[κυκλοφορίες- cd]
ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΙΣ
Μια εμπνευσμένη και έγκυρη μουσική γενιά δημιουργεί και συνεχίζει!
Λητώ Θώμου - Σπύρος Κοντός
Μια ζωντανή, δυναμική, υψηλού επιπέδου οικογένεια νέων μουσικών μας κάνει όλους να ανακουφιζόμαστε, να ηρεμούμε, να αισιοδοξούμε αν και καιροί χαλεποί εστίν... Δεν μας έμεινε και τίποτε άλλο εξ άλλου…Σήμερα, μια απόδειξη δια του λόγου το αληθές! με αφορμή την κυκλοφορία ενός δίσκου ακτίνας με ελληνικά έργα για όμποε και πιάνο, σας παρουσιάζουμε τον σολίστα του όμποε Σπύρο Κοντό και τον συνθέτη Παναγιώτη Θεοδοσίου.
Η ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρία DNA Label προτείνει έργα παιγμένα από τον σολίστ του οργάνου Σπύρο Κοντό και την ιδανική στο ρόλο της στο δίσκο, συνάδελφο, πιανίστρια Λητώ Θώμου, σε πρώτες εκτελέσεις έργων οκτώ σύγχρονων Ελλήνων συνθετών που έχουν ήδη διαγράψει δημιουργική, πρωτότυπη συνθετική εργασία. Το καλαίσθητο βιβλιαράκι της έκδοσης φιλοτέχνησε ο Μιχάλης Χατζηχαραλάμπους, η παραγωγή έγινε στο στούντιο DNA-Lab στην Αθήνα.
Τα έργα που ηχογραφήθηκαν είναι:
- Ντίνος Κωνσταντινίδης: Transformations για όμποε-πιάνο.
- Μπάμπης Κανάς: Εισαγωγή και Παραλλαγές Νο. 3 σ’ ένα θέμα ελληνικού χαρακτήρα από τον Δημήτρη Δραγατάκη, έργο 23 .
- Μηνάς Ι. Αλεξιάδης: Folk Cadenza No. 4 για όμποε σόλο.
- Δημήτρης Νικολάου: Sonata op.171 για όμποε-πιάνο.
- Παναγιώτης Θεοδοσίου: Παράκλησις για όμποε σόλο.
- Μιχάλης Τραυλός: Θαλασσινές Μπαλάντες για όμποε-πιάνο.
- Ευάγγελος Λ. Κοκκόρης: Après la pluie / Vieillir για όμποε-πιάνο.
- Δημήτρης Δραγατάκης: Berceuse για όμποε-πιάνο.
Όλες οι πληροφορίες στις σελίδες: http://oboemetamorphosis.wordpress.com/
http://www.spyroskontos.info/ __ http://www.artemis1932.com/ __ http://www.dna-label.com/
Η επίσημη παρουσίαση του δίσκου θα πραγματοποιηθεί στο Ωδείο «Φ. Νάκας» στις 14/3/2012, ώρα: 7:30μμ με ομιλητές τους Αλέξη Κωστάλα, Λουκά Καρυτινό, Γιώργο Μονεμβασίτη.
Τα έργα για όμποε των Ελλήνων συνθετών, αν και δεν έλειπαν ποτέ, παραμένουν (και αυτά) στη σκιά, ακολουθώντας τη μοίρα της εργογραφίας των ελλήνων συνθετών στο σύνολό της. Ο δίσκος λοιπόν δίνει ευκαιρία να εκτιμήσουμε μικρούς θησαυρούς κρυμμένους στα ντουλάπια της αδιαφορίας. «Η ερμηνευτική μας πρακτική βασίστηκε στη συνεργασία με τους συνθέτες, επικεντρώνοντας στην αισθητική προσέγγιση της εκφραστικότητας των οργάνων. Πιστεύω ότι το ένστικτό μας είναι που μας ωθεί να επιλέγουμε μουσικά κομμάτια ως αφορμές για νέες οπτικές της δημιουργίας, ικανές για αλλεπάλληλες μεταμορφώσεις» σημειώνει ο Σπύρος Κοντός.
Θα σταθώ, ας μου επιτραπεί, σε ένα έργο του δίσκου, στο έργο ενός μαθητή μου, του Παναγιώτη Θεοδοσίου. Πρόκειται για μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, πολυτάλαντη μουσική προσωπικότητα, που θα την ξεχώριζα ακόμα κι αν δεν τον γνώριζα καθόλου! Η συνθετική του δραστηριότητα περιλαμβάνει έργα για πιάνο, έργα μουσικής δωματίου αλλά και συμφωνικής μουσικής καθώς και μουσική για τον κινηματογράφο. Παράλληλα ο Θεοδοσίου ασχολείται με ενορχηστρώσεις κι έχει στο ενεργητικό του πολυάριθμες συμφωνικές μεταγραφές και μουσικές εργασίες αντίστοιχων μικρών συνόλων στα οποία συμμετέχει ως πιανίστας. Έργα του έχουν ερμηνευθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό (Los Angeles, Boston, Philadelphia, Hague, Αθήνα, Πάτμος, Κωνσταντινούπολη) από διακεκριμένους καλλιτέχνες όπως οι Michel Arrignon, Στάθης Κιοσόγλου, Reyma Rayas, Γιάννης Παπαγιάννης, Κατερίνα Τσέντς, Γιάννης Σαμπροβαλάκης, Δημήτρης Μαγκριώτης, Κωστής Θέος, Σπύρος Κοντός, Αγγέλικα Καθαρίου, Λορέντα Ράμου, Κωνσταντίνος Παπαδάκης, Andrea Hemmenway, “Duo Pianismo”, καθώς και από ενόργανα σύνολα όπως η “ALEA III” υπό τη διεύθυνση του Θεόδωρου Αντωνίου, το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής υπό τη διεύθυνση του Ιάκωβου Κονιτόπουλου, η Ορχήστρα των Χρωμάτων υπό τη διεύθυνση του Μίλτου Λογιάδη, τα “Έγχορδα Αθηνών”, το φωνητικό σύνολο “Φιλωδός” , το πιανιστικό “Duo Pianismo”, το Κουιντέτο ξύλινων πνευστών “Q innegal” το “Meteora Ensemble”, το “Trio Casals”κ.α. Η ιστοσελίδα του: http://www.ptheodosiou.gr/
Παράκλησις για σόλο Όμποε λέγεται το έργο του Θεοδοσίου στο δίσκο ακτίνας Μetamorphosis του Σπύρου Κοντού. Πρόκειται για μεταγραφή παλαιότερου ομώνυμου έργου για σόλο κλαρινέτο (1991) βασισμένο εξολοκλήρου στην συμμετρία των διαστημάτων και την σταδιακή και κλιμακούμενη μεταμόρφωσή τους. Είναι η μουσική μεταφορά της εμπειρίας ενός θρησκευόμενου – όπως θρησκευόμενος εξ άλλου είναι ο ίδιος ο Θεοδοσίου - κατά την διάρκεια της ακολουθίας του Παρακλητικού Κανόνα προς την Θεοτόκο. Έχει 7 μέρη: Τελετουργικόν, Προσευχή Ι (Τραγούδι των Πουλιών), Προσφορά, Χορός (μυστικό waltz),Προσευχή ΙΙ (recitativo), Προσδοκία, Το Θαύμα.
Ο ήχος γεννιέται στη σιωπή και ταξιδεύει στην απειρία του εσώτερου εαυτού, σαν μια πανάρχαια τελετουργία… Τα διαστήματα σταθερά και αμετάβλητα. Μια προσευχή είναι ο παρακλητικός λόγος, ένα τραγούδι που συμπαρασύρει την κτιστή φύση στην θεία μετοχή. Αρχίζει η αλλοίωση της ψυχής ,και μαζί της η αλλοίωση των διαστημάτων. Η ψυχή προσφέρει «τα σα εκ των σων» απαλλαγμένη από κάθε κοσμική μέριμνα. Ο προσφέρων και ο προσφερόμενος μιγνύονται ερωτικά. Άκρα μυσταγωγία, άκρα διαστηματική σχέση. Η πράξη του έρωτα, ένας μυστικός χορός. Μίξη διαστημάτων. Μια τελευταία παρακλητική εκφορά, δίχως μετρική αγωγή, δίχως χρόνο, πέρα από μέτρο και ρυθμό. Η προσδοκία λίγο πριν το θαύμα. Τα διαστήματα υπερβαίνουν την αρχική φύση της οκτάβας. Ο δισδιάστατος χρόνος και ο τρισδιάστατος χώρος αντίστοιχα πυκνώνουν, συμπιέζονται, ταυτίζονται. Το αιώνιο παρόν. Η απόλυτη υπερβολή, η υπέρβαση, το θαύμα. Τα λόγια είναι του συνθέτη. Το έργο πρωτοπαίχτηκε στην αίθουσα της Ιονίου Ακαδημίας στην Κέρκυρα στις 7/5/2010 (διοργάνωση: Ιόνιο Πανεπιστήμιο).
Μια συζήτηση με τον ομποΐστα Σπύρο Κοντό
Μια συζήτηση για θέματα του χώρου μας αλλά και του δίσκου, είναι νομίζω ο καλύτερος τρόπος να σας συστήσω τον ταλαντούχο Σπύρο Κοντό.
Ε.Α. ποιος είναι ο στόχος ηχογράφησης ενός δίσκου σε μια αποθνήσκουσα κατάσταση της δισκογραφίας;
Σ.Κ. Ο δίσκος Metamorphosis είναι ο πρώτος προσωπικός μου και έρχεται σε μια περίοδο που ήθελα να αποτυπώσω ερμηνείες και την αισθητική μου προσέγγιση. Τα έργα που επέλεξα για αυτή την παραγωγή είναι ευφάνταστα, γοητευτικά, αναδεικνύουν τα ηχοχρώματα του Όμποε με θαυμαστό τρόπο και ταίριαξαν σε ροή, διαμορφώνοντας ένα «ηχοτοπίο» θα λέγαμε. Βεβαίως αποτελούν ένα σχετικά άγνωστο ρεπερτόριο, που διεκδικεί με αξιώσεις καλύτερη προβολή στο τοπικό και το διεθνές κοινό. Ακόμα και αν η κατάσταση στη δισκογραφία δεν είναι η καλύτερη, θεωρώ ότι υπάρχει χώρος στην αγορά του CD για καλές παραγωγές με ιδιαίτερο ρεπερτόριο… Ελπίζω και η δική μας να τύχει τέτοιας ανταπόκρισης.
Ε.Α. Αλλοίμονο αν οι μουσικοί του δικού μας χώρου φοβηθούν την πτώση του δισκογραφικού τοπίου…δεν θυμάμαι εξ άλλου, σαν παλαιότερη, να είχαμε ποτέ μας εμπορική σχέση με τη δισκογραφία! Καταγράφαμε έργα και ερμηνείες με ενθουσιασμό και συναίσθημα ανέκαθεν… αλήθεια, πώς αντιλαμβάνεσαι το ρόλο της μουσικής σε κατάσταση απόλυτης κρίσης, οικονομικής, θεσμών, ιδεών, πολιτισμού, σαν τη σημερινή;
Σ.Κ. Το ρόλο της μουσικής τον αντιλαμβάνομαι κυρίως ως επικοινωνία, των μουσικών με το κοινό, των μουσικών μεταξύ τους αλλά και ανάμεσα στους ακροατές μιας σύνθεσης ή μιας συναυλίας. Όταν το ερέθισμα είναι ποιοτικό και ο δίαυλος ανοικτός, τότε η επικοινωνία αυτή παίρνει το δρόμο της. Εάν μάλιστα μας καλύπτει και την ανάγκη μας για το ωραίο τότε έχει μεγάλη δύναμη, έμμεσα ή άμεσα…. δεν το συναντάμε συχνά, το ξέρουμε όλοι, αλλά ας συνεχίζουμε να ψάχνουμε και να το καλλιεργούμε! Αυτή η διαδικασία βοηθάει την κοινωνία να βλέπει τα πράγματα με πιο καθαρό βλέμμα, προσωπικά φοβάμαι την υποκουλτούρα της εξουσίας που σε περιόδους κρίσης ξεπερνάει ακόμα και το δήθεν ενδιαφέρουν για την τέχνη και ουσιαστικά εξοντώνει τους καλλιτέχνες, ως τα εύκολα θύματα. Μένει ίσως στην κοινωνία να διαμορφώσει τις προϋποθέσεις για ανάταση, και όχι απλά για επιβίωση. Θα δούμε τι γίνει…
Ε.Α. Αναπόφευκτα μου έρχεται και το ερώτημα: πώς κρίνεις την μουσική παιδεία στη χώρα σήμερα και σε τι αποβλέπει αυτή τη στιγμή η μουσική εκπαίδευση των παιδιών; Το ότι στο σύνολο των δραστηριοτήτων των μαθητών η καλλιτεχνική παιδεία θα φύγει πρώτη από τις επιλογές των οικονομικά δοκιμαζόμενων γονιών είναι ήδη πολύ ορατό. Δεν φταίει μόνο η κρίση όμως, αλλά και η έλλειψη ανάλογης παιδείας και κυρίως εμπειρίας των γονιών…
Σ.Κ. Μάλλον χρειάζεται επικαιροποίηση τουλάχιστον για τους τομείς εκτέλεσης, επίσης θα πρέπει να λυθεί το θέμα του αδιαβάθμητου του επιπέδου σπουδών στα ωδεία και σίγουρα εύχομαι να στηριχτούν και να εξελιχθούν τα τμήματα μουσικών σπουδών των Πανεπιστημίων. Για τη μουσική εκπαίδευση των παιδιών, αν αναφερθούμε στις μικρότερες ηλικίες, δεν έχω πολλή εμπειρία. Θαυμάζω όμως το σύστημα της Κέρκυρας, με τις φιλαρμονικές, τη δωρεάν φοίτηση και την συμμετοχή των μαθητών από νωρίς στην μουσική πράξη (αυτό που λέγεται στα γερμανικά musizieren) και σε συνάρτηση με την κοινωνική ζωή του τόπου. Αυτό πιστεύω είναι το σημαντικότερο όφελος για τα παιδιά, να βιώνουν τη μουσικότητα σε κοινωνική προοπτική. Σε επίπεδο επαγγελματικού προσανατολισμού, δυστυχώς θα έλεγα ότι δεν είμαστε μια χώρα που ευνοεί το επάγγελμα του μουσικού (της κλασικής εννοώ). Οπότε με ανάλογο τρόπο διαμορφώνεται και το επίπεδο σπουδών και οι σχέσεις στην αγορά εργασίας κλπ. Αυτά συμβαίνουν και στο εξωτερικό βέβαια, αλλά εδώ έχουν την ένταση που παίρνουν τα πράγματα στις μικρές κοινωνίες.
Ε.Α. Τι σκέπτεσαι σχετικά με τη μουσική ζωή στη χώρα μας το… σωτήριον έτος 2012;
Σ.Κ. Νομίζω ότι γίνονται πολλά και ωραία πράγματα, πολλές συναυλίες με φιλόδοξα προγράμματα που αναζητούν το κοινό τους. Επίσης δράσεις όπως η αφορμή για την οποία συζητάμε, ένας νέος δίσκος για Όμποε, ο πρώτος αντίστοιχος ελληνικού ενδιαφέροντος… αλλά και άλλες πολύ ωραίες παραγωγές. Είναι γνωστό ότι τα οικονομικά μας είναι δύσκολα όπως για όλους τους τομείς, τα κονδύλια οι συμβάσεις ακόμα και οι ίδιες οι ορχήστρες (όπως των Χρωμάτων για παράδειγμα) δέχονται τρομερή συμπίεση…και όποιος αντέξει, που λέμε. Μαζί με την κοινωνία θα πάει και η μουσική ζωή της χώρας και σε αντιστοιχία με τα προηγούμενα χρόνια νομίζω. Διατηρώ όμως την ελπίδα ότι ο κόσμος θα ανταποκριθεί περισσότερο από παλιά και θα αλλάξει λίγο την ροή του χείμαρρου…
Ε.Α. Ας το φωτίσουμε όμως λίγο το πλάνο!!! Είναι απίστευτο πόσο αβίαστα υποβαλλόμαστε στην προβληματική γκρίζα πραγματικότητα… Ας μιλήσουμε για τα σχέδια και τα όνειρά σου. Έτσι δυναμικά να πάμε παρακάτω και να κλείσουμε αυτή τη σύντομη συζήτηση.
Σ.Κ. Για το άμεσο μέλλον θα αφιερωθώ στην προώθηση του δίσκου και θα δώσουμε μαζί με τη Λητώ Θώμου πολλές συναυλίες, όχι μόνο στην Αθήνα. Επίσης σχεδιάζω και ελπίζω να βρεθεί τρόπος για την πραγματοποίηση μιας δεύτερης δισκογραφικής παραγωγής, που θα αποτελεί κατά κάποια έννοια τη συνέχεια του δίσκου Metamorphosis.
Ευχόμαστε καλό δρόμο στο δίσκο, καλές συνεργασίες στους εκλεκτούς συναδέλφους, καλές εμπνεύσεις στους συνθέτες μας. Το αξίζουν!!!
Έφη Αγραφιώτη
Effie.tar@gmail.com
Φεβρουάριος 2012
Τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας