ΣΤΑΘΗΣ ΓΥΦΤΑΚΗΣ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ
Στην Τίνα Βαρουχάκη
Οι τυφώνες και κυκλώνες που μας επισκέφθηκαν συνεπεία της κλιματικής αλλαγής, έκαναν το καλοκαίρι να φαντάζει μακρινό παρελθόν. Μα οι πλημμύρες που προκάλεσαν, δεν ήταν αρκετές για να σβήσουν μουσικές συγκινήσεις του καλοκαιριού που πλημμύρισαν την ψυχή μας. Ο λόγος για τις «2ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας» στο πλαίσιο του θεσμού «Ελληνοαυστριακό Μουσικό Καλοκαίρι» όπου με την πρωτοβουλία της Αυστριακής Πρεσβείας, διοργανώθηκαν 20 συναυλίες μουσικής δωματίου, κατά κύριο λόγο στην Ελληνική Περιφέρεια. Πρόκειται για συνεργασία με τη θερινή Ελληνοαυστριακή Ακαδημία εγχόρδων, “STRINGS IN MOTION”, της οποίας ο ιδρυτής, ονόματι Χρήστος Καννέτης, είναι επί σειρά ετών Καθηγητής στο Mozarteum του Salzburg και στο Κρατικό Ωδείο του Innsbruck. Απόφοιτοι και καθηγητές του Mozarteum του Salzburg και του Κρατικού Ωδείου του Innsbruck, συνέπραξαν καλλιτεχνικά με νέους μαθητές της θερινής Ακαδημίας, πραγματοποιώντας δυο πολύ ενδιαφέρουσες συναυλίες. Η πρώτη, πραγματοποιήθηκε στο εξαίσιο Κάστρο της Καλαμάτας, την ημέρα της Αυγουστιάτικης Πανσελήνου. Η δεύτερη, πραγματοποιήθηκε στο υπερσύγχρονο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας.
Ο Διευθυντής του εξαιρετικά δραστήριου Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, Στάθης Γυφτάκης, ο οποίος είναι διεθνώς γνωστός για το συνθετικό του έργο, μας έκανε την τιμή να μιλήσει γι΄αυτή την τόσο ενδιαφέρουσα και σημαντική πρωτοβουλία, η οποία όπως μας διαβεβαιώνει ο ίδιος, θα συνεχιστεί. Το ίδιο ισχύει και για τις υπόλοιπες σημαντικές δραστηριότητες του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας: Φεστιβάλ Κιθάρας Καλαμάτας, στο πλαίσιο του οποίου εντάσσεται και ο διαγωνισμός «Γεράσιμος Μηλιαρέσης», «Διεθνές Φεστιβάλ και Διαγωνισμός Χορωδιών Καλαμάτας», όπου φέτος συμμετείχαν 53 χορωδίες απ΄ολο τον κόσμο και σημαντικοί κύκλοι συναυλιών, όπως η «Άνοιξη των Πλήκτρων», »Μουσικές του Κόσμου»κ.ά.
Κάθε φορά που θα λέγεται δημοσίως πόσο καίριας σημασίας ζήτημα αποτελεί η εξοικείωση ενός ευρύτερου κοινού με τη μουσική δωματίου και τη συμφωνική μουσική, όχι μόνο στην Αθήνα, αλλά και στην Περιφέρεια, η περίπτωση του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, αξίζει σχετικής αναφοράς. Όμως δεν αξίζει να αναφέρεται απλώς ως ένα εύστοχο Παράδειγμα, αλλά ως κάτι πολύ περισσότερο: ως υπόδειγμα!
Τ.Β. Στο πλαίσιο της πολιτιστικής συνεργασίας «Ελληνοαυστριακό Μουσικό καλοκαίρι 2018», με πρωτοβουλία της Αυστριακής Πρεσβείας στην Αθήνα, εντάχθηκαν 20 συναυλίες μουσικής δωματίου και τζαζ η πλειοψηφία των οποίων στην Περιφέρεια και εξ αυτών τρείς στην Καλαμάτα και μια στην Αρχαία Μεσσήνη. Δεδομένης της ιδιότητάς σας ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας, αλλά και ως συνθέτη και καθηγητή, θα θέλατε να σχολιάσετε τα οφέλη αυτής της συνεργασίας και δη για την Ελληνική Περιφέρεια;
Στάθης Γυφτάκης: Τα οφέλη είναι πολλαπλά και στέκομαι κυρίως στην ιδιότητά μου ως διευθυντής του Δ.Ω.Κ. Η Καλαμάτα ως επαρχιακή πόλη στον νότο της Ευρώπης -και πολύ περισσότερο η Μεσσήνη- δεν έχει την δυνατότητα να “συνομιλεί” συχνά με μουσικούς που προέρχονται από σημαντικά μουσικά ιδρύματα της Ευρώπης. Αυτό το κενό ήρθε να καλύψει όλη η συνεργασία στο πλαίσιο του «Ελληνοαυστριακού Μουσικού καλοκαιριού 2018». Από την άλλη όμως, η Καλαμάτα έχει να προσφέρει κι αυτή πολλά σε αυτή την συνεργασία καθώς αποτελεί έναν ιδανικό προορισμό για τέτοιες συνεργασίες. Υπάρχουν οι υποδομές, υπάρχουν πολλές αίθουσες συναυλιών, υπάρχει ένα κοινό που ενδιαφέρεται για την ποιοτική μουσική και ένας δραστήριος Δήμος με στόχευση στην εξωστρέφεια και πρωτοπωριακό πολιτιστικό σχεδιασμό. Ταυτόχρονα βέβαια υπάρχει κι ένα ολόκληρο φεστιβάλ ( «2ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας») το οποίο έχει ξεκάθαρο στόχο την συνεργασία με καταξιωμένους καλλιτέχνες και ιδρύματα από το εξωτερικό. Για παράδειγμα στο πλαίσιο της συνεργασίας με την Αυστριακή πρεσβεία, στις αρχές Ιουλίου φιλοξενήσαμε για μια εβδομάδα μια συμφωνική ορχήστρα πνευστών οργάνων από την παραδουνάβια Αυστρία, την Danubia Symphonic Winds, ενώ στα διεθνή masterclasses δίδαξαν o Felix Froschhammer (βιολί) η indira Rahmatulla (τσέλο) και η Αλεξία Μουζά (πιάνο) και οι 19 μαθητές προέρχονταν από Αζερμπαιτζάν, Γαλλία, Τουρκία και Ελλάδα, οπότε όπως καταλαβαίνετε υπάρχει μια πρόσφορη μαγιά για παρόμοιες συνεργασίες.
Τ.Β. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ «2ες Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας» το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας συνεργάστηκε με τη θερινή Ελληνοαυστριακή Ακαδημία εγχόρδων, “STRINGS IN MOTION” της οποίας ιδρυτής είναι ο Καθηγητής στο Mozarteum του Salzburg και στο Κρατικό Ωδείο του Innsbruck, Χρήστος Καννέτης. Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία με τον καθηγητή Καννέτη και το σύνολο “STRINGS IN MOTION”;
Στάθης Γυφτάκης: Χρωστάμε πολλά για την συνεργασία σε μια ιδιαίτερη προσωπικότητα που κατοικεί στην Μάνη και προέρχεται από την Αυστρία. Η Burgi Bläuel -ερασιτέχνης μουσικός και λάτρης της καλής μουσικής- οργανώνει εδώ και χρόνια στην Μάνη ένα πολύ αξιόλογο φεστιβάλ μουσικής, το Sonnenlink και φέτος συνεργαστήκαμε σε αρκετές δράσεις. Έτσι η κυρία Bläuel- και την ευχαριστώ πολύ για αυτό- με έφερε σε επαφή με τον Dr. Alexander Wojda που ήταν μορφωτικός ακόλουθος της πρεσβείας, καθώς και με τον -φίλο πια- Χρήστο Κανέττη. Ο Χρήστος Κανέττης επισκέφτηκε τη Μάνη και την Καλαμάτα για να δει απο κοντά τις υποδομές και τις υπάρχουσες δυνατότητες για να μεταφέρει την θερινή Ακαδημία στην νότια Πελοπόννησο κι έτσι προέκυψε η συνεργασία. Πρέπει εδώ να τονίσω πως πριν έρθουν οι μουσικοί στην Καλαμάτα, είχαν μείνει σχεδόν μια εβδομάδα στο Sonnenlink και πραγματοποίησαν σεμινάρια και συναυλίες. Η Καλαμάτα ήταν ο δεύτερος σταθμός τους.
Τ.Β. Στο πλαίσιο του προγράμματος “STRINGS IN MOTION” περιλαμβάνονταν σεμινάρια και μαθήματα για έγχορδα (βιολί, βιόλα και βιολοντσέλο). Ποιες ήταν οι εντυπώσεις που σας μετέφεραν οι Καθηγητές της αναφορικά με το επίπεδο των μαθητών του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας;
Στάθης Γυφτάκης: Δυστυχώς, τη δεδομένη στιγμή οι τάξεις του Ωδείου δεν έχουν πολύ προχωρημένους μαθητές και κάποιοι από τους προχωρημένους μαθητές απουσίαζαν. Έτσι οι μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα ήταν κυρίως μικρά παιδιά που έχουν όμως δυνατότητες και πλέον ένα ισχυρό κίνητρο για την ερχόμενη χρονιά. Οι εντυπώσεις βέβαια ήταν θετικές και ελπιδοφόρες και εύχομαι στο εγγύς μέλλον να μπορέσουν να συνεργαστούν περισσότερα παιδιά. Έτσι κι αλλιώς, στο πλαίσιο της συνεργασίας που έχουμε αναπτύξει, είναι πιθανό κάποια παιδιά από την Καλαμάτα να επισκεφτούν τον κύριο Κανέττη και στην Αυστρία. Υπάρχει και χειμερινή ακαδημία που διοργανώνει ο κύριος Κανέττης στο νότιο Τυρόλο. Ταυτόχρονα θέλω να τονίσω πως δυστυχώς στην Ελλάδα και κυρίως στις μικρές επαρχιακές πόλεις, οι μαθητές των Ωδείων (και δυστυχώς και οι καθηγητές τους) «σνομπάρουν» τέτοια σεμινάρια.Οι καθηγητές θεωρούν πως τα παιδιά μαθαίνουν αρκετά από αυτούς και δεν χρειάζονται και «εξωτερικές» παρεμβάσεις. Κάτι το οποίο θεωρείται δεδομένο στην κεντρική Ευρώπη εδώ και χρόνια, στην Ελλάδα ακόμη δεν έχει λειτουργήσει σωστά. Αυτό που προσπαθούμε μαζί με τον βασικό συνεργάτη μου, τον Δημήτρη Λάμπο-που είναι τσελίστας με σπουδές στην Ευρώπη και έχει τέτοιες εμπειρίες-είναι να αλλάξουμε αυτή την νοοτροπία και είμαι αισιόδοξος για αυτό.
Τ.Β. Στο πλαίσιο αυτή της συνεργασίας απόφοιτοι και καθηγητές του Mozarteum του Salzburg και του Κρατικού Ωδείου του Innsbruck, συνεργάστηκαν με νέους μαθητές της θερινής Ακαδημίας, πραγματοποιώντας δυο συναυλίες: στο Κάστρο και στο Μέγαρο Χορού. Η τοπική Κοινωνία «αγκάλιασε» αυτή την πρωτοβουλία;
Στάθης Γυφτάκης: Ομολογώ πως η συμμετοχή του κόσμου ξεπέρασε τις προσδοκίες μου! Τα τελευταία χρόνια λείπουν από την Καλαμάτα συναυλίες «κλασικής» μουσικής στο πλαίσιο των καλοκαιρινών εκδηλώσεων του Δήμου. Και ενώ κατά την διάρκεια του έτους οι συναυλίες κλασικής, ή λόγιας -αν θέλετε- μουσικής είναι ίσως και υπερβολικά πολλές, οι συναυλίες του καλοκαιριού απαρτίζονται ως επί το πλείστον από μουσικά σχήματα που κινούνται ανάμεσα στο Rock, στα Blues ή στο έντεχνο Ελληνικό τραγούδι. Δεν κρύβω λοιπόν πως φοβόμουν αρχικά για την συμμετοχή του κόσμου. Όμως τελικά φάνηκε από την αθρόα συμμετοχή του κοινού σε πολλές από τις συναυλίες που έγιναν πως υπάρχει στην Καλαμάτα ένα μεγάλο και «εκπαιδευμένο» κοινό. Εντύπωση μου έκανε το γεγονός πως μεγάλο μέρος του κοινού, μου ήταν παντελώς άγνωστο καθώς δεν ήταν οι «συνηθισμένοι ύποπτοι» ακροατές που έρχονται στις συναυλίες του Ωδείου κατά την διάρκεια της σχολικής περιόδου. Επίσης υπήρξε και μεγάλος αριθμός αλλοδαπών επισκεπτών που δείχνει πως οι επισκέπτες της Καλαμάτας περιμένουν και επιθυμούν κατά κάποιον τρόπο τέτοιες δράσεις από την πόλη.
Τ.Β. Στο τέλος της συναυλίας που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Χορού, ευχηθήκατε να επαναληφθεί και του χρόνου αντίστοιχη συνεργασία και μάλιστα με τη συμμετοχή και μαθητών από το δημοτικό ωδείο Καλαμάτας. Το ωδείο θα προβεί σε συγκεκριμένες εκπαιδευτικές δράσεις προς αυτή την κατεύθυνση;
Στάθης Γυφτάκης: Ήδη έχει γίνει ο σχεδιασμός του 3ου Φεστιβάλ «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας» και η επανάληψη της συνεργασίας μας με την θερινή Ελληνοαυστριακή Ακαδημία εγχόρδων, “STRINGS IN MOTION”, είναι ήδη δρομολογημένη όπως βεβαίως και τα masterclasses του Ιουλίου. Το μόνο που μένει να δρομολογηθεί είναι η προετοιμασία των μαθητών του Ωδείου από τώρα για την πιο ενεργή συμμετοχή τους. Πιστεύω πως χρόνο με τον χρόνο θα ενισχύεται η συμμετοχή των μαθητών του Ωδείου, αλλά και του Μουσικού Σχολείου της πόλης, καθώς και άλλων μαθητών που φοιτούν σε άλλα Ωδεία της πόλης ή όμορων δήμων. Αυτό που προσβλέπουμε είναι να κάνουμε την Καλαμάτα διεθνές κέντρο προορισμού για μουσικούς, ιδρύματα του εξωτερικού, αλλά και μουσικούς από την χώρα μας. Ήδη έχουμε κάνει τα πρώτα -και δύσκολα- βήματα.
Τ.Β. Ποιες ήταν οι σημαντικότερες δράσεις του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας την ακαδημαϊκή χρονιά που πέρασε;
Στάθης Γυφτάκης: Το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας έκανε συνολικά 104 δράσεις τον τελευταίο χρόνο και όπως καταλαβαίνετε δεν μπορώ να τις περιγράψω μία μία ξεχωριστά. Έγιναν συναυλίες, φεστιβάλ, σεμινάρια, masterclasses, συνεργασίες, δράσεις σε ανοιχτούς χώρους, εκπαιδευτικά προγράμματα για παιδιά, για εκπαιδευτικούς, για μουσικούς των Φιλαρμονικών όλης της Μεσσηνίας κλπ. Αν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιες από αυτές θα έλεγα πως σημαντικοί πυλώνες ήταν το «2ο Διεθνές Φεστιβάλ και Διαγωνισμός Χορωδιών Καλαμάτας» με την συμμετοχή 53 χορωδιών από όλο τον κόσμο και με την συμμετοχή περίπου 2000 χορωδών, το «7ο Φεστιβάλ Κιθάρας Καλαμάτας», όπου φέτος διευρύνθηκε με πολλές συναυλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα και βέβαια με τον πανελλήνιο Διαγωνισμό «Γεράσιμος Μηλιαρέσης», ο κύκλος ρεσιτάλ πληκτροφόρων οργάνων «Άνοιξη των Πλήκτρων», που φέτος ήταν καθ' ολοκληρίαν αφιερωμένος στην Νέλλη Σεμιτέκολο, ο κύκλος «Μουσικές του Κόσμου» και φυσικά το 2ο Φεστιβάλ «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας», που πραγματοποιήθηκε τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.
Τ.Β. Κάθε χρόνο το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας διοργανώνει Φεστιβάλ Κλασικής Κιθάρας «Γεράσιμος Μηλιαρέσης». Πώς αποτιμάτε την εξέλιξη αυτού του θεσμού και τι προοπτικές έχει;
Στάθης Γυφτάκης: Το Φεστιβάλ εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς και ανοδική πορεία και αυτό οφείλεται στην σημαντική στήριξη του συλλόγου γονέων “ΤΕΡΨΙΣ”, στην ουσιαστική στήριξη του Δήμου, στους καθηγητές και στους μαθητές του Ωδείου, αλλά και στο πάθος του συναδέλφου κιθαριστή Αντώνη Κουφουδάκη που έχει αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ εδώ και 2 χρόνια. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις συνεργάτες που μοιράζονται τα όνειρά σου με το ίδιο πάθος, αλλά και που βρίσκουν τον τρόπο να σε πείθουν να παλέψεις και για τα δικά τους.
Τ.Β. Με βάση τις επιδόσεις των μαθητών στο διαγωνισμό κλασικής κιθάρας, το επίπεδό τους βαίνει αυξανόμενο ή μειούμενο;
Στάθης Γυφτάκης: Το επίπεδο της τάξης της κλασικής κιθάρας του Δ.Ω.Κ έχει ανέβει πάρα πολύ τα τελευταία χρόνια και θεωρώ πως έχει παίξει σημαντικό ρόλο το Φεστιβάλ, καθώς αποτελεί ένα κίνητρο για τα παιδιά και για τους καθηγητές. Ταυτόχρονα έχει δοθεί η δυνατότητα στα παιδιά της πόλης να ακούσουν από κοντά κιθαριστές με διεθνή εμπειρία και καριέρα, όπως τον Κώστα Κοτσιώλη (που είναι και ο πρόεδρος της καλλιτεχνικής επιτροπής του διαγωνισμού), τον Κώστα Τοσίδη (που διδάσκει στο Mozarteum), τον Γιώργο Νούση (από την Βιέννη), τον Σωκράτη Μαστροδήμο (από την Σεβίλλη), τον Γιάννη Ανδρόνογλου (με σημαντική διεθνή πορεία) και πολλούς άλλους. Μέσα δε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ, όλοι αυτοί οι μουσικοί παραδίδουν και σεμινάρια στα παιδιά του Ωδείου και τις περισσότερες φορές δωρεάν. Τί άλλο να ζητήσει κανείς από ένα Φεστιβάλ;
Τ.Β. Ποια άλλα καλλιτεχνικά σχέδια έχετε για το Δημοτικό Ωδείο Καλαμάτας την προσεχή ακαδημαϊκή χρονιά;
Στάθης Γυφτάκης: Τα τελευταία τρία χρόνια οι δράσεις του Ωδείου επικεντρώνονται σε τρεις βασικούς τομείς έτσι όπως αυτοί έχουν δρομολογηθεί και από τον Διονύση Μαλλούχο που ήταν ο προκάτοχός μου στην θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή. Αρχικά από Οκτώβρη ως και Φεβρουάριο του 2019, θα υπάρξει μια σειρά από συναυλίες στο πλαίσιο του κύκλου «Μουσικές του κόσμου». Στον κύκλο αυτό προσπαθούμε να συνδυάσουμε πολλά είδη μουσικής, άλλοτε μέσα στην ίδια θεματική κι άλλοτε όχι. Φέτος όλες οι συναυλίες θα έχουν σαν κοινό παρονομαστή την Ανθρώπινη Φωνή με κυριολεκτική, αλλά και μεταφορική έννοια. Στην συνέχεια από Μάρτιο ως και Μάιο 2019, όπως κάθε χρόνο, θα υπάρξει ο κύκλος «Άνοιξη των Πλήκτρων», που είναι αφιερωμένος στα πληκτροφόρα όργανα (κυρίως στο πιάνο, αλλά και όχι μόνο). Παράλληλα από Οκτώβρη ως και Απρίλη θα «διατρέχει» το Φεστιβάλ Κιθάρας με δράσεις, συναυλίες, εκπαιδευτικά προγράμματα και σεμινάρια.
Τέλος, το Καλοκαίρι του 2019, θα διοργανωθεί το 3ο πλέον Φεστιβάλ «Διεθνείς Μουσικές Ημέρες Καλαμάτας». Ήδη έχουν προγραμματιστεί τα masterclasses και πολλές από τις συναυλίες που θα πραγματοποιηθούν έχουν ήδη οργανωθεί. Θα ήθελα βέβαια να τονίσω πως κάθε χρόνο υπάρχουν και πολλές άλλες δράσεις όπως σεμινάρια, διαλέξεις, μαθητικές συναυλίες, συνεργασίες με φορείς, Χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις κλπ.
https://www.messinialive.gr/nelli-semitekolo-den-tha-mporousa-ziso-choris-mousiki/
Τ.Β. Τι ρόλο διαδραματίζει η Κοινοφελής Επιχείρηση ΦΑΡΙΣ» και ο Σύλλογος Γονέων «ΤΕΡΨΙΣ»;
Στάθης Γυφτάκης: Η ΦΑΡΙΣ είναι ο βασικός χρηματοδότης όλων των δράσεων και όλης της λειτουργίας του Ωδείου. Είναι θα λέγαμε ένα άτυπο «Υπουργείο Πολιτισμού» της πόλης, καθώς χρηματοδοτεί-μέσω του Δήμου βεβαίως- και διοργανώνει τα μεγαλύτερα πολιτιστικά δρώμενα που διεξάγονται στην Καλαμάτα. Η ουσιαστική και έμπρακτη στήριξη αρχικά από τον Δήμαρχο και το Δημοτικό συμβούλιο της Καλαμάτας και στην συνέχεια από την Διοίκηση της ΦΑΡΙΣ, την πρόεδρο, το ΔΣ και όλους τους εργαζομένους, προσφέρει στην πόλη πολιτιστικές εκδηλώσεις που δεν θα συναντήσει κάποιος σε μια τόσο μικρή πόλη όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Τόσο σε πλήθος, όσο και σε ποιότητα. Κι βέβαια εκδηλώσεις που διατρέχουν όλη τη χρονιά και όχι ένα δύο φεστιβάλ το καλοκαίρι.
Ο σύλλογος “ΤΕΡΨΙΣ” ήρθε την κατάλληλη στιγμή για να καλύψει κάποιες δυσκολίες που είχαν προκύψει από μνημονιακές υποχρεώσεις ή γραφειοκρατικές «αγκυλώσεις». Στην πορεία, απέκτησε και μια «αυτόφωτη» πολιτιστική οντότητα, βοηθώντας σε μεγάλο βαθμό στην λειτουργία των σχολών. Ταυτόχρονα, χρηματοδοτεί σεμινάρια, συναυλίες, ταξίδια που προκύπτουν σε σύνολα του Ωδείου, ηχογραφήσεις CD, βιντεοσκοπήσεις συναυλιών,αγορές εξοπλισμού και πολλά άλλα. Βασική δε οικονομική και οργανωτική βοήθεια, μας παρέχει σε σχέση με το Φεστιβάλ Κιθάρας, καθώς έχει «υιοθετήσει» από την αρχή τον θεσμό. Θεωρώ τον σύλλογο “ΤΕΡΨΙΣ” ένα υπόδειγμα λειτουργίας συλλόγου γονέων, καθώς χωρίς να παρεμβαίνει ή να «ενοχλεί» βοηθά και στηρίζει με φρόνηση, μέτρο και οξυδέρκεια όλες μας τις δράσεις.
Τ.Β. Η οικονομική κρίση δυσκολεύει την πραγματοποίηση των στόχων σας;
Στάθης Γυφτάκης: Η οικονομική κρίση δυστυχώς μας έπληξε σε μεγάλο βαθμό, αλλά μιλώ κυρίως σε σχέση με τις μισθοδοσίες του προσωπικού και τις εγγραφές στο Ωδείο. Κατά τα άλλα το εκπαιδευτικό προσωπικό του Δ.Ω.Κ. είναι τόσο αφιερωμένο στο έργο του Ωδείου και στην ουσιαστική πολιτιστική αποκέντρωση που παρόλες τις δυσκολίες στήριξε το έργο σθεναρά και με αυτοθυσία θα έλεγε κανείς. Και αυτό είναι για μένα ένα μεγάλο δώρο στην πόλη, τον πολιτισμό της και της ιστορία της.
Τ.Β. Σε συνέντευξή σας, έχετε αναφέρει ότι οραματίζεστε την ίδρυση μιας επαγγελματικής ορχήστρας με αποφοίτους του Δημοτικού Ωδείου Καλαμάτας. Πόσο εφικτό βλέπετε αυτό το ενδεχόμενο;
Στάθης Γυφτάκης: Όσο δύσκολο κι αν φαίνεται εκ πρώτης (και μιλώ για τις οικονομικές συνθήκες κυρίως) άλλο τόσο προκλητικό και ενδιαφέρον μου φαίνεται αυτό το όραμα! Δεν σας κρύβω πως δουλεύω σε συνεργασία με κάποιους συναδέλφους για αυτόν τον σκοπό εδώ και καιρό και ελπίζω πως σχετικά σύντομα θα έχω να σας ανακοινώσω ενδιαφέρουσες εξελίξεις. Σε μια επόμενη συνάντησή μας ελπίζω να έχω να σας πω περισσότερα!
Τ.Β. Ποια είναι τα προσωπικά καλλιτεχνικά σας σχέδια ως σολίστ και συνθέτη;
Στάθης Γυφτάκης: Η αλήθεια είναι πως ο χρόνος μου με όλα αυτά που έχω αναλάβει είναι πολύ περιορισμένος, αλλά έχω αποφασίσει φέτος να αφιερώσω λίγο περισσότερο χρόνο στην δημιουργική μου ανάγκη. Η δημιουργία είναι για μένα ιδιαίτερα ζωογόνος διαδικασία. Με βοηθά να αναπροσδιορίσω τον εαυτό μου απέναντι στην μουσική, στον άνθρωπο και στη ζωή. Απαλύνει και αμβλύνει κάθε δυσκολία και μου θέτει συνεχώς ερωτήματα βασικά για την ζωή μου. Υπάρχουν κάποια έργα ημιτελή, όπως τα Πρελούδια για πιάνο που είναι το Opus 100 της εργογραφίας μου και θέλω να τα ολοκληρώσω, μουσική για μια ταινία μικρού μήκους και κάποια άλλα έργα που έχω υποσχεθεί σε φίλους και τα έχω καθυστερήσει! Και βέβαια υπάρχει και ένα μεγάλο έργο στα σκαριά που συνεχώς το αναβάλω και κάποια στιγμή πρέπει να το ξεκινήσω. Σαν σολίστ πια-δυστυχώς- δεν έχω χρόνο. Λατρεύω όμως και περιμένω με παιδική ανυπομονησία τις στιγμές που συναντιόμαστε με φίλους και παίζουμε μουσική στο σπίτι, χωρίς την απόσταση και τον «καθωσπρεπισμό» μιας δημόσιας εμφάνισης. Και ξέρετε κάτι; Αν με ρωτούσατε τί θα ήθελα να αλλάξω στον κόσμο της “Λόγιας” ή “Κλασικής” μουσικής θα σας απαντούσα αμέσως και φωναχτά: Θα αντικαθιστούσα τον ¨καθωσπρεπισμό” μιας δημόσιας εμφάνισης με μικρές συναντήσεις σε σπίτια όπου η ποίηση θα διαδεχόταν την μουσική, η λογοτεχνία θα συνομιλούσε με την σύνθεση, η ζωγραφική θα χαμογελούσε στην φύση και στον ουρανό, οι ιδέες θα αποκτούσαν μορφή και οι άνθρωποι θα χαίρονταν που απλώς ζουν μέσα σε αυτό τον χώρο-χρόνο. Με άλλα λόγια θα προσπαθούσα να αναβιώσω την ζωή μου στο σαλόνι της δασκάλας μου, της Ντόρας Μπακοπούλου, εκεί που γεννήθηκε η τέχνη μέσα στο μυαλό και στην ψυχή του ανήσυχου εφήβου που υπήρξα...
Τίνα Βαρουχάκη
varouchaki.tar@gmail.com
Νοέμβριος 2018
Επιλογή εικόνων και τεχνική επιμέλεια σελίδας Κώστας Γρηγορέας
(Η επιμέλεια του κειμένου είναι ευθύνη του αρθρογράφου