μαζί ολόκληρη την ημέρα για να αφομοιωθούν κατά το δυνατόν τα θέματα που θα μας απασχολήσουν.
Ημέρα 2η:
Το τρακ ως υπηρέτης και η ιερότητα της έκθεσης στο κοινό - δοκιμές στον εξομοιωτή, ή Η εκτέλεση ως αρρώστια και η εκτέλεση ως θεραπεία.
Κατά την ημέρα αυτή θα συζητηθεί η λειτουργία του τρακ σαν υπηρέτη μιας ιερής θέασης του έργου, και όχι ως φορέα ψυχαναγκασμού. Η μέρα θα συνοψίσει με διαφορετικό τρόπο θέματα που έχουν τεθεί κατά τους δυο προηγούμενους κύκλους, τοποθετώντας τα σε πιο πρακτική βάση.
Οι εκτελεστές θα κληθούν να συμμετάσχουν σε ασκήσεις έκθεσης του έργου τους μπροστά στο βλέμμα των άλλων. Ερευνάται το ποιοι είναι αυτοί οι άλλοι, και το εργαλείο εξομοίωσης θα προσπαθήσει να αναπαράγει τις συνθήκες ενός δύσκολου κοινού..
Ημέρα 3η:
Οι πολλαπλές προσωπίδες της ερμηνείας και το διαρκές ερώτημα του Προσώπου κάτω απ’ τη μάσκα.
Κατά την ημέρα αυτή θα συζητηθεί το θέμα των πολλαπλών προσωπίδων που αναγκαζόμαστε ως εκτελεστές να φορέσουμε κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης. Αυτό το παλίμψηστο προσώπων, που είναι ο μουσικός-ηθοποιός-σκηνοθέτης του έργου, θα είναι το μέλημά μας, μέσα σε ένα περιβάλλον που αναγκαστικά θα συμπεριλάβει στοιχεία μιας κάθαρσης από τα δεύτερα στοιχεία που κατά κανόνα κουβαλάμε στη ζωή μας, άρα και στην εκτέλεσή μας.
Ποιό είναι τελικά το πρόσωπο που παίζει; Οι εκτελεστές θα κληθούν να απαντήσουν με διάφορους τρόπους σε αυτό το ερώτημα, που κατά τη γνώμη μου είναι καίριας σημασίας για την πορεία μας σαν μουσικοί στο πολύπλοκο σκηνικό μέσα στο οποίο αναπνέει και μάχεται η όποια καλλιτεχνική πράξη.
Επιπλέον πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής:
Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο. Τηλ. 210-3211987, 55 και 49
www.athenaeum,com,gr
e-mail: contact@athenaeum.com.gr
Κύκλοι σεμιναρίων του Γιώργου Μουλουδάκη στο Athenaeum
(Φεβρουάριος-Ιούνιος 2013)
ΠΡΟΣ ΜΙΑ “ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ” ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ – ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Σειρά διαλέξεων και μαθημάτων με μέσο την κιθάρα
(πραγματοποιείται παράλληλα με τα αντίστοιχα σεμινάρια
της Στέλλας Γαδέδη για το φλάουτο και του Βασίλη Βαβούλη για την παλιά μουσική)
Ο κύκλος επανατοποθετεί θέματα ερμηνείας και διδασκαλίας στη βάση μιας προσωπο-κεντρικής οπτικής, εξερευνώντας ταυτόχρονα την πολιτική σημασία της μουσικής πράξης στο περιβάλλον της “κρίσης”. Στόχος είναι η αποσυναρμολόγηση των παραμέτρων που συνθέτουν το παζλ της σύγχρονης καλλιτεχνικής ζωής και η επανασύνθεσή τους με έναν τρόπο που να δίνει προτεραιότητα στο Πρόσωπο, και στην κάθαρσή Του από τα επίκτητα στοιχεία που ακυρώνουν την αιχμή ελευθερίας της μουσικής ως ζωντανό επαναστατικό γεγονός. Όχημα για τη βιωματική σχέση με αυτά τα θέματα θα είναι η κιθάρα αλλά οι απαντήσεις θα αγκαλιάσουν λειτουργικά κάθε μουσική δραστηριότητα.
(12 συναντήσεις: απευθύνονται σε ενεργούς εκτελεστές και ενεργούς ακροατές. Μέγιστος αριθμός εκτελεστών: 7)
Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν σε τέσσερις θεματικές ενότητες των τριών ημερών (συνολικά 12 συναντήσεις). Κάποιος μπορεί να παρακολουθήσει το πλήρες ή τα επί μέρους.
Κάθε ημέρα εγκαινιάζεται με την θεωρητική έκθεση των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν (12 συνολικά μικρές διαλέξεις). Στη συνέχεια, τα έργα που διδάσκονται θα αντιμετωπιστούν ως όχημα για την εμπέδωση της παραπάνω οπτικής. Αυτό σημαίνει ότι το ίδιο έργο μπορεί να παρουσιαστεί παραπάνω από μια φορά κατά τη διάρκεια του κύκλου, αφού ο τρόπος εκτέλεσης διαφοροποιείται ανάλογα με το τι είναι εκείνο που αναλύουμε.
Οι εκτελεστές θα έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν ένα έργο σε κάθε μέρα των κύκλων, στη διάρκεια ενός μαθήματος (τρία συνολικά μαθήματα). Επίσης θα έχουν την ευκαιρία να συνεργαστούν με τα άλλα όργανα των παράλληλων κύκλων (φλάουτου απ’ τη Στέλλα Γαδέδη και παλιάς μουσικής απ’ τον Βασίλη Βαβούλη), διευρύνοντας το βιωματικό πεδίο της συμμετοχής τους.
Σημειώνεται ότι το επίπεδο τεχνικής δυσκολίας των έργων ουδεμία σημασία έχει. Το “για προχωρημένους” (της προμετωπίδας στην αφίσα), δηλώνει μια στοιχειώδη ψυχική εγρήγορση, που δεν συμβαδίζει αναγκαστικά με την ηλικία ή με το επίπεδο σπουδών.
Ενότητα Α
Ημέρα 1η: Η σύγχρονη καλλιτεχνική ζωή ως κύβος του Ρούμπικ. Το γιατί του σεμιναρίου στο περιβάλλον της “κρίσης”, ή Η παντοδυναμία μιας “Μουσικής οπτικής” προς τον κόσμο.
Ημέρα 2η: Η “ενορχήστρωση” στην κιθάρα και η μοναδικότητα της δακτυλοθεσίας.
Το ηχόχρωμα ως μέσο και η πολυπλοκότητα του “καλού ήχου”, ή Αμηχανία ζωγράφου χωρίς παλέτα.
Ημέρα 3η: Σκηνοθεσία του έργου - πυλώνες δομικής στήριξης ή Πώς να δυναμιτίσετε το copy-paste στην ερμηνεία. Στη ζωή, τι;
Ενότητα Β
Ημέρα 1η: Ηχείο της κιθάρας και ηχεία του σώματος - ηχείο της ψυχής; ή Το όργανο ως ψυχικό αντηχείο και το ηθικό βάρος της σχέσης μας μαζί του.
Ημέρα 2η: Μεταγραφές και “αυθεντικά” έργα ή Το πρώτο “πόσο μισώ τους εκδότες” σχόλιο. Δοκιμές μεταγραφών στην κιθάρα.
Ημέρα 3η: Η τεχνική ως παράγωγο ή Γιατί ο Βαμβακάρης δεν χρειαζόταν δάσκαλο.
Ενότητα Γ
Ημέρα 1η: Συνεργασία μεταξύ μουσικών - ένα πεδίο άσκησης ή Ο καλόγερος μπροστά στο αναλόγιο. Prima Vista - του θεού ή του διαβόλου;
Ημέρα 2η: Το τρακ ως υπηρέτης και η ιερότητα της έκθεσης στο κοινό - δοκιμές στον εξομοιωτή, ή Η εκτέλεση ως αρρώστια και η εκτέλεση ως θεραπεία.
Ημέρα 3η: Οι πολλαπλές προσωπίδες της ερμηνείας και το διαρκές ερώτημα του Προσώπου κάτω απ’ τη μάσκα.
Ενότητα Δ
Ημέρα 1η: Η διδασκαλία ως επαναστατική πράξη και ο “θάνατος” του δασκάλου, ή Το οξύμωρο του πατρικού ρόλου σε μια απελευθερωτική εμπειρία.
Ημέρα 2η: Το σπίτι του κιθαριστή - οδηγός επιβίωσης ή Πώς εξημερώνεται ένας κάφρος.
Ημέρα 3η: Μουσική - δώρο ή εμπόρευμα; -παρότι ο μουσικός, σε πείσμα των ειδικών, διαθέτει ακόμα στομάχι.
Τα σεμινάρια θα πραγματοποιηθούν στο Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο, σε ώρες που θα ορίζονται πριν την έναρξη του κάθε κύκλου.
Ημερομηνίες κύκλων:
Ενότητα Α: Σάββατο 9, Κυριακή 10, Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013
Ενότητα Β: Σάββατο 2, Κυριακή 3 και Δευτέρα 4 Μαρτίου 2013.
Ενότητα Γ: Σάββατο 20, Κυριακή 21 και Δευτέρα 22 Απριλίου 2013.
Ενότητα Δ: Σάββατο 25, Κυριακή 26 και Δευτέρα 27 Μαΐου 2013.
Στο τέλος του συνολικού κύκλου, θα πραγματοποιηθεί κοινή συναυλία των συμμετεχόντων και των τριών παράλληλων σεμιναρίων (κιθάρας, φλάουτου, παλιάς μουσικής), και ανοιχτή συζήτηση-αποτίμηση της εμπειρίας μας μέσα σ’ αυτά. Αυτό το σημείο θεωρείται κρίσιμο για την επανεκτίμηση των γενικών μας αρχών σε σχέση με τον ρόλο της μουσικής εκτέλεσης και της μουσικής διδασκαλίας.
Στους κύκλους θα ενσωματωθούν -πέραν των διαλέξεων του Γιώργου Μουλουδάκη- διαλέξεις από πρόσωπα των τεχνών εκτός του στενά μουσικού χώρου, που θα σχολιάσουν τη συνολική μας στάση απέναντι στα θέματα που εξετάζουμε.
Οικονομικά στοιχεία
Εκτελεστές: Για έναν κύκλο 3 ημερών, δηλαδή 3 μαθήματα και την παρακολούθηση του συνόλου: 120 ευρώ.
Ακροατές: Για έναν κύκλο 3 ημερών, δηλαδή την παρακολούθηση του συνόλου: 50 ευρώ.
Ως ακροατής μπορεί κάποιος να παρακολουθήσει μία μεμονωμένη μέρα, με την ακόλουθη οικονομική σχέση:
Για μία μέρα, 20 ευρώ. Εάν παρακολουθήσει και επόμενη/ες, το κόστος θα είναι 15 ευρώ ανά ημέρα.
Οι μαθητές του Athenaeum θα έχουν εκπτώσεις στα παραπάνω, που μπορούν να πληροφορηθούν απ’ τη γραμματεία.
Πριν την έναρξη κάθε κύκλου, θα ορίζεται συνάντηση-ακρόαση των εκτελεστών, με τα έργα που προτίθενται να παρουσιάσουν.
Επιπλέον πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής:
Athenaeum, Αδριανού 3, Θησείο. Τηλ. 210-3211987, 55 και 49
www.athenaeum,com,gr
e-mail: contact@athenaeum.com.gr