JORGE MOREL
(1931-2021)
Λίγα λόγια θέλω να συμπληρώσω στην αναφορά που έκανε για τον θάνατο του Χόρχε Μορέλ στο TAR η Όλια Σκανδαλάκη, αφού όπως σωστά επισημαίνει “…συμβαίνουν γεγονότα που περνούν σχεδόν απαρατήρητα μέσα στη συρρίκνωση των ημερών μας…” και φυσικά θα ήταν άδικο να περάσει απαρατήρητη η προσφορά ενός καλλιτέχνη που αφιέρωσε τη ζωή του στην κιθάρα αφήνοντας πίσω του ένα πλούσιο έργο.
Ο Jorge Scibona Morel λοιπόν που γεννήθηκε στις 9 Μαΐου του 1931 στο Μπουένος Άιρες, πήρε τα βασικά μαθήματα κιθάρας από τον πατέρα του σε ηλικία έντεκα ετών. Αργότερα σπουδάζοντας στο μουσικό τμήμα του Πανεπιστημίου του Μπουένος Άιρες στην τάξη του καθιερωμένου κιθαρίστα και συνθέτη Πάμπλο Εσκομπάρ σημείωσε μια ραγδαία εξέλιξη τόσο στην κιθάρα όσο και στη σύνθεση χάρη στην αστείρευτη εργατικότητά του και την πηγαία μουσική του αντίληψη.
Στα 18 του χρόνια και πριν ακόμα αποφοιτήσει, ο Μορέλ είχε ήδη αρχίσει να πειραματίζεται και να αναπτύσσει αυτό το μοναδικό στιλ με τη λαμπρή τεχνική που του έδωσε μια ξεχωριστή καλλιτεχνική ταυτότητα. Η κύρια κλήση του βασίστηκε σε σύγχρονους τρόπους έκφρασης και οι δεκάδες συνθέσεις του καθώς και οι διασκευές του σε μουσικές των Gershwin, Bernstein, Lennon, McCartney κλπ., είναι πλημμυρισμένες από σύγχρονα ιδιώματα και αρμονίες πάνω σε ρυθμούς της Λατινικής Αμερικής.
Ο Χόρχε Μορέλ πρωτοεμφανίστηκε στις Ην. Πολιτείες το 1961 με ένα ρεσιτάλ στο Κάρνεγκι Χωλ της Νέας Υόρκης, μια επιτυχία που είχε ως αποτέλεσμα να κερδίσει την τάξη της κιθάρας στο Lehmann College αλλά και να εγκατασταθεί μόνιμα πλέον στη μεγαλούπολη από όπου μπορούσε να περιοδεύει τακτικά σε όλη την Αμερική.
Αντίθετα στην Ευρώπη εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1979 με ένα ρεσιτάλ στο Wigmore Hall του Λονδίνου και από τότε οι επισκέψεις του στην Αγγλία και την Ευρώπη γενικότερα υπήρξαν συνεχόμενες.
Οι συνθέσεις και οι διασκευές του Μορέλ αγαπήθηκαν και αποτέλεσαν μέρος του προγράμματος καταξιωμένων σολίστ της κλασικής κιθάρας, ενώ οι δίσκοι του με μεγάλες εταιρείες (Decca, RCA) καθώς και οι εκδόσεις των έργων του καθιέρωσαν το όνομά του διεθνώς, δίνοντάς του μια θέση ανάμεσα στους κορυφαίους κιθαριστές-συνθέτες του 20ού αιώνα.
1995-Κέρκυρα
1998-New Jersey
2002-New York
Η Λίζα κι εγώ γνωρίσαμε τον Jorge Morel στην Κέρκυρα το 1995 όταν συμμετείχαμε και οι τρεις στο εκεί Φεστιβάλ Κιθάρας. Από τότε τον συναντούσαμε κατά διαστήματα ιδίως όταν βρισκόμασταν στη Νέα Υόρκη για ρεσιτάλ, στα οποία δεν παραλείπαμε να παίζουμε και δικές του συνθέσεις κάποιες από τις οποίες μας είχε αφιερώσει, με σημαντικότερη την ‘Fantasia Latina’ ένα κονσέρτο σε τέσσερα μέρη που το παρουσιάσαμε κατ’ επανάληψη τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Κλείνοντας αυτό το σημείωμα θεωρώ πως, όπως συμβαίνει πάντοτε με τους συνθέτες-εκτελεστές, το όνομα του Χόρχε Μορέλ θα συνεχίσει να υπάρχει μέσα από το έργο του και ο θάνατός που τον βρήκε στα 90 του χρόνια απλά διέκοψε τη δημιουργική πορεία ενός χαρισματικού καλλιτέχνη.
Ευάγγελος Ασημακόπουλος
(Φεβρουάριος 2021)
Tεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου)