ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥΣ ΜΟΥΣΙΚΟΥΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥΣ
MusicArte
(22-24/6 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών)
Η Μουσική, μας ενώνει
(Της Κατερίνας Παπαδάκου)
Για την musicArte οι Διαγωνισμοί είναι μέρος του εκπαιδευτικού της έργου, καθώς θεωρούμε ότι αποτελούν μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως εμείς την αντιλαμβανόμαστε. Οι Μουσικοί Διαγωνισμοί προέκυψαν σαν ανάγκη συνδεδεμένη με τον κοινωνικό ρόλο της μουσικής .
Πρωταρχική σημασία για την musicArte έχει η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση μέσω της Μουσικής. Πιστεύουμε βαθύτατα στον κοινωνικό ρόλο της Τέχνης και της Μουσικής Εκπαίδευσης και αυτόν επιδιώκουμε να εκφράσουμε με τους Διαγωνισμούς.
Tο αίσθημα του ‘’ανήκειν’’ σε μία κοινότητα που μας ενώνει η Μουσική. Μία κοινότητα που μας επιτρέπει να ονειρευόμαστε ,να σχεδιάζουμε και μας προτρέπει να πραγματοποιούμε. Επιπροσθέτως η musicarte θεωρεί τους Διαγωνισμούς πολύτιμη εμπειρία καλλιτεχνικής ανταλλαγής απόψεων μεταξύ συναδέλφων.
Πολλά παιδιά, πολλοί καθηγητές, σε ένα φιλικό μουσικό περιβάλλον στη Μουσική Βιβλιοθήκη στο Μεγάρο Μουσικής Αθηνών , όλοι μαζί με κοινό στόχο να εκφράσουμε με μουσικό ήθος, αυτό που μας ενώνει : την Μουσική.
Για εμάς οι Διαγωνισμοί δεν αποτελούν πεδίο αναγνώρισης κάποιων εξαιρετικών ταλέντων -που βέβαια- προκαλεί μεγάλη χαρά η συμμετοχή τους ,την ίδια χαρά που προκαλεί η συμμετοχή όλων.
Για την musicArte οι Διαγωνισμοί είναι αγώνας δρόμου, πρόκληση για συμμετοχή σε έναν αγώνα ,ο οποίος τελειώνοντας θα μας έχει κάνει όλους καλύτερους (παιδιά, δασκάλους, κριτικές και καλλιτεχνικές επιτροπές, κοινό) και βέβαια πριν από όλους όσους συμμετέχουν τους οποίους -πιστεύουμε- θα βοηθήσει να οργανώσουν τη μελέτη τους για να επιτύχουν τους στόχους που έχουν θέσει, να εμβαθύνουν περισσότερο και να συνεργαστούν ακόμη πιο αποτελεσματικά με τον δάσκαλό τους.
Είναι επομένως ένας προσωπικός αγώνας δρόμου για τον καθένα ,ώστε να γίνει καλύτερος και όχι για να ξεπεράσει κάποιον άλλο .
Για την musicArte έχει σημασία η διαδρομή: Στόχος-οργάνωση-ενθάρρυνση για την προετοιμασία
Κι όλα αυτά με μία εξαιρετική επιτροπή που αποτελείται από εκλεκτούς μουσικούς παιδαγωγούς και καλλιτέχνες -με αναγνωρισμένο εκπαιδευτικό έργο και μεγάλη μουσική δράση- και η οποία επιτελεί το έργο της δημιουργώντας συνθήκες θερμού ενδιαφέροντος και αποδοχής για όλους τους συμμετέχοντες .
Ο παιδαγωγικός χαρακτήρας των διαγωνισμών MusicArte
‘Ένα παιδί ή νέα-ος που αποφασίζει να λάβει μέρος στον διαγωνισμό συνεργάζεται με τον δάσκαλό του ο οποίος τον ωθεί να μελετάει, τον βοηθάει να αναπτύσσει αποτελεσματικούς τρόπους μελέτης, τον θέτει σε εγρήγορση και δημιουργεί στόχους. Ένας Διαγωνισμός είναι σαφής, υψηλός και δύσκολος στόχος διότι όλοι είναι εξίσου καλά προετοιμασμένοι.
Tο ύφος των Διαγωνισμών είναι κατεξοχήν δημιουργικό, διότι οι όροι που έχουμε θέσει ως musicArte στηρίζονται στην ευγενή άμιλλα και συνύπαρξη που επιτρέπουν σε όποιον συμμετέχει να εκφραστεί με άνεση, ώστε να βγάλει τον καλύτερο εαυτό του και ο προσωπικός απολογισμός, που συνήθως ακολουθεί, είναι θετικός.
O ευγενής ανταγωνισμός περιέχει νεανικό ενθουσιασμό που διεγείρει την ψυχή των νέων ανθρώπων, βοηθά την μάθηση, οξύνει την κρίση, και ενδεχομένως αξιοποιεί αρετές που δεν γνωρίζουμε ότι διαθέτουμε. Ωστόσο όσοι είμαστε δίπλα στα παιδιά, στις νέες ,στους νέους σαν δάσκαλοι, παιδαγωγοί, γονείς ας θυμόμαστε ότι η Μουσική είναι η αιτία και η αφετηρία που μας κινητοποιεί και ότι ο τρόπος που συνεργαζόμαστε και αντιμετωπίζουμε τις διακρίσεις καταδεικνύουν ποιοι είμαστε και κυρίως ποιοι επιθυμούμε να γίνουμε.
Στα μικρά παιδιά θεωρώ ότι ακόμη και ο ευγενής ανταγωνισμός δεν είναι χρήσιμος καθώς πρωταρχικό είναι να προσδιορίσουν την θέση τους απέναντι στη μουσική πριν ασχοληθούν με τη θέση τους απέναντι σε άλλα παιδιά.
Σε αυτό το σημείο θα επισημάνω κι εγώ όπως και ο κ. Μπαλογιάννης ότι η συμμετοχή και η διάκριση σε Διαγωνισμούς είναι ένα σημαντικό μέρος της ζωής νέων καλλιτεχνών και κατάλληλη δράση-όπως έχει αποδειχθεί - για όσους σκοπεύουν να γίνουν επαγγελματίες μουσικοί και να πιστοποιήσουν την καλλιτεχνική τους υπεροχή .
Οι Διαγωνισμοί μας αποδεχόμενοι αυτή την πραγματικότητα απευθύνονται από φέτος σε νέους και νέες έως 24 ετών (πέρυσι το όριο συμμετοχής ήταν τα 19 χρόνια)και επιβραβεύουν την πιο ολοκληρωμένη και άρτια ερμηνεία με μία έξοχη χειροποίητη κιθάρα ευγενική προσφορά του κορυφαίου κατασκευαστή κ.Βασίλη Βασιλειάδη
Τα σχέδια για τη μελλοντική εξέλιξη των διαγωνισμών MusicArte
Oι Διαγωνισμοί είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με το έργο που επιτελούν την ενθάρρυνση της γνώσης και την εκτίμηση της μουσικής εκπαίδευσης σε συνδυασμό με την ευγενή συνύπαρξη και αλληλεπίδραση όλων όσων εμπλέκονται σε αυτή την διαδικασία.
Συνεπώς οι Διαγωνισμοί παιδαγωγικά θα εξελίσσονται συνεχώς και θα εμπλουτίζονται με ότι κάθε φορά αναδεικνύεται ως αναγκαίο (όπως αυτό προκύπτει από την πραγματοποίησή τους)
Οργανωτικά υπάρχει η ιδέα της δημιουργίας ενός Φεστιβάλ συνδεδεμένου με τους Διαγωνισμούς με την έννοια ότι θα συμμετέχουν παιδιά και νέοι των Διαγωνισμών και το οποίο θα περιλαμβάνει εργαστήρια, συναυλίες, καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές δράσεις.
Οι Διαγωνισμοί μας έδωσαν την ευκαιρία να γνωρίσουμε αυτά τα τρία χρόνια που πραγματοποιούνται 350-περίπου- νέες και νέους με συνέπεια και σοβαρότητα. Ανάμεσα σε αυτούς, αναγνωρίσαμε μουσικούς με ταλέντο, άριστη τεχνική και ικανότητες ερμηνείας υψηλού επιπέδου.
Μοιραζόμαστε κάθε χρόνο αυτή την εμπειρία με αξιόλογους συναδέλφους καθηγητές των συμμετεχόντων με τους οποίους ανταλλάσσουμε απόψεις ,που επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τους Διαγωνισμούς ,καθώς οι Διαγωνισμοί της musicArte έχουν αφετηρία και σκοπό να υπηρετήσουν τις ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας όπως αυτή διαμορφώνεται και εξελίσσεται, σε συνθήκες μουσικού ήθους και πολιτισμού, στην κοινότητα.
Υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τον Διαγωνισμό και μεγάλη συμμετοχή παιδιών και νέων που έρχονται από όλη την Ελλάδα. Είναι σχεδόν όλοι καλά προετοιμασμένοι και διαθέτουν υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο.
Σε κάθε ευκαιρία η συναναστροφή μαζί τους αναδεικνύει- τόσο σε επίπεδο ανταλλαγής απόψεων όσο και κατά την ώρα των Διαγωνισμών- τα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης στην κλασική μουσική: Την ισορροπία και τη διαύγεια που δημιουργεί, την προσήλωση στον στόχο που έχουν θέσει και το πλούσιο συναίσθημα, δηλαδή όλα αυτά που αποτελούν τα θεμέλια για μία υγιή προσωπικότητα.
Κατερίνα Παπαδάκου
Καλλιτεχνική διευθύντρια των Πανελλήνιων Μουσικών Διαγωνισμών ''musicArte''
********************************************
Ο Διαγωνισμός Κιθάρας MusicArte
(Του Νίκου Μπαλογιάννη)
Θα ήθελα καταρχήν να γράψω δυο λόγια για τους καλλιτέχνες που συμετέχουν και στηρίζουν τον διαγωνισμό κιθάρας.
Η Κατερίνα Παπαδάκου είναι μια εξαιρετική πιανίστα και καθηγήτρια, είναι η ψυχή της musicArte και η κινητήρια δύναμη αυτής της προσπάθειας. Είμαστε πολλά χρόνια φίλοι και έχουμε κοινές απόψεις σε σχέση με τον παιδαγωγικό ρόλο της μουσικής. Όπως κι εκείνη, έτσι κι εγώ δεν θεωρώ ότι η μουσική και γενικότερα η Τέχνη πρέπει να αποτελεί πεδίο ανταγωνισμού. Ωστόσο, οφείλω να ομολογήσω ότι πολλές φορές η συμμετοχή και η διάκριση σε έναν διαγωνισμό σε διεθνές επίπεδο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για την ανάδειξη των ταλαντούχων νέων καλλιτεχνών.
Ο Διαγωνισμός κιθάρας της musicArte παρουσιάζει μια ιδιαιτερότητα: δεν περιορίζεται στο να απονείμει βραβείο μόνο στον καλύτερο κιθαριστή, αλλά ταυτόχρονα επιβραβεύει και τα παιδιά που αγαπούν την κιθάρα και τη μουσική και κατορθώνουν να παρουσιάσουν ένα άρτιο πρόγραμμα, το οποίο αποτυπώνει μια συνολικότερη προσπάθεια η οποία συνίσταται στην αφοσίωση και τη μελέτη υπό την καθοδήγηση του δασκάλου τους. Για τον λόγο αυτό, όταν η Κατερίνα μου έκανε την τιμή να μου προτείνει να αναλάβω την ευθύνη της επιτροπής του Διαγωνισμού κιθάρας της musicArte αποδέχτηκα ανεπιφύλακτα και με ενθουσιασμό.
Στην επιτροπή του Διαγωνισμού έχω την εξαιρετική τιμή και χαρά να συνεργάζομαι με σπουδαίους συναδέλφους, που έχουν διαγράψει τη δική τους μοναδική πορεία ως καλλιτέχνες και αναμφισβήτητα εγγυόνται την ποιότητα και την αξιοπιστία του Διαγωνισμού. Αισθάνομαι την ανάγκη να πω έστω μια φράση για τον καθένα ξεχωριστά.
Ο Κώστας Γρηγορέας αποτελεί για μένα από τα πρώτα μου βήματα ένα από τα ινδάλματά μου λόγω του τεράστιου έργου του, του ήθους του και της εμβληματικής παρουσίας του στον ελληνικό μουσικό χώρο.
Ο Νίκος Χατζηελευθερίου με τον οποίο μοιραζόμαστε πολλές κοινές απόψεις που δεν περιορίζονται αποκλειστικά στο μουσικό πλαίσιο και με τιμά με τη φιλία του, είναι ένας πολυδιάστατος καλλιτέχνης με ιδιοφυή μουσικό λόγο, χαρισματικός κιθαριστής, λαμπρός συνθέτης και μεγάλος δάσκαλος.
Ο Μιχάλης Κονταξάκης είναι, όπως γνωρίζουμε όλοι, ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους Έλληνες σολίστες και καθηγητές κιθάρας, ο οποίος εκτός από την καλλιτεχνική του αξία ξεχωρίζει για τη σεμνότητα και την ακεραιότητα του χαρακτήρα του.
Ο Χάρης Κανελλίδης είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς σύγχρονους σολίστες με ιδιαίτερο προσωπικό ύφος, οι εκτελέσεις του οποίου χαρακτηρίζονται από ευαισθησία και ξεχωριστή έκφραση. Είναι επίσης ένας σπουδαίος δάσκαλος.
Αφήνω τελευταίο τον εκλεκτό μου φίλο Αλέξανδρος Κάλκο με τον οποίο έχω τη μεγάλη χαρά να συναντιόμαστε και ως συνάδελφοι στο Ωδείο του Κολλεγίου Αθηνών-Ψυχικού. Ο Αλέξανδρος έχει σπάνια μουσική αντίληψη και γνώση και είναι ένας από τους ελάχιστους Έλληνες κιθαριστές που μπορούν να παίξουν και να διδάξουν σε υψηλό επίπεδο όργανα παλαιάς μουσικής.
Tα νέα παιδιά, οι πρωταγωνιστές του φετινού διαγωνισμού κιθάρας της musicArte
Ο πρώτος διαγωνισμός κιθάρας της musicArte ήταν αφιερωμένος στον ιστορικό κιθαριστή και Δάσκαλο Χαράλαμπο Εκμεκτσόγλου ο οποίος υπήρξε ο πρώτος, ή από τους πρώτους, που δίδαξε την κιθάρα στον ελληνικό χώρο με «επιστημονικό» τρόπο εισάγοντας τις διεθνείς πρακτικές και εκδίδοντας μεθόδους διδασκαλίας σε μια εποχή που αυτό δεν ήταν καθόλου αυτονόητο, καθώς μέχρι τότε η κιθάρα στην Ελλάδα είχε αποκλειστικά τον ρόλο της συνοδείας των τραγουδιών. Ο Χαράλαμπος Εκμεκτσόγλου δίδαξε μουσική και ήθος σε χιλιάδες κυριολεκτικά μαθητές επί τριάντα πέντε και πλέον χρόνια και υπήρξε ο εμβληματικός δάσκαλος του παλαιού ακμαίου Ελληνικού Ωδείου.
Ο δεύτερος διαγωνισμός για ευνόητους λόγους αφιερώθηκε στον Μίκη Θεοδωράκη του οποίου η προσφορά στην ελληνική μουσική και γενικότερα στον πολιτισμό και την ιστορία της χώρας μας είναι πραγματικά ανεκτίμητη.
Ο φετινός διαγωνισμός δεν είναι αφιερωμένος σε κάποιο συγκεκριμένο πρόσωπο καθώς πρωταγωνιστές θέλουμε να είναι τα νέα παιδιά που συμμετέχουν και δημιουργούν και οι εκλεκτοί δάσκαλοί τους, οι συνάδελφοι και φίλοι μας, οι οποίοι σε δύσκολους πραγματικά καιρούς δεν έχουν σταματήσει να μεταδίδουν το πολύτιμο δώρο της γνώσης, της χαράς και της αγάπης για τη μουσική και την τέχνη.
Το μεγάλο έπαθλο της κατηγορίας Δ’ του Διαγωνισμού
Στους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς δύο σπουδαίοι κατασκευαστές κιθάρας προσέφεραν αφιλοκερδώς από ένα χειροποίητο όργανο προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες του νικητή της Δ κατηγορίας. Θέλω να ευχαριστήσω από καρδιάς τον Γιάννη Σεϊντούλα και τον Νίκο Ευθυμίου για τη σπουδαία αυτή χειρονομία. Θέλω επίσης να ευχαριστήσω ολόψυχα τους κ.κ. Χαρίλαο Νάκα και Κώστα Παπαγρηγορίου, οι οποίοι προσφέρουν ανιδιοτελώς κιθάρες και βιβλία των εκδόσεών τους στους νικητές όλων των κατηγοριών σε όλους τους μέχρι σήμερα διαγωνισμούς κιθάρας της musicArte.
Φέτος έχουμε την ιδιαίτερη τιμή να προσφέρει μια χειροποίητη κιθάρα ένας από τους κορυφαίους Έλληνες κατασκευαστές, ο Βασίλης Βασιλειάδης, τα όργανα του οποίου επιλέγονται από σπουδαίους σολίστες διεθνώς, λόγω της άρτιας και πρωτοποριακής κατασκευής τους, της μοναδικής αισθητικής τους και κυρίως του ήχου τους, ο οποίος συνδυάζει ιδανικά τη σύγχρονες τεχνικές με τη γοητεία των παλαιών οργάνων.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού θα υπάρχει μια έκθεση οργάνων του κ. Βασίλη Βασιλειάδη, στην οποία θα έχουμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε τις μοναδικές του δημιουργίες.
Νίκος Μπαλογιάννης
Υπεύθυνος οργάνωσης του Διαγωνισμού Κιθάρας MusicArte
Το TaR είναι Χορηγός Επικοινωνίας των Διαγωνισμών MusicArte
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Το περιεχόμενο του κειμένου, το φωτογραφικό, βιντεογραφικό ή ηχητικό υλικό καθώς και η επιμέλεια του άρθρου είναι ευθύνη του συγγραφέα)
Το TaR, εκπληρώνοντας το όραμα του ιδρυτή του Νότη Μαυρουδή (1945-2023), συνεχίζει να λειτουργεί ως μία ελεύθερη και αυστηρά μη κερδοσκοπική μουσική διαδικτυακή κοινότητα, που βασίζεται αποκλειστικά στην εθελοντική εργασία και στην εγκυρότητα των συνεργατών του. Δεν απασχολεί επαγγελματίες δημοσιογράφους, διορθωτές κλπ, άρα δεν έχει την υποδομή και τους πόρους ώστε να ελέγχει την ακρίβεια των πληροφοριών και την πνευματική ιδιοκτησία του υλικού που παρατίθεται (κειμένου, εικόνων, βίντεο, ηχογραφήσεων κλπ). Βασίζεται αποκλειστικά στην καλή πίστη του αρθρογράφου, ο οποίος είναι ο υπεύθυνος για τις απόψεις του και για το υλικό που επιλέγει, από το προσωπικό του αρχείο. Οποιοσδήποτε θεωρεί ότι θίγεται από την χρήση πληροφοριών και υλικού παρακαλείται να το δηλώσει άμεσα ώστε να γίνει άμεση διόρθωση (tar.onlinemag@gmail.com). Το TaR έχει ως στόχο να στηρίξει την ποιοτική μουσική δημιουργία κι όχι να θίξει με οποιονδήποτε τρόπο τους δημιουργούς και το έργο τους. Επίσης, η πληροφόρηση που το TaR παρέχει μέσω των ενημερωτικών στηλών του για συναυλίες, εκδόσεις, σεμινάρια, διαγωνισμούς, φεστιβάλ κλπ εξαρτάται αποκλειστικά από τα Δελτία Τύπου που στέλνουν οι ενδιαφερόμενοι καλλιτέχνες ή διοργανωτές, τα οποία το TaR δημοσιεύει πάντα "καλή τη πίστει". Το TaR δεν φέρει ευθύνη για πιθανές ανακρίβειες και βασίζεται στην βοήθεια των αναγνωστών ώστε να διορθώνονται τα όποια προβλήματα. Διαχειριστής: Κώστας Γρηγορέας Ιδρυτής: Νότης Μαυρουδής |