Η ΑΠΑΞΙΩΣΗ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Το θέμα έχει να κάνει με την διαδικτυακή μουσική κουλτούρα που έχει εισχωρήσει για τα καλά στην παγκόσμια συνείδηση. Νομίζω πως μπορούμε να συμπεριλαμβάνουμε σε αυτό το πλαίσιο και τη χώρα μας, παρ’ όλο που η διαδικτυακή μας ιστορία μετράει λιγότερο χρόνο από τις χώρες της Αμερικής και της Ευρώπης σε αυτό το θέμα.
Βεβαίως ο τρόπος τής μουσική ακρόασης ποικίλει και έχει να κάνει με τον καθένα μας χωριστά. Μέσα στο αυτοκίνητο, στη στιγμή τής εργασίας ή στο σπίτι, συζητώντας με φίλους σε μια καφετέρια π.χ. ακούγοντας εκκωφαντικά ή και το αντίθετο κλπ. Υπάρχει ασφαλώς και η προσεκτική ακρόαση τη στιγμή μιας συναυλίας, ενός κοντσέρτου, μιας θεατρικής παράστασης, ή μιας ταινίας. Οι συνθήκες και οι καταστάσεις διαμορφώνουν τους τρόπους ακρόασης και έτσι ο κάθε άνθρωπος «τοποθετεί» τη μουσική στις αισθήσεις του και πορεύεται με αυτό τον τρόπο.
Νιώθω πως στα διαδικτυακά Μέσα το πράγμα είναι εντελώς διαφορετικό. Εκατομμύρια κομμάτια (τραγούδια-ορχήστρες, με όλα τα μουσικά είδη και τεχνοτροπίες) διεκδικούν ακροάσεις από εκατομμύρια χρήστες, σε έναν ακατάπαυστο χαοτικό κατάλογο κομματιών απ’ όλο τον πλανήτη Γη. Μέσα σε αυτή την παγκόσμια απίστευτη αφθονία μουσικών προϊόντων, άλλοτε άξιων, άλλοτε υποβαθμισμένων, ο χρήστης ακούει και κυρίως βλέπει το κομμάτι της επιλογής του, σαν να αναζητά να πληροφορηθεί για τα μουσικά έργα και παράγωγα, παρά να τα ακούσει για να τα απολαύσει με προσοχή και παρατηρητικότητα. Μ’ αυτό τον τρόπο αντιμετώπισης οι ήχοι, το περιεχόμενο και οι μουσικές δημιουργίες, παύουν να είναι αγαθό και μετασχηματίζονται σε «προϊόν» καταναλωτικό, που συγγενεύει με τη διαδικασία των fast food.
Ήδη, η πάση θυσία οπτικοποίηση της μουσικής την βγάζει έξω από το περιεχόμενο μιας ψύχραιμης ακρόασης, αφού σε ένα μεγάλο ποσοστό «επιβάλει», μέσω της εικόνας και της κίνησης, στη φαντασία να ξεφεύγει από τους αρχικούς πνευματικούς στόχους του μουσικού δημιουργού, ανεξαρτήτως μουσικού είδους. Αυτός ο σύγχρονος διαδικτυακός μουσικός πολτός και ο τρόπος χρήσης του, μπορεί να είναι εξαιρετικά χρήσιμος ως πληροφορία, όχι όμως ως ακρόαση με τις συνθήκες παρελθόντος χρόνου.
Έτσι, έχει ήδη σχηματιστεί μια άλλη αντίληψη της μουσικής τέχνης και αυτό ίσως ήταν αναμενόμενο, αφού οι συνθήκες ακρόασης έχουν ανατραπεί και πλέον είναι κοσμογονικά διαφορετικές. Η υπερπληθώρα πληροφόρησης και μουσικών αγαθών, που μας διατίθενται «με τον πιο απλό τρόπο», οδηγεί τις γενιές σε έναν εκ διαμέτρου «άλλον κόσμο», όπου εύκολα και «στα γρήγορα» αντιμετωπίζουν τη βαθύτερη (μουσική) δημιουργία με τρόπους-κατά τη γνώμη μου-α κ α τ ά λ λ η λ ο υ ς.
Η τεχνολογική ροή των διαδικτυακών Μέσων δεν είναι δυνατόν να σταματήσει ποτέ! Είναι μια πραγματικότητα της ζωής μας που δεν ανατρέπεται, όπως το οξυγόνο που αναπνέουμε… Όποιος θέλει να σταματήσει, αυτή η νέα ιστορία της ανθρωπότητας, δεν ξέρει πού πατά και πού βαδίζει.
Ας το χωνέψουμε: Ένας καινούργιος homo sapiens έχει ορθωθεί μπροστά μας και θα συμβαδίσουμε με αυτό, αφού εντέλει μας περιέχει…
Νότης Μαυρουδής
Ιανουάριος 2015
http://mavroudistar.wordpress.com/
Τεχνική επιμέλεια Κώστας Γρηγορέας