ΠΑΤΡΑ 2019
ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΘΑΡΑΣ ΠΑΤΡΑΣ 2019 / ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
Ήλθε η ώρα να κάνω και φέτος έναν απολογισμό για το Διεθνές Φεστιβάλ της Πάτρας με όλες τις εντυπώσεις που άφησε πίσω του αυτό το τετραήμερο των κιθαριστικών εκδηλώσεων.
Έχω άλλωστε συνηθίσει τους αναγνώστες μου – αλλά και τους αναγνώστες του φιλόξενου TAR – να τους ενημερώνω για τα πεπραγμένα αυτού του θεσμού, ο οποίος κλείνοντας φέτος 28 ολόκληρα χρόνια, συνεχίζει ανελλιπώς να προσφέρει γνώσεις και εμπειρίες σε νέους κιθαριστές.
Αφού πρώτα λοιπόν ευχαριστήσω τη “Φιλαρμονική Εταιρία Ωδείο Πατρών” που υποδέχτηκε ξανά το Φεστιβάλ στους υπέροχους χώρους που διαθέτει, θέλω στη συνέχεια να υπογραμμίσω την επιτυχία όλων των εκδηλώσεων, επιτυχία που οφείλεται πρωτίστως στους προσκεκλημένους καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους.
Πρέπει μάλιστα να παραδεχθώ πως αυτή η ιστορία της προετοιμασίας του φεστιβάλ που αρχίζει πολλούς μήνες νωρίτερα, φορτώνει τη Λίζα κι εμένα με αρκετό άγχος σαν να δίνουμε και οι ίδιοι εξετάσεις για τις επιλογές που κάνουμε και που αφορούν στα ρεσιτάλ των καλλιτεχνών, στα προγράμματά τους, τη διδασκαλία τους, τις διαλέξεις, τις αποφάσεις τους στους διαγωνισμούς, γεγονότα που καθρεφτίζονται τελικά θετικά ή αρνητικά στα πρόσωπα των σπουδαστών αλλά και του κόσμου που παρακολουθεί όλα τα δρώμενα αυτών των ημερών.
Τις εκδηλώσεις άνοιξε την πρώτη μέρα ο Χρήστος Τσαρούχης με ένα ρεσιτάλ συνθετών ρομαντικής μουσικής που ερμήνευσε υποδειγματικά, επιστρατεύοντας όλα τα εκφραστικά στοιχεία του οργάνου για να ακολουθήσει αμέσως μετά ο Γιώργος Καφεντζής, κάτοχος του περσινού Α΄ Βραβείου του διαγωνισμού, με ένα ρεσιτάλ που ανέδειξε τα πλούσια δεξιοτεχνικά του προσόντα.
Ρεσιτάλ Χρήστου Τσαρούχη
Ρεσιτάλ Γιώργου Καφεντζή
Οι εκδηλώσεις της άλλης μέρας ξεκίνησαν με μια εντυπωσιακή διάλεξη του Dr. Μίνωα Τυλλιανάκη, Καθηγητού Πανεπιστημίου στην ορθοπεδική, που ανέπτυξε με γλαφυρό όσο και χειμαρρώδη τρόπο τα πάμπολλα προβλήματα που δημιουργούνται στους μουσικούς εκτελεστές. Οι αλλεπάλληλες ερωτήσεις των ακροατών στο τέλος της ομιλίας, ενδεικτικές του ενδιαφέροντος της διάλεξης, διακόπηκαν μόνον από την εσπευσμένη αναχώρηση του Καθηγητού για κάποια άλλη υποχρέωση, αν και ο ίδιος δεν άφησε στο τέλος της ώρας κανένα ζήτημα αναπάντητο, για τη στάση του σώματος, τη θέση των χεριών, τα σωματικά και ψυχολογικά προβλήματα που δημιουργούν παρενέργειες στην απόδοση του εκτελεστή, αλλά και τις λύσεις που η επιστήμη σήμερα προτείνει. Μια αληθινά επίκαιρη και ουσιαστική ομιλία που χαμένοι υπήρξαν όσοι δεν την παρακολούθησαν!
Από τη διάλεξη του Dr. Μίνωα Τυλλιανάκη
Το ίδιο βράδυ στην κατάμεστη αίθουσα συναυλιών, το κοινό απήλαυσε τα ρεσιτάλ του Μανώλη Βροντινού και του Anton Baranov. Ο πρώτος παίζοντας ένα πρόγραμμα με έργα-μεταγραφές στην κιθάρα, οι περισσότερες από τις οποίες ήταν δικές του, έδωσε απτά δείγματα ενός επιλεγμένου φραζαρίσματος, ενός μεστωμένου ήχου και μιας ώριμης μουσικής έκφρασης παρά τα όποια σποραδικά ατυχήματα, ενώ ο δεύτερος σε ένα πρόγραμμα με έργα αυθεντικά για κιθάρα, μας μετέφερε με την παρουσία του στο κλίμα της Ρομαντικής περιόδου, παίζοντας όρθιος με όργανο εποχής και μετατρέποντας λικνιζόμενος τα δύσκολα σε εύκολα! Ήταν ένα μοναδικό show του χαρισματικού Ρώσου καλλιτέχνη, πρωτοφανές στα συναυλιακά δρώμενα της Πάτρας, πρωτοφανές σε όλους μας!
Ρεσιτάλ Μανώλη Βροντινού
Ρεσιτάλ Anton Baranov
Οι εκδηλώσεις της Κυριακής ξεκίνησαν με μια δική μου ομιλία με θέμα ‘η μελέτη της κιθάρας στις μέρες μας’, ομιλία που δεν άργησε να μετατραπεί σε ζωηρή συζήτηση με τη συμμετοχή και άλλων καθηγητών, οι απόψεις των οποίων ακούστηκαν με πολύ ενδιαφέρον και εμπλούτισαν ένα θέμα που θα μπορούσε να διαρκέσει επί ώρες…
Από τη διάλεξη του Ευάγγελου Ασημακόπουλου
Τα δυο ρεσιτάλ που ακολούθησαν το βράδυ, άφησαν εξαιρετικές εντυπώσεις στην κατάμεστη αίθουσα συναυλιών: η Μαρία Κουρσάρη πρώτα που ερμήνευσε ιδανικά με το ξεχωριστό εκφραστικό της ένστικτο έργα κάθε εποχής και ο διεθνώς καταξιωμένος Μαυροβούνιος Goran Krivokapic στη συνέχεια, σε ένα δύσκολο αλλά άψογα εκτελεσμένο από τεχνική και ερμηνεία πρόγραμμα, απέσπασαν δίκαια την επιδοκιμασία του κοινού που τους κάλεσε σε αλλεπάλληλα μπιζ.
Ρεσιτάλ Μαρίας Κουρσάρη
Ρεσιτάλ Goran Krivokapic
Πριν αναφερθώ στους διαγωνισμούς της Δευτέρας θα πρέπει να κάνω ιδιαίτερη μνεία στην προσφορά του Jerry Willard και στα Master Classes που πραγματοποίησε και άφησαν εξαιρετικές εντυπώσεις. Δεν είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω αυτή τη φορά την τάξη του αφού τις ίδιες ώρες δίδασκα κι εγώ, αλλά κρίνοντας από τον ενθουσιασμό των σπουδαστών που έκαναν μαζί του μάθημα, πιστεύω πως ο διαπρεπής Αμερικανός κιθαριστής και λαουτίστας απλά επιβεβαίωσε τη φήμη που τον συνοδεύει, φήμη τού βαθιά καταρτισμένου και έμπειρου αναλυτή της μουσικής.
Όσο για τα Master Classes των Goran Krivokapic και Anton Baranov που επίσης δεν παρακολούθησα αυτή τη φορά, έχω πολύ καλές αναμνήσεις από τις προηγούμενες επισκέψεις τους στην Πάτρα στον τομέα αυτόν.
Από το Master Class του Jerry Willard
Η Λίζα και εγώ σκεφθήκαμε να ορίσουμε δυο διαφορετικές επιτροπές για τους τρεις διαγωνισμούς. Η καλή διάθεση του Jerry Willard να συμμετάσχει και στους τρεις ως πρόεδρος, διευκόλυνε κατά πολύ τη σύνθεση των μελών της πρώτης και δεύτερης Κατηγορίας, αφού έτσι κι αλλιώς η σύνθεση της τρίτης Κατηγορίας ήταν διαμορφωμένη από καιρό με τη συμμετοχή των τριών ξένων και των δυο Ελλήνων σολίστ (Βροντινός & Κουρσάρη).
Οι νικητές του διαγωνισμού στην Κατηγορία Α΄ με τα μέλη της επιτροπής
Μ. Κουρσάρη, Ρ. Σκλάβου, J. Wiilard (Πρόεδρος), M. Βροντινός, Ο. Καλογρηάδου
Οι νικητές του διαγωνισμού στην Κατηγορία Β΄ με τα μέλη της επιτροπής
Στην Τρίτη Κατηγορία, χωρίς περιορισμό ηλικίας, το πρώτο βραβείο – μια κιθάρα αξίας $7.000 απένειμε ο κατασκευαστής Νίκος Ιωάννου, ο οποίος είχε έλθει από την Νέα Υόρκη για να παρακολουθήσει όλο το τετραήμερο των εκδηλώσεων.
Ο οργανοποιός Νίκος Ιωάννου παραδίδει μια κιθάρα κατασκευής του στον Θοδωρή Θεοδωρούδη που κατέκτησε το Α΄ Βραβείο στην Κατηγορία Γ’ ως έπαθλο της νίκης του
Ως διοργανωτές του Διεθνούς Φεστιβάλ Κιθάρας της Πάτρας, η Λίζα κι εγώ θέλουμε να ευχαριστήσουμε δημοσίως για μια ακόμα φορά τον φίλο μας Νίκο Ιωάννου για την ανεκτίμητη προσφορά του στον θεσμό. Δημόσιες ευχαριστίες επίσης θέλουμε να δώσουμε και στον Μουσικό Οίκο Κ. Παπαγρηγορίου – Χ. Νάκα (Panasmusic) για την γενναιόδωρη προσφορά τους και στους τρεις διαγωνισμούς.
Οι οργανωτές του φεστιβάλ Λίζα Ζώη & Ευάγγελος Ασημακόπουλος, τα μέλη της επιτροπής του διαγωνισμού της J. Willard (Πρόεδρος), G. Krivokapic, A. Baranov, Μ. Βροντινός, Μ. Κουρσάρη, ο οργανοποιός Νίκος Ιωάννου και οι νικητές του διαγωνισμού της Κατηγορίας Γ΄ σε μια αναμνηστική φωτογραφία
Τα αποτελέσματα και των τριών διαγωνισμών:
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Α΄ (σπουδαστές μέχρι 12 ετών) 1 Παπουτσόγλου Σωφρόνης Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 2 Μαράκου Αριάδνη Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 3 Μαρτσέκης Αλέξανδρος Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 4 Μπακουλόπουλος Πλάτωνας Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 5 Αξιώτης Παναγιώτης ΕΠΑΙΝΟΣ 6 Γεωργίου Ανδρέας ΕΠΑΙΝΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Β΄ (σπουδαστές μέχρι 16 ετών) 1 Μονογιού Μαρία-Νεφέλη Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 2 Ρεζίτης Δημήτρης Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 3 Πετρίδης Λεωνίδας Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 4 Τηλικίδης Γιάννης Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 5 Αντωνιάδης Δημήτρης ΕΠΑΙΝΟΣ 6 Γκρέκης Γιώργος ΕΠΑΙΝΟΣ 7 Μούχα Νεκταρία ΕΠΑΙΝΟΣ
ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ Γ΄ (χωρίς όριο ηλικίας) 1 Θεοδωρούδης Θοδωρής Α΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 2 Παλατζόγλου Χριστίνα Β΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 3 Αναγνωστόπουλος Γεώργιος Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 4 Μανωλκίδης Κωνσταντίνος Γ΄ ΒΡΑΒΕΙΟ 5 Νικολακοπούλου Κωνσταντίνα ΕΠΑΙΝΟΣ 6 Σαπουντζάκη Ελευθερία ΕΠΑΙΝΟΣ 7 Τζώρτζης Παναγιώτης ΕΠΑΙΝΟΣ |
Ευχές όλων μας για ένα επιτυχημένο 29ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας στην Πάτρα στις 10 – 13 Απριλίου 2020!
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ TaR
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)
Εγγραφείτε για διμηνιαία ενημέρωση (email) με τα πρόσφατα άρθρα στο TaR