ΔΥΟ ΠΙΑΝΑ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΔΥΟ… ΚΡΙΣΕΩΝ
Φωτο: The Art Cellar
Δυο πιάνα - δυο προσωπικότητες - δυο Σχολές μουσικής αισθητικής – δύο διαφορετικές καλλιτεχνικές φύσεις - δυο συναυλιακά μέρη = μια ιδιαιτέρως πρωτότυπη και εξίσου ενδιαφέρουσα μουσική εμπειρία, μια εξαιρετική συναυλία, στον μαγευτικό κήπο του ΜΜΕ, το Σάββατο, 13 Ιουλίου 2013.
Οι σολίστ δεν χρειάζονται συστάσεις: Έφη Αγραφιώτη και Γιώργος Κοντραφούρης. Ντουέτο πιάνων. Αλλά η πρωτοτυπία της συναυλίας δεν έγκειται μόνο εκεί. Έγκειται επίσης στην επιλογή του ρεπερτορίου, στις διασκευές και βέβαια στην ιδιαίτερη ερμηνεία των έμπειρων σολίστ, που θέλησαν να αναμείξουν στοιχεία κλασικής και τζαζ μουσικής, τεχνικές κλασικής και τζαζ ερμηνείας και το πέτυχαν, χαρίζοντάς μας μια υπέροχη βραδιά.
Φωτο: The Art Cellar
Βγαίνοντας στη σκηνή, η Έφη Αγραφιώτη έκανε έναν σύντομο πρόλογο, εκφράζοντας και από μέρους του συνεργάτη της, την έντονη ανησυχία για τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στους ευαίσθητους τομείς της παιδείας και του πολιτισμού και αφιερώνοντας συμβολικά την βραδιά στους εργαζόμενους του ΜΜΑ, που ο καθένας από το μετερίζι του συνεισέφερε στο να ανέβει υψηλά η εικόνα της καλλιτεχνικής οικογένειας αλλά και της χώρας στα μάτια των Ευρωπαίων τα είκοσι τελευταία χρόνια.
Το ρεπερτόριο της συναυλίας ήταν ποικίλο:
Ástor Piazzolla (1921-1992) “Milonga del Angel” (1987) και “Adios Nonino” (1959, το οποίο ο Piazzolla συνέθεσε λίγες μέρες μετά το θάνατο του πατέρα του και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του).
Samuel Barber (1910 -1981) Souvenirs, σουίτα, έργο 28 (1953), αποτελούμενο από έξι μέρη: Waltz, Schottische, Pas de deux, Two-step, Hesitation-tango, Galop. Γι΄αυτό το έργο οι δυο σολίστ επέλεξαν τη μεταγραφή για δύο πιάνα από ένα από τα πιο διάσημα πιανιστικά ντουέτα του 20ου αιώνα, των Arthur Gold (1917 – 1990) και Robert Fizdale (1920 –1995).
Το πρώτο μέρος της συναυλίας, έκλεισε με το πασίγνωστο έργο του Maurice Ravel (1875–1937) «Bolero» (αρχικά γραμμένο ως μπαλέτο) σε μια εξαιρετική μεταγραφή για δυο πιάνα από τον ίδιο τον συνθέτη, αλλά και εξίσου εντυπωσιακή ερμηνεία.
Η βραδιά ολοκληρώθηκε με το επίσης εντυπωσιακό-ημίωρης διάρκειας έργο- του Dave Brubeck (1920 – 1912) «Points on Jazz» (1958) σε επτά μέρη ( Prelude, Scherzo, Blues, Fugue, Rag, Waltz, A la Turk).
Μετά από το ιδιαιτέρως θερμό χειροκρότημα του κοινού οι δυο σολίστ μας αποχαιρέτισαν με George Gershwin (1898- 1937) θέλοντας να τιμήσουν, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η σολίστ Έφη Αγραφιώτη, την επέτειο του θανάτου του (11 Ιουλίου).
Ό,τι απέμεινε και ό,τι πρόκειται να απομείνει «όρθιο» στους ευαίσθητους τομείς του πολιτισμού και της παιδείας υφίσταται χάρη στο Παράδειγμα των προσωπικοτήτων που τους υπηρετούν με ανιδιοτέλεια. Στους ανθρώπους που αφιερώνουν όλη τους τη ζωή Μελετώντας για να δίνουν αυτά τα υπέροχα ρεσιτάλ, Διαβάζοντας για να εκφράζουν έναν δημόσιο λόγο με επιχειρήματα και Διδάσκοντας για να αναδεικνύουν νέα ταλέντα που με τη σειρά τους θα υπηρετήσουν τη μουσική παιδεία και τον πολιτισμό αυτού του τόπου.
Αυτές οι πρωτοβουλίες είναι που δημιουργούν ένα ισχυρό αντιστάθμισμα στην κρίση αξιών υπό το πρίσμα της οποίας χαράσσεται η πολιτιστική πολιτική στον καιρό της οικονομικής κρίσης. Με δεδομένο το τεράστιο κενό που δημιουργεί στη ζωή μας η απουσία του «τρίτου προγράμματος», αυτές οι βραδιές αποκτούν ακόμη πιο βαρύνουσα σημασία και καλύπτουν ακόμη βαθύτερα την ανάγκη μουσικής έκφρασης και επικοινωνίας.
Κλείνουμε με την ελπίδα αυτή η συναυλία να επαναληφθεί! Είναι από αυτές που αξίζει να θυμάται κανείς σε όλη του τη ζωή…
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki@gmail.com
Ιούλιος 2013
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας