Διαδικτυακό περιοδικό Μουσικής TAR - ΚΙΘΑΡΑ & ΚΙΘΑΡΙΣΤΕΣ
TRANSLATE this page:
 αρχική     προφίλ     ιστολόγια    επικοινωνία        RSS FEEDS           
GR CY

<< ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΤΖΕΝΤΑ >>
Επιμέλεια: Τίνα Βαρουχάκη



 

Tar Logo

| More
Home » & Home » ΣΤΗΛΕΣ » Μεγάλες Ερμηνείες (Δ.Κυπραίος)
  Εκτυπώστε το άρθρο

Μεγάλοι Ερμηνευτές
Σπάνιες Ηχογραφήσεις

 


Bruno-Leonardo Gelber

(19 Μαρτίου 1941 – Μπουένος ¶ϊρες, Αργεντινή)

Ζωή του … το πιάνο

Με αυστριακές και γάλλο-ιταλικές ρίζες αλλά γεννημένος στο Μπουένος ¶ϊρες, την πρωτεύουσα της Αργεντινής, αρχίζει να ακούει μουσική από την στιγμή που έρχεται στον κόσμο, αφού οι γονείς του είναι και οι ίδιοι μουσικοί. Δεν είναι παράξενο, λοιπόν, που ο μικρός Bruno-Leonardo ξεκινά να μελετά πιάνο από πολύ νωρίς, έχοντας σαν πρώτη δασκάλα την μητέρα του. Ένα παιδί εξόχως προικισμένο με θέληση αλλά και ταλέντο, χαρισματικό αλλά και ταλαιπωρημένο, ειδικά στα χρόνια εκείνα τα παιδικά, όπου αντί να παίζει αναγκάζεται να βρίσκεται καθηλωμένος στο κρεβάτι και αργότερα να φέρει έντονα τα σημάδια της ασθένειας η οποία τον ταλαιπώρησε για αρκετά χρόνια.
Ήδη στα πέντε του χρόνια πραγματοποιεί την πρώτη του εμφάνιση ενώ στα έξι του γίνεται μαθητής του πολύ γνωστού παιδαγωγού Vincenzo Scaramuzza. Η Αργεντινή την εποχή εκείνη σφύζει από μουσική δραστηριότητα. Οι πολυάριθμες αίθουσες συναυλιών της πόλης φιλοξενούν πολλούς μεγάλους καλλιτέχνες, τραγουδιστές και μουσικούς από την Ευρώπη, διάσημες ορχήστρες θεωρούν ανάγκη και υποχρέωσή τους να περιλάβουν στο πρόγραμμα των περιοδειών τους την κοσμοπολίτικη πρωτεύουσα της Αργεντινής.
Με τα καλύτερα ερεθίσματα αλλά και με όπλο την αγάπη του για το πιάνο και την μουσική συνεχίζει τις σπουδές του, όταν στα επτά του, η ζωή αρχίζει να του συμπεριφέρεται άδικα. Το 1948 εμφανίζει συμπτώματα πολυομελίτιδας, αρρώστια δύσκολη και σχεδόν αθεράπευτη την εποχή εκείνη. Καθηλωμένος για ένα περίπου χρόνο στο κρεβάτι δεν δέχεται ότι μπορεί να διακόψει τη σχέση του με την μουσική. Έτσι διαμορφώνει το κρεβάτι του ώστε να μπορεί να χωρέσει μέρος του κάτω από το πιάνο, προσφέροντάς στον εαυτό του την ευχαρίστηση να μελετά και να περνά ατελείωτες ώρες μαζί του. Συνεχίζει να μελετά κατ’ αυτόν τον τρόπο και να αντιμετωπίζει με θάρρος και αισιοδοξία την σοβαρή αυτή δοκιμασία για ένα χρόνο. Έτσι το 1956 αμέσως μετά την ανάρρωσή του δίνει το πρώτο του ρεσιτάλ ως παιδί-θαύμα στη γενέτειρά του.
Περνώντας τα χρόνια με εντατική μελέτη, φθάνει στην εφηβεία και πλέον είναι έτοιμος να εμφανισθεί μπροστά στο κοινό.



Υπό την καθοδήγηση του Lorin Maazel ερμηνεύει το κοντσέρτο του Robert Schumann με μεγάλη επιτυχία. Αυτή η εμφάνιση αποτελεί και το εφαλτήριο για την διεθνή σταδιοδρομία του. Το 1960 του προσφέρεται από την γαλλική κυβέρνηση μια υποτροφία την οποία δεν μπορεί να αρνηθεί αφού προβλέπεται να μελετήσει πλάι στην διάσημη πιανίστα Marguerite Long η οποία αν και είχε αποφασίσει να αποσυρθεί από την ενεργή δράση άλλαξε γνώμη για χατίρι του και αποφάσισε ο Bruno-Leonardo να είναι ο τελευταίος της μαθητής. Ένα χρόνο μετά του απονέμεται το τρίτο βραβείο στον διαγωνισμό Long-Thibaud.
Από τα χρόνια εκείνα προέρχεται και η ζωντανή ηχογράφηση του πρώτου κοντσέρτου για πιάνο του Johannes Brahms με την Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Κολωνίας υπό την διεύθυνση του Ernest Ansermet που ακούγεται από το ραδιόφωνο του Tar. 



Ξεκινά περιοδείες σε όλο τον κόσμο δίνοντας ρεσιτάλ και συμπράττοντας με πολλές διάσημες ορχήστρες ερμηνεύοντας έργα που εκτείνονται από την κλασική εποχή μέχρι τον ρομαντισμό. Στην Ευρώπη η Berliner Philharmoniker, η Orchestre de Paris, η Orchestre National de France, η London Symphony Orchestra, η Philharmonia Orchestra, η Royal Philharmonic Orchestra, η Orchestre de la Suiesse Romande αλλά και η Tonhalle της Ζυρίχης, η Orpheus Chamber Orchestra, η N.H.K. Tokyo,  τον υποδέχονται σε μεγάλες αίθουσες και φεστιβάλ. Την πρώτη του εμφάνιση στην αμερικανική ήπειρο πραγματοποιεί στο φεστιβάλ του Stanford υπό την καθοδήγηση του Ernest Ansermet, ενώ ακολουθούν εμφανίσεις με την Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, την Philhadelphia Orchestra και την Cleveland Orchestra.



Πολλοί είναι εκείνοι που τον βοήθησαν και τον υποστήριξαν στην αρχή της σταδιοδρομίας του διακρίνοντας τα μουσικά του χαρίσματα όπως οι Ernest Ansermet, Rudolph Kempe, George Szell, Joseph krips, Kyril Kondrashin, Alceo Galliera, Joseph Keilbert, Antal Dorati.
Δεν συνεργάσθηκε μόνο με διάσημες και μεγάλες ορχήστρες αλλά και με μεγάλους μαέστρους, μια μικρή παράθεση μερικών εξ αυτών όπως του Sergiu Celibidache, Kurt Mazur, Klauss Tenstedt, Charles Dutoit, Ferdinand Leitner αποδεικνύει των γραφομένων την αλήθεια.
Το 1996 πραγματοποιεί περιοδεία στην Αυστραλία ενώ ακολουθούν περιοδείες στην Αμερική και την Ευρώπη. Σημαντικές στιγμές αυτής της περιοδείας αποτελούν οι εμφανίσεις του στη Μόσχα με την Ορχήστρα της Ρωσικής πρωτεύουσας (Moscow Philharmonic Orchestra) υπό την καθοδήγηση του Vladimir Spivakov και στην Αγία Πετρούπολη με την φιλαρμονική ορχήστρα της πόλης (St. Petersburg  Philharmonic Orchestra) υπό την διεύθυνση του Yuri Temirkanov, ένα κοντσέρτο που πραγματοποιήθηκε στην ακαδημία ‘Tchaikovsky’.



Κατατάσσεται στους καλλιτέχνες εκείνους που προτιμούν την επαφή με τον ακροατή παρά την δισκογραφική κατάθεση των ερμηνειών του. Μια επιλογή που τον φέρει να κατέχει πρωτεία στις ζωντανές εμφανίσεις.
Τον Μάϊο του 2008, έχοντας ήδη πενήντα χρόνια ενεργής διεθνούς καλλιτεχνικής δραστηριότητας, γιόρτασε την επέτειο με μια περιοδεία τριών εβδομάδων στην Ιαπωνία, μια χώρα που ποτέ δεν είχε επισκεφθεί μέχρι τότε.
 Σημαντική κατάθεσή του στην δισκογραφία αποτελούν οι ηχογραφήσεις του με τα κοντσέρτα για πιάνο του Johannes Brahms αλλά και εκείνες με τις ρομαντικές σονάτες του ίδιου συνθέτη ενώ το τρίτο και πέμπτο κοντσέρτο για πιάνο του Beethoven περιλαμβάνονται τόσο στο ρεπερτόριο των εμφανίσεων του όσο και σε εκείνο των ηχογραφήσεων του.



Για την εταιρεία Denon επίσης ηχογράφησε μέρος από τις τριάντα δύο σονάτες για πιάνο του Beethoven. Η ερμηνείες του αυτές δέχθηκαν άριστες κριτικές, δυστυχώς όμως αυτή η κασετίνα δεν κυκλοφορεί πλέον. Η δισκογραφική εταιρεία EMI Classics πριν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε από την σειρά Rarissimes έναν διπλό δίσκο ακτίνας με έργα των Beethoven, Schumann, Schubert, Chopin και Liszt ενώ από την ίδια εταιρεία ηχογραφήθηκαν τόσο τα δύο κοντσέρτα για πιάνο του Brahms όσο και τα δύο από τα πέντε κοντσέρτα για πιάνο του Beethoven, το τρίτο και το πέμπτο.
Μία σπουδαία ερμηνεία του στο Τρίτο κοντσέρτο του Rachmaninov η οποία αποτυπώθηκε σε δίσκο από την Transart Live έπαψε να κυκλοφορεί αρκετά χρόνια ενώ δυστυχώς δεν προβλέπεται η επανέκδοσή της.
Για την συνολική προσφορά του τιμήθηκε δύο φορές με το μεγάλο βραβείο της Ακαδημίας Charles Cross και μία φορά με το βραβείο της Παρισινής Ακαδημίας.



Ο Arthur Rubinstein θεωρώντας τον Bruno-Leonardo Gerber μεγάλο πιανίστα του εξέφρασε τον θαυμασμό αυτό επιλέγοντάς τον να συμμετέχει στην ταινία του Francois Reichnbach αφιερωμένη στον ίδιο.


ΑΚΟΥΣΤΕ ΣΤΟ ΤaR-radio.com:
BRUNO-LEONARDO GELBER


Τα έργα

Johannes Brahms
Piano concerto No. 1 in D minor, op. 15

Kölner Rundfunk Sinfonieorchester
Ernest Ansermet
1964, Kölner
(Ζωντανή ηχογράφηση)

Piano Concerto No. 2 in B-flat major, op. 83

MDR Sinfonieorchester
Fabio Luisi
Wien, Mysikvereinsaal
01/03/2003
(Ζωντανή ηχογράφηση)

Ludwig van Beethoven
Piano Sonata No. 15 D major, op. 28 “Pastorale”
Piano Sonata No. 26 in E-flat major, op. 81a “Les adieux”
Piano Sonata No. 13 in E-flat major, op. 27 No. 1 “Sonata quasi una fantasia”

Schubert
Wanderer-Fantasy in C major, Op. 15 (D 760)

Chopin
Piano Sonata No. 3 in B minor, op.58

Les Rarissimes de Bruno-Leonardo Gelber
(EMI Classics 7 24358 64682 5, 2 CDs)

Felix Mendelssohn-Bartholdy
Piano Concerto in G minor, Op. 25

Staatskapelle Weimar
Franz-Paul Decker
Deutsches Nationaltheater Weimar
16/05/1999
(Ζωντανή ηχογράφηση)


Johann Sebastian Bach – Transcriptions
Bach-Busoni: Chaconne, BWV 1004
Bach-Busoni: »Ich ruf' zu dir, Herr Jesu Christ«, BWV 639
Bach-Busoni: »Nun komm, der Heiden Heiland«, BWV 599
Bach-Saint-Saens: »Wir danken dir, Gott«, BWV 29
Bach-Busoni: Preludium D-Dur, BWV 532
Bach-Busoni: Fuge D-Dur, BWV 532
Bach-Siloti: Preludium e-moll, BWV 932

Paris, Salle Wagram, 5., 6. & 10.I.1967
EMI CD 7243 8 26707 2
Εκτός κυκλοφορίας


******************************************


Δισκογραφία

Transart Live

Rachmaninoff
Piano Concerto No. 3 in D minor, op. 30
Isaac Karabtchevsky / Orchestre de la Suisse italienne

 ____________________

Orfeo

Beethoven
"Eroica" Variations
Six easy variations over an own thema
32 variation over an own thema

____________________ 

EMI

Bach
Chaconne BWV 639
Chorale BWV 599, BWV 29
Prelude and Fugue BWV 532, BWV 555

Beethoven
Piano Concerto No. 3 in C minor, op. 37
Piano Concerto No. 5 in E-flat major, op. 73 “Emperor”
Ferdinand Leitner/ New Philharmonia Orchestra

Beethoven
Piano Sonata No. 6 in F major op. 10 No. 2
Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor, op. 27 No. 2 “Moonlight”
Piano Sonata No. 23 in F minor, op. 57 “Appassionata”

Beethoven
Piano Sonata No. 3 in C major, op. 2 No. 3
Piano Sonata No. 13 in E-flat major, op. 27 No. 1 “Sonata quasi una fantasia”
Piano Sonata No. 20 in G major op. 49 No. 2

Brahms
Piano Concerto No. 1 in D minor, op. 14
F.P. Decker/ Münchner Philharmoniker

Brahms
Piano Concerto No. 2 in B-flat major, op. 83
Rudolf Kempe/ Royal Philharmonia Orchestra

Brahms
Rhapsody No. 2, op. 79
Piano Sonata No. 3 in F minor, op. 5

Brahms
Waltzes Nos. 1 - 16, op. 39
Variations and Fugue on a Theme by Handel, op. 24

Chopin
Piano Sonata No. 2 in B-flat minor, op. 35
Piano Sonata No. 3 in B minor, op.58

Liszt
Piano Sonata in B minor
Mephisto-Waltz
Au bord d'une source (from Années de Pèlerinage Premiere Anne : Swiss)

Schubert
Wanderer-Fantasy in C major, Op. 15 (D 760)
Schumann
Piano Sonata No. 2 in G minor, op. 22
Symphonic Studies, Op. 13
Carnaval, op. 9

 ____________________

DENON

Beethoven
Piano Sonata No. 8 in D major op. 13 “Pathetique”
Piano Sonata No. 20 in G major op. 49 No. 2
Piano Sonata No. 5 in C Minor, Op. 10 No. 1
Piano Sonata No. 3 in C major, op. 2 No. 3

Beethoven
Piano Sonata No. 13 in E-flat major, op. 27 No. 1 “Sonata quasi una fantasia”
Piano Sonata No. 14 in C-sharp minor, op. 27 No. 2 “Moonlight”
Piano Sonata No. 15 D major, op. 28 “Pastorale”

Beethoven
Piano Sonata No. 23 in F minor, op. 57 “Appassionata”
Piano Sonata No. 18 in E-flat major, op. 31 No. 3
Piano Sonata No. 26 in E-flat major, op. 81a “Les adieux”

Beethoven
Piano Sonata No. 21 in C major, op. 53 “Waldstein”
Piano Sonata No. 27 in E minor, op. 90
Piano Sonata No. 32 in C minor, op. 111

Beethoven
Piano Sonata No. 17 in D minor, op. 31 No. 2
Piano Sonata No. 25 in G major, op. 79
Piano Sonata No. 28 in A major, op. 101

Beethoven
Piano Sonata No. 1 in F minor, op. 2 No. 1
Piano Sonata No. 7 in D major, op. 10 No. 3
Piano Sonata No. 6 in F major op. 10 No. 2

Brahms
Piano Sonata No. 3 in F minor, op. 5
Variations and Fugue on a theme by Handel, op. 24



       Δημήτρης Κυπραίος
                                                                                                             Email : dkypraios@tar.gr
(Μάϊος 2009)



| More

    - Ενημερώστε για τις εκδόσεις σας. (Στις "κυκλοφορίες" η παρουσίαση των εκδόσεων γίνεται με την επιμέλεια και ευθύνη των δημιουργών τους).
    - Ενημερώστε το TaR (webmaster.tar@gmail.com) για τις δραστηριότητές σας και για οποιαδήποτε κιθαριστικού ή γενικότερου μουσικού ενδιαφέροντος είδηση
    (Ό,τι παρατίθεται στις ενημερωτικές στήλες είναι πληροφόρηση κι όχι -κατ' ανάγκη- πρόταση του TaR)
Το TaR λειτουργεί ως μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία των συνεργατών. 
Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους και η πληροφόρηση που παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του εξαρτάται αποκλειστικά από τα δελτία τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες, τα οποία και δημοσιεύει "καλή τη πίστει". Όπως είναι επόμενο όμως, το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες.
.

© TAR - Μουσικό διαδικτυακό περιοδικό
webmaster: Κώστας Γρηγορέας
διευθυντής: Νότης Μαυρουδής


εικαστική επιμέλεια, σχεδιασμός: Ειρήνη Κουρζάκη
υλοποίηση, φιλοξενία: Hyper Center